Vluchtgedrag afleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Vluchtgedrag afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 01:52

Klinkt stom, paard is een vluchtdier, maar dat is niet zo handig als je op de weg komt :)
Ik ben niet anders gewend dan dat vluchten er niet meer bij hoort bij mijn grote paard. Schrikt zij van iets, eend die weg vliegt of wat dan ook, is dat alleen maar merk baar door hooguit een sprongetje omhoog, en geen omdraaien en wegren reacties meer. Ofwel stalen zenuwen gekweekt. Oke, zij is ook niet heilig, en heeft dat gedrag nog wel met groot verkeer of soms heeft ze van die buien, maar over het algemeen zit dat vluchten er niet meer in. Liever eerst nog een keer kijken en je hoofd toekeren, ipv je kont en maak dat je weg komt.

Maar dan komt mijn lieve shetje in de picture. Pittig dingetje, klein, korte pootjes, maar bliksem snel in haar reacties. Verkeersmak wordt ze steeds meer en meer, en autos of groot verkeer zijn geen enkel probleem. Maar daarnaast zijn er nog wel 1001 andere dingen die blijkbaar eng zijn... Van grassprietjes die fluisteren, tot graskabouters die schreeuwen, of plastic zakjes die zielig aan de kant van de weg liggen en opeens gaan kraken, tot eenden die weg spetteren, of zoals vandaag; zwanen die opstijgen met veel lawaai. Haar reactie: 180 graden draaien en RENNEN! Niet eerst kijken, niet eerst observeren, nee, eerst rennen en daarna eventueel pas achterom kijken. Ofwel, niet echt handig in het verkeer (uh, levensgevaarlijk) Om die reden vermijden we het verkeer, of gaan in combinatie met mijn grote paard en pony mee als handpaard, en fungeert mijn grote als 'vangrail' als mijn shetje besluit weer weg te springen. Dit oefenen we al maanden, maar het vlucht gedrag blijft...

In de bak ben ik al veel met haar bezig geweest, ook om haar 'zweepmak' te maken, want zweep = ook vluchten. Dit gaat redelijk, maar heel veel vorderingen zitten er niet in. Iig niet als je het vergelijk met haar leervermogen op beleer (voor wagen, longeren etc) niveau.

Long story short; iemand tips om mijn shetter stalen zenuwen te geven en die eerste vlucht reactie te verminderen? Is hier uberhaupt wel verandering in te brengen, of moet ik mij er gewoon bij neerleggen dat mijn shetje nu eenmaal een "Vlucht-type" is, tegenover mijn grote met redelijk stalen zenuwen?

Marigold

Re: Vluchtgedrag afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:54

werken aan jullie band, zodat ze jou meer en meer als leider ziet.
en dan zelf stalen zenuwen kweken, zodat ze aan jou ziet dat er niks aan de hand is, no matter what.

hoe ga je naar buiten met haar, aan de hand?
misschien een ander halstertje dan, touwhalster vind ik zelf heel fijn, heb je wat meer controle, en trekken ze minder snel doorheen zegmaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:00

Inderdaad eerst grondwerk doen, zodat jij duidelijk de leider bent.
En daarna zou ik eens wat schriktraining doen :) Over een zeiltje lopen, onder een paraplu staan, langs een opblaaskrokodil door.. van dat soort dingen. En misschien voordat je naar buiten gaat even longeren, en de overvloed aan energie eruit.
Wat voer je bij? Anders een langzaam de voeding veranderen naar minder krachtvoer, meer grof hooi, en geen snoepjes, fruit of wortels meer. Dat kan ook heel veel schelen :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:32

Lees je eens in over 'Sacking Out'. De truuk zit 'm in het belonen van je paard met rust.

Dit is een methode om een paard meer op jou te leren focussen in plaats van de vluchten. Ik kan er heeeeeel veel over schrijven, maar ff googlen is handiger.

Veel oefenen en het werkt echt! Zelf heb ik het gedaan met plastic tassen, kartonnen dozen, de tondeuze (ivm scheren) en we gaan binnenkort met paraplu's beginnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:54

Bedankt voor de reacties!

