Buitenrijden met uitrijdeken onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

touchofpink

Buitenrijden met uitrijdeken onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:52

Dit vraag ik me dus af....... Ik zou graag weten hoe jullie daar mee omgaan.

Mijn paardje staat nu onder een 200 grams deken (ongeschoren) en het is best koud en winderig buiten ook overdag. Is het dan voor het paard fijn om naar buiten te gaan met een uitrijdeken op? Als ik een buitenrit ga doen is het meestal lange teugel en vooral veel klets, klets, giechel, giechel, gezellig, gezellig. Als we dan een mooi pad zien doen we een drafje of een galopje als er niet teveel plassen liggen maar daarna is het toch al snel weer lange teugel en kletsen maar. Ik zie het buitenrijden ook echt als ontspanning voor mij en mn paardje. Lekker lange teugel en genieten van de natuur.

Nu vraag ik me af of ze het niet koud krijgt van dit alleen maar stappen en eventjes een actiemomentje halverwege. Als ik nu met deze temperaturen in de buitenbak rij (doe ik eigenlijk niet want ik ben verwend en rij liever binnen :+ ) dan stap ik ook goed in onder een deken en draaf daarna meteen aan zonder deken. Wanneer ik klaar ben is het eerste wat ik doe weer de uitrijdeken erop en flink uitstappen. Zelfs al zou je flink gaan rijden in de bossen is het dan niet fijn om op de terugweg als je uitstapt iets op te doen of stel ik me aan?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik dus echt uitgelachen ben toen ik het hier met iemand over had maar het zit me toch niet lekker om een paard dat de hele dag en nacht onder een winterdeken met hals staat buiten zo naakt rond te laten lopen in de winter.

ikke20

Re: Buitenrijden met uitrijdeken onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:55

als ik als het echt koud is op buitenrit ga heeft die van mij ook een uitrijdeken op. dit ook opdat het dan meestal stapritjes zijn hij zo lekker warm blijft ik lekker warme benen hou en paardje zich ook niet gaat warm lopen dus wat rustiger blijft.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:56

Ik zou het nu nog niet doen, als het echt koud is pas.
Vooral omdat je paardje nog niet geschoren is, en pas onder een 200 gram staat.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:56

Verplaatst van BEH naar SV.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:01

Paardje blijft toch wel warm als ie stapt. Grootste fout die wij als mens maken. Is dat als wij het koud hebben denken dat het paard het ook koud heeft.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:02

nergens voor nodig hoor, zolang je paard blijft bewegen houdt hij zichzelf wel warm genoeg. Hij heeft niet voor niks haar ;) Als je hem nou geschoren zou hebben, is het een ander verhaal.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:03

wij hadden het toevallig vandaag op stal ook over buitenrijden en dat het nu een stuk kouder was. Het paard van een stalgenoot had dus flink spierpijn opgelopen van buitenrijden in de kou. Dus of minder stappen en meer stukken rustiger draven of wel lekker stappen en kletsen en dan een uitrijdeken erop. Het hangt er natuurlijk ook af hoe jouw paard reageert op die kou. Heeft ze spierpijn of heeft ze nergens last van. ik zat ook al te kijken naar een mooie uitrijdeken, waterdicht en gevoerd met wol of zo (ja doe maar luxe). Als ik jou was zou ik vooral kijken hoe jouw paard zich houdt met buitenrijden in de kou.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:05

Mischien had ie wel spierpijn om een andere reden. Er zijn meerdere redenen waardoor een paard wat stijf kan zijn.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 23:16

Dank je wel voor jullie reacties.

Kan het kwaad om het wel of niet te doen. Dus bijvoorbeeld is het erg als ze het tijdens de buitenrit toch wat koud heeft zonder deken of is het erg als ze het wat warm heeft met deken?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:19

Beter wat te warm (gaan dan toch zweten wanneer nodig) dan kou op de lendenen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:23

Als ze te warm krijgen en gaan zweten kunnen ze daardoor weer kou vatten dus is niet goed.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:23

Maar waarom heb je in de bak wel een deken op en op buitenrit niet?
Die van mij staat overdag met ongeveer 400gram op en die stap ik dus ook met deken in en uit.
Ook als ik op buitenrit ga ligt er een deken op en daar draaf ik ook gewoon mee.
Maar ik denk dat je paard zelf wel aan geeft als hij het koud krijgt, dan zal hij vast wel 'loperiger' worden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:25

Op een dag als vandaag rijd ik die van mij al met uitrijdeken. Ik merk toch wel verschil of ik nu met of zonder rijd aan de soepelheid van mijn paard.

igor02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:27

Ik rijd in principe zonder uitrij deken buiten, ook als het kouder wordt. Pas bij temp. van onder 0 komt de deken erbij. Maar..... vandaag moest ik in de plensregen en dan heb ik wel een uitrij regendek omdat hij anders op stal over een drijfnatte achterkant een deken moet voor de komende ( 22) uren. Dus alleen om droog te blijven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:27

Ongeschoren paarden rijd ik vrijwel nooit met een uitrijdeken buiten, alleen als het vriest en ik vrijwel alleen maar stap.
Verder hebben ze meestal nog wel genoeg haar om zich stappend warm te houden volgens mij.

