rede nerveusheid, Agressie....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanjake13

rede nerveusheid, Agressie....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:03

Hallo!
Ik heb sinds 3,5 jaar een engelse volbloedruin van 15 jaar.
Het is steeds een erg humeurig, hevig en soms ook agressief paard geweest, maar deze zomer was het een schat van een paard waar ik terug rustig mee kon rijden en rustig kon poetsen.
Sinds het slechte weer is begonnen is dit allemaal weer veranderd.
Ik ben een paar weken terug met hem in de beek gevallen omdat hij niet kon stilstaan, en nu is het zelfs zo ver gekomen dat ik hem niet meer kan vastbinden om te poetsen omdat hij gaat hangen en niet stil wil staan. Op de wei is hij erg agressief tegenover andere paarden, en bij het longeren kan hij tegenover mij ook agressief zijn.
Als ik hem dan in de piste zet omdat ik hem niet kan houden tijdens het poetsen crost hij een kwartier aan een stuk al hinnikend door de piste..
Ik weet niet of ik iets verkeerd doe, maar hij is de laatste tijd echt niet meer te houden.
Overdag staat hij de hele dag op de wei en 's nachts staat hij op stal.
Zijn voeding: 2 keer per dag hooi (ligt altijd wel hooi op de wei), Basiskorrel (ongeveer 3kg/dag) en ongeveer 3-4 voederbieten per dag.
Ik heb al erg veel opgezocht en nu ben ik uiteindelijk van plan om biomag (magnesium) te kopen.
Dit zou een goed middel zijn voor nerveuze paarden?
Maar ik vroeg me af of dit gedrag dat hij vertoond eventueel andere redenen ook kan hebben?

Hier filmpjes van toen ik hem losliet in de piste (er werd niet opgejaagd of op hem geroepen...):
Niet heel duidelijk want is met gsm..:
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=631078
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=633076

Ik heb het gevoel dat hij tijdens het poetsen erg nerveus wordt en vanaf ik hem in de piste los laat hij helemaal in paniek raakt..

Groetjes,
Tanja

joyfordogs

Re: rede nerveusheid, Agressie....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:39

3 kg per dag vind ik persoonlijk erg veel, ik weet dat veel sportpaarden zoveel of meer krijgen, maar een recreatiepaard heeft echt niet zoveel brok nodig.
hier krijgen ze ongeveer een halve voerschep brok per dag per paard.
verder zou ik er iemand bij halen die verstand heeft van paardengedrag en jou en je paard kan begeleiden, vanaf een forum lijkt me het niet handig om praktische tips te geven, behalve dan minder brok voeren.
het filmpje krijg ik niet te zien.
succes met je paardje

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:52

Mijn merrie voert waarschijnlijk ook veel volbloed en wordt ook drukker en nerveuzer nu het kouder wordt, maar andere paarden zie ik ook wat drukker worden.
Verder vind ik ook 3 kg vrij veel, maar dat hangt ook wel af van welke brok je voert. Van een kwaliteitsbrok als Pavo of Havens is 2x daags 1/2 kg voor een recreatiepaard al snel voldoende om aan te vullen wat hij niet uit z'n ruwvoer haalt. Een goedkopere brok moet je vaak meer van voeren om aan alle vitamines, mineralen en spoorelementen te komen maar dat is maar een laag % van die goedkope brok en de rest van de brok bestaat uit goedkope koolhydraten = meer energie. En waarom voederbieten? Dat is water + suiker, dus nog meer energie.
Succes!

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 19:14

MarChak schreef:
Mijn merrie voert waarschijnlijk ook veel volbloed en wordt ook drukker en nerveuzer nu het kouder wordt, maar andere paarden zie ik ook wat drukker worden.
Verder vind ik ook 3 kg vrij veel, maar dat hangt ook wel af van welke brok je voert. Van een kwaliteitsbrok als Pavo of Havens is 2x daags 1/2 kg voor een recreatiepaard al snel voldoende om aan te vullen wat hij niet uit z'n ruwvoer haalt. Een goedkopere brok moet je vaak meer van voeren om aan alle vitamines, mineralen en spoorelementen te komen maar dat is maar een laag % van die goedkope brok en de rest van de brok bestaat uit goedkope koolhydraten = meer energie. En waarom voederbieten? Dat is water + suiker, dus nog meer energie.
Succes!

