Hele bange hengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoBo2

Hele bange hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 00:26

Hallo,

Ik heb vorig jaar een hengtje gekocht van een half jaar oud, hij is nu dus 1,5 jaar;) . Het is een kruising tussen een Shetlander en een Fallabella. Toen ik ging kijken was hij best bang maar ik had hem toch gekocht omdat ik de mensen kende, mijn merrie komt daar ook vandaan.

Nu is het zo dat wij hier 3 weides hebben met schuilhut, maar geen stal. Dus hij is vanaf het begin meteen in de wei gelaten. Ik had gehoopt dat het wel goed zou komen met die angst, mijn merrie was tenslotte ook heel bang maar dat werd naar verloop van tijd steeds beter.
Het hengstje daar integen blijft bang. Ik heb al vanalles geprobeerd. Ik heb uren in de wei gezeten om te kijken of hij wilde komen. Hij komt ook inderdaad, maar tot op zekere hoogte dat hij jou net aan kan met zijn neus, maar zodra er iets beweegt dan is die weg. Zelfs met voer lukt het niet om zijn vertrouwe te winnen.

Als de hoefsmit komt moeten we hem altijd gaan vangen, heel vervelend want dat maakt hem alleem maar nog wandtrouwender als hij al is. Ook met de dierenarts is dit het zelfde geval, en omzetten naar een andere wei moet los, dan loopt hij achter de merrie aan.
Het is wel zo, dat ALS we hem te pakken hebben, dan vind hij de aandacht heerlijk, dan zie je hem gewoon genieten. Maar zodra hij merkt dat het halstertouwtje los is geklikt, dan is hij weg.

Er is iemand die mij helpt met het beleren van mijn merrie om die voor de kar te krijgen. En die houd zich ook met bontje bezig, maar ook zij, moet hem vangen.

Wie o wie kan mij helpen of heeft er tips, om bij dat bange beestje het vertrouwe te winnen. Ik heb alle moed en hoop al een beetje opgegeven.

Daphaan

Re: Hele bange hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:37

Ik heb zelf een verwaarloosde shetlander staan. Wij hebben het geluk een stal te hebben, en ze wandelde zelf wel naar binnen, en tja, daar heb je nou eenmaal wat meer speelruimte omdat het kleiner is.

maar aan het begin konden we haar helemaal niet pakken, en ze vond ook alles eng, aaien ook.

Ik heb opgezocht waar haar grens van tolerantie ligt (dus hoe dicht kun je erbij komen, hoe ver kun je een hand uitrijken, vanaf welke afstand pakt ie wel het voer) zoek dat op, en oefenen dat, systematisch, vind iets om mee te belonen, en stapje voor stapje kun je steeds iets dichterbij komen. Probeer niet altijd meteen te vangen om het vangen. Dat diertje denkt ook: als ze komen, pakken ze me, ik kom wel niet.
Dat de aandacht daarna heel leuk is, staat daar los van. :)

Grens opzoeken, en deze ongedwongen verleggen in pietepeuterige stapjes.
Voer, stem en houding kan heel veel doen. Is wel geduld en tijd voor nodig, maar als je het goed aanpakt kan je heel wat bereiken :)

succes

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:00

Eet hij wel al uit je hand? Zo niet dan zou ik daar mee beginnen. Als hij eenmaal uit je hand eet kun je met clickertraining een heleboel bereiken. Zoek maar eens op youtube.

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:45

Misschien een leuk idee om hem te laten readen.
Dan kun je er misschien achter komen waarom hij zo bang is. ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:49

Jou verhaal is exact mijn verhaal....

Mijn beestje heeft in 7 maanden tijd 4 eigenaren gehad allemaal handel dus nooit veel in de handen geweest
de eerste dagen lukte het nog als hij zijn kop en een emmer dee om te eten om hem te pakken maar nu lukt het helemaal niet meer
hij eet ook niet uit mijn hand
ik kan tot 2 cm van zijn neus komen en dan is hij weg en dan dankt hij dat hij een arabier is ofzo en springt hij met het staartje in de lucht alle kanten uit....

Blijf dit dus even volgen
Ik ga niet met clicker zooi werken :$ heb hier een hekel aan

Mocht ik hem te pakken krijgen dan mag hij een paard daagjes op stal staan en dan elke dag wat wandelen want anders krijg ik hem de volgende keer weer niet

ook hij vind de aandagd heerlijk ik kan er alles mee zodra ik hem hem
groot verkeer mijn arm over hem heen leggen niets boeit hem...

