Doe dit vooral als hobby en ben er dan ook 'veel te veel' mee bezig.
Vaak lukt ineens iets niet meer en moet je dan totaal andere methode verzinnen om kinderen iets bij te brengen.
Enkele voorbeeldjes hiervan
1) Op paardenkamp had ik telkens 5 kinderen van onder de zes jaar op shets. Deze moesten in stap tegen het einde van de week zowat alle figuren kunnen rijden. Bleek dat enkele 'simpele' figuren voor zo'n kleine kinderen toch no heel erg moeilijk zijn. Bijvoorbeeld een diagonaal, rijden ze in de hoek plots naar de verkeerde kant. Zo hadden ze er daar de oplossing op gevonden de oefeningen voor de kleintjes een andere naam te geven. Je had een dakje met dakgootjes = gebroken lijn, een kapstok was de diagonaal, een bal, een slang (ipv slangenvolte) en andere leuke figuren
2) Ook moesten de kinderen goed door de hoeken leren rijden en afstand leren houden. Er werden dan kegels in de hoeken gezet. Omdat ze die alsmaar omver reden, had ik er iets op gevonden om dit voor hen belangrijker te maken. Zo mochten ze in het begin van de les kiezen wat ze graag wilden doen en dit mochten ze elke keer doen als ze door 8 hoeken hadden gereden (dus twee keer de bak rond) zonder een kegel omver te rijden. Deze dingen waren bijvoorbeeld eens draven, is achtertevoren zitten, ...
3) Het meisje dat hier thuis lest heeft het vaak heel moeilijk met dingen die ik uitleg en dan moet je ook telkens een andere methode vinden om dat duidelijk te maken. Zij heeft een vorm van autisme. Ben ondertussen al heel erg ver geraakt met haar. Ze weet zelfs hoe ze een paard moet laten wijken van het been etc. de uitvoering is vaak wel minder (omdat het paard nog niet echt wijkt) maar ze weet hoe ze't moet doen. Ze doet het echt goed, maar vind het elke keer weer spannend om haar iets nieuws te leren omdat ik niet weet hoe ze't gaat opnemen en of ze het begrijpt. Zo leer ik haar momenteel hoe ze moet lichtrijden op het buitenbeen en begint na ongeveer drie maand te lukken. Maar soms weet ze't ineens helemaal niet meer en moet ik alles opnieuw uitleggen.
4) De les stopt pas nadat een bereikbaar doel is bereikt. Deze wordt als uitdaging aan de kinderen gegeven. Momenteel stoppen we na drie volledige rondes in draf zonder stilvallen...
Kennen jullie dit?
Nog leuke ideeen om dingen op een orriginele en leuke manier aan te brengen?