Ik sta op vol pension en kies Twight zijn voeding niet zelf.
Hij heeft een hele tijd veel eten gekregen omdat hij veel te mager was.
Eigenlijk krijgen alle paarden hetzelfde te eten, maar de mijne reageert hier blijkbaar wel heel erg op!
De korrel die hij krijgt is echt de gewone goedkope basiskorrel.. Vandaar, ongeveer 1,5 kg 's morgens en 1,5 kg 's avonds.
Vroeger bietenpulp, maar nu zijn het voederbieten om de paarden bezig te houden..
Ik heb juist zemelen gaan kopen, deze kan ik dan misschien geven ter vervanging van de bieten?
En dan wat worteltjes door zijn eten mengen zodat het toch niet te eentonig wordt..
Het is een recreatiepaard dus veel energie heeft hij niet nodig, maar wel voldoende om de winter dik door te komen.
Groetjes,
Tanja

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:52

Hoi, ik vind die 3 kilo ook erg veel hoor, denk dat je paard gewoon bomvol energie zit hierdoor.
Wat ik niet begrijp is dat men op een pensionstal alle paarden hetzelfde voert, elk paard heeft zijn eigen voer en hoeveelheid nodig en laten we wel zijn, je betaald er voor , jij bepaalt dus ook wat je paard te eten zou moeten krijgen.
Zou daar toch even een gesprekje over aan gaan, hoeveel moeite is het voor de pensionhouder om je paard minder voer te geven????

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:14

Afgezien van de brok die hij krijgt (ik zou eerder gaan voor meer hooi en laat die brok maar even weg) Zou ik het ook in zijn dominantie zoeken..

Een onzeker, agressief paard komt iets te kort, een leider. Toont hij dit gedrag ook bij anderen? :)

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:35

@ Patsab: Ja ik weet dat hij altijd 1,5 kg 's morgens en 1,5 kg 's avonds heeft gekregen, ook toen ik hem zelf moest voederen.
Over het voeder van de paarden is eigenlijk niets besproken omdat ik zag dat mijn paardje lekker dik begon te worden (was hiervoor veel te mager) en ik vond het dus goed zo..
Vroeger reed ik ook vele meer dan nu omdat nu de zin heel erg ontbreekt.. Hij is véél te hevig om aangenaam te kunnen rijden.
Gisteren ben ik tarwezemelen gaan kopen zodat hij buikvulling heeft, en dan ga ik morgen eens bespreken om zijn voeding te veranderen.

@ Bubsj: Het is een erg dominant paard! Als ik hem straf met mijn stem is Twight zijn eerste reactie: oren plat en terug reageren..
Hij toont dit gedrag tegen iedereen, niet enkel tegenover mij.
Laatst heeft hij een nachtje op een wei van een vriendin geslapen en hij viel mijn vriendin aan toen zij haar paardje wou verzorgen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:04

wat een boef zeg!
op de filmpjes zie ik een paard wat boos is ,hij gaat heel hard rondrennen en kijkt daarbij steeds buiten de bak.,
hangt hij erg aan andere paarden?
kan hij goed met merries oveerweg en minder met andere ruinen?

voeding..tja hij is niet zo dik,maar hij is ook niet breed gebouwd,dus zal hij nooit erg dik worden.
ik weet niet wat voor merk en soort brok hij nu krijgt?
de ponybrok van subli is echt een geweldig goed voer voor drukke en felle paarden.

je kunt hem een supplement gaan geven waardoor hij wat rustiger word
dit is er een:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ng/102401/
en hier staan er nog veel meer:
http://www.paardendrogist.nl/productgro ... sgevoelig/

in elk geval voor je met hem wat wilt doen,zet hem in de bak en laat hem lekker uitrazen.
eerst energie eruit en zijn hoofd leeg voor je met hem aan de gang kunt.
hij is erg geirriteerd en op zich lijkt het me geen onverstandig idee als je iemand gaat inschakelen die beter kan zien waarom hij zo doet.
hij komt op mij over alsof hij niet tevreden is,hoe ging dat vroeger dan met hem en jou?

is ook zeker een heel trots paard wat met respect behandeld wil worden,als je hem niet goed begrijpt kan hij zich vreselijk aan gaan stellen.
onnodig, en word denk ik tijd dat hij met zijn 4 benen weer terug op de grond gaat komen.

