hoe moet je hiermee omgaan,na 3 maanden door verhuizing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

hoe moet je hiermee omgaan,na 3 maanden door verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 16:43

Ik weet het even niet meer,hoe ik hier mee verder moet,na 3 maanden |( verder,nog onzekers en schrikkerig,en niet zichzelf ;( het enigste wat vertrouwd is is op dit moment de stal,hij blijft het terrein eng vinden,als ik ga wandelen gaat hij overal stilstaan,en kijkt onzeker om zich heen,blijft bij vreemde paarden staan waar ik de rijbak van gebruik van de buren,schrikt om de domste dingen,krijg hem met moeite in een hoek op het terrein,heb al van alles geprobeerd,om met hem bezig te zijn,en te oefenen maar het blijft,heb al een tijdje nervo-control gebruikt maar helemaal overgaan deed het niet,hoe krijg ik mijn ontspannen vertrouwde paard weer terug....hij vind het echt allemaal vreemd,wie herkent dit?
hij staat wel met 2 ponies,en daar wil hij ook het liefste bij blijven,omdat hij het allemaal zo vreemd en eng vind,dus erg onzeker en nou?
ben wel grondwerk met hem aan het doen,maar hij vind het erg moeilijk om bij de les te blijven,zal ook de tijd van het jaar wel meespelen maar toch,ben al vaker verhuisd maar dit ken ik niet...

Blue9

Re: hoe moet je hiermee omgaan,na 3 maanden door verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:38

Nou ik zie dat je al vaker verhuist bent, dus ik denk dat hij het misschien wel redelijk gehad heeft met verhuizen? Steeds een andere plek, nieuwe vriendjes, andere dingen? Zou het dat kunnen zijn?

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:46

Lastig joh, denk je een lekkere nieuwe plek gevonden te hebben, is je paard het er niet mee eens! Ik zou denken een stapje terug in training en gewoon doen alsof je gek bent. Paard rustig te laten kijken naar van alles en nog wat en hopelijk het je het geduld er voor. Het is vooral belangerijk niet zelf te veel te laten merken van die onrust. Dus doe gewoon je ding met hem, stapje voor stapje en dan komt het vast goed. Zodra iets weer als vanouds gaat of hij doet iets braaf, druk vd ketel en lekker ontspannen, Succes!

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 16:46

Blue9 schreef:
Nou ik zie dat je al vaker verhuist bent, dus ik denk dat hij het misschien wel redelijk gehad heeft met verhuizen? Steeds een andere plek, nieuwe vriendjes, andere dingen? Zou het dat kunnen zijn?

ik ben inderdaad vaker verhuisd,3x keer in totaal,maar hij staat wel weer bij haar oude vertrouwde weidemaatje,dus dat zit wel goed,ja maar verder tips dan

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:29

Een paard in het wild is 'getraind' om de kleinste veranderingen op te merken, en die te wantrouwen. (Bosjes verschijnen namelijk niet zomaar, dus dan zal het wel een levend iets moeten zijn). Nou zijn de gedomesticeerde paarden niet zo scherp meer, maar hebben hier nog wel wat van weg. Een paard wat dus 3x verhuisd is, en 3x zo ongeveer alles heeft moeten wantrouwen, voelt zich ook niet meer lekker. Ik weet niet in hoeveel tijd je 3x verhuisd bent, maar het kan zeker 6 maanden duren voordat een paard daar helemaal bovenop is. Als hij deze tijd nog niet eens gehad heeft of hij verhuisd alweer, dan gaat dat steeds meer schaden.

Denk dat het beestje niet meer zeker is van zijn plek, en wat nou zijn vertrouwde omgeving is, en daardoor heel bang van alles.
Ik zou dus zorgen dat ie zeker weet dat dit nu zijn plekkie is, en dat ie daar niet meer weg hoeft. Tot die tijd gewoon in de wei laten en ga daar maar grondwerken. Als je merkt dat ie daar weer helemaal de oude is, dan kun je weer een stapje verder gaan.

Dan kun je van alles met het weidemaatje erbij doen. Lekker met z'n 2-en over het erf wandelen, in de bak. Zorg wel dat je een doel voor ogen hebt, paarden trekken met een reden, om water te halen, of nieuw gras te vinden etc. zorg dus dat er een goede reden is om daar rond te gaan lopen. Want als iets eng is, ga je daar al helemaal niet zonder reden lopen! Gooi het hooi bijv. in de bak, ipv in de wei. Daar moet je heen, want daar is het eten, staat ie er ook meteen mooi een uurtje en went ie al wat meer aan de omgeving.

Helaas zul je wel op maanden moeten rekenen voordat je je oude vertrouwde paardje weer terug hebt, het kost nou eenmaal tijd.