zweten echt oorzaak van ziekte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_ichje

zweten echt oorzaak van ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 09:32

Vooral hier in het forum lees je heel vaak dat mensen hun paard scheren, dit omdat ze anders te veel zweten.
Mijn vraag is, wat zijn nou echt de gevolgen van veel zweten en ze daarna weer gewoon op het land zetten?

Hier op stal hebben alledrie de paarden een wintervacht. Ze worden recreatief gereden maar ik merk heel erg dat iedere eigenaar heel anders rijdt in de winter.
De ene rijdt gewoon, net als in de zomer, dus die zet haar paard gewoon bezweet op het land terug.
De tweede zweet niet zo snel, maar er wordt wel rustig gedaan.. En met de derde wordt zo goed als alleen maar gestapt zodat hij niet bezweet raakt.
Zij zijn vooral bang dat hun paard verkouden raakt als hij te lang nat is.
Dat heb ik hier op Bokt.nl ook wel vaker gehoord. Maar hebben jullie dat zelf dan ook echt al meegemaakt? Dat je paard verkouden werd nadat je hem nat (maar niet warm!) op het land hebt gezet?

Hier heb ik gelezen dat het niet zoveel kwaad kan:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... feiten.cgi

Maar wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Scheren jullie echt uit angst voor ziekte of meer omdat hij dan meer werk aankan?
En als je paard een wintervacht heeft en hij is bezweet, zet je hem dan eerst op stal oid?
De paarden hier op stal worden niet minder actief met zo'n dikke vacht..

Ik heb geprobeerd met de zoekfunctie iets te vinden, maar ik kreeg niet echt het antwoord dat ik zocht. Als ik toch ergens overheen heb gelezen hoor ik het graag!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:33

Ik scheer nooit,omdat verkoudheid van een virus komt en niet van het zweten.

Apacheshadow

Re: zweten echt oorzaak van ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:40

Ze worden niet zo zeer verkouden maar er is als het goed is dan een kans op longontsteking. Vooral als ze bijv. bezweet en stil op de tocht staan of in de wind.
Wij scheren hier de paarden niet maar sommige krijgen wel een winterdeken op om te voorkomen dat ze een teddybeer worden en niet meer droog te krijgen zijn na wat werk

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:46

Mijn paarden gaan wel nat het land op, maar ze zijn dan wel "koud" en op adem. Dan is de vacht op de huid al droog.

Mijn arabier kan zich soms zo druk maken, als bv de pony's van de buren buiten komen, dat hij zichzelf helemaal in het zweet rent.
Dan haal ik hem ook niet binnen om hem op te laten drogen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:50

Ja.

Iemand gekend die het ook niet geloofde en zijn paard gewoon het land op gooide als die nog niet droog was na het rijden. Paard heeft een fikse holte onsteking opgelopen, zelfs toen verschillende mensen al aangaven dat het paard (sportpaard) echt niet in orde was, veranderde er niets.

Pas toen het paard continue bloed sproeide (lag echt meters voor de stal, die hadden ze wel) zakte ze eens af naar de kliniek. Duur grapje geweest en het herstel heeft ook erg lang geduurd. Paarden van deze man staan nu nooit meer bezweet buiten. Wel een erg dure en voor het paard erg pijnlijke les.

Edit. Bij heel warm weer zullen ze er echter niet ziek van worden, dan koelen ze natuurlijk niet te hard af.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:55

Mijn opa heeft altijd de paarden 70 jaar lang nat (maar koud en op adem) op het land gegooid en er is er nooit een ziek van geworden (geen eens hoesten).
Als je paard al ziek is, is het natuurlijk anders.
De laatste 20 jaar reed ik daar de paarden en gingen allemaal zo het land op (15 stuks).

