Scheren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Scheren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:28

Hallo,
Ik heb een vraagje,
Mijn pony(6jr,1.25m) is de laatste tijd heel erg sloom en zweet binnen 10 minuten stappen al.
Dit heeft hij echter pas sinds dat hij zijn wintervacht heeft.
In de zomer kan hij uren achter elkaar rennen en gek doen en nu in de winter is hij na 2 rondjes draven al bezweet en duurt het lang voor hij droog is.
Zou ik hem nu nog kunnen scheren?
Moet hij dan een deken op met hals?
Hoe zou ik hem scheren(welk model)?
Hoeveel grams moet hij op?
Welk figuur zou ik laten staan?
Groetjes

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:33

Scheren kan nog wel hoor. Maar is het voor jou en je pony de eerste keer scheren? Zo ja, dan is het misschien handig om een ervaren scheerder te laten komen..

Qua model kan je ervoor kiezen om alles te scheren (hoofd, lichaam) behalve de benen en het "sjabrak" op de rug. Maar je kan ook de benen meescheren. Net wat je zelf wilt.

Een deken met hals is je eigen keuze. Mijn paarden staan met deken zonder hals.
Het ligt er ook maar net aan of je pony de hele dag buiten staat of de hele dag op stal of half half.
Mijn paard is vorige maand geschoren en heeft nu 300 gram op. Een staldeken van 200 gram en een regendeken eroverheen van 100 gram. Wanneer het straks gaat vriezen krijgt ze een winterdeken van 400 gram op en wanneer het nog kouden wordt kan de regendeken er nog overheen. Je moet uitproberen wat het beste is voor je paard. De een zweet eerder onder een dikke deken dan de ander..

Vraag desnoods eens hulp aan een ander bij je op stal bijvoorbeeld of van je instructeur. Iedereen heeft zijn eigen manier, dan hoor je wat verschillende meningen. :)
Succes!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:42

Maydine schreef:
Scheren kan nog wel hoor. Maar is het voor jou en je pony de eerste keer scheren? Zo ja, dan is het misschien handig om een ervaren scheerder te laten komen..

Qua model kan je ervoor kiezen om alles te scheren (hoofd, lichaam) behalve de benen en het "sjabrak" op de rug. Maar je kan ook de benen meescheren. Net wat je zelf wilt.

Een deken met hals is je eigen keuze. Mijn paarden staan met deken zonder hals.
Het ligt er ook maar net aan of je pony de hele dag buiten staat of de hele dag op stal of half half.
Mijn paard is vorige maand geschoren en heeft nu 300 gram op. Een staldeken van 200 gram en een regendeken eroverheen van 100 gram. Wanneer het straks gaat vriezen krijgt ze een winterdeken van 400 gram op en wanneer het nog kouden wordt kan de regendeken er nog overheen. Je moet uitproberen wat het beste is voor je paard. De een zweet eerder onder een dikke deken dan de ander..

Vraag desnoods eens hulp aan een ander bij je op stal bijvoorbeeld of van je instructeur. Iedereen heeft zijn eigen manier, dan hoor je wat verschillende meningen. :)
Succes!

Ik was ook van plan om een ervaren iemand te laten komen.
Ik was aan het denken op de benen het hoofd en het sjabrak niet te scheren.
Mijn pony kan zelf kiezen hij heeft een stal van 3.5mx4m die dag en nacht openstaat.

petitparis

Re: Scheren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:45

je kan nog scheren tot februari geloof ik, de mijne is ook pas vorige week geschoren en heb haar veranderd van een 200grams deken naar een 350grams.
Ik heb haar volledig laten scheren op de benen en een dekje na, ook het hoofd is maar tot aan de bakstukken geschoren.
Als het gaat vriezen ga ik een onderdeken van 150 of 200 grams bij opleggen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:54

Op scheren staat echt geen "ten laatste voor..."
Je kan heel het jaar door scheren als je dat wilt.Paard gaat evengoed verharen in het voorjaar.Alleen valt dat zo niet op omdat de haartjes korter zijn.
Het enige dat je hebt is dat sommige paarden hun zomervacht niet zo mooi gaat zijn als ze laat geschoren worden maar dat is niet bij allemaal zo...
Over figuurtjes en modellen moet je zelf beslissen.Dekens met een hals vind ik een hoop ellende voor paardlief zijn manen die er over het algemeen niet mooier van worden!
Bij ons stonden de geschoren paarden onder een katoenen onderdeken,daarop een wollen deken en daarbovenop een winterdeken.
Laagjes houden beter warm dan 1 enkel dik deken.En je kan makkelijker afbouwen tegen de lente.
Eerst wollen deken ertussenuit,dan winterdeken eraf en dan katoenen dekje eraf...

petitparis

Re: Scheren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:22

tuurlijk kan je het hele jaar door scheren. Maar ik zou na februari niet meer scheren omdat ik wil dat m'n paard in de zomer terug een waterdichte vacht heeft en zonder dekens de weide op kan.

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:06

Wij hoeven ze nauwelijks te scheren omdat ze vroeg onder een deken staan. Alleen de voeten en de snorharen zo af en toe

Nadiah_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:52

hoi. ik ga mijn pony scheren om dat hij heel veel jeuk heeft, en de dieren arts zegt dat ik dat het beste kan doen en dan tebehandelen. Nu heb ik een deken besteld alleen zonder hals, omdat die vrouw tegen mij zij dat er nergens shetlander deken's zijn met een hals. Maar goed ik wil eigelijk zijn hals ook scheren is dat er dag ik die wel scheer maar daar geen deken heb. Wat is verstandig? of dat ik hem daar minder scheer?

Al vast bedankt voor de reactie.