Trektocht van een aantal weken naar buitenland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Trektocht van een aantal weken naar buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:56

Ik heb net het topic gelezen van de 2 meiden die volgende zomer een weekje over een eiland willen gaan trekken. Toen dacht ik kom laat ik ook maar eens om advies vragen hoe het dan moet als je 6 weken wilt trekken.
Over 2 jaar wil ik in de zomer 6 weken met mijn merrie gaan trekken. Ik ga pas over 2 jaar omdat ik er zeker van wil zijn dat zij voldoende getraind is. Ze heeft het volgende jaar eerst nog een tijd een veulen aan de voet lopen en daarna gaan we serieus aan het werken.
Ik wil in Nederland bij de duitse grens starten en dan een lange tocht dwars door de duitse bossen maken. Mijn doel is om een kilometer of 25 a 35 per dag te rijden. Ik neem echt alleen de basisdingetjes mee zoals slaapzak, wat touw, alufolie, zwitsers mes etc. In totaal ongeveer 6 kilo aan bagage. Ik kan goed in de bossen "survivallen" om het maar zo te zeggen. Dat is iets dat ik zonder paard al meerdere keren heb gedaan. Het plan is om van tevoren bij een aantal boerderijen/campings etc. wat voer voor de merrie langs te brengen. Ze zal in de nachten en tijdens de lunchpauze gras kunnen eten en eventueel hooi als ik bij een boerderij rust. Het paard is eraan gewend om aan een lange lijn vast te staan dus de nachten dat ik niet op een boerderij maar midden in het bos moet kamperen kan ze naast me staan.

Wat ik vooral wil weten is hoe het zit als je met je paard naar het buitenland gaat. Heeft ze dan nog extra entingen, gezondheidsverklaringen etc. nodig?

InekeH87

Re: Trektocht van een aantal weken naar buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:05

o ja als er nog mensen mee willen dan heb ik daar zeker geen bezwaren tegen !

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:14

Leuk en spannend idee.
Ik zou het niet zo gauw alleen doen, voor als er iets gebeurd, bv onvoorzichtig afstappen dan is het toch altijd fijn dat er iemand bij is.

Leer je paard goed drinken uit een emmer, als je dan ergens stopt kun je om water vragen en dan drinkt ie dit ook makkelijker.

Jaren geleden hebben een vriendin een tocht gemaakt van Belgische Essen richting Tilburg. Deze routes waren uitgezet door kvk Breda of 's-Hertogenbosch. Je kon je bagage van plek naar plek laten brengen maar wij hadden er voor gekozen om het zelf mee te nemen.
Nummers van dierenartsen, hoefsmeden en adressen eetcafe's op de route waren aanwezig.
Misschien leuk om als generale repetitie te gebruiken.

Wollen zweetdeken en slaapzak opgerold en twee zadeltassen was voldoende.
Doe alles in plastic zakken zodat het goed droog blijft.
Zorg dat je bij slecht weer een pauze dag kan inlassen. Wij hadden 1 dag veel regen en dat is echt niet leuk rijden en o zo koud.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:53

o dat is inderdaad een goed idee. Ik ga die routes eens opvragen dan kan ik dat in september doen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:18

Ik heb de routes nog ergens liggen, al zijn die van jaren geleden.
Als je ze wil hebben dan moet je me maar even je adres pb-en

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:54

PB eens met Licorne, die is twee jaar geleden naar zuid-Frankrijk gereden.

Die 25-30km per dag vergeet maar, dat ga je niet redden, zeker geen 6 weken aaneengesloten. Er zullen best dagen zijn dat je het redt, er zullen echter ook dagen zijn dat je de 10km niet eens redt.
Kijk ook even op: http://www.dewegvanhetpaard.nl/index.ph ... se-tochten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:50

En natuurlijk heb je wel eens eerder een trektocht te paard gemaakt, en zo niet dan moet je zéker ervaring opdoen met minder ambitieuze tochten in de twee jaar die je voor je voorbereiding hebt uitgetrokken (dan merk je vanzelf hoe je je plannen moet bijstellen).

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 23:31

ik heb een paar keer met andere paarden een trektocht gemaakt maar nog nooit met mijn eigen paard. De reden dat ik het pas over 2 jaar wil gaan doen is ook echt om goed te kunnen oefenen. Mijn merrie is al wel dagtochten gewend waarbij we in een uur of 6 ongeveer 50 km rijden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:20

Nou, zulke afstanden per dag 6 weken lang.
Inderdaad, vergeet het maar.
Als eerste punt zou ik me daar eens in verdiepen als ik jou was.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:58

ok dan weet ik dat in ieder geval al. Daarom begin ik nu al met de voorbereiding zodat ik zeker weet dat ik niet dit soort fouten maak. Een redelijke afstand is dan een km of 15 per dag? Dit rijd ik normaal in 2,5 tot 3 uur maximaal. Maar ik ben wel van plan om meer en langere stukken te gaan stappen dus dan zou ik er zowiezo al wel langer over gaan doen. Het plan is nu om bij twentetrailriding in september als het veulen eraf is een driedaagse mee te rijden en in de maanden daarna in ieder geval wekelijks 2 tot 3 dagen achter elkaar een paar uur per dag op buitenrit. Dan zou ik in het voorjaar van 2011 een tocht van 2 weken boeken tijdens de voorjaarsvakantie. En als dat bevalt dan echt op pad.