Scheren KWPN'er welke dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Scheren KWPN'er welke dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:03

Hallo,

Eén dezer dagen wordt mijn paard geschoren (bedoeling is helemaal waarschijnlijk muv zijn hoofd) , heel graag wil ik van mensen die ervaring hebben met een geschoren paard weten wat voor dekens ik moet gaan gebruiken.

Mijn paard zijn stal is een container van 6 mtr. met aan de lange zijde 2 deuren waarvan het bovengedeelte openstaat, waneer het heel erg koud is of de wind hard waait en op de deuren staat laat ik de bovendeur van zijn box open de andere doe ik dicht.

Bij goed weer (droog of lichte regen) staat hij overdag in de wei.

Ik heb de volgende dekens:

- Staldeken HH 200 gram
- outdoordeken HH 200 gram
- Onderdeken ong. 150 gram
- Outdoordeken HH 300 gram + losse hals 200 gram (nieuw)
- Fleece zweetdeken (niet heel dik) met hals
- Regendeken HH met fleece voering

Wat moet hij opstal op en wat moet hij buiten op, wanneer moet de onderdeken erbij etc.

Heb helemaal geen ervaring en ben bang hem te warm of te koud aan te kleden :)

biancavos

Re: Scheren KWPN'er welke dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:18

ik denk dat ik de outdoordeken van 300 gram op zou doen.
En dan kijken hoe hij eronder aanvoelt.
Je kan een paard prima binnen zetten met een outdoordeken.

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:21

Ik heb mijn paard ook geschoren en staat over dag buiten en 's nachts binnen, heb haar nu onder een 200 grams deken staan, als het kouder word krijgt ze een deken met een hele hals en 250 gram en als het echt heel erg koud word een 340 grams deken !!

Suc6 ermee je kan altijd een pb'tje sturen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:35

Mijn paard is gisteren geschoren (het hele lijf en onderkant hoofd, de benen niet).
Ik heb haar nu onder een 300 grams waterdichte deken staan (Dominick), ze staat 's nachts op stal en overdags buiten in de paddock.
Vanavond voelde ze heerlijk warm aan, dus ik ga er vanuit dat haar deken genoeg warmte geeft voor nu.
Als het kouder wordt gaat er een dunne deken onder als het nodig is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:40

Ik heb die van mij gisteren geschoren en hij staat nu onder een 300 grams HH Highliner en een 100 grams Rambo outdoor.
Moet er wel bij zeggen dat hij hiervoor onder een 200 grams outdoor stond..

Als het nog kouder gaat worden gaat hij onder een 550 grams HH highliner en die 100 grams Rambo..
Overigens is hij volledig geschoren..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:01

ik wissel geen dekens overdag en 's nachts. mijn paard gaat overdag buiten en 's nachts in een buitenstal, waarvan de bovendeur alleen bij serieuze vries dichtgaat (als de waterleiding dreigt te bevriezen.
Nu staat mijn paard onder een 200grams outdoor deken en op het einde van de week wordt ze volledig met uitzondering van de benen geschoren en krijgt dan een 370grams deken op. Als het echt hard gaat vriezen, dan krijgt ze er nog een fleece (of als ik daartegen een 100-150 grams onderdeken bijgekocht heb) er bij onder

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 16:47

Iedereen alvast heel erg bedankt voor jullie reactie's.
Met jullie antwoorden kan ik wel uit de voeten.
Hoorde zojuist van manlief dat de messen zijn geslepen, zal hem straks heel lief aankijken en vragen of hij Ulf morgen van zijn winterjas wil verlossen :)

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:51

Ik denk dat het moeilijk te zeggen valt .
Mijn paardje is helemaal geschoren behalve stukje onder het zadel om schuren tegen te gaan.
mijn paard staat de hele dag en nacht op stal met 2 deken geen idee hoeveel Grams?
met rijden altijd eerst even een zweet dekentje er over heen en met uit stappen ook .
Succes!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:51

Ik zou ook de 300 grams outdoordeken op doen en lekker oplaten :)
Ik heb tegenwoordig alleen nog maar outdoordekens die kunnen ze prima
op houden op stal ook. Geen gewissel meer met dekens, wel zo handig ;)

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:23

voor nu: outdoordeken 300 gram voor buiten iig met hals.
op stal kan dit prima maar als hij gaat zweten (merk je snel genoeg) terug naar 200 gram deken. met poetsen en opzadelen goed opletten dat hij het niet koud krijgt. deken terugvouwen maar niet helemaal eraf halen. als je gaat rijden fleecedeken met instappen en uitstappen.

meer vragen? pb maar

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:15

Ik heb ook op stal en buiten dezelfde deken op, ik kan niet wisselen en dit gaat prima zo

floor44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:18

Ik zou zn benen niet doen! Dat scheelt een hoop, dan heeft ie in ieder geval geen koude beentjes en een hals deken als je zn hals ook doet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:57

Halsdeken? 400 grams dekens? Echt veel te warm.
Dames kom op, het is nog dik 10 graden, een dun dekentje van hooguit 200 grams vulling is méér dan genoeg.
Halsdekens is echt iets van de laatste 15 jaar en vroeger waren de winters toch echt een stuk kouder.
Het is geen mens, laat alsjeblieft de redenatie 'ik doe een extra jas aan dus mijn paard ook' nou eens weg.

