Paard zit niet lekker in z'n vel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlalala

Paard zit niet lekker in z'n vel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:17

Ik heb het idee dat mijn paard van 6,5 jaar de laatste tijd niet zo lekker in zijn vel zit.
Hij heeft al 2 weken eigenlijk constant 'z'n oren naar achteren' en straalt niet echt iets vrolijks uit.
Ik zelf kan dit niet echt plaatsen, want er is, zo ver ik weet, niks verandert in zijn omgeving.
En het is niet alleen als ik rijd, maar hij schijnt ook zo te zijn op de dagen dat ik niet rijdt.
Ik rijd hem altijd 2 keer in de week(soms 3/4) en voor de rest staat hij overdag buiten met 2 andere paarden.
Één paard is altijd ontzettend boos op mijn paard als ik heb gereden, maar dat is maar 2 keer in de week, dus daar zou het probleem niet liggen, lijkt mij? Als ze bij elkaar in het land staan zijn het wel gewoon vriendjes :)
Mijn paard is trouwens nog wel gewoon attent en nieuwsgierig..
Dus ik zou echt niet weten waar het aan kan liggen, misschien hebben jullie nog inzichten waar het aan kan liggen?
Ik zelf dacht misschien nog wel dat hij last van zijn tanden zou kunnen hebben? Dat er nog tanden doorkomen?

Ik hoop dat er mensen zijn die een idee hebben, waar het aan kan liggen.. :)
Misschien maak ik me ook wel helemaal druk om niks natuurlijk..

bellehorses

Re: Paard zit niet lekker in z'n vel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:18

Merk je het alleen aan zijn oren of is zijn gedrag ook anders??

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:23

Mijn paard heeft ook net zon dip achter de rug. Niet ziek maar gewoon niet helemaal zichzelf. Met rijden vrij snel aan de verhoogde ademhaling en niet snel genoeg weer op adem na inspanning. Gewoon wat sufjes qua uitstraling.
Ik geef hem nu sinds 3 weken zo n 4x in de week slobber erbij en er stond al omschreven dat je binnen 2 a 3 weken verschil zou moeten gaan zien.
Die van mij kwam ook lastig door de najaarsrui heen.
Ik had hem al geschoren voordat de rui op gang kwam. Dus 3 weken terug weer geschoren (dikke wintervacht was zó aangemaakt, ondanks het scheren), ik voer slobber bij en ik zag al vrij snel verschil en nu is hij weer helemaal de oude….

Dus wellicht heeft jouw paard gewoon wat last van de najaarsdip. De rui kwam dit jaar laat op gang en duurde nog lang voort namelijk.

machteld11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:39

hooooiii...
aan wat voor dingen merk je dat dan???miss heeft hij pijn deed ie voordat ie zo sip is ook al zo of anders want miss ligt het daaraan!!!

XX

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 16:58

esire001 schreef:
Merk je het alleen aan zijn oren of is zijn gedrag ook anders??

Het is vooral zijn sippe uitstraling, verder heb ik niet echt het gevoel dat zijn gedrag erg verandert is, behalve dan dat hij sinds een maand wel weer bijterig is geworden, en onder het rijden snel zweet.. Maar dat laatste kan natuurlijk ook komen omdat hij al een beetje een wintervacht heeft gekregen.

Imago01 schreef:
Mijn paard heeft ook net zon dip achter de rug. Niet ziek maar gewoon niet helemaal zichzelf. Met rijden vrij snel aan de verhoogde ademhaling en niet snel genoeg weer op adem na inspanning. Gewoon wat sufjes qua uitstraling.
Ik geef hem nu sinds 3 weken zo n 4x in de week slobber erbij en er stond al omschreven dat je binnen 2 a 3 weken verschil zou moeten gaan zien.
Die van mij kwam ook lastig door de najaarsrui heen.
Ik had hem al geschoren voordat de rui op gang kwam. Dus 3 weken terug weer geschoren (dikke wintervacht was zó aangemaakt, ondanks het scheren), ik voer slobber bij en ik zag al vrij snel verschil en nu is hij weer helemaal de oude….

Dus wellicht heeft jouw paard gewoon wat last van de najaarsdip. De rui kwam dit jaar laat op gang en duurde nog lang voort namelijk.

Dat eerste klinkt wel redelijk het zelfde, bedankt voor de tip! Dit is zeker een goede overweging waard! :)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:03

Ik heb dat gevoel ook bij mijn paardje. Volgens mij zit mijn Angel in een flinke winterdip...Ik probeer haar maar zo veel mogelijk liefde te geven, slobber (idd ook) en verder twijfel ook ik, wat ik er verder aan kan doen. Wat geven jullie de paarden aan beweging??

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:04

Vaker tijdens het rijden zeg je ? Wellicht toch even na laten kijken. En daarbij, het wordt kouder, ik loop op het moment ook met een flinke winterdip. Warme jas en trui aan en nog loop ik stijf.. Persoonlijk zou ik hem alsnog even na laten kijken, dat kan in ieder geval geen kwaad.

kimdjumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:46

Mijn paard heeft sinds 2 week ook last van een Lente/Herft dip !
elke x als ik er ben legt ie zn oren in zn nek en is die niet zichzelf, hij is ook heel erg afgevallen en is erg ingezakt
wat kan ik doen ??
-

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:28

Samantha_T schreef:
Ik heb dat gevoel ook bij mijn paardje. Volgens mij zit mijn Angel in een flinke winterdip...Ik probeer haar maar zo veel mogelijk liefde te geven, slobber (idd ook) en verder twijfel ook ik, wat ik er verder aan kan doen. Wat geven jullie de paarden aan beweging??

niet te hard belonen en scheren

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:40

topic uit 2009, als t peerd nu NOG niet door zijn dip is is er iets niet goed :+

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:44

hahaha _/-\o_

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 22:12

Hahaha ik wist niet eens meer dat ik dit topic gemaakt had :+ Met het paard gaat het inmiddels super goed :)
Kimdjumbo, als je paard ook veel afgevallen is zonder duidelijke oorzaak, zou ik toch even een DA inschakelen.

En ik weet eigenlijk niet of er in zo'n oud topic nog gereageerd mag worden?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:15

maar wat was het nou?

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 22:20

Om eerlijk te zijn geen idee, ik denk gewoon een soort van winterdip. Het heeft daarna nog even aangehouden maar is toen ook weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Daarna niet meer meegemaakt.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:31

Is je paard niet nu onwijs in de rui nu, echt op zijn piekpunt zeg maar? Het kan ook zijn dat nu ivm de seizoenswissel er veel word gevraagd van zijn lichaam qua mineralen en dat zijn hormoonhuishouding aan het veranderen is. Een 'sip' paard kan een DA niet zo veel mee, maar mocht je er echt mee zitten, kan je altijd het bloed eens laten onderzoeken of mineralen en hormonen allemaal goed zijn. Als ze wat vinden, kan je er wat aan doen. Een vitamineshot, waar zo veel gek op zijn, doet erg weinig voor ze (niet-opneembare stoffen en verhoudingen, wat ze met de mest en urine er zo weer uit werken), wat het verhoudingsgewijs een duur lapmiddel maakt. Dus dat zou ik afraden als je in die richting gaat zoeken. Meer hooi, veel buiten en een goede liksteen (natuursteen van PaardNatuurlijk bijv) werken naar mijn idee beter.