Erg zenuwachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

Erg zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 16:29

Hallo allemaal,

sinds twee weken ben ik terug in het bezit van een paard.
Een vijf-jarige ruin die ook opgeleerd is om voor de koets te lopen.
Ook loopt hij al 3 jaar onder het zadel. Met verzorgen en poetsen is hij heel erg rustig.
Toen we net zijn gaan rijden, wou ik 200m voorbij de wei een paadje indraaien en daar wat op en neer rijden. Met het heenrijden was hij heel erg zenuwachtig en schuw. stond heel de tijd te trippelen en te kijken. Durfde niet goed vooruit. Het paadje ben ik niet ingeraakt omdat hij zo zenuwachtig was.
Ben dan terug gereden en een paadje dichter bij de wei ingedraaid. Dit ging wel goed.

Hoewel ik best veel rijervaring heb, ben ik eentijdje geleden gestopt. heb een paar jaar niet gereden en ben dus alles nog aan het opbouwen.

Is mijn paard misschien nog niet op zijn gemak in de nieuwe omgeving? Wat kan ik doen om hem rustig te krijgen, want ihj is normaal altijd zo lief en rustig.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:31

Hij heeft ook voor de kar gestaan zeg je.
En is het dan ook een echte tuiger of is het iets anders? Tuigers zijn namelijk soms ontzettende zenuwpezen en zien overal kabouters.

Silence

Re: Erg zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:33

Ik vraag me meer af of bij dit paardje er alles wel lekker inzit.
5 jaar en al 3 jaar onder het zadel. Dan is hij dus als sinds hij 2 jaar is onder het zadel. Hoe heeft hij dat ervaren, is het vertrouwen er wel?

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 16:35

Hij heeft voor de kar gelopen, maar ook veel onder het zadel.
Hij is opgeleerd tot B-niveau springen en dressuur.
Er is ook vaak mee buiten gereden onder het zadel.
Bij de vorige eigenaars was hij ook buiten erg rustig.

Of moet er nog wat meer vertrouwen tussen ons beiden groeien?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:38

Met 2 jaar onder het zadel is gewoon veel te jong. Ik denk persoonlijk dat het daar te vroeg/snel is gegaan.

Sommige paarden reageren ook erg heftig op een nieuwe omgeving. Sommige hebben maanden nodig om te wennen.

Wat als je het nu even laat rusten, gewoon andere leuke dingen doen en dan over een tijdje weer gaan werken?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:39

Silence schreef:
Ik vraag me meer af of bij dit paardje er alles wel lekker inzit.
5 jaar en al 3 jaar onder het zadel. Dan is hij dus als sinds hij 2 jaar is onder het zadel. Hoe heeft hij dat ervaren, is het vertrouwen er wel?

Hij heeft waarschijnlijk eerst voor de kar gestaan ? denk ik.
En je hebt hem nog maar twee weken dus je moet sowieso nog eerst een band met hem opbouwen.
Ik zou eerst een beetje grondwerk met hem gaan doen om die band ook echt op te bouwen, zodat hij op jou kan vertrouwen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:40

Er staat ook dat hij al 3 jaar onder zadel is, daar heb ik dat dus van afgeleid ;)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:41

Silence schreef:
Er staat ook dat hij al 3 jaar onder zadel is, daar heb ik dat dus van afgeleid ;)

oja sorry, heb er weer eens overheen gelezen :o zal een keer een cursus lezen gaan volgen :D

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:46

Ja ik denk zoiezo dat je het af moet wachten, hij moet nog vertrouwen in jou krijgen, en jij moet dus ook laten merken dat het niet eng is, lekker vanzelfverzekerd erop zitten. Merk dat jij het ook een beetje spannend vind op de manier hoe hij reageerd en dat komt gewoon omdat jullie elkaar nog niet zo goed kennen. Gewoon volhouden. Ik weet niet of het een tuiger is maar als dat zo is dan weet ik niet of het wel helemaal over zal gaan aangezien hun best wel wat bloed in hun hebben en daardoor eerder dingen eng zullen vinden.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:47

Ik zou verbaasd zijn als een paard helemaal niet zenuwachtig was in een nieuwe omgeving met een nieuwe ruiter! Volgens mij is dat gewoon doodnormaal en moet je het gewoon rustig opbouwen en oefenen. Het vertrouwen kan er niet in één keer zijn ;)

Btw, met 2 jaar onder het zadel! :( belachelijk.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 17:03

Hoi,

Nee, hij is niet met twee jaar onder het zadel gegaan. Ik zeg wel dat ie vijf jaar is, maar hij wordt bijna zes, dus dat is al een ander verhaal denk ik.
Hij is op 2,5 jarige leeftijd naar een andere eigenaar gegaan en zij hebben hem opgeleerd voor de kar en onder het zadel. Dus hij is niet op 2 jaar al bereden hoor.

Ik vind het wel spannend, maar ben niet bang. Hij zal waarschijnlijk de spanning wel voelen.
Het is geen echte tuiger denk ik, hij heeft dit ook gewoon aangeleerd.
Ik hou wel vol en bouw het rustig aan op dan.
Beetje op het paadje rijden dat ie wel vertrouwt en dan gaat het hopelijk beter.

