Paardengedrag bij ongeval. (trailer,sloot,brand)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

duijne12

Paardengedrag bij ongeval. (trailer,sloot,brand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 11:17

Hoi,

Ik wil mijn collega's bij de brandweer wat losser maken met paarden.
Er is mij gevraagd een presentatie te geven over hoe er mee om te gaan.

Hiervoor ben op zoek naar wat voorbeelden,
Wie heeft er wel eens te maken gehad met de brandweer, bij zijn paard
en wat vond je goed gaan, en wat is zeker voor verbetering vatbaar.

Gr. Cindy

8nnemiek

Re: Paardengedrag bij ongeval. (trailer,sloot,brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:34

Hier op de manege houden ze wel eens oefendagen voor de brandweer en politie, en leren ze hoe ze ontsnapte paarden moeten benaderen en vangen. Misschien ook een goede training voor jullie brandweer :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:01

Ik moet zeggen dat het inderdaad wel handig is om te weten voor de brandweer hoe om te gaan met brand in een stalling; wat doe j e met de paarden bijvoorbeeld.

Ik zou het prettig vinden als de brandweer weet wat te doen met mijn paard als er brand uitbreekt op mijn stalling. Van mij part laten ze mijn paard los richting de weide of een ander stuk, dan dat ze lopen te twijfelen wat ze ook alweer moesten doen:P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:04

Mijn paard is eens uit een sloot getrokken door de bandweer. Perfect geholpen, hulde voor hen :)
Ze lag er al even in, vorige eigenaar wou het eerst zelf blijven proberen maar de kant was helaas te hoog. Het was midden in december met een flinke wintervacht, dat was ook niet echt bevorderlijk. Brandweer uiteindelijk gebeld en die gingen keurig te werk. Twee mannen in zo'n speciaal waterpak, maar gelukkig hoefden we alleen brede banden om de voorbenen te doen en zo langzaam om hoog te trekken.
Ze waren zo slim om direct op haar hals te gaan zitten en zo te zorgen dat ze bleef liggen, terwijl de banden werden los gemaakt. Paard was onwijs braaf, maar ook zij deden het snel, keurig en goed. Gelukkig niets aan over gehouden.
Hulde dus :)
Maar als ik dan toch mag zeuren :P Of verbeterpuntjes mag leveren, ze kwamen met grote snelheid en zwaailichten aan, dat zorgde wel even voor paniek bij het paard. Gelukkig stopten ze snel. En nouja, er schijnen hele ingenieuze manieren te zijn om de banden om te doen en zo nog beter uit het water te trekken, maar ik was al lang blij dat ze po het droge was.

duijne12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 17:41

Hoi,
Alvast bedankt voor de reactie's.
Ik verwerk het in mijn presentatie. En ik hoop inderdaad niet dat ze
dan niet met de sirene aankomen rijden, of een paard zo los gooien.
Ik ben ook blij erg met de positieve ervaring.