Ik ben niet anders gewend dan dat vluchten er niet meer bij hoort bij mijn grote paard. Schrikt zij van iets, eend die weg vliegt of wat dan ook, is dat alleen maar merk baar door hooguit een sprongetje omhoog, en geen omdraaien en wegren reacties meer. Ofwel stalen zenuwen gekweekt. Oke, zij is ook niet heilig, en heeft dat gedrag nog wel met groot verkeer of soms heeft ze van die buien, maar over het algemeen zit dat vluchten er niet meer in. Liever eerst nog een keer kijken en je hoofd toekeren, ipv je kont en maak dat je weg komt.
Maar dan komt mijn lieve shetje in de picture. Pittig dingetje, klein, korte pootjes, maar bliksem snel in haar reacties. Verkeersmak wordt ze steeds meer en meer, en autos of groot verkeer zijn geen enkel probleem. Maar daarnaast zijn er nog wel 1001 andere dingen die blijkbaar eng zijn... Van grassprietjes die fluisteren, tot graskabouters die schreeuwen, of plastic zakjes die zielig aan de kant van de weg liggen en opeens gaan kraken, tot eenden die weg spetteren, of zoals vandaag; zwanen die opstijgen met veel lawaai. Haar reactie: 180 graden draaien en RENNEN! Niet eerst kijken, niet eerst observeren, nee, eerst rennen en daarna eventueel pas achterom kijken. Ofwel, niet echt handig in het verkeer (uh, levensgevaarlijk) Om die reden vermijden we het verkeer, of gaan in combinatie met mijn grote paard en pony mee als handpaard, en fungeert mijn grote als 'vangrail' als mijn shetje besluit weer weg te springen. Dit oefenen we al maanden, maar het vlucht gedrag blijft...
In de bak ben ik al veel met haar bezig geweest, ook om haar 'zweepmak' te maken, want zweep = ook vluchten. Dit gaat redelijk, maar heel veel vorderingen zitten er niet in. Iig niet als je het vergelijk met haar leervermogen op beleer (voor wagen, longeren etc) niveau.
Long story short; iemand tips om mijn shetter stalen zenuwen te geven en die eerste vlucht reactie te verminderen? Is hier uberhaupt wel verandering in te brengen, of moet ik mij er gewoon bij neerleggen dat mijn shetje nu eenmaal een "Vlucht-type" is, tegenover mijn grote met redelijk stalen zenuwen?
)