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:58

Als ze koud en op adem zijn. Kunnen ze rustig het land op. Gebeurt hier ook altijd. (mits het weer zo onguur is dat het gewoon niet kan)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:00

De jonge paarden hier in het land, rennen dagelijks en er zweet er ook echt wel eens een. De wind zetten ze niet uit, maar ze drogen gezond weer op.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:03

het werkt gewoon niet hetzelfde als met mensen, maar iedereen vergelijkt het daar wel mee. Als wij bezweet en bloot buiten gaan staan, ja dan worden we ziek bij koud weer, maar bij paarden ligt dat anders want zij hebben een vacht. Als ze op de huid maar droog zijn, dan kan het geen kwaad hoor. In de natuur rent een paard toch ook wel eens een stuk ivm een prooidier bijvoorbeeld, raakt daarvan bezweet en staat daarna stil om op adem te komen? die worden echt niet allemaal direct ziek hoor, anders zat de natuur wel erg raar in elkaar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:35

Mijn paard heeft echt last van haar wintervacht (ook al werd ze op tijd afgedekt), ze zweet al na mijn opwarmfase, die ik in de winter toch iets rustiger probeer op te bouwen als in de zomer, maar na de werkfase drupt het er soms af en ze heeft meer tijd nodig om telkens terug op adem te komen.
Aangezien ik met dekens werk lijkt het me geen goed idee om mijn paard "nat" onder haar "dikke" winterdeken te zetten, ookal zou dit ademend moeten zijn, 1 ze gaat er van nazweten waardoor ze 2 nat blijft en dit werkt volgens mij ziekte wel in de hand. Zonder deken zetten is ook om problemen vragen als je paard eenmaal enkele weken onder de dekens staat, z'n wintervacht is niet zo dik als die normaal zou worden. en een fleeceje houd de wind niet tegen. Dus dan liever scheren en sneller droog, dikke deken op en terug buiten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:55

longontsteking komt ook niet van kou. Woord zegt het al, onsteking aan de long.

Een paard dat goed uitgestapt is, en op adem is, en goed afgekoeld, kan zo met een nat pak naar buiten. De bovenlaag van de vacht is dabn nog nat, maar een paard droogt vanaf de huid naar buiten toe op. Dus de Huid is droog, en het haar op de bovenlaag is dan nog nat. Dat is geen probleem. Paarden zijn anders danmensen, en zullen zich het prettigst voelen bij een graad of 5-10.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:03

marleen_usar schreef:
Ik scheer nooit,omdat verkoudheid van een virus komt en niet van het zweten.

Ja maar wanneer denk je dat een paard vatbaarder is voor een virus ;)

Nooit gehoord van: ik heb een koudje opgelopen?

Een paard kan dus ook wel ziek worden als hij nat buiten gezet word.
Meestal is hij dan al wel vatbaar en is zijn afweer systeem minder.
Op dat moment een koudje erover en dat is dan genoeg.

Een gezond gehard paard kan nat/koud/op adem naar buiten.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:53

Een paard dat gereden wordt,is een ander verhaal vind ik dan een paard dat zweet doordat hij in de wei gerent heeft.Met rijden kan de huid echt wel doornat worden en kunnen ze dus eerder vatbaar zijn voor longontsteking ed.Daarnaast kunnen ze ook last van de spieren krijgen doordat ze te lang nat blijven onder een deken en bv op stal gezet worden.
Ik weet dat een paard anders is als een mens,maar een "natuurlijk" paard is ook heel wat anders dan een domesticeert paard.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:00

Ik heb gelezen dat paarden niet ziek worden van bezweet het land op te gaan
ze zijn daar tegen bestand...
ikzelf heb jaren met mijn paard bosritten gemaakt en onderweg gestopt bij een café ofzo om iets te eten en het paard gewoon buiten vastgebonden
hij is nooit ziek geweest

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:04

amosje schreef:
Ik heb gelezen dat paarden niet ziek worden van bezweet het land op te gaan
ze zijn daar tegen bestand...
ikzelf heb jaren met mijn paard bosritten gemaakt en onderweg gestopt bij een café ofzo om iets te eten en het paard gewoon buiten vastgebonden
hij is nooit ziek geweest

Nou als ik mijn sportpaard bezweet op het land zet dan weet ik zeker dat hij wel ziek word.

Mijn paard gaat elke ochtend om half 10 op wie en komt er om 4 uur vanaf.
Met slecht weer vaak om 3 uur.
Hij heeft een dekentje op en een dun vachtje.
maar op de hals iets dikker.
Als ik die zo bezweet op het land zet, dan weet ik zeker dat hij verkouden wordt.

