waterfobie..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

waterfobie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 19:55

heee bokkers !

mijn paard heeft of de een of andere manier een soort .. Hij is bang voor water :)
bang voor een plas op de straat. Maar, hij is niet gang voor al het water dat soms in zijn wei staat.
Mischien komt dat ook omdat hij er dan persé doorheen moet, dat weet ik niet.
Het is best ernstig, want als ik de kraan aandoe om zijn bit te wassen na het rijden word hij al zenuwachtig. Hij gaat aan zijn touw trekken omdat hij heel snel weg wil. Het is haast niet te doen. Hij moet eerst ergens zijn waar hij het niet hoord, anders kan ik zijn bit gewoon niet wassen. :+

Ik zou graag in het vooruitzicht;
* zijn staart een keer kunnen wassen.
* hem eventueel een keer afspuiten na het werk

Als hij nou bang blijft voor water, dan heb ik er vrede mee. Maar, als er oplossingen zijn voor deze angst, dan wil ik dat natuurlijk dolgraag weten. Het is soms nogal lastig.

weet iemand een tip? ;)

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:02

Phoee ja, ik heb er hier ook zo eentje staan. Erg vervelend!

Staart wassen doen we tegenwoordig maar met 2 personen. Eentje houdt een emmer omhoog en de andere wast de staart erin zegmaar en dan uitkijken dat er niets op de achterbenen sijpelt en proberen niet te klotsen haha. Tis een heel gedoe! Maarjaa..

Ben ook wel benieuwd naar andere oplossingen, want is wel een vervelend probleem!

IloveAlfriee

Re: waterfobie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:05

haha, ik weet hoe je je voelt ! :)
ik begrijp hem ook niet altijd. Als ik net boos op hem ben geworden loopt hij door plasjes heen omdat hij niet aan mijn durft te trekken zodat hij erlangs kan lopen. Dan vind hij ze blijkbaar toch niet zo eng.

maargoed, zijn er nog meer tips?

Fjalar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:58

Je kan hem gewoon voorzichtig laten wennen aan water, of confronteer het met iets leuks. Maar als hij echt knetter gek wordt van dat water, dan zou ik maar niet meer vragen dan hij aangeeft dat hij kan hebben! ;)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 21:06

TROUWENS, hij moest laats met mij in een hele natte bak rijden, en toen ging hij met zijn voorhoef in het water slaan. ZOO CUTE :D
daarom begrijp ik dus niet wat hij nou helemaal van water vind..

ik hoor wel een goed idee, maar hoe moet ik er iets leuks van maken ?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:22

Gewoon rustig aan beginnen met water.
Je kan ook doen of er niks aan de hand is, en toch door die plas gaan kosten wat het kost.
Als hij er dan doorheen id gegaan wel belonen. En over een tijdje weer opneiuw proberen. Wel goed eindigen.
Moet niet moeilijk zijn toch?

Hij kan ook alleen maar doen alsof hij er bang voor is.?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:26

Je had in die natte bak moeten gaan oefenen! :+ paard door waterplas = beloning (evt met een snoepje maar rust is voor paarden ook al vaak een hele beloning) Of laat gewoon eens een tijdje die kraan aan bij het bit afspoelen. Zodra hij een beetje ontspant en niet meer zenuwachtig doet zet je de kraan uit.
Gewoon lekker gaan oefenen ;)

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:29

Mijn vorige pony was eerst ook heel bang voor water.
Ik heb wel een tip, het klinkt misschien een beetje zielig maar al meerdere keren gedaan en werkt echt ! Maar kan alleen in de zomer als het warm genoeg is.
Je zet je pony vast aan iest waar ze met hun volle gewicht kunnen aan hangen. je pakt een tuinslang en spuit de pony gewoon nat, hij/zij gaat uit zijn plaat maar stop vooral niet. Vanzelf worden ze rustiger en je stopt pas als ze weer ontspannen staat.
Meestal gaat het de volgende keer al een stuk beter. !

