Ervaring met propranolol (examen/wedstrijdstress)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzorg

Ervaring met propranolol (examen/wedstrijdstress)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:06

Wie o wie heeft er ervaring met het middel propranolol? Dit wordt door de HA voorgeschreven bij bv ernstige examenstress of wedstrijdstress.

Ik ben heel benieuwd naar bevindingen van mensen die dit middel hebebn gebruikt in stress situaties!

cornelie

Re: Ervaring met propranolol (examen/wedstrijdstress)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:10

Ik heb het gekregen toen ik naar de tandarts moest. Ik had van de ha 15 tabletten gehad en heb ze allemaal ingenomen :D Ik vond het een aparte ervaring. Ik wíst dat ik nerveus was maar de lichamelijke dingen bleven uit ( dus geen trilhanden, niet zweten, geen hoge hartslag etc etc). Ik vond het super in elk geval. En je wordt er ook niet suf van oid.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:20

Alle 15????? Wow...

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:31

In verband met mijn erge faalangst, is mij nu geadviseerd om een (homeopatisch) middel eens te gaan gebruiken bij examens enzo.

Nouja, volgende week heb ik een herkansing, dus ik dacht dat wel een mooi moment is om het te proberen.
Maar het lijkt me erg apart, ja... Zoals hierboven al geschreven, dat je weet dat je normaal eigenlijk nerveus bent, maar dat toch niet bent.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:38

Zeer goede ervaringen mee. :j

Ik heb er een paar maanden geleden mijn E-rijbewijs op gehaald. Zonder die pilletjes was het hoogstwaarschijnlijk weer net zo'n blackout-verhaal geworden als destijds met mijn B-examens. Uiteraard netjes voorgeschreven door mijn HA (op aanraden van mijn fysio die ze bij zijn motorexamen had gebruikt en er vol lof over was).

Ik kreeg overigens twee pilletjes: eentje voor het examen en eentje moest ik van tevoren in een soortgelijke situatie gebruiken (laatste rijles voor het examen bijvoorbeeld).

Je wordt er heerlijk rustig van, maar niet suf. Je blijft geconcentreerd. Het lijkt net of je hart wel op driedubbele snelheid wil slaan :D maar niet kan omdat-ie lekker veilig 'ingepakt' zit. Dat is geen eng gevoel trouwens, mij gaf het heel veel rust.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:52

Klinkt positief...

@Karin, je hebt een PB :D

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:14

propanolol word ook veel door violisten in beroepsorkesten gebruikt het is een bluddruk en hartslag verlagend middel en doordat dat wat rustiger is ondanks je spanning heb je geen last meer van trillende handen en ben je tijdens het examen ook rustiger, voor mij werkt het erg goed, heb het ook tijdens mijn rijexamen gebruikt en was geslaagd

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:29

Apart, ik heb propranolol ook gekregen, tegen de migraine. Ik had moeite met inslapen met als gevolg dat ik de hele dag moe was, en bij het opstaan ed duizelig. Rustiger werd ik er in ieder geval niet van. Propranolol verlaagd de bloeddruk, vertraagd de hartslag en verminderd de zuurstofbehoefte van het hart.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 20:28

Inmiddels heb ik het dus ook gebruikt, ik had voor de 2ex rij-examen voor E achter B. Ik ben dan zooooooooooooooo extreem nerveus dat ik gewoon een blackout krijg en niets meer weet!

Ik heb deze pillen gebruikt en het is idd een heel rare gewaarwording. Je bent wel gespannen, maar je lijft reageert niet op de spanning die je voelt. Je hart blijft rustig enzo. Uiteindelijk kalmeer je er zelf ook van. Ik vond het een ideale oplossing tegen examenstress, want ik vond mezelf heel relaxed rijden en gelukkig vond de examinator dat ook! IK BEN GESLAAGD *\o/*

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:32

ik heb propranolol gehad ter voorkoming van migraine, maar officieel is het een bloeddrukverlager...
doordat het de bloeddruk verlaagd viel ik er iedere keer door flauw, aangezien ik van nature al een heel lage bloeddruk heb...
hierdoor moest ik er ook mee stoppen en het hielp bij mij ook niet voor de migraine...

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:37

Ik heb het ook gebruikt om een dramatische stage door te komen, dag in dag uit heb ik ze moeten nemen, het hielp wel degelijk. Maar mijn hartslag is van nature ook laag, dus dat ben ik wel gewent, het was gelukkig niet zo dat het nog lager werd in een ontspannen toestand. Zonder die pillen had ik het nooit getrokken!
Maar 15 in een keer? Dat klinkt bij mij meer als een aanslag op je lichaam! Kan nooit goed zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:42

Ik heb het ook als middel tegen de migraine, 2 keer per dag 80 mg.
15 pillen in een keer lijkt mij nou niet bepaald goed, dus dat zal ze hopelijk niet bedoelen :=

Ik moet de pillen echt met wat drinken nemen, anders krijg ik verschrikkelijke maagpijn. :=
Maar verder heb ik geen last van de pillen :)