Trailerladen alleen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Trailerladen alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 12:51

Ben benieuwd wie hier helemaal alleen met het paard in de trailer weggaat en hoe hebben jullie dat? Met het in- en uitladen en zo. Het lijkt me nl. of je handen te kort hebt........omdat je zowel voor als achter moet zijn :+ :D
Met dit weer moet je eigenlijk wel naar de binnenbak maar omdat ik dan iedere keer iemand mee moet hebben,kan dit lang niet altijd. Graag wil ik het alleen leren. Wie heeft er tips voor mij?

Caira

Re: Trailerladen alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:52

ik doe altijd touwtje over de nek en stuur het paard de trailer in. Daarna stang erachter en vastmaken aan de voorkant.

Kwestie van oefenen

phoenixxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:54

er zijn meer mensen die het alleen doen.
ik vind het zelf maar niks ben liever met z´n 2en

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:54

Caira schreef:
ik doe altijd touwtje over de nek en stuur het paard de trailer in. Daarna stang erachter en vastmaken aan de voorkant.

Kwestie van oefenen

Same here. De nieuwe leerde het toen ie zag hoe de oude het deed :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:55

Hier ook hoor, touwtje over de nek, paard loopt trailer in en kan direct zowel stang als klep dichtdoen achter ze. Daarna achter het stuur en rijden maar ;) (paard staat dus dan ook los op de trailer, tenzij er 2 in de 2-paards staan)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:56

inderdaad. Of ik loop mee en zeg het paard te blijven staan, loop er achteruit, stang erop en dan voor vast zetten. Is best te doen hoor. Doe het meestal (en eigenlijk liever ;) ) alleen.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 12:58

ik vind het zo knap van jullie haha! ik ben zelf zo'n onhandige kluns met die dingen.......
en bij het afladen dan? eerst voor losmaken en dan zelf achter staan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:59

Jup losmaken naar achteren lopen, stang en klep weg en paard vragen terug te komen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:02

Mijn staan los op de trailer. Hoef dus alleen klep naar beneden te doen, stang weg en bij de jongste even aan de staart te 'trekken'. Die is niet zo snel van begrip ;)
Bij de oude is klopje op de kont wel genoeg :j

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:06

Mijn paard was altijd vervelend met inladen, hij is erg lomp en liep gewoon met me weg de andere kant op. Nu ga ik wekelijks op les en door het veel te oefenen, kan ik hem nu alleen laden.

Ik doe altijd een longeerlijn achter zijn billen en dan pak ik beide uiteinden vast aan de voorkant. Zo kan ik hem alleen naar binnen "halen", hij heeft dan een lichte druk achter zijn billen en breekt niet uit naar een zijkant. Op deze manier heb ik hem er altijd in 1 keer in. Als andere mensen gaan helpen, dan lukt het niet en gaat hij er echt niet in.
Heb een 2paard trailer, als hij erin staat laat ik hem even los staan, loop langs de andere kant naar achteren en stang erachter. Uitladen doet hij heel braaf, een licht klopje op zijn bil is genoeg, dan loopt hij er voorzichtig uit.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:20

Gelukkig is degene met wie ik op pad ga alleen laden al bekend, wel zo makkelijk voor mij :)

Touwtje over de nek en alleen in laten lopen, eerst de stang erachter en klep dicht. Dan nog even vast maken en gaan. Uitladen andersom ;) Eerst losmaken en dan klep naar beneden. Met stang even opletten, hij weet de bedoeling al en wil soms al voordat ik de stang helemaal los heb. En dan niet als het hoofd naar buiten komt vergeten zo snel mogelijk touwtje weer te pakken :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:10

Idd. paard voor je uit laten lopen de trailer in is het makkelijkst, en met een klopje op de kont naar achteren vragen bij het uitladen. Lukt dat nog niet (helemaal), dan heb ik iig zulke lange halstertouwen dat ik die over de voorstang kan slaan en in m'n hand kan houden terwijl ikzelf naar achteren loop om de achterstang erin te doen. Dan kan ik dus altijd mijn paard tegenhouden als hij mee naar achteren dreigt te gaan.
Praktische tip: zet de achterstang onder handbereik vlak naast de trailer, of, bij een tweepaards, in de trailer klaar.

Omgekeerd zorg ik dat het halstertouw over de kont van het paard bungelt als hij eruit moet. Komt hij dan niet vanzef naar achteren kan ik hem met het halstertouw even naar achteren vragen.

Altijd pas vastzetten als de stang erachter zit, en eerst voor losmaken voordat je de achterstang weghaalt.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:12

Hier idem touw over nek en stang erachter en andersom weer 1st los en dan achter los en eruit :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:14

Met het inladen heb ik iemand nodig die de gang naar de trailer aangeeft met lijnen.
Uitladen kan ik zelf.

Touw los, klep open, stang los en het seintje geven dat hij eruit mag. En dan bij de klep opvangen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:15

Erin: Touw over de hals heen, gedeeltelijk met het paard mee naar binnen lopen, als hij eenmaal staat terug lopen de klep af en de stang erachter doen. Dan naar voren lopen en vast zetten.
Eruit: deurtje los, klep naar beneden en alvast de veiligheid van de stang er af. Paard losmaken, naar de klep toelopen, stang los en het paard komt er netjes af.
Ik zorg altijd voor een goed gevuld hooinet zodat hij met het inladen die goed ziet en lekker gaat staan knabbelen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:16

Caira schreef:
Jup losmaken naar achteren lopen, stang en klep weg en paard vragen terug te komen.

