Verschil in jureren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suprice

Verschil in jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:02

Heey allemaal,

Ik heb even een vraagje. Ik heb gisteren met mijn paard een wedstrijd gereden in de klasse L1. Op zich ging het redelijk, alleen had ik het idee dat ik de proef in 4 minuten gereden had en een beetje voor de loodlijn. Toen kwam de uitslag: 2x 1e met 202 en 198. Hier snap ik dus niks van, bij andere wedstrijden waar ik zo reed kreeg ik gewoon 163 punten. Het algemeen commentaar van de jury (tijdens de prijsuitreiking), dat er maar 1 paard was die op arbeidstempo liep (ik dus) en niet achter de loodlijn. De paarden hoeven niet verzamelen in de L1. Ik ben het hier mee eens, maar waarom zie ik dan op andere wedstrijden dat paarden die achter de loodlijn lopen met een hoop gezwaai van de voorbenen toch vooraan eindigen?
Je ziet ook regelmatig op kampioenschappen dat iemand bij de eerste jury 1e wordt en bij de andere 10e (zelf ook meegemaakt), hoe kan dit toch?
Ik ben de weg een beetje kwijt, sinds kort krijg ik echt het idee dat je maar moet rijden hoe de jury het het liefste ziet. Of ben ik de enige die dit zo ziet?
Ik ben dit topic niet gestart om te laten zien dat ik hoge punten reed, of juist ook een aantal keer slecht. Het gaat mij om het verschil in jureren en wat de jury wil zien. Ik probeer hier ook geen jury's mee aan te vallen, ik ben heel blij dat ze er toch maar weer zitten. Hiermee probeer ik andere meningen te horen over dit standpunt. Dus ga je gang!

MelodyT

Re: Verschil in jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:27

Heb ik ook ooit gehad,ze was vervelend ,steeds rennerig,sprong weg uit hoeken..was echt 10 keer niks en had 178pnten..
Keer daarvoor was ze braaf liep gewoon met goede impuls dr proef,paar schoonheidsfoutje en maar 164pnten...

Soms snap je dr werkelijk niks van!

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:30

Het beste is toch dan om de proeven te filmen en dan met de coupon erbij de proef te bekijken.
Vaak zijn er dan toch dingen die je op dat moment niet door hebt en dan terug ziet op film.
En elke jury is weer anders en beoordeeld dingen anders.
Bij de ene jury heb je en 4 hangen als iets fout gaat en bij de ander een 6.
Het is en blijft een jury sport en is lastig.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:34

Ik hou ook van voorwaartse proeven, paarden en pony's die "vanzelf" lopen in plaats van bij elke pas geholpen moeten worden. Zie dus ook liever een wat vlottere proef dan dat de ruiter denkt verzameld te rijden (want dat is het in bijna alle gevallen dus echt niet). Maar goed ik kan je zo een jury noemen waar je t beste zo langzaam mogelijk moet rijden, want die vindt al snel dat je te hard gaat. Daar verander je niets aan. Feit blijft dat je je paard lekker door het lijf moet zien te krijgen, en dat je proef gemakkelijk moet gaan, je punten zullen dan vanzelf komen! Laat je niet teveel beïnvloeden door jury's maar probeer samen met je instructie je paard zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:44

Ben het helemaal met Daffodil eens, ik zie ook liever een lekkere vlotte proef. Veel ruiters trekken de paarden een beetje in de krul en dat gaat dan vaak ten koste van de impuls. Liever een ruiter die van de hand af kan rijden, dan eentje die aan het trekken is.
Ik weet natuurlijk niet hoe de TS haar proef heeft gereden, jammer genoeg is er geen filmpje, dan hadden we het echt kunnen zien. Maar ik vind wel dat een paard in de L1 nageeflijk moet lopen en niet met de neus eruit compleet uit. Helaas is voor sommige juryleden niet altijd helemaal duidelijk waar die grens is. Om het ontbreken van een filmpje is het ook voor ons moeilijk om te beoordelen of de TS haar paard nu juist heel goed liep, of dat de jury niet helemaal goed weet waar die grens ligt.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:02

@ Storm: Ze liep er niet met haar neus compleet uit, maar de heeft de neiging om zich er iets uit te drukken en in combinatie met haar tempo is dat niet meer goed te krijgen op dat moment.
Ik ben het er ook mee eens dat het een voorwaartse proef moet zijn, maar waarom zie je dat dan nooit terug in de punten? Ik heb helaas geen filmpje of foto's, maar voor mij is het gevoel toch belangrijker als de punten. Het was geen slecht gevoel, maar vooral gehaast en slordig en daardoor had ik geen lekkere proef gereden. Maar dat terzijde.
Ik vind het gewoon vreemd dat het mogelijk is dat verschillende juryleden verschillende dingen beter kunnen vinden. Als je dan de jury toevallig kent dan weet je hoe je moet rijden om punten te halen, wat best eens anders kan zijn als bij een andere jury. Vreemd..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:40

Vreemd is het zeker, ben ik met je eens. Maar helaas komt het voor, nu maar hopen dat het niet al te vaak voor komt en dat alle juryleden goed opletten bij de bijscholing...

Lisaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:56

Ik had een keer een wedstrijdje (F9) op de manege, toen moest ik volgens mij afwenden bij A, maar ik reed perongeluk gewoon door.. op m'n coupon stond A afwenden: 6 ..
Zat de jury dan gewoon te slapen ofzo? :roll:

eefje189

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:34

had ik ook vandaag met kringkampioenschappen. waren 2 jury's voor een proef bij de een 181 en bij de ander 190?! vreemd hé :P

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:45

eefje189 schreef:
had ik ook vandaag met kringkampioenschappen. waren 2 jury's voor een proef bij de een 181 en bij de ander 190?! vreemd hé :P

181 en 190 is toch niet zo een groot verschil??
Dat is maar 9 punten, op 30 onderdelen. Hier sta ik eerlijk gezegd absoluut niet van te kijken.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 22:19

Nee dat vind ik ook wel meevallen. Ik heb zelfs 1 keer bij de ene jury 3 winstpunten gereden en bij de andere geen 1. Dat is pas echt vreemd..

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:28

Ik wil me bij Daffodil en Storm aansluiten.

Wat mijzelf echter opvalt is dat er qua jurering en het geven/krijgen van punten veel verschil zit in de "oudere" juryleden en de jongere juryleden. Ik bedoel de mensen die de afgelopen jaren tijdens de vernieuwing van de cursus en de wijziging van de proeven de cursus hebben gedaan en zijn geslaagd kijken vaak anders dan de juryleden die daarvoor de cursus hebben gehaald. De juryleden die de cursus tegenwoordig doen of hebben gedaan kijken veel meer naar het paard en de ruiter, hoe het paard door zijn lijf loopt en minder het in elkaar getrokken plaatje. Terwijl vaker de oudere juryleden meer naar de oefeningen kijken, minder naar de hoofd-halshouding en spanning op het paard kijken.

(ik hoop dat ik het duidelijk heb omschreven...)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:32

Ik zou zeggen maak me je niet druk! Wees blij met je punten want zo krijg je ze wel als je ze niet verdiend en niet als je ze wel verdiend.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 08:53

Nee, ik maak me er ook niet druk om, het is alleen een raar verschijnsel. De volgende keer rijd je inderdaad gewoon weer minder punten met dezelfde proef, maar dat is juist wat ik er zo vreemd aan vind.

Nikitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:30

ik rijd ook wedstrijden en als ik denk dat ik goed heb gereden wordt ik laatste en heb ik slecht gereden dan wordt ik 7e 5e 4e of 1e echt raar.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:14

Sjonniej schreef:
eefje189 schreef:

181 en 190 is toch niet zo een groot verschil??
Dat is maar 9 punten, op 30 onderdelen. Hier sta ik eerlijk gezegd absoluut niet van te kijken.

ik heb ook wel eens geschreven bij zulke kringkampioenschappen en zag gewoon verschil van 20 punten tussen de jury's!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:45

Ik start ook menwedstrijden en heb daar standaard 3 juryleden aan de ring. Dan is het helemaal niet zo gek om 20 punten verschil te hebben.
Iedere jury kijkt vanuit zichzelf al anders, plus dat ze dan ook nog eens allemaal vanaf een ander punt jureren, plus dat je je als jury onmogelijk iedere seconde op de combinatie kan focusen.
En dan nog, 1 punt verschil op een onderdeel is niet gek toch? Een 6 en een 7 voor dezelfde volte is niet echt schrikbarend. Maar stel nu dat je op elk onderdeel van je proef van jury A steevast 1 puntje lager hebt gekregen dan van jury B, dan kom je al op 30 ptn verschil.

