pony komt steeds omhoog met het wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanova

pony komt steeds omhoog met het wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 11:26

hallo bokkers

ik heb een 3 jarige d pony een half jaar geleden gekocht. in het begin gingen we vaak het bos in om te wandelen en liep hij rustig met me mee zonder problemen. na een tijd begon hij steeds te stoppen wanneer het hem uitkomt en verzette dan ook geen stap meer. een tijd later is hij begonnen met het omhoog komen wanneer hij iets anders wilt dan wat ik wil. en nu is het dus zo dat hij heel de tijd omhoog komt (steigeren) en stopt.

een voorbeeld: gisteren gingen we weer het bos in ik had een vriendin mee, hij was voorwaarts in het begin en liep stevig door maar na 50 meter stopte hij en als ik hem vraag te stappen was hij het er niet mee eens en komt omhoog. daarna hebben we toch 20 meter kunnen lopen en wilde ik hem stoppen maar toen wou hij dus doorlopen en komt weer omhoog. na een tijd stoppen/omhoog of wanneer hij rechtdoor wilt en ik de bocht om wil komt hij ook omhoog, omdraaien 5 meter lopen en weer trug is hij het ook niet mee eens. maar na een tijd nam mijn vriendin hem over en na 2 min raakte hij haar met zijn voorbenen en was het onmogelijk om hem vast te houden dus toen was hij los en rende trug naar stal (was 200 meter van stal op dezelfde weg) toen hem gevangen, stal in gelopen, nieuw halstertouw gepakt, helm op gedaan en gingen we weer op pad hij liep beter door in het begin (stopte minder) maar daarna was het lopen/omhoog heel de tijd. toen zijn we na een tijd trug gegaan (dan moet je de bocht om gaan maar daar was hij het absoluut niet mee eens en begon rond mij te draaien) trug naar stal stopte hij helemaal niet meer was erg voorwaarts maar kwam omhoog heel de weg naar huis.

ik hoop dat jullie mijn verhaal snappen in stal kan je alles van hem vragen en dat doet hij ook zonder problemen. waarom is hij begonnen met het omhoog komen? hij accepteerd niet wanneer we ''andere'' dingen met hem doen (bijvoorbeeld omdraaien, stoppen, paar stappen naar achter (terwijl hij het gemakkelijk kan en weet) dat was eerder ook geen probleem. ook vind hij het niet leuk wanneer (we met halster lopen) de belasting van het halster op de neus komt (en dat is vaak wanneer hij voorwaarts is om hem trug te houden) maar anders lopen we met hoofdstel en halster erover.

ps: dierenarts is 3 keer geweest en gekeken of hij pijn heeft omdat hij niet graag liep. maar ze kon niks vinden en hij loopt wanneer het hem zelf uitkomt dus dat is het probleem denk ook niet.

Joyce_

Re: pony komt steeds omhoog met het wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:38

De pony heeft duidelijk geen respect voor je, of beter gezegd: ziet je niet als een leider. Zo te zien is het een erg dominante pony, die veel duidelijkheid nodig heeft en dat niet krijgt op deze manier. Sowieso de weg niet meer opgaan, is levensgevaarlijk op deze manier! Nu rende hij nog terug naar stal, maar de volgende keer schept hij een fietser en de keer daarna wordt hij geschept door een vrachtwagen?

Ik zou er zeker iemand bijhalen die je kan helpen met bijvoorbeeld grondwerk, zodat jullie elkaar leren vertrouwen en jij je plekje als leider op een juiste manier kunt 'opeisen', een manier die je pony ook begrijpt. Hij doet het niet expres! :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:52

Als de pony het niet accepteerd als je 'andere' dingen met hem doet heb jij straks een groot probleem! Wellicht wil je namelijk ook nog op de pony rijden, dat is ook anders dan wandelen.
Zoals gezegt: haal hier hulp bij. Dit is levensgevaarlijk, straks raakt hij je keer echt hard op de verkeerde plek. En wat is de volgende stap? Dat hij naar je trapt als je zijn hoeven wilt doen? En dat hij inderdaad iedereen omver rent?
Ga hulp halen, en wel snel! De pony is een fase waarin hij snel en veel kan leren. In dit geval leert hij alleen maar dat hij de baas is, op een hele slechte manier!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:54

Dit is een paard wat duidelijk doet waar hij zin in heeft. En zoals al gezegd is, dat kan compleet verkeerd aflopen.
De enige top is inderdaad om er iemand bij te halen, liever vandaag als morgen. Anders denk ik dat jullie toekomst er slecht uitziet als ik heel eerlijk ben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:10

Ik had al een antwoord gegeven op Paardenpraat, maar ik zal hem hier nog even onderzetten.