sanurie

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:33

dat laatste kan je ook anders doen. Soms vinden ze het minder erg als je doet alsof het regent. Dus een sproeikop op de tuinslang en omhoog richten (en in de richting van je pony).
Dat een paar keer voorzichtig herhalen. En dan op een gegeven moment proberen om zo met de tuinslang nat te maken.
Als hij uit de slang wilt drinken, laat hem gerust zijn gang gaan.
Als hij wil spelen met zijn hoefjes in het water,sproei extra veel water op de grond en laat hem zo wennen.
Je merkt vanzelf wat hij leuk vind.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:33

Jeetje Sanurie, dat kan hartstikke fout gaan! Ik zou absoluut niet gaan oefenen met iets waarbij een paard met zijn volle gewicht aan het halster gaat hangen.
Het stoppen op het moment dat een paard ontspant is een goede methode, maar daar hoeft niet zo'n enorme hectiek aan vooraf te gaan.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:03

HHm. Doen alsof het regent, dat lijkt me een goede. Ik kan zijn bit ook wel gaan schoonmaken waar hij vlak bij staat. :)

ik ga hem niet vastzetten, hij heeft een keer zijn hoofdstel kapotgetrokken. Dat was volledig mijn eigen schuld, maar daar gaat het nu niet over. Hij is knap sterk, hij strekt alles kapot denk ik.

ik ga sowieso weer rijden in die natte bak. Dat loopt wel zwaar, maar dat is een prima oefening toch? word hij sterk van en bovendien hoef ik niet lang te rijden aangezien hij dan eerder moe word.

ik ga aan de slag!
bedankt allemaal 8-)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:38

wat je ook kan doen is wel wat voor zomers.
ga hem afspuiten pak een tuinslang en zet hem eerst heel zachtjes aan. zorg wel dat je paard NIET vaststaat voor het geval hij in paniek raakt. hou eerst de slang weg van hem schrikt hij wacht je gewoon tot hij kalmeerd. vandaaruit ga je de slang steeds wat dichterbij doen. totdat je zn hoefjes nat kan maken en vandaaruit kan je rustig aan naar boven gaan werken dus dan stukje benen enz. beloon hem uitgebreid als hij braaf is maar niet als hij schrikt probeer dat te negeren.
ook rijden in modderbak helpt al is het maar dat je erdoorheen stapt. heb het zelf wel eens gehad paard was als de doods voor plassen. heb paard gepakt opgezadelt en ben ik de stromende regen het bos ingegaan lag vol met plassen en paard vond het geweldig. sindsdien geen problemen meer mee

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:46

eerst en vooral wat grondwerk doen, hem leren dat plassen en dergelijke niet eng zijn. En als jij zegt dat het ok is, hij je daar op moet vertrouwen. Dus koop maar rubber laarzen en loop met hem door elke plas die je tegen komt, laat hem er ook in stilstaan

voor het wassen, idd best niet vastbinden. Als er druk op het halster komt kan het zijn dat hij daar harder door gaat panikeren dan door het water zelf.
houdt hem gewoon vast of steek bv een longe door een bevestigings haak en houdt het uiteinde vast. zet het water open ( niet te hard zodat het niet teveel geluid maakt of met "kracht" op z'n lichaam komt) en probeer zijn bene af te spoelen. Als hij gewoon ronddraaid en je verder nergens naartoe sleurt, gewoon laten doen en verder proberen de benen af te spoelen. zodra hij even stilstaat, stoppen en belonen. En telkens proberen iets hoger af te spoelen.