Lieffs

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:55

Niet met voer gaan werken.. Daar gaan ze van bijten en dat wil je zeker niet met een hengst..
Ga op internet zoeken over jouw eigen lichaamshouding, stel je kwetsbaar op voor hem, draai je schouder naar hem toe, niet aankijken, niet recht op hem aflopen.. Al die dingen kunnen allemaal meetellen in waarom hij je niet vertrouwt. Hij heeft waarschijnlijk een slechte associatie en daar moet jij hem vanaf helpen..:)

Edit: Als je nog iets wil weten over lichaamstaal enz. kun je altijd PBen, geldt ook voor degene hierboven mij. Pb maar met vragen ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:43

hmmm, van de vijf paarden die ik met voer heb verleid tot mensen vertrouwen is er geen 1 gaan bijten (inclusief een hengst en een klophengst) ik denk dat het ervan afhangt hoe je dat voeren aanpakt. Je moet goed weten wanneer je iets geeft en hoeveel en hoe vaak.
Ja, het kan dat ze gaan bijten, maar als je weet hoe je dat kan omzeilen, is het een prima manier om vertrouwen te winnen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:36

Dat is geen manier van vertrouwen, een paard komt dan voor het eten.. Hij gaat je associeren met eten en geloof me.. Je wil echt niet dat een paard je ziet als een wortel..:+

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:45

met eeten belonen maakt zeker geen bijtend paard.
Je moet het belonen met voer langzaam kunnen afbouwen.
En alleen belonen als hij gewenst gedrag vertoont.
Dus niet als hij wegrent voer gaan geven of als hij bij je durft te komen na 3 maanden nogsteeds daarvoor belonen maar langzaam afbouwen.

Als je het juist doet gaat hij je helemaal niet als eten zien.
Die dingen zijn zo achterhaald en al zo vaak is bewezen dat als je het op de juiste manier doet het een goede manier is om je paard op te voeden.

En dan kun je wel zeggen ja maar als je het fout doet ja alles gaat fout alls je het fout doet logies he.

Nee belonen met voer daar is niks mis mee als je het maar goed doet.

En uiteindelijk kun je op die manier zeker wel zijn vertrouwen winnen en veel makkelijker.
maar om zijn vertrouwen te winnen moet hij eerst niet meer bang voor je zijn.
als ik er een kat bij zou nemen die alleen maar onder de kast zou gaan zitten uit angst waar ik er niet bij kan kan ik zijn vertrouwen niet winnen als hij niet naar me toe komt en hoe haal ik hem dan naar me toe juist met behulp van eeten

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:18

Je laatste vergelijking gaat niet op. Dat is appels met peren vergelijken.
Een kat is een roofdier, een paard is een vluchtdier.. Een kat(achtige) moest rennen voor zijn eten, een paard heeft nog nooit een grassprietje zien wegrennen..:)

Maarja, ik ga die discussie hier niet aan ;) TS, kijk maar wat je met mijn info doet. Je kunt me altijd PBen..;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:31

haha, tiarabungy! nee wortelvergelijkingen moeten ze niet maken inderdaad :')

ik ga ervan uit dat paarden leren zoals behaviouristen dat zeggen: dingen aan elkaar koppelen en leren door beloningen. Dus ja: ze gaan je associeren met eten, en zuiver vertrouwen is dat (nog) niet, ben ik met je eens. Maar vanuit daar heb je wel een aangrijpingspunt om verder op te bouwen.
maar idd, zal er verder geen discussie van maken ;)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:38

Dit zijn twee compleet verschillende vergelijkingen..
Maar laat maar, doe wat je niet laten kunt ;) Ieder zijn manier, als je ook maar openstaat voor andere dingen :)
Ik ben het met je eens dat paarden leren van beloning, dat ben ik helemaal met je eens. Maar bij mij is de beloning ontspanning (geen druk, 'no pressure'), dat dat bij iemand anders eten is, okay ;) Maar ik probeer hier gewoon mijn mening te geven over het eten geven, snapje?
Het is niet gemeen of naar bedoeld, probeer alleen duidelijk te maken waarom ik zoiets vind ;)

RoBo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 00:08

Alvast bedankt voor alle reacties die ik heb gekregen van jullie.

