omverlopen, geen respect?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenthe_x

omverlopen, geen respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:43

ik heb een aantal verzorgpaarden, waaronder twee halfbroertjes, een van 2,5(Hilton) en een van 1,5(Istar)
en nu komt het,
ben ontzettend gesteld op die twee, maar ze tonen geen respect voor ons, durven je gewoon omver te lopen.
Ze zijn voor de rest wel braaf (niet stampen, bijten enz)
maar hou het maar eens tegen als zo'n beest gewoon door je wil lopen!
ervaring ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:50

ja hoor, ik laat ze altijd gewoon even zien wat mijn persoonlijke ruimte is. Ik heb een bubbel om mij heen en die is van MIJ. geen paard die daar ongevraagd in mag komen. Doen ze dat wel? prima maar dan zijn de gevolgen voor henzelf. Ze komen dan opeens een knie of een elleboog tegen. Geen geschreeuw geen gedoe alleen even duidelijk maken dat ze uit mijn ruimte moeten blijven.

Jenthe_x

Re: omverlopen, geen respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:52

en hoe doe je dat dan precies ?
want ik mag tikken uitdelen hoeveel ik wil, krijg er meestal niet eens reactie op zonder gezwaai tegen hun neus ofzo

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:54

Jenthe_x schreef:
ik heb een aantal verzorgpaarden, waaronder twee halfbroertjes, een van 2,5(Hilton) en een van 1,5(Istar)
en nu komt het,
ben ontzettend gesteld op die twee, maar ze tonen geen respect voor ons, durven je gewoon omver te lopen.
Ze zijn voor de rest wel braaf (niet stampen, bijten enz)
maar hou het maar eens tegen als zo'n beest gewoon door je wil lopen!
ervaring ?

Ik denk dat het gewoon komt omdat ze jong zijn min pony deed dat eerst ook, echt elke keer een boze stem en misschien een tik geven in iedergeval aanpakken, en niet een klein tikje maar gewoon laten zien wie de baas is niet gaan schreeuwen maar gewoon een boze stem en een handeling veder niets
Laatst bijgewerkt door HeleneDas op 03-12-09 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:54

dan ben je dus niet duidelijk genoeg. Ho is ho en terug is terug. En dat mag best met een heleboel kracht.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:56

Zeker een gebrek aan respect! Kijk maar eens hoe ze met elkaar omgaan, het dominante paard duwt de ondergeschikten gewoon aan de kant/loopt dwars door ze heen als ze niet snel genoeg weg zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:58

als een paard mij omver durft te willen lopen, dan heeft die een behoorlijke knal te pakken...........

mijn advies aan een paard is altijd, dat deze dit soort fratsen maar niet moet gaan proberen :)

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:49

idem, paard weegt honderden kilo's en ze moeten weten/leren dat ze niet in mijn ruimte komen...Doen ze dat wel, tsja....maatje 40!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:51

ik geef mijn paard absoluut geen knal als hij mij onver loopt, ik zet hem gewoon terug op wapper een keer met mijn elleboog.
Het is een stevige beer die brutaal is en dus heel duidelijk moet weten wat mag en wat niet :)
Duidelijkheid is 'the key' :D

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:53

Idd heel duidelijk zijn dat jij de leider bent en niet zij.
Juist als ze jong zijn moeten ze dit al leren ;)

In de kudde krijgen ze ook een trap of een knauw als ze te ver gaan,en geloof me die trappen komen harder aan dan een trap die jij zou geven ;)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:03

Zo als al door velen gezegd: duidelijkheid en leiderschap. Wat doe jij als ze je omver lopen? Kruip je in elkaar? Ga je een stap opzij? Dat moet je juist niet doen. Maak je groot, denk bij jezelf: Dit is mijn plek, hier kom je niet door heen. Dan straal je dat ook al een heel stuk uit. En inderdaad een tik met een halstertouw, elleboog of wat dan ook. Als het eenmaal duidelijk is dat jij de leider bent, is het snel genoeg afgelopen. Soms proberen ze het wel weer. Let er op dat je consequent bent.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:05

Waar woon je? Misschien is er iemand hier van bokt, die je wel een keer even wil helpen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:09

In het begin kun je je persoonlijke ruimte afbakenen met een zweepje. Gewoon rustig mee om je heen zwaaien. Komen ze te dichtbij dan krijgen ze vanzelf een pets. Als ze weer wat ontzag voor je gekregen hebben kun je de zweep weer aan de kant leggen en kun je het verder met je handen af. Vaak is een keer of 2 het zweepje meenemen voldoende.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:38

Vergeet ook je lichaamstaal niet! Ik heb ook een jonge pony die heel brutaal is en bij haar merk ik dat het vaak beter werkt om lichaamstaal te gebruiken dan om een mep te geven. Die van mij schrikt meer als ik met mijn armen wapperend op haar afspring dan wanneer ik een mep op d'r borst geef. Als ze iets doet wat niet mag gebruik ik eerst mijn stem, daarna stamp ik op de grond en dan weet ze het wel. Dat moet natuurlijk groeien, maar probeer je echt letterlijk groot te maken, zwaai je armen maar de lucht in!

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:21

nou euhm dat is net het probleem, ik ga niet opzij en geef hen een tik, maar dan kijken ze net zo van "was daar nou iets?" ik denk dat ik maar aan powertrainig moet gaan doen :D
ik woon in Schoten, Antwerpen (België dus) denk niet dat er veel bokkers daar wonen..
en van de zweep gaan ze meteen lopen, maar ik kan daar toch niet constant mee gaan zwaaien?