een paard kopen via particulier of stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lilly45

een paard kopen via particulier of stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:00

Ik wil een paard voor mijn dochter kopen en ben hier mee op zoek via Internet.
Nu is mijn vraag, wat zijn juliie (goede en slechte) ervaringen en waarom zou je eerder particulier of juist bij een stal kopen?
En wat zou bij jullie de voorkeur hebben,merrie of ruin, of is het maar net wat je toevallig tegenkomt en klikt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:13

De keuze ruin of merrie is volstrekt persoonlijk, de ene persoon heeft liever een merrie en ander alleen maar ruinen en een derde maakt het niet zoveel uit als het paard zelf maar 'de klik geeft'.
Ook de keuze voor kopen bij particulier of handelaar kunnen allerlei overwegingen meespelen. In principe maakt het niet zo heel veel uit, ga er gewoon vanuit dat wat de verkoper vertelt niet klopt tenzij het paard het tegendeel bewijst. Zorg dat je zelf kennis hebt of iemand met kennis meeneemt.

Hoe oud is je dochter? Wat is haar kennis- en rijniveau? En wat is jouw kennis van paarden en hun verzorging?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:34

Als je geen ervaring hebt met het kopen van een paard, wat ik een beetje proef uit wat je schrijft, verdient het zeker aanbeveling om niet bij een particulier te kopen. Als je een paard bij een bedrijf koopt, valt de koop onder het consumentenrecht en geniet je als koper veel meer juridische bescherming als het paard achteraf om wat voor reden dan ook niet blijkt te deugen.

Het is wettelijk zo geregeld dat de verkoper van een paard informatieplicht heeft. Dat houdt in dat hij/zij verplicht is je alle informatie over het paard die bij hem/haar bekend is te vertellen.

Daar staat tegenover dat je als koper, los van bovenstaande bescherming die de wet je biedt, zelf een onderzoeksplicht hebt. Jij moet (laten) controleren of een paard dat je eventueel wilt kopen geschikt is voor het doel waarvoor je het koopt. Het minimale om aantoonbaar aan je onderzoeksplicht te voldoen is het laten uitvoeren van een klinische veterinaire keuring, waarvan een schriftelijk rapport wordt opgemaakt. Afhankelijk van de prijs van het paard kan dit nog uitgebreid worden met röntgenfoto's van het beenwerk, scans of echo's van de zachte weesfels (pezen etc.) en zo zijn er nog wel wat onderzoekjes te bedenken die je kunt laten uitvoeren.

Bespreek de zin of onzin daarvan met de veearts die je de onderzoeken gaat laten uitvoeren. Just to be sure: kies die altijd zelf uit, neem geen genoegen met de veearts van de verkoper omdat ie zo lekker in de buurt zit en toevallig toch net langs zou komen.

Nu zijn er, zeker in de paardenhandel, nogal wat louche sjaggeraars aktief, ook bedrijfsmatig. Neem dus, als je op een gegeven moment op internet een paard vindt waarin je interesse hebt, de moeite om informatie in te winnen over de reputatie van het bedrijf dat het paard te koop aanbiedt, nog voordat je überhaupt met bedrijf in kwestie contact opneemt. Da's nu precies één van de dingen waar Bokt zo'n handig medium voor is.

Qua ruin of merrie: ruinen hebben - uitzonderingen daargelaten natuurlijk - in het algemeen een wat gelijkmatiger temperament en minder last van opspelende hormonen.

lilly45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 09:27

Mijn dochter is 18, maar ze heeft lang bij een manege gereden, en daarna drie jaar een verzorgpaard, een d-pony, gehad.
Wat kennis betreft zijn we beiden onervaren, en we zoeken een paard wat al wat ouder is , daar mijn dochter een beetje angstig is , in het bijzonder met onrustige paarden, maar alle handelaren, ook particulier, zeggen natuurlijk dat die van hun nóóit bokt!, dat is waar we zo bang voor zijn, dan zit je met een paard waar je niets aan hebt en alleen veel geld kost; het paard staat dan in een pensionstalling, begrijp je. je wilt graag iets goeds kopen waar je nog jaren plezier aan hebt
Waratje schreef:
De keuze ruin of merrie is volstrekt persoonlijk, de ene persoon heeft liever een merrie en ander alleen maar ruinen en een derde maakt het niet zoveel uit als het paard zelf maar 'de klik geeft'.
Ook de keuze voor kopen bij particulier of handelaar kunnen allerlei overwegingen meespelen. In principe maakt het niet zo heel veel uit, ga er gewoon vanuit dat wat de verkoper vertelt niet klopt tenzij het paard het tegendeel bewijst. Zorg dat je zelf kennis hebt of iemand met kennis meeneemt.