Ik zou boven de 10 graden de fleecegevoerde deken opdoen, da's vergelijkbaar met 100grams

0-10 graden; 200 grams outdoor

bij vorst 300 grams outdoor

op stal bij 5 graden of lager 200 grams staldeken (daar is immers geen wind)
als het serieus gaat vriezen, kan er een onderdeken onder.

na het werk even een half uurtje laten uitzweten met fleecedeken, daarna deken wisselen.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:49

Mijn paard is ook geschoren (behalve haar hoofd) en staat nu sinds een paar dagen met een 360grams op. Ze staat overdag in een paddock en 's nachts op stal.

Ik was ook bang dat ze het warm zou krijgen onder haar deken, maar ze voelt er heel fijn onder aan.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:15

De mijne wordt vanavond geschoren, volledige behalve kleine uitsparing voor het zadel om schuren idd tegen te gaan.
ik heb:

verschillende fleecedekens (met hals)
een outdoor deken met halve hals 300 gr
een staldeken met volledige hals 300 gr
een oudoor deken zonder hals 100 gr

Ik zou voor nu de 300 grams staldeken met hals opleggen, als hij buiten gaat de hals terugslaan en er het 100 grams outdoor deken erover.

ook heb ik nog een outdoor deken van 300 gram met zo een halve hals.
die zou ik over het staldeken leggen als het begint te vriezen.

of is dit teveel?

Wat zouden jullie doen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:21

Paarden voelen de temperaturen heel anders aan dan wij.
Mijn paard is in jachtmodel geschoren en staat nu onder een 200 grams deken, voelt heerlijk warm aan.
Omdat wij stallen hebben met buitenluiken blijft dezelfde deken op voor zowel de dag als de nacht.
Als het kouder wordt zorg er dan wel voor dat er genoeg ruwvoer is voor je paard, dat zorgt er voor dat het kacheltje goed kan blijven branden.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:32

het klopt dat paarden het helemaal niet zo koud hebben als wij, daarom zeggen we ook allemaal min of meer kijk naar je paard, zweten dan minder erop, haren overeind dan meer erop.
halsdeken is soms gewoon nodig. na een paard te hebben geschoren (helemaal) zag je na enige tijd een duidelijk verschil in haargroei op der hals (weer dike vacht) en der lichaam (nog redelijk dun). haargroei komt toch ook door kou. om te zorgen dat de hals ook mooi bleef en dus dat ze het minder koud had ging er toch een deken met hals op.

Sharitje, ik zou beginnen met 300 met halve hals en kijken hoe dat gaat.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 17:31

Nou de winterjas is uit :)
Ik heb zijn benen (nog) niet gedaan, doe ik misschien nog, maar ik kijk het eerst zo even aan.
Zijn hoofd is ook niet gedaan, hij wordt dan heel erg vervelend, het is bij zijn kaak nu ook wat onregelmatig geschoren en ik moet even zien hoe dat bij te werken, mijn tondeuse is volgens mij niet goed genoeg voor dik haar.
Heb hem tijdens het scheren even goed geborsteld om te kijken waar onregelmatigheden zaten en na afloop met een emmersop en borstel geborsteld en daarna afgespoeld.
Hij staat nu te drogen onder een fleecedeken met hals en een outdoordeken, zometeen gaat de 300 grams outdoor met hals erop.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:19

ik heb de mijne ook gister helemaal geschoren, en ze heeft een 200 grams op. Staat een uurtje of 4 in de wei, en de rest op stal. Heerlijk warm eronder.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:44

Sharitje schreef:
Ik zou voor nu de 300 grams staldeken met hals opleggen, als hij buiten gaat de hals terugslaan en er het 100 grams outdoor deken erover.

ook heb ik nog een outdoor deken van 300 gram met zo een halve hals.
die zou ik over het staldeken leggen als het begint te vriezen.

of is dit teveel?

Wat zouden jullie doen?

Ik zou nu lekker de 300 grams outdoor opdoen, je kan hoeft dan niet te wisselen met dekens.
Daarnaast lijkt het me niet echt prettig zitten als je de hals terugvouwt en daar een deken overheen doet.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:11

Ik heb Ulf de 300 grams outdoor op en de hals ook op is volgens mij 200 grams, maar ik vraag me af of het ook te warm is, want hij voelt net een kacheltje onder de deken :)

Ik lees veel reactie over dekens maar heel weinig over wel of niet een hals.
Hebben jullie je paard zonder hals in de wei staan?

Moet nu zo eerst naar les, kan ik hem gelijk even onder het felle witte niets verhullende licht bekijken 8-) .

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:18

die van mij staat geschoren zonder hals buiten.
Lees vaak dat de manen kapot gaan van een hals en dat vind ik zonde.
Als je paard als een kacheltje aanvoelt dan is het toch nog te warm.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:51

De mijne staan ook geschoren en zonder halsdeken buiten :)
Nooit gemerkt dat ze daar last van hebben gehad. Voelen ook altijd
lekker warm aan, ook op de hals ;)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 16:46

Ik heb hem nu overdag buiten staan met de 300 grams outdoor en 200 grams hals en in zijn containerstal staat hij met dezelfde deken maar dan zonder hals.
Geloof niet dat hij echt gecharmeerd is van de hals :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:37

Mijn paard heeft geen een deken met hals.
Ik vind een hals te benauwend.
Zweetdeken met hals net zo, het duurt eeuwen voordat ze een beetje gaan afkoelen.
Mijn paard gaat geschoren met deken op de wei in, de hals voelt altijd lekker warm aan, het haar zal er wel wat sneller terug groeien, jammer dan, dan scheren we nog maar een keer.