Klicker ga ik niet mee trainen, dat is al een punt waar ik heel zeker van ben. Ik train zelf honden heb daar een klicker geprobeerd maar ik kan er niet mee werken en het ding irriteerd me meer als dat ik er baat bij heb, en die frustratie breng ik dan automatisch over op het dier en dat is zeker voor een bang beestje als Bontje niet vordelijk.

Over het werken met voedsel. Zelfs dat lukt niet, hij hongerd zich nog liever uit als dat die ook maar iets uit je hand komt halen.
Nu weet ik niet hoe jullie het belonen met voedsel precies bedoelen, maar als ik het bij de honden toe pas, krijgen ze niet iedere keer iets lekkers als ze het goed doen, ik wissel dit af, de ene keer beloon ik met voedsel, de andere keer met een aai, om bijt, schooi of ander ongewenst gedrag te voorkomen. Maar of dit ook een juiste methode zou zijn om bij Bontje toe te passen. Weet ik niet??

Die lichaamshouding vind ik wel interresant en ik denk dat ik dus ook eerst maar eens met mezelf moet gaan beginnen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:15

de blik niet op het dier focussen, maar bijvoorbeeld naar het schouder, of net ernaast. en verder niet recht erop af zitten (schouder toekeren). Ga op je hurken zitten.

Voedsel uit de hand geven is een te grote stap (dat deed mijn shet die mensenschuw was pas na een paar maanden oefenen)
Ik zou het voor me uit leggen. En proberen om het zo dicht mogelijk bij je op te laten eten. Dat steeds iets dichterbij laten komen, met als einddoel uit de hand.

Ik denk dat je inderdaad vooral met lichaamstaal bezig kan gaan, dat kan veel goed maken. :)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:44

Goedzo TS ;)
Blij dat je m'n punt snapt.
Ik ga morgen je PB antwoorden, ga nu slapen..:)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:20

TiaraBungy schreef:
Dit zijn twee compleet verschillende vergelijkingen..
Maar laat maar, doe wat je niet laten kunt ;) Ieder zijn manier, als je ook maar openstaat voor andere dingen :)
Ik ben het met je eens dat paarden leren van beloning, dat ben ik helemaal met je eens. Maar bij mij is de beloning ontspanning (geen druk, 'no pressure'), dat dat bij iemand anders eten is, okay ;) Maar ik probeer hier gewoon mijn mening te geven over het eten geven, snapje?
Het is niet gemeen of naar bedoeld, probeer alleen duidelijk te maken waarom ik zoiets vind ;)

Dan ben ik heel nieuwsgierig hoe jij dat met dit paard zou doen.
Een paard wat niet naar je toekomt en wat weg rent als je eraan komt.
Net zo lang erachteraan rennen tot hij stil staat en dan als beloning weg lopen?
Wel goed voor je conditie maar naar mijn mening niet geschikt.
Of zou jij het anders doen?
Niet gemeen bedoelt maar ik ben wel nieuwsgierig en wie weet mischien kan ts er wel wat mee

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:28

Een bang paard is meestal bang, omdat het geen duidelijke signalen krijgt en geen duidelijke leider heeft..:) ook zal het paard van TS misschien een slechte associatie hebben met mensen, door bijv. pijn.
Als je een paard, wat niet te vangen is of angstig, eindelijk een keer kan vangen (ook al is het met voer) en je brengt hem bijv naar de dierenarts, of je laat een hoefsmid komen, of gaat rijden.. Zal hij dus ook een slechte associatie krijgen..

Ik heb geen idee waar je dat achteraan rennen vandaan haalt.. (?)
Ik zou het paard ten eerste anders benaderen (niet in de ogen kijken, handen gesloten en bij je lichaam, hartslag en adrenaline omlaag dmv diep ademhalen, schouders ontspannen en zorgen dat je niet frontaal op hem af komt).. Als je het paard dan heel even kan aanraken (bij voorkeur niet op de neus, maar liever bij bijv de schoft) strijk je even heen en weer (rustig!) En loop je weg.. Gewoon weglopen, niks meer doen.. :) Dit elke dag even herhalen en steeds meer uitbouwen en langer doen.. Je paard moet gaan leren dat mensen niet slecht zijn en hem/haar geen pijn doen.. :)
Zo TS, dit is dus ook antwoord op jouw PB.. :)

TS, stuur even een PB over in welke provincie je woont, anders kan ik kijken of ik een keertje meekan..;)