Zo doe ik t ook al tijden.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:25

Ik laad mijn paard ook alleen.

Inladen: Ik heb een touw van 4 meter, stuur hem in de trailer, leg het touw op de grond in de trailer, stang er achter vast maken. Dan paard voor vast maken en als laatste de klep dicht.

Uitladen: Paard losmaken, touw van 4 meter over de rug leggen, klep losmaken, stang losmaken en melden dat hij er uit mag komen. Dan het touw van zijn rug af plukken voordat hij er helemaal uit is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:06

heenweg: klep open, stang los, paard staat al te dringen naast me, opzij stappen want madam wil er graag in, touw over de rug en floep paard erin, stang erachter en klep dicht.

terugweg: paard losmaken, touw over de rug, klep open, stang weghalen, paard vertellen dat ze mag komen, madam wandelt rustig achteruit, bij langslopen touw weer van de rug en klaar!
piece of cookie! :+
Soms ook nog met zadel en al maar dan zet ik het schot achter opzij met langere stang voor meer ruimte.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:09

Paard op de trailer sturen met touw over de hals, laten wachten, stang erachter en klep dicht en gaan.
Uitladen = klep naar beneden, paard los, (als hij al vast staat) touw over de hals en commando wachten, stang erachter weg en dan commando terug.

Doet hij superbraaf. Kan mij dus gelukkig zelf redden, vind ik érg fijn.

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:04

Ik gebruik een longeerlijn. Zo kan ik mijn paard begeleiden naar binnen en terug lopen en het paard laten staan zonder vast te hoeven zetten. Dan schot dicht (heb veewagentje met zijlader) en vast zetten. Uitladen is losmaken, schot opzij en samen eruit lopen. Er hangt altijd een vol hooinet klaar en een voerbakje met wat muesli. Als ik er uit ga eerst handje muesli, dat onthouden ze als laatste, dus goed gevoel. Werkt bij mij gelukkig super, want alleen op stap geeft zo'n vrijheid!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:23

Ik ben ook ontzettend blij dat ik een paard heb dat gemakkelijk laadt, zodat ik er prima mee in mijn eentje mee weg kan.

Ook ik zet 'm op de klep, gooi het touwtje over de hals en laat hem er verder zelf in lopen. Stang erachter, dan eerst voor vastzetten en dan terug om de haakjes door de stang te doen en de klep dicht te doen. Bij het uitladen de omgekeerde volgorde: klep open, haakjes eruit, voor los, dan stang eraf. Even een rukje aan de staart en 'kom maar' zeggen en hij komt er al af.

Ik roep wel heel stevig 'blijf!' als ik 'm erin heb gezet, maar laatst was ik iets te laks bij het uitladen :7 - voor losgemaakt en voordat ik bij de klep was had het beestje zichzelf al omgedraaid (in een 1.5-paards). Stond-ie met z'n blije kop over de achterstang te loeren, gelukkig was de klep al wel naar beneden. Dat was voor het eerst én hopelijk voor het laatst, dat overkomt me niet weer. :+

Maar verder dus een superbraaf paard en ik ben echt blij dat ik net zo gemakkelijk in mijn uppie met hem weg kan.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:27

Momteneel doe ik het niet.
Maar met mijn vorig paard en nog wat anderen deed ik het wel gerust.
Met de ene liep ik mee, zette ik vast en liep rustig naar achteren stang erachter , klep dicht en rijden maar.
De ander liep er zelf in , stang erachter, klep dicht en dan naar voren paard vast zetten en wat te snoepen geven.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:36

ik ga meestal ook alleen op pad en als d`r doe laden loop ik mee de trailer in en dan blijft ze mooi staan en loop ik weer terug en doe ik de stan erachter en de klep dicht en dan loop ik naar voren en dan zet ik d`r vast heel simpel.
en met het uitladen doe ik het ook zo maak d`r eerst los en doe dan de klep open en de stang er achteruit en dan loop ik naar m`n paard en dan gaant ze de trailer af. veel oefenen maar dan hedde wa :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:41

Ik laad ook alleen.
Ik loop mee met het paard de trailer in, en loop zelf dan weer naar achteren om de stang erachter te doen.
Bij het uitladen, eerst paard losmaken, dan klep naar beneden, en de stang erachter weg halen. Vaak loop ik weer in de trailer naar voren en begeleid mijn paard achterwaarts.

Het eerst jaar dat ik met de trailer op pad ging, laadde ik altijd wel met z'n tweeen.

Edit: ik lees net dat Wendy het exact hetzelfde doet :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:33

Ik heb debescikking over een tweepaardtrailer dus is loop met het paard naar binnen. Haal het halsertouw over de voorstang en dan maak de stang achter het paard vast. Dan ga ik weer naar het hoofd van mijn paard en maak mijn paard aan de voorkant vast.
Dan de klep en kan ik vertrekken.