dekens schuiven naar achter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxx88

dekens schuiven naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 20:34

hey,

ik scheer mijn paard al enkele jaren en elk jaar valt het mij op dat alle dekens achteruit schuiven en daardoor trekken aan borst.
in het begin gebruikte ik fleece dekens als onderdeken, op een dag was het zo hard naar achtergeschoven dat heel zijn borst open lag. deze gebruik ik dus niet meer (als onderdeken).
nu gebruik ik een onderdeken van horseware maar ook dit schuift wel wat naar achter. ik kan het deken ook niet naar voor trekken (tegen de haren in) ik moet het echt opheffen en dan naar voor leggen. alleen het deken op het paard schuift naar achter (met de haren (stoppels) mee) het deken dat op het onderdeken ligt blijft mooi liggen.

zijn er nog mensen met dit probleem ???

nu heb ik er eens over nagedacht en als ik nu eerst een trainingsdeken op mijn paard leg en daarboven een ander deken.
bijvoorbeeld:

http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... er/118308/
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... er/118317/

zou het schuren en trekken aan de borst dan niet verminderen? deze dekens kunnen niet schuren en trekken aan de borst (mss alleen het deel waar het is vastgemaakt) en de dekens erboven gaan niet meer naar achter schuiven.
ik denk dat het dan prettiger is voor mijn paard en dan heeft hij ook wat meer bewegingsvrijheid op de wei.
een borstbeschermer is geen optie want dan gaan de dekens nog altijd naar achter trekken (wel minder schuren) maar dan is het nog niet prettig voor mijn paard denk ik.

ik denk dat ik dan best het deken van horseware neem want dat van bucas is in fleece.
iemand ervaring met deze dekens???

Elegance_

Re: dekens schuiven naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:35

Is je deken niet te groot?
Een goedpassende deken hoort nl niet te gaan schuiven.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:40

Ik heb hetzelfde probleem! De deken die op het haar ligt schuift heel vaak naar achteren.
Mijn dekens zijn zeker niet te groot (kleinere deken schuift ook).
Zelf zat ik te denken om een borstbeschermer (zo'n lycra ding) eens te proberen. Wie weet schuift het dan wel naar weer meer voren

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:24

waarom moet je een onderdeken?

ik heb zelf ook altijd het probleem dat staldeken en fleecedekens naar achter schuiven, waardoor de schoft kaal wordt op enkele dagen tijd en schuurplekken op de borst/schouder ontstaan. na enkele dagen probeer ik al ene andere deken, want wil niet wachten totdat de schoft tot bloedens toe open ligt.
ik heb nu een horseware amigo winterdeken van 350grams en dit trekt niet naar achteren. Elke keer ik het wil uitdoen ben ik verbaast dat ik niet aan de sluiting moet trekken om ze los te krijgen. Ik heb gewoon de ruimte om mijn handen ertussen te steken en de sluitingen los te klikken.
Alles valt en staat met het model en wat voor het ene paard goed past, past niet voor het andere.
Ga denk ik een horseware onderdeken bij aanschaffen.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 15:53

bedankt voor de antwoorden
@sadylady: ik denk niet dat een borstbeschermer gaat helpen (wel tegen schuurplekken enzo maar niet tegen het naar achter trekken) omdat het deken nog op de rest van het paard zijn lichaam ligt (wat geschoren is) en daardoor gaat je deken trekken.

ik heb een horseware onderdeken en dit trekt ook naar achter (niet zo erg als een fleece)
ik denk alleen dat het voor mijn paard aangenamer is als ik er eerst een trainingsdeken opleg, dan heeft hij ook meer schouderruimte en dit is wel aangenaam omdat hij overdag op de wei loopt (lijkt mij niet prettig met een deken dat aan je borst trekt)

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:59

Ik heb Cattleman dekens, met een gesloten voorkant. Ideale dekens!! Blijven perfect liggen en schuiven niet!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:52

Fleece is inderdaad ongeschikt als onderdeken. Er zit veel te veel rek in en gaat daarom vacuum zuigen.

Ook van de "officiele onderdekens" ben ik geen fan. Hier zit vaak zoveel minder pasvorm in dan andere dekens. Vaak hebben ze ook geen loopsplit en geen schoftbontje.

Ik gebruik als onderdeken tegenwoordig altijd een staldeken met loopsplit. En dan het liefst een lekker lichte met een gladde voering (nylon of katoen). Ik heb hele goede ervaringen met de Harry's Horse Highliner of de Equiline staldeken. Mijn paard blijft hier tenminste heel onder.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:05

xxx88 schreef:
bedankt voor de antwoorden
@sadylady: ik denk niet dat een borstbeschermer gaat helpen (wel tegen schuurplekken enzo maar niet tegen het naar achter trekken) omdat het deken nog op de rest van het paard zijn lichaam ligt (wat geschoren is) en daardoor gaat je deken trekken.

ik heb een horseware onderdeken en dit trekt ook naar achter (niet zo erg als een fleece)
ik denk alleen dat het voor mijn paard aangenamer is als ik er eerst een trainingsdeken opleg, dan heeft hij ook meer schouderruimte en dit is wel aangenaam omdat hij overdag op de wei loopt (lijkt mij niet prettig met een deken dat aan je borst trekt)

Mijn paard is overigens niet geschoren dit jaar. Maar dat maakt weinig uit voor het wel/niet naar achter glijden van de dekens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:19

Ik heb met mijn vorige paard ook veel getobt met niet goed passende en schuivende dekens, en schuurplekken en drukkingen als gevolg...

Tot ik eindelijk een echt goed passende deken had gevonden, echt nooit meer problemen gehad, altijd los op de schoft en schouders, nooit meer trekken en schuiven...
was even zoeken, maar het is echt een opluchting als je de juiste hebt gevonden die gewoon echt lekker ligt!