Geschoren paarden rijd ik wel altijd met een uitrijdekentje buiten, of de temp. moet echt hoog zijn...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:28

Ik ga ook af en toe naar duin (ik moet ongeveer 15 min-20 min stappen voor ik bij het duin ben). Ik doe dan wel altijd een uitrijdeken op. Als ik dan ga draven (in het duin) rol ik die deken zeg maar op en maak hem op un een of ander manier vas zodat ie mijn pony niet irriteert en mij niet :+ en als ik dan bijna het duin uit doe ik meestal de deken weer gewoon normaal. Mijne is dan wel geschoren, ongeschoren zou ik dan weer niet doen

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 23:29

Pally schreef:
Maar waarom heb je in de bak wel een deken op en op buitenrit niet?
Die van mij staat overdag met ongeveer 400gram op en die stap ik dus ook met deken in en uit.
Ook als ik op buitenrit ga ligt er een deken op en daar draaf ik ook gewoon mee.
Maar ik denk dat je paard zelf wel aan geeft als hij het koud krijgt, dan zal hij vast wel 'loperiger' worden.

Ik ben met deze temperaturen nog niet naar buiten geweest. Kan alleen maar in het weekend buitenrijden aangezien het zo vroeg donker is en afgelopen week regende het veel en daarvoor was het nog boven de 10 graden. Ik heb morgen afgesproken om een rit te gaan maken en vind het ineens zo koud dat ik me bedacht wat ik moest doen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:33

Ik doe dat ook altijd hoor, als het zo koud is. Mijn merrie is ook niet geschoren en heeft een dun vachtje. Daarbij snel bevattelijk op haar spieren, dus dan leg ik er gewoon een dekentje op :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:39

wij rijden eenmaal de winterdekens opliggen altijd met uitrijdeken bij temperaturen onder de 10°C. Als we in de rijbak rijden dan gaat de deken af na 10-15 minuten en weer op tijdens het uitstappen (niet onmiddelijk want sommige paarden gaan bij te snel afdekken nazweten)
Bij galop trainingen doen we ook eerst opwarming met uirijdeken (1km stappen en 2 km draven, tenzij echt vries dan stappen we iets minder en draven wat meer met kort stap interval) daarna trekken we de uitrijdeken op (rolletje achter het zadel) en galopperen (3-4km rustig of 500m rustig en 1600m voluit).
Op wandeling gaat het ook zo, de uitrijdeken blijft liggen en bij lange stukken draf rollen we het op. Ik voel ook regelmatig of m'n paard eronder gaat beginnen zweten of niet.
Nu m'n paard geschoren is, ga ik zeker MET uitrijdeken op wandeling.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:00

mag ik vragen hoe je de deken oprolt? heb je daar iets speciaals voor aan je zadel gemaakt ofzo?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:11

Oprollen is wel handig!? Gewoon koortjes/lintjes aan je deken maken...
Dan niet het touwtje onder de staart vastmaken, want dan moet je er af als je de deken wilt oprollen ;)

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:14

ik rij nu ook met uitrijdeken. Dit omdat mijn paard spierbevangen is geweest en daardoor haar spieren niet koud mogen worden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:19

goh oprollen... tja ik rol het deels op en stop de uiteinden onder de zweetbladen en soms plooi ik het gewoon terug over het zadel, dan heeft mijn kont het lekker warm. Hangt een beetje van het zadel af dat ik gebruik.
je kan er idd lintjes opnaaien zodat je het kan vastbinden, daar had ik nog niet aan gedacht, want onder het zweetblad kan soms wel vervelend zitten
Oh en de staartkoord blijft er alleen aan als die "laag" zit zo halverwege de deken (billen) een hoge korte krijg je niet onder de staart onderuit van in het zadel

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:24

Ik rijd ook met uitrijdeken! In de bak gaat ie na warm stappen en draven af, maar buiten als ik alleen stap blijft ie om.
Anders rijd ik haar eerst warm in de bak, en laat ik de deken op stal :j
Mijne is geschoren, en moet dus zoiezo warm worden met deken.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:28

Mijn paard is geschoren en rij vanaf nu ook met een uitrij deken lekker buiten, je traint dan toch wat minder intensief stap ook veel dus dan vind ik met een deken rijden toch wat fijner, laatst ging het bijvoorbeeld ook regenen en moet er niet aan denken dat me paard dan zonder deken liep. Maar als een paard ongeschoren was had ik wel gewoon zonder deken gegaan, paarden vangen hun zweet op in hun haren en niet op de huid waardoor de huid mooi droog blijft en daardoor ook niet koud worden. Of je moet heel intensief rijden waardoor hij zeiknat is dan dan werken de haren niet meer zo als het moet.