Zet ik merrie bezweet op het land is er niks aan de hand.
Die heeft zijn eigen wintervacht.
Stond tot 1 week terug nog dag en nacht buiten.
Die is gehard.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:19

Mijn paard heeft nooit een deken op,
als je paard een deken gewend is, is het idd niet verstandig om hem dan nat op het weiland te zetten

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:25

Ik heb mijn vzpaard geschoren omdat hij (letterlijk) na 5 rondjes draven al behoorlijk begon te zweten. Dan kun je gewoon niet normaal en voor het paard is het ook niet erg praktisch. Nu die geschoren merk je wel dat hij het veel minder snel te warm krijgt en je dus meer op het trainen kan gaan richten.
Maar ik denk niet dat je paard ziek kan worden als je hem nat in de wei zet, op stal en tocht is erger.

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 10:30

catalyst1 schreef:
Een paard dat gereden wordt,is een ander verhaal vind ik dan een paard dat zweet doordat hij in de wei gerent heeft.Met rijden kan de huid echt wel doornat worden en kunnen ze dus eerder vatbaar zijn voor longontsteking ed.Daarnaast kunnen ze ook last van de spieren krijgen doordat ze te lang nat blijven onder een deken en bv op stal gezet worden.
Ik weet dat een paard anders is als een mens,maar een "natuurlijk" paard is ook heel wat anders dan een domesticeert paard.

Tja, daar vind ik ook wel wat inzitten... het wordt anders als ook de huid nat is.
Maar hoe kun je dat weten?

En (wat ik denk maar ik weet het niet zeker), als de haren nat zijn, en dus ook de huid, is de beschermende werking van de vacht er dan nog wel? Om de vacht warm te houden?
Want de haren liggen dan plat op de huid, waardoor er geen of veel minder zuurstof tussen de haren vastgehouden kan worden...

Al blijft het toch zo dat paarden zich ook zelf goed kunnen laten zweten, dus geldt wat ik hierboven nu stel dan eigenlijk wel?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:43

Als een paard op de weide rent, dan worden de wordt het zweet sneller van de huid naar het uiteinde van de haren afgevoerd en blijft de huid dus niet nat, maar de vacht wel z'n werking behouden. Lucht vasthouden ter isolatie.
Als je gereden hebt, dan worden de haren onder je zadel echt platgedrukt en het zweet kan niet worden afgevoerd. waardoor je paard door en door nat wordt. ook al je te snel een zweetdeken oplegt en je paard gaat nazweten, dan worden de haren ook patgedrukt en droogt je paard minder snel.
Je moet er maar eens op letten de hals van je paard is altijd sneller droog dan de plekken onder het zadel of in geval van te snel een zweetdeken opleggen/ te korte cooling down onder de deken.
Dus zweten wordt "problematisch" van zodra wij met behulp van dekens, zadels, ... de vacht beletten z'n werk goed te doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:08

Maar daarom gaat mijn paard gelijk rollen in het zand na het rijden.

Edit: Gisteren lag ze zelfs gewoon in de modder te rollen (niet na het rijden), daar worden ze ook niet droger van en daarvan gaat de vacht ook plat liggen.
Vaak ligt ze ook "lekker" in de koude modder, ondanks dat ze droog kan liggen.

carla192

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:17

Mijn paard heeft geen deken op maar ik zet haar na het rijden gewoon buiten. Doe ik al zes jaar en ze is er nooit ziek van geworden. Ik zeg niet dat het bij ieder paard zo werkt maar in elk geval wel bij die van mij. Ik heb een gelderse merrie en ja ze heeft wel een teddyberenvachtje. Ik rijd recreatief en ze is gestart in de B dressuur.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:24

@Brainless: ze moeten al lang in een plas/modder liggen vooraleer de vacht tot op de huis nat is. ik moet toch redelijk goed wrijven en sproeien met water vooraleer mijn paard nat genoeg is om shampoo te kunnen verdelen. Na het rollen schuddeln ze eens goeg en staan de haren al weer terug "recht"

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:41

De mijne ligt echt langdurig in een plas (als zij de kans krijgt) is ze nl. verzot op. Ze ligt regelmatig languit op haar zij te slapen.
Ook als ik op buitenrit een plas tegenkom gaat ze het liefste erin liggen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:45

zo ken ik er nog eentje, die stopt zelfs vanuit galop om in een plas te spetteren en daarna te gaan liggen. Gelukkig niet de mijne, want die gaat zelfs met dekens en al in de plas liggen "weken" :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:54

mensen met veel haast en geen zin het paard droog te stappen kiezen meestal voor scheren!