Shetlanderhengstje als gezelschapspony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Shetlanderhengstje als gezelschapspony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 18:56

Mijn paard staat sinds vorige week op een nieuwe stal, waar hij dag en nacht buiten loopt. Overdag heeft hij vriendjes bij zich, die gaan 's nachts echter op stal. Nu heb ik van mijn moeder een shetje gekregen, om hem gezelschap te houden. Het is een hengstje van 8 maanden oud.

Nu hoorde ik net van iemand, dat dat waarschijnlijk niet goed gaat, een hengstje en een ruin. Als de shet hengstengedrag gaat vertonen en mijn ruin gaat irriteren, loopt ie de kans om gewoon het licht uit zijn ogen geslagen te worden. Mijn ruin heeft nog nooit een paard geslagen (waar ik bij was), maar dreigt wel met zijn achterbeen naar het shetje.. Ze staan nu in twee aparte stukjes, om aan elkaar te wennen.

Nu vroeg ik me af wie hier ervaring mee had, een shethengstje als gezelschap voor een ruin. Dit gaat toch wel vaker zo? Wie kan mij positieve of negatieve ervaringen vertellen? :) Ik ben wel benieuwd, en heb natuurlijk geen zin in een kapotgetrapt shetje.. ;( :(:)

Caira

Re: Shetlanderhengstje als gezelschapspony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:13

ligt helemaal aan het paard zelf. ik heb mijn hengst van 5 bij de bels van mijn vriend staan en dat gaat prima. Maar ik ken ook genoeg gevallen waarbij het niet ging omdat er een merrie in de buurt stond. Maar waarom hengstje niet castreren? is voor diertje ook veel fijner.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:15

Dit kan best wel samen hoor. Ze zullen zelf moeten uitzoeken wie de baas is natuurlijk. Ongeacht wie van de twee dat is: de ander zal daar dan respect voor hebben en dus niets uitdagen. Natuurlijk zijn alle uitzonderingen hierop mogelijk, maar jouw ruin is de oudste en zal zeer waarschijnlijk de komende tijd wel de baas zijn en dat snapt het shetje best! Dat dreigen hoort er nou eenmaal bij. Dat hebben alle paarden onder elkaar wel.
Laat ze nou eerst maar rustig aan elkaar wennen. Als je ze bij elkaar gaat zetten is het belangrijk dat je dat op een groot stuk wei o.i.d doet zodat er ruimte is om te vluchten.
Sowieso kun je ook overwegen je shetje later te castreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:16

gewoon ff castreren met een jaar heb ik ook gedaan en het gaat super mijn shet ruin loopt dan bij mijn hengst in! van 160 maar het gaat hardstikke goed zo.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 21:58

Castreren ga ik sowieso doen. Het heeft geen bijzondere papieren, dus geen fokwaarde en ik ga niet de toch al slechte shet-markt nog meer om zeep helpen met slechte veulentjes.. :n Verder vind ik het zielig om een pony hengst te laten, als hij er niks mee kan. Veel frustraties voor niks dan.
Maargoed, ik ga nog geen schaar zetten in de balletjes van een pony van 8 maanden, van het voorjaar/zomer gaan ze er zsm vanaf, dat sowieso!

Gelukkig dat het gewoon goed kan gaan. Kon me al niet voorstellen dat het in de meeste gevallen fout ging! De eigenaar van het stukje grond waar ik op sta, zei dat dat sowieso fout zou gaan, dus ik had er al een beetje de balen in.

Normaal ben ik niet zo bang van dreigen naar elkaar, happen en een waarschuwende bok geven. Maar shetje is nog zo klein! Één flinke trap en hij is er geweest.. := Rangorde moet gewoon even bepaald worden, de eerste tijd is er altijd iemand bij als ze samen staan en kan het shetje onder de ingang door, om te vluchten. 's Nachts staan ze voorlopig even apart van elkaar! :j Geen risico nemen natuurlijk. :)

Bedankt voor jullie reacties!

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:00

Denk dat je het zo goed hebt opgelost. Ik zou persoonlijk zelf ook casteren, meer omdat je niet weet hoe ze reageren. Mijn paard staat in een kudde met hengsten en ruinen, maar deze staan onder toezicht. Als er iets mis gaat zijn ze daar meestal wel snel bij. En na al die jaren zijn er bij ons weinig problemen meer.