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:39

ellepel schreef:
wat een boef zeg!
op de filmpjes zie ik een paard wat boos is ,hij gaat heel hard rondrennen en kijkt daarbij steeds buiten de bak.,
hangt hij erg aan andere paarden?
kan hij goed met merries oveerweg en minder met andere ruinen?

voeding..tja hij is niet zo dik,maar hij is ook niet breed gebouwd,dus zal hij nooit erg dik worden.
ik weet niet wat voor merk en soort brok hij nu krijgt?
de ponybrok van subli is echt een geweldig goed voer voor drukke en felle paarden.

je kunt hem een supplement gaan geven waardoor hij wat rustiger word
dit is er een:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ng/102401/
en hier staan er nog veel meer:
http://www.paardendrogist.nl/productgro ... sgevoelig/

in elk geval voor je met hem wat wilt doen,zet hem in de bak en laat hem lekker uitrazen.
eerst energie eruit en zijn hoofd leeg voor je met hem aan de gang kunt.
hij is erg geirriteerd en op zich lijkt het me geen onverstandig idee als je iemand gaat inschakelen die beter kan zien waarom hij zo doet.
hij komt op mij over alsof hij niet tevreden is,hoe ging dat vroeger dan met hem en jou?

is ook zeker een heel trots paard wat met respect behandeld wil worden,als je hem niet goed begrijpt kan hij zich vreselijk aan gaan stellen.
onnodig, en word denk ik tijd dat hij met zijn 4 benen weer terug op de grond gaat komen.

Twight is een merriezot en is de leider van zijn kudde (staan met 4 samen: Twight, 1 klophengst en 2 merries).
De kant waar hij naar kijkt was de kant waar "zijn kudde" staat.. Hij wil er niet van weggehaald worden en zeker niet naar de piste want daar kan hij ze niet meer zien, enkel horen.
Hij komt niet goed overeen met ruinen of hengsten..

Merk van zijn korrel kan ik morgen eens nakijken, dit is gewoon de eenvoudigste basisbrok..
Ik was van plan om die biomag te kopen. Hier heb ik ook al veel positieve reacties over gelezen.

Vroeger is Twight gebruikt in de rensport waar hij mishandeld is geweest, en daarna is hij gebruikt op een manege waar hij iedere dag verschillende mensen te zien kreeg en waar hij extreem agressief werd.
Voor het rijden kon je hem amper poetsen, hij had een erg gevoelige huid en trapte tijdens het poetsen.
Na het rijden had hij al meer vertrouwen in jou en liet hij je al in de stal komen.
Toen ik hem net heb gekocht heeft het erg lang geduurd om zijn vertrouwen te winnen. Héél veel grondwerk en veel buitenritjes.
De laatste tijd heeft hij precies veel meer stress en kan ik steeds minder met hem doen, ookal is er niets tussen ons gebeurd.

Als hulp heb ik nu een osteopaat die hem ook behandeld in verband met blokkages in zijn rug. Zij gaat ook mee opzoeken voor supplementen voor Twight die niet te belastend zijn en zij wil hem ook eens proberen te behandelen om hem te kalmeren..

Groetjes,
Tanja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:54

zijn altijd paarden die veel meegemaakt hebben he?

is hij echt zo gevoelig op zijn huid?
de lever kan in dit geval een rol spelen, een overbelaste lever,( door wat voor reden dan ook) geeft dit soort symptomen ook.
misschien hem eens laten nakijken dooor een holistisch arts?
denk dat je dan een heel eind komt.

hij zou denk ik rustiger zijn met alleen de merries?
heb zo het idee dat de klophengst ook veel stress geeft,als hij al zo macho is dan moet hij ook nog eeens zijn eigen harempje bij zich zien te houden
of gaat dat juist wel goed?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:16

Het zou voor groot gedeelte kunnen komen omdat hij mishandeld is geweest.
Dat hij alleen in de piste is en naar zijn kuddemaatjes kijkt, omdat hij terug wil naar hun? Piet in de piste, helemaal alleen, misschien dat er dan weer iets engs gebeurd?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:21

Vind het heel raar dat alle paarden bij jou hetzelfde aan voer krijgt?
Elk paard is anders en elk paard moet kwam voeding anders bekeken worden.
Ik zou ook zeggen veel minder brok.

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 15:38

ellepel schreef:
zijn altijd paarden die veel meegemaakt hebben he?

is hij echt zo gevoelig op zijn huid?
de lever kan in dit geval een rol spelen, een overbelaste lever,( door wat voor reden dan ook) geeft dit soort symptomen ook.
misschien hem eens laten nakijken dooor een holistisch arts?
denk dat je dan een heel eind komt.

hij zou denk ik rustiger zijn met alleen de merries?
heb zo het idee dat de klophengst ook veel stress geeft,als hij al zo macho is dan moet hij ook nog eeens zijn eigen harempje bij zich zien te houden
of gaat dat juist wel goed?