Je hebt een puberventje dat ontdekt heeft dat hij weg kan komen met zijn gedrag. Dat is de reden dat hij omhoog komt.
Er zijn wel oplossingen voor, maar dan zul JIJ je gedrag naar hem toe moeten veranderen, je bent niet duidelijk, je bent te zacht, te voorzichtig.
Een paard dat omhoog komt omdat hij geen zin heeft om door te lopen geef je in enige vorm een draai om zijn oren waarvan hij een dag later nog de vogeltjes hoort fluiten. In welke vorm je dat doet hangt af van je mogelijkheden, maar een gruwelijke lel met een zweepje (zo'n dikkere met lusje, niet een dressuurzweep) tegen zijn buik of over zijn kont kan wonderen doen, zelf een stap opzij doen en hem dan zijdelings omver trekken kan ook. Het is een risico met een 3-jarige, maar omhoog komen is uiteindelijk een veel groter risico.
Probleem voor jou is hierbij dat jij waarschijnlijk niet durft op te treden en daardoor ook niet de goede timing zult hebben. Daarom kun je beter heel snel GOEDE begeleiding hierbij zoeken en degelijk les nemen of het paard verkopen voordat er echt ongelukken gebeuren

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 12:13

ik heb met zweep geprobeerd maar dan word het alleen erger we hebben met andere paard geprobeerd maar dat maakt hem niks uit en stopt dat steeds weer

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:24

Wat ik al zei, je zult waarschijnlijk niet duidelijk genoeg zijn geweest en je timing zal ook niet goed zijn geweest met die zweep. Dit komt nogal nauwkeurig.
Vandaar ook het advies om GOEDE begeleiding en les erbij te halen. In welke regio woon je?

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:52

Ga eens met hem wandelen met een hoofdstel.Met een bit in heb je heel
wat meer te zeggen dan alleen een halster.
Ik heb het een tijdje gehad met een fries. Als ik aan het longeren was dan nam hij een
spurt en ik hield hem dan echt niet meer. Hij is onwijs sterk.
Op advies met een hoofdstel gaan longeren en meneer kwam er heel snel
van terug om er vandoor te gaan. Hij heeft het daarna ook niet meer
geprobeert om er vandoor te gaan.

Jou paard is jou aan het uitproberen en denk nu van, oke als ik zus of zo doe
dan krijg ik m'n zin. Ik ga lekker de lucht in en dan houden ze mij niet meer, dus
heb ik m'n zin, dan gaan we vanzelf terug naar stal.

Probeer het eens met een hoofdstel. Dan heb je hem beter in de hand
en zal hij het na een paar keer proberen echt wel laten om de lucht in te gaan.
Ben streng voor hem en neem in ieder geval iemand mee als je gaat wandelen.

succes ermee

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:18

wat is het ruin ? merrie ? hengst ?

ook ik denk echt dat het met overwicht te maken heeft , ik zou zeggen niet meer de weg op zonder volwassene die daar wel tegenop gewassen is.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:20

nanova schreef:
ik heb met zweep geprobeerd maar dan word het alleen erger we hebben met andere paard geprobeerd maar dat maakt hem niks uit en stopt dat steeds weer

en daar komt bij als je op de weg zit , en je hem al niet houd omdat hij er geen zin in heeft , dan heeft een tik ook weinig zin , want ook daar gaat hij/zij zich de eerst paar keren tegen verzetten omdat hij zowiezo niet genoeg respect voor je heeft.
ik vind begeleiding voor dit probleem echt wel een must.