Hoe oud is je dochter? Wat is haar kennis- en rijniveau? En wat is jouw kennis van paarden en hun verzorging?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:58

lilly45 schreef:
Mijn dochter is 18, maar ze heeft lang bij een manege gereden, en daarna drie jaar een verzorgpaard, een d-pony, gehad.
Wat kennis betreft zijn we beiden onervaren, en we zoeken een paard wat al wat ouder is , daar mijn dochter een beetje angstig is , in het bijzonder met onrustige paarden, maar alle handelaren, ook particulier, zeggen natuurlijk dat die van hun nóóit bokt!, dat is waar we zo bang voor zijn, dan zit je met een paard waar je niets aan hebt en alleen veel geld kost; het paard staat dan in een pensionstalling, begrijp je. je wilt graag iets goeds kopen waar je nog jaren plezier aan hebt

Dit is niet helemaal waar,is maar net wie je treft ;) Veel mensen willen graag dat hun paard goed terecht komt,zowel bedrijven als particulieren.Als het niet klikt komt het paard immers terug en daar zit je niet op te wachten.
Eric heeft gelijk wat de wettelijke regels betreft,het is makkelijker dit te regelen bij een bedrijf dan bij een particulier.

Heb je niet een bekende die wat meer verstand heeft van dit soort zaken?

Wat erg belangrijk is,is dat je goed moet weten wat je wilt:

Max. prijs
Leeftijd
geslacht
africhtingsgraad
sport/recreatie

Wordt niet meteen "verliefd" op de 1e de beste die je tegenkomt,er is immers geen hand vol maar een land vol paarden.
Duidelijke afspraken maken,doe alles wat je normaal ook met het paard wil gaan doen,vraag minimaal 48uur bedenktijd zodat je er een nachtje over kan slapen.Dit is een klein tijdsbestek zodat de verkoper dit ook aan andere geïnteresseerden kan doorgeven.
Wil de verkoper hier niet aan omdat er nog meer kopers "staan te trappelen" dan moet hij het paard daar maar aan verkopen ;)
Ik vind het fijn om met een koopcontract te werken,dit schept duidelijkheid voor alle partijen en je hebt meteen een eigendomsbewijs in handen.Laat het paard ook keuren door een door jou uitgekozen dierenarts,een rapport van vorige week kan de prullebak in.

Ik ken wel wat betrouwbare adresjes voor je,zal even pb sturen ;)

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:10

jah zorg voor contractje of laat het paard keuren je hoort zo vaak van die dingen
maar dat gebeurt particulier ook en op handelstallen ook
dus laat je eerst niet gek maken kijk rustig om je heen suc 6

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:12

ohjah je wou een merrie of een ruin

jah ik heb merrie en ruinen maar mijn voor keur gaat naar een ruintje maar dat is per persoon verschillend

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:52

Nog 1 kleine aanvulling op wat hier boven allemaal al staat: laat je dochter in elk geval een aantal keer proefrijden. Bij handelsstallen wordt nog wel eens aangeraden ook eens eerder te komen dan afgesproken, zodat ze niet om wat voor reden dan ook het paard een pijnstiller of kalmeringsmiddel hebben toegediend. Toegegeven, het klinkt ver gezocht, maar het komt voor.

Ook zou ik altijd een proeftijd afspreken. Een paard is vaak eerst wat overdonderd op een nieuwe stal en met een nieuwe eigenaar, dus pas na een paar dagen/week komt het 'echt' gedrag meer boven.

Ik probeer nu zelf mijn paard particulier te verkopen en ik ben daar wel degelijk eerlijk in, want ik heb er niks aan als paard en/of nieuwe eigenaar ongelukkig worden, maar ja, dat geldt misschien niet voor iedereen. Voordeel bij particulier is wel (vind ik), dat de band met het paard meestal langduriger is geweest en men dus beter op de hoogte is van het specifieke paard.

LecyTinker

Re: een paard kopen via particulier of stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:14

investeer in je zoektocht, het is het zeker waard als je naar een paard zoekt dat je voor langere tijd wil houden.
Ik heb bij het aanschaffen van mijn allereerste tinker ( ben geboren en getogen met paarden, maar was mijn eerste tinker) mijn hoefsmit meegenomen. Hij is zelf een soort van klein handelaar en heeft verstand van verkoopspraatjes.
Ik wou graag een tweede persoon die een eigen mening kon hebben over het paard, bij me hebben.
Vraag altijd iemand mee die je vertrouwd en jou (of je dochter) goed kent. Op deze manier kan jij met verliefde oogjes kijken en de twee de persoon met critische oogjes kijken.