Ik ga eens aan de slag met 'enge' dingetjes in de bak, en ook weer wat meer 'friendly' game met zweep en rare dignen, misschien dat ze mij dan meer gaat vertrouwen en niet zo gaat schrikken. Ze is best onzeker soms lijkt het, als je haar een standje geeft kan ze ook erg gevoelig reageren (beetje paniekerig).

Marigold schreef:
hoe ga je naar buiten met haar, aan de hand?
misschien een ander halstertje dan, touwhalster vind ik zelf heel fijn, heb je wat meer controle, en trekken ze minder snel doorheen zegmaar.

Ze gaat idd mee aan de hand, als handpaardje als ik een staprit doe met mijn grote, aan de hand met de grote erbij, alleen, en voor mij uitsturen aan de lange lijnen. Ik heb er buiten eigenlijk altijd een hengstenkettinkje onder de kin aan hangen voor het geval dat, zodat ze niet zomaar over mij heen kan gaan of ik er skieend achteraan ga als ze echt weg wilt (wat de eerste dag dat ik haar had dus gebeurde en ik even was vergeten dat ze nog nooit autos had gezien :+)

Touwhalstertje is misschien wel fijner, kijken ofi k een klein maatje kan bemachtigen.

@ MysticTinker; Ze krjigt momenteel niets bij gevoerd. Ja, 1 peen :+ Verder overdag op het land, en snachts op graszaadhooi (onbeperkt) en in een stro stal. Krachtvoer krijgt ze niet, ik ahd pavo vital brokjes voor haar, maar die vreet ze niet meer. 1x per week wel gekookt lijnzaad. Snoepjes krijgt ze ook niet, daar gaat ze van bedelen ;)

@ Rumpleteaser; Ik ga even googelen! Bedankt :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:16

wat doe jij op het moment dat je dier schrikt??

ik wil dat mijn dieren gaan kijken naar waar ze van schrikken.
als het even kan moeten ze het nog aanraken ook zodat ze echt zeker weten dat het niks is.

schrikken ze van een streep op de weg dan stuur ik ze erheen en laat ze zelf even er over nadeken of het nou echt de moeite waard was.
voel ik ze ontspannen dan krijgen ze een aai en gaan we weer verder.
ik word niet boos,dan hebben ze juist een reden om er van te schrikken.
ik ga ook niet geruststellen.
is bij mij echt zo van goh moest je zo schrikken?
kom dan gaan we even kijken wat er nou helemaal aan de hand was.."'

is bij mij inmiddels wel zo dat mijn eigen pony bij scrhikken zich meteen omdraait en blijft staan kijken naar wat er nou was...vluchtgedrag zit er dus echt niet meer in

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:37

ellepel schreef:
wat doe jij op het moment dat je dier schrikt??

ik wil dat mijn dieren gaan kijken naar waar ze van schrikken.
als het even kan moeten ze het nog aanraken ook zodat ze echt zeker weten dat het niks is.

schrikken ze van een streep op de weg dan stuur ik ze erheen en laat ze zelf even er over nadeken of het nou echt de moeite waard was.
voel ik ze ontspannen dan krijgen ze een aai en gaan we weer verder.
ik word niet boos,dan hebben ze juist een reden om er van te schrikken.
ik ga ook niet geruststellen.
is bij mij echt zo van goh moest je zo schrikken?
kom dan gaan we even kijken wat er nou helemaal aan de hand was.."'

is bij mij inmiddels wel zo dat mijn eigen pony bij scrhikken zich meteen omdraait en blijft staan kijken naar wat er nou was...vluchtgedrag zit er dus echt niet meer in