Na het rijden vandaag ben ik nog wel te voet met hem terug naar het plaatsje gegaan waar ie wat zenuwachtig was. Hij ging toen wel gewoon met me mee, maar je voelde wel dat ie wat zenuwachtig was.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:19

Twee en een half is nog steeds heel erg jong, maargoed daar gaat deze discussie niet over.

Ik denk dat het goed is dat je terug bent gegaan met je paard aan de hand, dat soort dingetjes zou ik vooral gaan oefenen.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 16:28

Vandaag terug buiten gaan rijden, maar samen met de verhuurder van Stal en wei.
Hij reed met de koets en ik er achteraan. Een prachtig ritje gemaakt en Zeus had totaal geen last van zenuwen of zenuwachtig trippelen.

Hij volgde braaf, heeft netjes mee in draf en galop gelopen.

We gaan dit zo een tijdje doen en dan leert hij ook de omgeving kennen.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:57

Over het zadelmak maken, hoeven we niet verder over te hebben want daar heeft zei niks mee te maken gehad.. :)
Ik zou gewoon lekker de tijd nemen om elkaar te leren kennen :)
Gewoon gaan rijden en een vertrouwende band opbouwen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:21

Tis idd allemaal nieuw voor je paard, das zeker waar, maar het vertrouwen tussen jullie beiden is er duidelijk nog niet.
Jij geeft al dadelijk aan ik was er alleen mee gaan buitenrijden en hij was heel zenuwachtig, ik dierf niet het wegje indraaien, ben dan maar terug gegaan maar niet helemaal want dichter bij de weide was er nog een wegje en dat hebben we dan geprobeerd.
Wel als we nu in deze zin , naar jouw leiderschap tegenover het paard gaan kijken, dan zien we al heel duidelijk dat we hier bij jou die leider niet gaan vinden, maar das voor het paard ook echt wel zo geweest, want die zocht op dat moment naar zijn leider en vond hem niet, dus dan maar een paar rare voor jou onbegrijpelijke reacties maar heel waarschijnlijk als jij meer als leider naar voor zou zijn gekomen zou je paard dat ook echt wel met dank afgenomen hebben, tis alleen al daardoor dat hij zijn rust zou kunnen vinden.
Nadien vertel je , je bent achter die koets aangereden en dat ging heel goed, het paard was heel otspannen, wel jaaa hier was die voorganger de veilige basis, en die zag jouw paard dus als leider.
Jij moet proberen zelf die leidersrol naar jouw te trekken en er voor zorgen dat jouw paard jou ook zo accepteerd, eens je dat voor elkaar hebt is jouw probleem ineens opgelost.
Zoek het dus bij jezelf, niet bij het paard.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 07:42

stijnDC schreef:
Vandaag terug buiten gaan rijden, maar samen met de verhuurder van Stal en wei.
Hij reed met de koets en ik er achteraan. Een prachtig ritje gemaakt en Zeus had totaal geen last van zenuwen of zenuwachtig trippelen.

Hij volgde braaf, heeft netjes mee in draf en galop gelopen.

We gaan dit zo een tijdje doen en dan leert hij ook de omgeving kennen.

Ja dat is ook een goeie natuurlijk! Maar let er wel op als een paard dan weer alleen is kan hij zich weer heel anders gedragen. Dus zou af en toe wel even alleen tussen door gaan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:17

RT--> OPG

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:46

En hoe maak ik dat leiderschap dan duidelijk?
In de wei en zo beschouwt hij me wel als leider, want hij komt de stal niet binnen als ik erin zit.
En enkel met behulp van de stem blijft hij staan of gaat achteruit.

sas72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:14

Ik denk dat het inderdaad gewoon een kwestie is van elkaar leren kennen en vertrouwen en alles langzaam opbouwen, dan komt het vast allemaal wel goed. Het ene paard is nauw eenmaal wat zenuwachtiger dan het andere paard zeker in nieuwe situaties. Ik heb ook een zenuwachtige pony qua karakter en die vindt alles in haar eendje spannend maar achter een ander aan kijkt ze nergens naar en volgt blindelings.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:38

stijnDC schreef:
En hoe maak ik dat leiderschap dan duidelijk?
In de wei en zo beschouwt hij me wel als leider, want hij komt de stal niet binnen als ik erin zit.
En enkel met behulp van de stem blijft hij staan of gaat achteruit.

Als ik dit zo lees denk ik niet dat het leiderschap hier het probleem is, het paard heeft duidelijk genoeg respect voor jou. Dit is gewoon een kwestie van wennen en veel oefenen, IMO.

loes_united

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:22

Neem eens iemand mee die er met de fiets naast fietst. Wanneer ze dan op een nerveus plekje komt laat de fietser even voor, 9 van de 10 volgen die en zijn vervolgens gelijk rustig.. die dit een aantal keer en ze wennen er steeds beter aan ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:37

Je hebt hem nog maar zo kort, vertrouwen moet groeien. Verstandig dat je nu eerst met een ander paard mee de straat op gaat. Kan hij wennen zonder in de stress te schieten. Goede oplossing. Veel plezier met je paard.