Tuurlijk, het is gek om 180 en 195 terug te krijgen voor dezelfde proef. Maar hoe vaak heb je niet dat je voor je gevoel 2 dezelfde proeven rijd, maar voor proef 1 180 en voor proef 2 195, dan is het al een stuk minder gek, maar komt op hetzelfde neer.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:58

Iedere jury wil iets anders zien.. En eerst uitzoeken welke jury je hebt en dan zo rijden als die jury wil lijkt me ook een beetje overdreven. Dus ik zou gewoon rijden zoals het jezelf goed lijkt.
Deze jury hield denk ik van een vlotte proef, daar had je dus geluk mee. Terwijl de jury's van de andere proeven misschien vonden dat het te gehaast was. Daar kun je weinig aan veranderen (behalve door trainen).
Ik heb ook heel vaak dat ik de ene keer hogere punten dan de andere keer heb al voelde het hetzelfde. Dat komt omdat de ene jury iets anders wil zien dan de andere..

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:20

Mischien iets stoms, maar ik vind dat er ook wel verschil zit in jurys tussen het westen en het oosten in ons land. Want zo lees ik vaak berichten van mensen die in het oosten wonen en altijd hoge punten halen. Maar ik ken ook veel mensen die in het westen wonen en die halen gemiddeld lagere punten. Wat vinden jullie hier van?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:24

wen er maar aan je houdt dit juryverschil. ik heb zelf ook geen oplossing om dit op te lossen.
ik start zelf subtop en dan rij je altijd met 2 jury's en het komt zeer geregeld voor dat er enorme verschillen in je punten zitten . en eerlijk het gebeurd zelfs internationaal....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:30

knollentuin schreef:
wen er maar aan je houdt dit juryverschil. ik heb zelf ook geen oplossing om dit op te lossen.
ik start zelf subtop en dan rij je altijd met 2 jury's en het komt zeer geregeld voor dat er enorme verschillen in je punten zitten . en eerlijk het gebeurd zelfs internationaal....

Er is ook geen oplossing. Die verschillen worden immers door de subjectiviteit van de beoordeling veroorzaakt.
Een jury is geen computer, iedereen ziet iets anders, iedereen waardeert iets anders meer, iedereen straft iets anders meer af.

Voor hetzelfde onderdeel in dezelfde proef van jury 1 een 3 krijgen en van jury 2 een 8, dat is raar.
Maar een 6 naast een 7 is daarentegen toch niet noemenswaardig? Maar kan over de gehele proef wel voor 30 ptn verschil zorgen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:06

over dat 5\6 verschil zal je denk ik ook niemand horen,wel over idd een 4 tegenover een 6 of zelfs 7.
ook kan het er bij mij niet in dat combinaties bij de ene jury bovenin staan en bij de andere onderaan dat mag niet gebeuren vind ik.
ok als de ene jury net wat lager punt als de ander maar dan hoort dat egaal op het veld te zijn dus combinatie 1 tot en met de laatste allemaal ongeveer hetzelfde verschil en niet de een wel en de ander niet

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:47

njaa dat is gwoon de manier van jureren.
ik ken ook zo een jurylid, die geeft altijd verkeerde punten .. haha ^^
als ik dan moet schrijven en ik zeg "hee da was slecht en jij geeft ide een 7" dan zegt hij "aah geef maar een 6 dan, verander het maar" :p

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:30

Ik heb zelf alleen B gestart, maar heb ook vaak met anderen mee geweest en heb ook regelmatig geschreven op wedstrijden, en die verschillen zie je inderdaad vaak! Uiteraard zijn juryleden gewoon mensen en iedereen kan iets net wat anders waarderen, maar soms zou je toch imo iets meer 1 lijn verwachten. Zo kan het zomaar gebeuren dat iedereen bij de ene jury een 7 krijgt voor een netjes ingevlochten en schoon paard + ruiter en bij een ander een 8. Ok, iedereen krijgt dan hetzelfde, maar voor je winstpunten kan het net verschil maken en het lijkt me juist iets waar weinig discussie over hoeft te zijn.
Ook geeft de ene jury standaard een 6 als iets 'gewoon ok' is uitgevoerd, de ander een 7, op zoveel onderdelen scheelt dat nogal. De een houdt inderdaad meer van voorwaarts dan een ander, weer iemand stoort zich heel erg aan slordigheidjes terwijl een ander naar het grote geheel kijkt, die let op de afstamming, die weer niet, en als je daar op let kan dat ook twee kanten op: oh, goede afstamming, maar slordig gereden, daar kan meer uitgehaald worden, dus ik waarder lager, of de goede afstamming zorgt meteen al voor een hogere basisscore...
Het is soms moeilijk te begrijpen, maar idd wel een issue wat altijd zal blijven bij jurysporten ben ik bang.

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:51

tja, alle jurys willen nou eenmaal iets anders zien..