Als je pony al een kilometer verderop staat voordat je doorhebt dat hij schrikt (en dat hoeft niet te betekenen dat je traag van reactie bent), dan heb je niet zo heel veel te laten kijken en aanraken }>
Wij hebben een Welsh Cob gehad die dat dus deed, die schrok en stond ook direct 100 meter verderop en deed dat blind. Dat is echt niet leuk, want het was ook nog eens een bangebroek eerste klas (zoals wel meer Welsh Cobs dat zijn). Onze conclusie was dus ook dat hij dat moest afleren, want het is levensgevaarlijk, zeker buiten.
De oplossing in zijn geval is geweest om hem bewust in het bit te laten lopen, hij schrok en sprong direct naar voren en ons lesgeefmens stond stil met de lange lijnen in haar handen: hij sprong in het bit, vond dat niet prettig en bij de derde keer schrik-sprong zag je hem in de lucht denken "dit is geen goede actie", vanaf dat moment kon hij aangemoedigd worden om bij schrik te gaan kijken en nadenken, maar het heeft behoorlijk wat moeite gekost. Overigens is het zo goed gelukt dat hij nu als "stabiele factor" wordt meegevraagd op buitenritten :P
Mocht je interesse, ik denk dat dit lesgeefmens ook wel in ZuidHolland komt.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:45

Interessant topic, Sacking out ga ik ook eens googelen en wat waratje zegt klinkt ook interessant, al ga ik dat allemaal niet direct zelf zo uitproberen hoor. ;)
Wij hebben ook zo'n vluchtbeest. Gaat als ie schrikt totaal aan de klet, met of zonder mens (gewoon buiten in 't landje ook dus, terwijl de rest dan schaapachtig zit te kijken waarom ie nou weer zo'n kabaal trapt). Is voor de raarste dingen bang. Een trilplaat voor z'n stal, werkend en al? No problem. Maar die waterkraan naast zijn stal die ook nog aan kon was genoeg om hem weer eens van het plafond te moeten schrapen. Er komt voldoende langs en hij krijgt voldoende objecten om van te leren maar het is gewoon onpeilbaar wanneer hij wel en niet schrikt.
En nu is dat schrikken an sich niet zo'n probleem, dat mag, maar idd als ze er zo vandoor schieten is dat levensgevaarlijk en dat willen we er wel graag uit krijgen, zeker als we er ook ooit eens mee buiten willen rijden...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:48

waratje:
dat deed mijn dier ook hoor, en dan ging ik die 100 meter terug om nou te kijken wat er allemaal aan de hand was waarom hij schrok.
ik ken hem nu 11 jaar dus weet wat ik verwachten kan. :D :P
is in elk geval dan wel een welsh probleem ,want die van mij is dus ook welsh :D

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:50

Ik ben blij dat het een vluchtdier is want als het een roofdier was ging ik er niet zo dicht bij staan :+

Ik vind het wel mooi dat een paard (vluchtdier) z'on goede band met een mens (roofdier) kan hebben.

Desensibiliseren kan helpen idd. Maar je moet zelf ook natuurlijk zelfverzekerd zijn. Als jij bijv een stuk plastic ziet liggen en je kijkt er alleen al naar dan voelt je paard dat ook. Sommige paarden zijn/blijven gevoeliger als andere paarden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:00

ellepel schreef:
waratje:
dat deed mijn dier ook hoor, en dan ging ik die 100 meter terug om nou te kijken wat er allemaal aan de hand was waarom hij schrok.
ik ken hem nu 11 jaar dus weet wat ik verwachten kan. :D :P
is in elk geval dan wel een welsh probleem ,want die van mij is dus ook welsh :D

Ah, dat verklaart wel wat. Ik heb het van teveel Welsh Cobs gehoord dat het bangerikken-met-vluchtgedrag zijn. Die van ons was nogal extreem, die was je dus echt gewoon kwijt, daar viel geen 100 meter mee terug te lopen buiten, want hij was zo snel dat je hem helemaal niet hield. Zijn grote voordeel was zijn bijzonder mensgerichte karakter, anders was het nooit gelukt om hem zo compleet om te scholen.
Hij heeft geleerd met zijn schrik om te gaan in de zeer besloten ruimte van de round pen, buiten was geen verantwoorde optie.