Maak een lijstje van wat je absoluut niet in een paard wil en schrijf de grootste NO-NO,s bovenaan. Zorg dat je die nooit verbreekt omdat het paard er nog zo waanzinnig leuk uit kan zien, zolang je er niet op kan blijft het een duur stukje kijkgoed.
Ik geloof niet in lijstjes van wat je wel wil, want veel dingen groeien naarmate je je paard beter leerd kennen, dus het paard mag misschien niet gelijk kusjes geven en dat stond net wel op je wat-je-wil lijstje. Dus dan valt hij al af, nee-nee-nee, dat zijn dingen die je zich moeten ontwikkelen in de meeste gevallen.

Dus fokker, particulier, handelaar. Ik denk dat er geen verschil tussen zit. Je hebt goede handelaren en slechte, dit ook met particulieren en fokkers.
Bij handelaren kan je informeren of dat er ooit klachten zijn ingediend tegen die handelaar. geloof niet altijd als er een klacht is over iemand. Er zijn genoeg mensen die een paard aanschaffen die ver boven hun niveau liggen (omdat het er mooi uitzag) en dan naderhand de schuld bij de verkoper ligt. Het is de verantwoording van de koper om te weten wat het precies is wat hij of zij niet wil en zich daar aan te houden. Het is ook hun verantwoording om duidelijk te zijn met wat ze willen. Ik vind dat er vaak ongegronde klachten worden gemaakt over verkopers.
"ik kocht mijn paard en de eerste 6 weken was hij schattig, en toen ineens ging het mis". Tja na 6 weken komt de test periode en dan is het aan jou om in die 6 weken duidelijk ge regels op tafel te hebben gelegd. Doe je dit niet dan gaat zo een paard daar misbruik van maken en dan kan je als koper klagen over de verkoper, maar dan ligt het toch echt aan jezelf.

Wow, wat een verhaal op een simpele vraag.

Dus mijn stelling, ik denk dat als je een beetje onderzoekt pleegd dat het geen verschil maakt.
Een ruin is over het algemeen evenwichtiger dan een merrie. Een hengst is eentje waarbij je in de meeste gevallen erg zeker van jezelf moet zijn en vaak extra voorzieningen voor moet hebben. Maar dit is van ras tot ras verschillend.
Een merrie zou je eventueel nog eens mee kunnen fokken en let een ruin niet, maar een ruin is ook nooit hengstig en hormonaal.

Dus misschien dat je eens zou kunnen zeggen wat je absoluut niet wil in een paard en dan kan je een beetje specifieker zoeken.

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:28

of je het paard van een particulier of handelsstal koopt, laat hem altijd keuren door je eigen da.
Bij beide kunnen er slechte paarden tussen zitten.
Probeer altijd als je een gevonden hebt wat klikt hem of haar met een proefperiode te krijgen. En een contract opstellen.
ik heb die van mij particulier gekocht met een contract en een proefperiode van 2 weken. in deze periode ook klinisch en rontgenlogisch laten keuren.
Dan weten beide partijen waar ze aan toe zijn.
O ja en als hij afgekeurd wordt zijn de kosten voor de verkoper.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:32

ik heb 2 paarden particulier gekocht. Bij deze paarden was ik vanaf dag 1 volledig op de hoogte van hun positieve en negatieve kanten.

Mijn 3de paard heb ik via een handelsstal gekocht en daar wisten ze me niets te zeggen over het paard. Ze zou zo gezond zijn als een visje, ik hoorde de cornage al bij de 1ste testrit :+

Een paard kopen is altijd een risico. Je kan maar 1 ding doen, een betrouwbaar persoon meenemen met heel wat kennis van paarden en zaken!

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:41

Als je dochter jaren op een manege heeft gereden, met plezier en jullie hebben een goed gevoel over die manege, dan is de eigenaar of lesgever de juiste persoon die je dochter het best kent. Die gene weet met welke paarden zij een band kan opbouwen en haar angsten kan overwinnen.
Ga weer terug naar die manege, leg je vraag voor. Het is ook een makkelijke plek om een paard op proef te nemen. Hulp en begeleiding aanwezig.