verkeersmak!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Plopf

verkeersmak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 18:07

Hoi,
Ik ben laatst naar de manege gegaan waar ik iemand tegenkwam die eigenlijk te vroeg een eigen paard heeft. Nu heb ik al wel wat meer ervaring en ik heb (samen met iemand die ook meer ervaring heeft) aangeboden om te helpen. We wilden met z'n allen het paard verkeersmak maken, maar we weten niet zo goed hoe we dat kunnen doen. De eigenaresse van het paard weet ook eigenlijk niet of het paard überhaupt al verkeersmak is of zo. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Groetjes

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:08

Een paard verkeersmak maken, doe je niet zomaar.
Hier gaat jaren werk in zitten.
Het enige wat je in principe hoeft te doen is buiten rijden. "Enge dingen" opzoeken. Daar worden ze verkeersmak van.

Plopf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 18:10

oke, maar dan als je buiten aan het rijden bent, wat kan je dan het beste doen om het paard rustig te houden? Of kun je misschien voorbereiden voor ''de weg''?

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:13

Als je niet weet of het paard verkeersmak zou ik niet met drie onervaren mensen er mee op pad gaan. Haal er iemand bij met meer ervaring, voordat er langs de weg ongelukken gebeuren.

Kijk eerst maar eens op het terrein of het paard dingen eng vindt en ga daar oefenen en uitproberen. Maar niet naar buiten als je het niet weet.

funnyhorses

Re: verkeersmak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:18

ga eerst met het paard spelen in de rijbak dus als je erop zit een bal naar m toe rollen of een paraplu opsteken of even uitbundig roepen en springen(zoals een klein kind)
Allemaal enge dingen doen zoals een zakje opblazen en laten ploffen of ritselen met papier enz.enz.
Dat zijn gewoon wat basis oefeningen waarbij het paard moet leren dat het op de ruiter kan vertrouwen.
Als dat allemaal goed gaat kun je eens naar buiten gaan,niet alleen maar samen dat bouw je dan op en vergeet vooral niet om het paard héél goed te belonen als ie het allemaal goed doet!!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:18

Zorg dat je weet hoe het paard reageert op enge dingen - gaan ze er snel vandoor, blijven ze stilstaan, gaan ze steigeren? Da's ook errug handig om te weten.

En vooral véél buitenrijden, met ervaren en rustige paarden erbij. Of stukken aan de hand wandelen. En maak het leuk..laat ze bijvoorbeeld ergens even grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:23

Je bent nog minderjarig, dus persoonlijk zou ik je niet met een onervaren paard de straat op laten gaan. Aangezien je zelf er ook geen ervaring mee hebt en je van mensen hier wilt weten hoe het paard rustig te houden, vind ik dit een ongelukkige combinatie.
Laat een ervaren volwassen iemand mee helpen. Ga niet experimenteren met zijn drieen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:25

je hebt ervaring maar je weet niet hoe je aan de slag moet,
right... :?
in elk geval zou ik er een volwassene bij halen, een goede inctructrice...
maar om luk raak met een paard bezig te gaan waarvan je niet weet hoe het moet..
niet verstandig :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:22

Verkeersmak maken doe je eerst naast je paard en niet erop. Zou dan wel eerst heel kritisch naar de grondmanieren van dit paard kijken. Paard dat nl niet op jouw let geeft ongelukken. Kan je niet langzamer/sneller lopen, stoppen, stapje naar achteren zonder dat paard jouw volgt en blijft paard niet uit jouw ruimte zonder trekken, duwen, etc. Dan ben je met verkeersmak al 3 stappen te ver qua wensen. Paard heeft en respect en vertrouwen in zijn mens nodig om veilig (en prettig!) te zijn in de omgang. Pas dan kun je op pad (en dan ben ik streng, maar als de grondmanieren er niet zijn zou ik er niet eens op gaan zitten)

KimRamona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:29

Hoi,
Het gaat inderdaad niet zomaar!!
Ik en mijn verzorgpony hebben laatst ook over de eg gereden!