Mijn paard kent de waterslang goed genoeg en toch kan ze nog dagen hebben dat ze staat te blazen en geen seconde kan blijven stilstaan, ik negeer haar gedrag dan gewoon en ga rustig verder met afspuiten en beloon van zodra ze even stilstaat. Aanhouder wint :)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 13:44

dat klinkt allemaal erg goed. Ik ga nu niet afspuiten natuurlijk. Maar daar ga ik zeker wel mee aan de slag in de zomer!

maar ik moet hem dus zelf vasthouden als ik zijn hoeven wil natspuiten?
en wat nou als hij me wel op sleeptouw neemt en me meetrekt ?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:50

Wat plassen betreft, is angst niet helemaal onlogisch.
Als er op onbekend terrein een plas ligt waar je de bodem niet kan zien, kunnen jij en ik nog wel inschatten dat het gewoon een vlakke weg is en dus niet zo'n diepe plas.
Jouw paard kan dat niet, mogelijk zit er een diep gat onder. Geen wonder dat hij er voorzichtig is en er niet onnodig doorheen gaat.
Je kunt aan de hand zelf vóórgaan dwars door de plas heen. Hij ziet dan dat het veilig is en zal jou ook wel volgen.

Wat het afspuiten betreft; Sta op voor hem redelijk veilige afstand van de kraan en ga hem poetsen. Halverwege het poetsen de kraan aandoen en een poosje laten lopen terwijl jij hem gewoon verder gaat poetsen totdat hij de kraan negeert? Dan went hij iig aan het geluid. Zelf moet je natuurlijk doen of je gek bent, er is NIETS aan de hand. dus niets zeggen/geruststellen als je de kraan aandoet, heel argeloos doen. Als hij braaf is, beloon je hem.

stap 2 is dan dat je de slang in de hand neemt en zo bouw je het langzaam uit.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 13:53

hihihi, dat is ook nog een idee. Je hebt wel gelijk wat betreft de diepte van die plassen. Maar ook als ik voor hem aanloop wil hij dr niet doorheen, dan gaat hij er met een sierlijk boogje omheen. :)
hij is ook heel schoon in zijn stal, en hij wil niet op asvalt plassen, alleen in het gras. Sterker nog ! in de manege gaan mensen naar hem kijken, dan kan hij ook niet plassen. hihi, :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:55

De meeste paarden, vooral ruinen, willen niet op asfalt plassen omdat dat tegen hun benen spettert. Da's dus normaal.

Als hij niet achter jou aan wil lopen, is er blijkbaar nog niet voldoende vertrouwen. Daar kan je middels grondwerk aan werken. Daar ligt de basis. Als het vertrouwen er eenmaal is, stapt hij ook zo achter jou aan door de plassen.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:55

misschien kun je het halstertouw door (wat heb je? een ring aan de muur?) de ring halen, maar het zelf vasthouden, dan kun je zelf druk op het touw zetten en weer loslaten ;)
kunnen ze niet gaan hangen en er ook niet vandoor gaan :+ (werkt bij de mijne heel goed, die was bang voor longeersingels + lijnen)
wat sanurie zegt zou ik niet doen, als je het op een vriendelijkere manier kunt oplossen...
(ook als ie bang is voor het geluis van de kraan/zien ervan, misschien kraan aanzetten als het voertijd is? dan merkt ie dat het niet eng is+heeft ie afleiding)
succes!

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 14:01

wat voor grondwerk oefeningen stellen jullie voor ? Ik ben een leek op het gebied van grondwerk, helaas.

ik heb vanmiddag een wedstrijd met mijn waterfobieprins. krijg al flinke zenuwen.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:07

Ik heb van alles geprobeert maar niks hielp tot iemand zei dat je dit moest doen, zij heeft dit voor mij gedaan de eerste keer maar nu doe ik dat bij een pony als die bang is voor water, dus IloveAlfriee moet het zelf weten en wat je daar van vind moet je zelf weten maar niet zo neer te gaan zetten. En als ze gaan hangen is ook niet erg, de pony die ik nu heb kon vroeger niet eens vast staan of hij ging al hangen en heeft zich nooit bezeerd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:00

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:04

@Cissy
ik heb dat topic goed doorgelezen. Ik vond die van cassidy het meest duidelijk. Weer wat om op te schrijven. :)
bedaankt ;)