Dat is wel een interessant punt dat je boven haalt. Vroeger heeft hij veel medicatie moeten nemen omdat zijn lever niet goed meer functioneerde.. Toen kon ik hem enkel met een zachte borstel poetsen.
Dit is nu allemaal goed gekomen, maar hij wil nu gewoon niet dat je aan zijn lijf komt..
Gisteren is er een vriendin van me geweest die nu een opleiding volgt voor shiatsu bij paarden.
Dit was helaas echt geen succes. Twight werd helemaal nerveus en probeerde continu te trappen als je hem wou aanraken. (1 keer heeft hij raak getrapt)

Ik denk niet dat Twight rustiger zou zijn met alleen maar merries. Als ik Twight uit de wei haal beginnen de merries steeds te hinniken wat hem ook nerveus maakt..
Met deze klophengst heeft hij nu geen problemen meer. Vroeger was de klophengst de leider, maar deze heeft zijn leiderschap overgegeven aan Twight.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:48

ik zou die lever weer laten nakijken.
als die ziek geweest is en nu met veel krachtvoer is dat wel een extra belasting he?

ohw en ik bedacht me net nog:
ken je de uitdrukking "iets op je lever hebben" ?

dat spreekwoord kwam er vandaan dat de lever voor woede staat.
lees dit es door:
http://spiriwiki.com/index.php?title=Lever_meridiaan

die shiatsu die in opleiding was was vast niet goed genoeg,wamnt ik denk dat als je een goede acupuncturist erbij haalt dat die echt wel met je paard kan opgaan..zou er een kundig iemand bij halen, misschien iemand als eric laarakker?

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:36

ellepel schreef:
ik zou die lever weer laten nakijken.
als die ziek geweest is en nu met veel krachtvoer is dat wel een extra belasting he?

ohw en ik bedacht me net nog:
ken je de uitdrukking "iets op je lever hebben" ?

dat spreekwoord kwam er vandaan dat de lever voor woede staat.
lees dit es door:
http://spiriwiki.com/index.php?title=Lever_meridiaan

die shiatsu die in opleiding was was vast niet goed genoeg,wamnt ik denk dat als je een goede acupuncturist erbij haalt dat die echt wel met je paard kan opgaan..zou er een kundig iemand bij halen, misschien iemand als eric laarakker?

Die gevoeligheid op zijn huid heeft hij niet meer.. Hij is gewoon erg prikkelbaar.
Ik ga eerst proberen of zijn humeur veranderd met de aanpassing van zijn voeding.
Hij krijgt sinds vandaag 2 scheppen zemelen en 1 schep gerstplus mengeling van Aveve.
Of is die nog te veel?

Dat meisje dat shiatsu is komen doen bij Twight is nog in opleiding, dus kent enkel nogmaar de basis..
Maar als Twight al helemaal over zijn toeren is en heen en weer staat te springen, geloof ik niet dat iemand hem gekalmeerd krijgt..
Je moet zelf heel de tijd wegspringen zodat hij niet op je voeten gaat staan of zodat hij je niet trapt..
Ik laat ook een osteopaat komen die wel erkend is en zij doet ook erg goed werk voor Twight.
Iemand als Eric Laarakker zal ook wel een hoop geld kosten..
Ik kan wel iets uitgeven aan Twight, maar fortuinen heb ik er ook niet voor over ;)
Groetjes,
Tanja

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:53

Heel vervelend probleem. Ik zie vooral een paard met een overdosis energie, dus de tips over vermindering van brok vind ik een goede. persoonlijk zou ik kiezen voor geen tot nauwelijks brok. Brok bevat oa suikers en zorgt voor extra belasting van lever en energie.
Grofvoer kun je daarentegen dan weer meer geven (mits niet te eiwitrijk) om zijn gewicht op pijl te houden.

Verder zou de lever weer op kunnen spelen, dus misschien is het geen slecht idee om dat na te laten kijken,
Gezien je paard zich gedraagt als een kruidje-roer-mij-niet kan het zijn dat zijn lichaam niet lekker voelt.
En omdat hij eerder lever problemen had, is dat iets wat je mee moet nemen.

Dat zijn verleden ook een rol kan spelen, denk ik ook...
Ik heb zelf een getraumatiseerde merrie en ze heeft ook haar 'flip' periodes.
Schade in een zware periode is vaak psychisch en lichamelijk en kan definitief zijn....
(net als mensen belasten paarden in stresssituaties hun lichaam vaak verkeerd -stijf staan van spanning- en net als bij mensen kan dat uiteindelijk schade opleveren)

Korton... ik denk dan aan de combi voer, lichamelijk niet in orde en achtergrond.

Goed van je dat je het voer al aanpast... probeer dus brok bijna tot nihil terug te brengen (of helemaal... mijn paarden krijgen geen brok) zeker gezien je paard nauwelijks iets hoeft te doen.
Laat hem dan toch nog een keer lichamelijk nakijken en vraag iemand met een terdege kennis van zaken bij probleempaarden het te beoordelen.

succes en sterkte