Nou je kan beter nog niet erop gaan!,
Je gaat eerst een stukje zonder zadel enzo eens kijken of hij bang is voor wind enzo,, als hij daar bang voorr is mmoet je het echt stapje voor stapje doen,
als hij niet meer zo bang in kan je hem belonen,
als het goed gaat , gaa je met zadel enzo erop, ernaast lopen,
dan ga je op een drukkere weg, waar vooral auto's en fietsers komen, als dat goed lukt, gaat er iemand op zitten en dan iemand ernaast, je moet het gewoon rustig en stapje voor stapje doen. mijn verzorgpony heeft het binnen een paar weekjes geleerd

Ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:10

Neem een ervaren paard mee dat de leiding durft te nemen, en goed verkeersmak is (maak gebruik van het kuddegedrag)
En het vertrouwen in elkaar is belangrijk, leer je paard goed kennen zodat je weet wat hij doet als hij zou schrikken van verkeer en hoe jullie dit op kunnen lossen.
Weet waar je mee bezig bent! En in eerste instantie zoals hierboven ook al is gezegd er mee wandelen, zorg voor een niet al te kort halstertouw dan kun je hem wat meer ruimte geven mocht hij schrikken.
Maar mochten jullie drieën het zelf ook erg spannend vinden, dan voelt het paard dit dus neem dan iemand meer die hier ervaren in is.

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:52

je zegt dat je ervaring hebt?
maar weet niet hoe je aan de slag moet?
beetje vaag, maargoed. ;)

verkeersmak maken is niet zomaar iets simpels,
daar gaat wel wat tijd in zitten. ;)
veel 'enge' dingen doen, aan geluiden laten wennen,
aan tractoren, auto's, fietsers laten wennen, aan dieren en aan rara voorwerpen, ook aan water en modder. ;)
hier moet je wel flink wat tijd in steken

ikzelf zou er een ervaren persoon bij halen.
succes! ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:01

Plopf schreef:
Hoi,
Ik ben laatst naar de manege gegaan waar ik iemand tegenkwam die eigenlijk te vroeg een eigen paard heeft. Nu heb ik al wel wat meer ervaring en ik heb (samen met iemand die ook meer ervaring heeft) aangeboden om te helpen. We wilden met z'n allen het paard verkeersmak maken, maar we weten niet zo goed hoe we dat kunnen doen. De eigenaresse van het paard weet ook eigenlijk niet of het paard überhaupt al verkeersmak is of zo. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Groetjes

Dus de eigenaresse is niet zo ervaren.....
jij bent net zo ervaren, anders zou je het al eens gedaan hebben en dus weten hoe je het moet aanpakken.....

Als je pech heb, wordt die combi dus levensgevaarlijk langs de weg!

Er lopen toch wel meer ervaren personen op de manege?!

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:23

Ik zou, als ik jullie was,
eerst op het erf met het paard naar de auto s kijken,
en langs een auto lopen waarvan de motor draait,
en dan steeds een stapje verder, dat de auto een stukje rijdt, en je er met je paard naast loopt bv.

dus niks overhaast, en al helemaal niet de openbare weg op,
of anders achter een superbraaf verkeersmak paard aanhobbelen.

succes

Plopf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 11:18

hey
bedankt allemaal voor de tips =]
en met 'ervaren' bedoelde ik dat ik al wel meer ervaring heb als zij en dat ik ook al wat langer rijd, maar niet dat ik zo super ben met paarden ;]
groetjes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:43

Plopf schreef:
hey
bedankt allemaal voor de tips =]
en met 'ervaren' bedoelde ik dat ik al wel meer ervaring heb als zij en dat ik ook al wat langer rijd, maar niet dat ik zo super ben met paarden ;]
groetjes!

Je hebt dus geen ervaring met verkeersmak maken, dan raad ik aan om daar niet alleen (zonder ervaren persooon) aan te beginnen!