Rijden in de sneeuw met beslagen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chris01

Rijden in de sneeuw met beslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:27

Wie heeft de gouden tip voor het rijden met een beslagen paard in de sneeuw zonder dat je glijdt en er zich sneeuwballen in de hoeven vormen??

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:28

stiften er onder draaien

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:29

en de straal insmeren met uierzalf of uiercreme

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:29

Of hoefschoenen erover.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:30

Vet maken zegt de een, rubber zooltjes zegt de ander.
Er is ook speciaal beslag via de hoefsmid.
Ik heb de tip nog niet gevonden die werkt, het speciale beslag heb ik nog niet geprobeerd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:32

Sorry, ik moest met je totel aan het andere soort "beslagen" denken, ik werd er al geen wijs uit! :D

Stiften erin draaien, is de meest zekere manier. Hoefschoenen heb ik geen ervaring mee, maar van verhalen weet ik dat het niet een anti-slip-verzekering geeft. Uiercreme of andere vette zalf helpt maar heel eventjes.

In Finland (waar ze ruim ervaring hebben met winter en sneeuw) krijgen de paarden ijzers met studs. Dus zoals stiften, maar dan al vast in het hoefijzer. En we gaan dan ook gewoon vol in galop heuvel op en af hoor, dat werkt prima! Zelfs op een besneeuwde renbaan, zo glad dat er iemand op ski's achter het paard kan hangen en dan in rengalop... ik vond het doodeng, bang om met paard en al uit te glijden. Maar ze kennen niet anders, uit ervaring moet dat dus de beste oplossing zijn!

Eight

Re: Rijden in de sneeuw met beslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:33

Inderdaad kalkoenen/stiften indraaien.
Moet je wel ander beslag voor hebben dan het standaard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:36

Stiften helpen niet tegen sneeuwballen onder het ijzer.
Het hangt van de soort sneeuw af of zich er uberhaupt sneeuwballen vormen. Invetten of zooltjes is dan de enige oplossing (die ook niet altijd 100% werkt). Of plastic hoefijzers. Daar vriest niets aan vast :D

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:23

Ik heb tot nu toe nog niet het middel gevonden, terwijl ik behoorlijk experimenteus ben (vast geen goed NL :D ) ...

Wat Ibbel zegt, kan ik me wel bij aansluiten.
Vorig jaar hadden we hier in Zeeland ook sneeuw en ik kon mijn paard gewoon op de wei zetten zonder dat er ballen vormde.
Rijden was een ander verhaal. Maar ach, die 5 dagen per jaar dat er hoogstens sneeuw ligt, dat overleven we ook wel zonder rijden :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:10

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:22

Hier ligt nu 50 cm, soms lichtjes aangevroren bovenlaag, meestal poedersneeuw. Ballen vormen zich altijd, maar deze raken ze na een paar meter weer kwijt. Het principe is heel simpel, de sneeuw hoopt zich op in de hoef, dus in het hoefijzer en vormt daar een vrij harde laag die tot net onder de rand van het hoefijzer komt, niet op het hoefijzer maar wel opgevuld. De 'sneeuwballen' houden daar dus niet lang op.

Raar genoeg vormen zich niet onder ieder hoefijzer ballen, mijn pony met kleine hoefijzers achter heeft er veel minder last van dan de Freibergers die mee gaan op rit. Hij glijdt ook veel minder dan hun, sneeuwballen of niet. Hoefvet ga ik morgen eens uitproberen, mischien dat dat ook die laag in de hoef voorkomt. In ieder geval hebben we hier nog nooit grote glijpartijen gehad, en het gaat hier dus niet braaf horizontaal, we stijgen en dalen veel.

Laat je paard vooral goed aan lopen op de sneeuw wennen, in de wei is anders dan onder het zadel, maar ga bv eerst eens een paar keer aan de hand naar buiten, je zult zien dan zullen ze zelfs met hoefijzers minder moeite hebben.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:52

Stiften onder draaien, hoefvet, vaseline, gedrenkte vette watten of wat voor vet dan ook, helpt echt niet. :n Voor een paar minuten misschien maar voor in de wei of bij het rijden in de sneeuw gaat de sneeuw toch echt tussen de ijzers klonteren en vast zitten.

Als een paard door aangeklonterde sneeuw met de hoef, zelfs in stilstand, niet meer op de grond staat maar op ijsklompen, kan het been zwikken met alle nare blessures van dien. En niet altijd vallen de "klompen" bij het lopen er weer onderuit! Het kan ook dusdanig ijzig geworden zijn dat het blijft zitten en onder de hoef een ijsklomp van wel 5 a 10 cm blijft zitten. Ga maar eens na wat een gevolgen dat kan hebben. Als men toch zo nodig een paard op ijzers wilt houden (helaas mijn paard ook deze winter), kijk dan eens serieus naar de verschillende soorten sneeuwbeslag in de link die ik eerder aan gaf. Dat kost slechts een paar euro meer. In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk gebruiken ze meestal wel dit soort beslag voor de winter, dus waarom niet hier.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:55

Speciaal sneeuwbeslag is het enige dat werkt. Stiften alleen is echt niet voldoende; dan komen er alsnog sneeuwballen onder de hoeven. Vaseline oid helpt heel even, maar ook niet lang.