"Gewoon" extreem merriegedrag of toch hormonaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

"Gewoon" extreem merriegedrag of toch hormonaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 21:05

Mijn merrie van 6 vertoont ongelooflijk slecht gedrag wanneer ze op stal staat. Dit is eigenlijk al zo lang als ik haar heb (2,5 jaar). Ik weet het in eerste instantie aan haar stal, ze stond in een uitloopstal waar alles vrij open is en de buurpaarden hun hoofd bijna in haar stal konden doen, deze paarden mocht ze niet. Ze heeft extreem voernijd, en sloeg de stal kort en klein als het voer er aan kwam. Ook als paarden langs haar stal liepen begon ze tegen de muur te slaan (bokken). Na diverse deuren kapot te hebben getrapt en zij eigenlijk constant stress had, had ik besloten haar in een andere stal te plaatsen. Ik sta nu met haar in een binnenstal, waar nauwelijks paarden langs haar stal lopen, ze staat naast een paard wat ze leuk vindt in een hoekstal. IN eerste instantie leek het goed te gaan, maar langzamerhand kreeg ik berichten dat ze toch weer steeds tegen de achterwand sloeg. Vandaag had ze de waterbak eraf geschopt met als gevolg een groot waterballet in de stal. Het gedrag begint uit de hand te lopen, ik heb het vermoeden dat mijn stalgenoten me liever zien vertrekken gezien het feit dat ze zo vaak klagen over mijn paard. Ze vertoont het gedrag niet alleen wanneer er voer aan komt of gericht naar een buurpaard, maar ook zomaar. Overigens niet als ik er bij ben. Ik merk wel dat ze zuur is. Ze is volgens mij niet happy en ik weet niet meer wat ik moet doen om haar leven draaglijker te maken in de stal. Uiteraard komt ze ook op de wei, maar 's avonds moeten ze naar binnen en begint het gedonder. Dag en nacht in de wei is geen optie vanuit stal (in ieder geval niet in de winter), maar ze wil ook graag naar binnen tegen de avond. Nu las ik hier op bokt en hoorde verhalen over merries die dit gedrag ook vertoonde en dat na onderzoek bleek dat dit een hormonenkwestie kon zijn of een cyste op de eierstokken. Mijn merrie is in de het voorjaar al een keer behandeld met een homeopatisch hormonen middel omdat haar cyclus niet regelmatig was. Zou dit een verklaring kunnen zijn voor haar gedrag op stal? Met rijden merk ik minder van haar nijdigheid behalve dan dat ze het erg moeilijk vindt om haar bekken te kantelen wanneer ik haar wil laten sluiten. Dit kan natuurlijk hier ook mee te maken hebben. Ik weet zo langzamerhand niet meer wat ik nog kan doen...zucht. Iemand ervaringen?

tamary

Re: "Gewoon" extreem merriegedrag of toch hormonaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:55

Als je een medische oorzaak vermoed of wil uitsluiten kan je het beste morgen meteen even telefonisch overleg plegen met je DA. Die kan dan eventueel meteen medicijnen voorschrijven of bloedonderzoek doen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:01

Mijn merrie vertoont dit gedrag ook, wel in mindere maten, maar ok zij staat geregeld tegen de achterwand te schoppen en heeft mega voernijd. Het beste is denk ik om haar lekker veel buiten te laten staan, waar ze alle kanten op kan en tijdens het eten ervoor zorgen dat ze helemaal alleen is en rustig kan eten.

Medisch na laten kijken is ook geen slecht plan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:30

nadat mijn merrie zich erg graag opdrong bij de heren, een belletje gepleegd bij de da waar een inwendig onderzoek het een en ander duidelijk maakte. ze is op de regumate gezet en na de winter te zijn gestopt niet meer hoeven geven. het kan hormonaal zijn maar er kan ook iets anders zijn welke signalen ze op deze manier laat zien. dat kan pijn zijn of een blokade in het lichaam. succes

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:38

Heel herkenbaar verhaal! Mijn vorige merrie deed dit ook. Het is altijd al een zure merrie met een gebruiksaanwijzing geweest, maar haar gedrag werd erger toen ze verhuisde naar een manege. Slaan tegen de wand (bokken) rechtop staan in de stal, happen naar alles wat langs de stal liep, dreigen naar iedereen die in de stal kwam.....We dachten dus eerst dat het door de vehuizing kwam en dat ze het niet naar haar zin had op de manege. Maar een tijdje later begon ze ook tijdens het opzadelen zuur te doen en naar mij te trappen en te bijten. Toen ze ook tijdens het rijden ging bokken en staken heb ik er een ostheopaat bijgehaald. Ze bleek helemaal vast te zitten in haar bekken en haar ribben. Deze ostheopaat heeft haar toen 3x behandeld en ons brokken zonder haver aangeraden. Binnen een paar maanden was het een heel ander paard. Ze was veel vriendelijker op stal (hoewel het gedrag niet helemaal verdween) en vriendelijker met verzorgen en rijden. Een jaar later begon het gedrag weer en heb ik meteen de ostheopaat er weer bijgehaald. En weer begon haar rug vast te zitten. Daarna heb ik die ostheopaat elk half jaar laten komen en haar gedrag bleef veel beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:44

Ik zou toch een plek voor haar zoeken waar ze dag en nacht buiten kan zijn. Het is duidelijk dat ze niet opgesloten wil staan en dat ze dat ook niet aankan.

