Mijn verzorgpaard gaat onder het poetsen de hele tijd met zijn hoef over de grond schrapen, hij weet dat hij het niet mag maar doet het elke keer toch weer. Hoe kan ik hiervan af komen? Als je boos op hem wordt kijkt hij heel zielig en gaat hij weer bij je slijmen maar even later doet hij het weer.
Mijn paardje kan dit ook nog wel eens doen. Niet altijd Je kan het proberen te negeren. En dan vooral niks lekkers geven!
dorothea
Geplaatst: 02-12-09 09:31
Geen aandacht aan besteden. Dan stopt het vanzelf. Als je er aandacht aan besteedt, positief of negatief, krijgt je paard datgeen waarvoor hij het doet: aandacht. En het maakt niet uit of het positief of negatief is: aandacht is aandacht.
Tancreda4
Geplaatst: 02-12-09 19:55
Geen aandacht aan besteden en negeren. Al kan afstraffen ook helpen.
Bij mijn grote paard, als zij het doet, laat ik mijn ongenoegen weten met mijn stem. Stopt ze niet, dan tik ik haar aan op de borst. Meestal stopt ze al bij stem verheffing (simpele nee), en de aanraking is geen tik. Vroeger overigens wel, maar inmiddels weet ze dat nee nee is.
Mijn shetje echter, reageert er niet op, en kan bij een stemverheffing en helemaal bij een tik een beetje paniekerig reageren vooral toen ikh aar net had. Mjin verzorgster heeft dé manier gevonden: gewoon weg lopen! En zodra ze stopte weer terug komen, belonen en verder poetsen. En dat werkt super
En is het wel aandacht... Als je lekker wordt gepoetst en je baas praat een beetje tegen je, zou ik niet zeggen dat ze het doen om aandacht te trekken, amar meer als 'verveling' of iets dergelijks?