Buitenrit Sallandse heuvelrug / Holterberg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Buitenrit Sallandse heuvelrug / Holterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 21:17

Hey,
Wie maakt er wel eens een buitenrit op de Sallandse heuvelrug of de Holterberg?
Zijn er mooie routes? Zo ja, hoelang duurt die route ongeveer?
Ook ruiterpaden?
Of brede paden waar je met je paard mag komen?
En waar zetten jullie je trailer dan neer?

fjordnina

Re: Buitenrit Sallandse heuvelrug / Holterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:44

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Wil ook graag eens die kant op.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:13

Ik rij hier regelmatig. Er zijn zoveel routes hier, routes van een half uur maar je kunt hier de hele dag wel op verschillende plaatsen rijden. Het ligt er ook maar net aan wat jij leuk vindt.
Je trailer kun je misschien bij camping de noetselerberg neerzetten of in Holten bij de dagcamping en in Haarle geloof ik ook nog ergens bij de schaapskooi in de buurt, maargoed dat zegt jou misschien niet wat? Er zijn vast en zeker nog wel meer plekjes waar je je trailer neer kunt zetten maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:36

@Henrieke, bedankt!
Zijn er ook nog routekaarten? of ergens online routes te vinden van een route die jij altijd rijdt?:)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:15

Goede vraag, misschien eens kijken op www.deronline.nl daar staat wel een routekaartje van de endurance in Holten.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:23

Volgend jaar is er weer een vierdaagse te paard. Ik heb hem dit jaar gereden en weet zeker dat ik volgend jaar weer ga. Wat een mooie omgeving daar! Elke dag ongeveer 20 km. Goed aangegeven, organisatie helemaal top. Sfeer was erg gezellig.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:25

Hotra avondvierdaagse. Ik hou jullie op de hoogte wanneer hij volgend jaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:29

Je kunt er heel veel verschillende kanten op. Ik rijd ritten (als begeleider/gids) van een uur tot een hele dag en hoef in principe nooit 2x over hetzelfde pad te rijden.

Parkeren kun je heel makkelijk bij bv de grote parkeerplaats bij de Canadese begraafplaats in Holten. Die staat goed aangegeven en je bent meteen midden in het bos, lekker makkelijk.

Je mag niet overal rijden, maar het staat in principe goed aangegeven. Alle normale (zand-)wegen mag je rijden, alsmede de aangegeven ruiterpaden. Alle paadjes waarbij aangegeven wordt dat er beperkingen zijn en 'voorts vrije wandeling op wegen en paden' zijn VERBODEN voor paarden :)

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:13

@Sonja, mag je je trailer daar ook gewoon neerzetten bij de Canadese begraafplaats? En kun je van daaruit gelijk op een route komen waar paarden op mogen komen?
En mijn ouders die lopen dan mee, kunnen die ook door ruiterpaden? Of is dat veelste smal?:P

@uiltje001: Is dat gewoon 4 dagen lang 20 km? En waar precies? Holterberg/Sallandse heuvelrug? En wanneer is het altijd in de zomer?

@Henrieke: Waar staat precies het routekaartje op de hyves, kan hem niet vinden:(

The_One

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:38

Ik rij hier bijna wekelijks en het is echt een aanrader om hier te rijden!

Wellicht kun je eens kijken op de site www.hippisch-toerisme.nl daar kun je kaarten van ruiterroutes kopen, ook van de sallandse heuvelrug (met routes in de omgeving van Rijssen, Nijverdal, Holten en Hellendoorn.)

Ook komt de Ommen-Diepenheim route over de Holterberg, daar volgen wij ook regelmatig een stuk van en volgens mij loopt daar ook een dagtocht van die route.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:54

Ik rijd ook vaak in de Holterberg. Moet zeggen dat ik me nooit aan bepaalde routes hou. De omgeving is wel echt geweldig, mooie heide en veel afwisseling. Het is idd handig om je trailer bij de dagcamping neer te zetten, staat goed aangegeven en is mooi startpunt.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:41

@The-One , Bedankt!
@Oliver, bij welke dagcamping? En is het parkeren gratis?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:23

Jooliieen schreef:
@Henrieke: Waar staat precies het routekaartje op de hyves, kan hem niet vinden:(

Nee niet op hyves maar op deronline.nl

Deze bedoel ik! :).

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 11:39

@Henrieke, bedankt!!
Ik weet ook niet hoe ik aan hyves kwam haha was er niet helemaal bij geloof ik :P
Maar hoeveel km is die route, weet je dat ongeveer?
En ook als je dat laatste stuk afsnijdt? dus over die zwarte stippellijn heen gaat? Dus boven de ronde belt langs?
En mag je die hele route met paard rijden??
En kunnen mijn ouders ook gewoon meelopen? Of zijn het hele kleine paadjes?
En waar op de kaart is de canadese begraafplaats, weet jij dat zo?
Haha sorry heel veel vragen :P

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:29

De route is als ik het goed heb zo'n 30 km... maar je kunt hem groter en kleiner rijden natuurlijk. Als ik het zo zie mag je hier overal rijden ja, misschien een paar stukjes niet maar dat staat ook wel aangegeven in het bos. Nee de paden zijn prima te doen hoor (hier en daar missschien veel modder aangezien het wat vaker slechter weer is) maar het zijn vrijwel allemaal hele brede zandwegen.
De canadese begraafplaats is waar de PA aangegeven staat ;).

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 12:31

@Henrieke, okee bedankt, verdwaal je niet snel in het bos dan? Want wij zetten de auto dan bij de canadese begraafplaats. En dan willen we geen 30 km lopen maar iets van 10 km, maar dan moeten we zelf ff een route verzinnen of niet? :P

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:35

Ja, tja ik weet niet of je snel verdwaald.... ik niet maargoed als je het kaartje mee neemt kun je die altijd gebruiken als hulpmiddel, dat raad ik je wel aan :j. Ik zou dan zelf richting Holten gaan of de plaggenweg oversteken, vind ik mooier dan de kant van Nijverdal maar goed dat is persoonlijk :).

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 12:39

Oke, en kun je ook dat kleine rondje dus eerst naar de canadese begraafplaats en dan over de eekhoornweg, dan naar rechts: vossenweg, en dan zo omlaag en dan weer naar links: forthaarsweg ofzo, en dan weer omhoog en dan weer naar rechts over die stippellijn heen, en dan weer omlaag en dan kom je op de canadese begraafplaats weer uit. Snap je welke route ik nu heb? Dat onderste stukje zwarte lijn van de kaart. Weet jij hoeveel km die route ongeveer is? en is het een mooi stuk? dus allemaal bos ? :D

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:51

Ja dat kan wel maar dat is een heel "saai stukje" vind ik zelf :P. Alleen maar lange brede zandpaden. Is ook maar een klein rondje hoor.
Ik zou dan bij de eenkhoornweg linksaf gaan en daar de toeristenweg oversteken. Of bijvoorbeeld richting "landgoed noetselerberg" heb je ook nog een heel stuk heide. Maargoed..... er zijn zoveel leuke rondjes, Holterenk is ook erg leuk.