@Lotje02: mooi dat de osteopaat elk half jaar de blokkades opheft, maar in feite is dat symptoombestrijding. Blijkbaar ontstaan die blokkades door spanning en stress (ook van het opgesloten staan en van het op de manege wonen).

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:52

Ik heb dan wel geen merie maar een ruin die exact hetzelfde gedrag vertoonde toen ik hem nog op een pensionstal had staan.
Bij hem was het een hormoonkwestie ( lang hengst geweest) en de drukte op de stal kon hij ook niet zo goed verdragen.
Hij staat op het moment tijdelijk bij een vriendin van me wegens mijn zwangerschap ( sinds maart dit jaar had ik hem thuis staan), daar trapt hij ook tegen de wanden en onlangs heeft hij een raam eruit getrapt.
Dit heeft hij gedaan omdat hij zijn buurpaard niet kon verdragen.
Thuis zijn alle stress factoren en sloopwerkzaamheden van hem gestopt, ditkomt omdat hij thuis alleen staat.

Hoe is je paard met andere paarden,staat ze samen in de wei en heeft ze een maatje etc?
Wellicht dat je haar naast haar maatje kan stallen?
Mijn paard gunt een ander paard of wat voor beest dan ook het licht niet in de ogen, vandaar dat wij dus ook bewust gekozen hebben voor geen maatje voor hem.
Bij mijn vriendin staat hij nu in een stal waarbij hij zijn ''buurpaard'' niet kan zien en dit gaat tot nu redelijk goed.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 15:28

Ze staat momenteel alleen op een wei die afgescheiden is van andere weides met schrikdraad. Ze heeft contact met andere paarden. Een ander paard erbij zetten heb ik verschillende keren gedaan, dit gaat even goed en dan begint ze ruzie te maken en dat andere paard op te jagen. Dit paard mocht op een gegeven moment niet meer van haar drinken en toen heb ik ze meteen uit elkaar gehaald. Er is nog een optie voor een stal waar ze geen direct contact heeft met haar buurpaard. Ze kan haar buurpaard wel zien. Ik moet hier alleen nog op wachten want deze stal is nog niet beschikbaar. Ik ben er niet van overtuigd dat ze dag en nacht op de wei kan, ze staat tegen de avond echt bij het hek te wachten tot ze er van af gehaald kan worden. Ze wil dus wel graag naar stal toe dan. De stal waar ze in staat is groot, er staan in totaal 6 paarden in dit gebouw. Ze staat op de hoek en ze kan rondom naar buiten kijken. Dit doet ze ook graag. Ze staat veel rustiger dan waar ze stond, maar toch vertoont ze het gedrag nog.
Ik heb de DA gebeld, hij vermoed dat haar gedrag niets te maken heeft met hormonen, maar zegt ook dat je het pas kan uitsluiten als je bloed hebt afgenomen. Dus dit ga ik nu laten doen, hopelijk komt er wat uit. Ze is pas nog door ostheopaat en fysio behandeld en afgezien van wat kleine blokkades stond ze er goed bij. Alleen was wel te zien dat het lendengebied wat bol stond. Ze is hiervoor behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:55

Pollux schreef:
Ik ben er niet van overtuigd dat ze dag en nacht op de wei kan, ze staat tegen de avond echt bij het hek te wachten tot ze er van af gehaald kan worden. Ze wil dus wel graag naar stal toe dan.

Dat is heel begrijpelijk en goed te verklaren.

- Een paard wil over het algemeen niet alleen achterblijven terwijl de andere paarden naar binnen gaan.
- Een paard is gewend dat ie om een bepaalde tijd van de wei gehaald wordt en is daarop geconditioneerd (gaat alvast bij het hek staan).
- Een paard weet dat hij op stal eten krijgt en is daarop geconditioneerd.

Een paard zou er uit zichzelf nooit voor kiezen om urenlang (avond & nacht) opgesloten en geïsoleerd te staan. Dat 'weten' ze ook niet vantevoren als in "als ik nu naar stal ga, dan sta ik daar tot morgen". Nee, het paard wil nù wel die stal in, lekker hooi eten en misschien nog wel meer lekkers. Misschien even een tukkie doen. Maar daarna zou een paard uit zichzelf toch echt weer in beweging willen komen en de ruimte willen hebben.

Maar ik snap wel dat je je paard liever niet in z'n eentje buiten laat. ;)
Ik ben benieuwd naar de bloeduitslag.