Hoe kun je een paard het beste een trailer leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxynoalover

Hoe kun je een paard het beste een trailer leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:14

mijn vraag is hoe je een paard het beste een trailer kan leren? ;)
ik wil heel graag tips ! :D
want ik wil het zowel op een diervriendelijke & veilige manier het paard leren de trailer leren. ;)

-zoals erop.
- eraf.
-en rustig in de trailer blijven staan.

hoe hebben jullie het je paard aangeleerd? *D

xxCyntxx

Re: Hoe kun je een paard het beste een trailer leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:16

Je moet het niet forceren, en niet boos worden en veel geduld hebben, en dan gewoon vaak oefenen en je ziet vanzelf het resultaat!!

Sucses!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:41

gewoon je paard de trailer in geleiden net zoals je hem zn stal in geleid, als jij gewoon relaxed blijft en doet of het de normaalste zaak vd wereld is, zal hij gewoon achter je aan lopen.Zodra jij je zenuwachtig gaat maken zal je paard het merken en er hoogstwaarschijnlijk niet opgaan. Wat je ook kunt doen is iemand vragen die ervaring heeft met het laden of die hem er even voor je in wil zetten als je denkt dat je zelf zenuwachtig zou worden.

*edit* w-tjes in zenuwachtig toegevoegd :P

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:43

Ik heb mijn jaarling laatst ook voor het eerst op de trailer geladen, die ging de opfok in ze liep braaf mee ik had een 2paards trailer ter beschikking en een oudere merrie waar ze altijd mee stond is mee geweest dus zij stapte er ook zo op met het eraf gaan precies hetzelfde ging prima, en zelf rustig blijven heb geduld.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:08

Een maatje in de trailer zetten wilt meestal wel helpen ja.
Je kunt ook een emmertje met een laagje brokjes vullen, op die manier heeft ie meteen een beloning en altijd wat leuks als ie de trailer opstapt.

Als ze het niet super eng meer vinden, kun je hem ook in de wei zetten en gebruiken om het hooi in te leggen. Op die manier moeten ze zelf kijken hoelang ze er over willen doen. Want al te lang naar het hooi staren, houden ze toch niet vol =P

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:32

In de Ros van deze maand staat daar een heeeeeeel artikel over!
Met medewerking van Annemarie vd Toorn. Erg interessant!
Misschien dus ff naar de winkel gaan daarvoor.

Nee, ik ben geen aandeelhouder, alleen abonnee ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:30

Rumpleteaser schreef:
In de Ros van deze maand staat daar een heeeeeeel artikel over!
Met medewerking van Annemarie vd Toorn. Erg interessant!
Misschien dus ff naar de winkel gaan daarvoor.

Nee, ik ben geen aandeelhouder, alleen abonnee ;)

mede de ros halen :D

rustig beginnen, niet boos worden en laten zien dat in de trailer gaan super leuk is :))
laat het paard eerst aan de trailer snuffelen, laat hem wennen aan dat rare ding.
Daarna het paard aan de laadklep laten snuffelen, vervolgens op de trailer af lopen en stapje
voor stapje langzaam de trailer op leiden, dit met iemand anders erbij..
Ik deed de eerste keer inladen met Bo de haflinger het in de trailer lokken met een wortel.
echter niet de wortel na elk stapje geven, hem elke keer voor zijn neus halen, wanneer hij helemaal
op de trailer staat mag je hem de wortel geven. :)
succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:32

Wat ik ook wel goed vond werken, ik om mijn jonge ding eerst los te gooien in de bak terwijl de trailer met auto ervoor in de bak stonden. Natuurlijk stonden we erbij om te voorkomen dat ze iets beschadigde, maar ze kon zelf kijken, en eromheen lopen en ruiken wat ze wilde. We hadden er wat te eten in gelegd zodat het aantrekkelijk zou zijn, we hadden er stro in gelegd, en mevrouw is er na een half uur twijfelen toch maar in gelopen om te eten. De eerste keer heel snel er weer uit, en daarna er weer in om rustig haar muesli te eten.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:33

Vjestagirl schreef:
Wat ik ook wel goed vond werken, ik om mijn jonge ding eerst los te gooien in de bak terwijl de trailer met auto ervoor in de bak stonden. Natuurlijk stonden we erbij om te voorkomen dat ze iets beschadigde, maar ze kon zelf kijken, en eromheen lopen en ruiken wat ze wilde. We hadden er wat te eten in gelegd zodat het aantrekkelijk zou zijn, we hadden er stro in gelegd, en mevrouw is er na een half uur twijfelen toch maar in gelopen om te eten. De eerste keer heel snel er weer uit, en daarna er weer in om rustig haar muesli te eten.

die onthoud ik, is een goed idee :D
vooral voor die jonge beestjes die nog nooit een trailer hebben gezien!
:D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:59

Ging prima ja!

Het enige waar je ff voorzichtig mee moet zijn is als ze echt freaken door dat rare ding, dat je met een longeerzweep klaarstaat om ze bij de auto uit de buurt te houden :D.

En je bak moet natuurlijk toegankelijk zijn voor n auto.

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 00:34

Echt heel erg bedankt voor de reacties !! :D
hier kan ik echt veel mee! ;) :D

Dank jullie wel :o :D

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:46

eerst inderdaad aan de trailer laten wennen,
dan met je pony/paard de trailer oplopen en net doen of het de normaalste zaak van de wereld is. ;)
niet laten merken als je zenuwachtig bent, dat voelen ze goed aan, en veel geduld hebben als het de 1e keren niet lukt. ;)

succes :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:53

Roxynoalover schreef:
mijn vraag is hoe je een paard het beste een trailer kan leren? ;)
ik wil heel graag tips ! :D
want ik wil het zowel op een diervriendelijke & veilige manier het paard leren de trailer leren. ;)

-zoals erop.
- eraf.
-en rustig in de trailer blijven staan.

hoe hebben jullie het je paard aangeleerd? *D

Ik heb een x gereden met moeder en veulen ;) (stukje opvoeding naar mijn idee)

Verder gewoon geen punt van maken. Hoe gewoner jij het laat overkomen, hoe meer het paard dat ook gelooft. Natuurlijk moet het vertrouwen wel goed zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:21

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:24

Gewoon met veel rust en geduld. en oefenen!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:36

Je kunt wel oefenen, niks mis mee, maar dan moet je wel weten HOE je moet oefenen, als je het nl fout oefent wordt het nl helemaal niks met het trailerladen.

Er is een DVD van het Balingehof over trailerladen, er is een cursus voor bij Petra Vasblom en ook Parelli heeft twee DVD´s over trailerladen, materiaal genoeg dus om je in te lezen en te leren.

Niet zelf gaan oefenen als je niet weet hoe, zoek hulp van een ervaren iemand. Ieder paard kan leren trailerladen, het is een deel van zijn opleiding net zo goed als hij alle andere dingen moet leren, maar vaak wordt het vergeten en is het bijzaak, tot men op wedstrijd wil.... Zo makkelijk is het nl niet altijd, zie alle topics over trailerladen maar op TAO http://www.bokt.nl/forums/search.php?ke ... mit=Zoeken

fedede5991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:45

Ik ben vamiddag net met Roos bezig geweest met trailer oefenen.
Als een paard veel vertrouwen in je heeft dan gaat hij makkelijker op de trailer dan met een onbekend iemand.
Veel geduld hebben biks erbij en als ze steeds weer een stapje vooruit doen wat biks geven en zo door tot ze erin staat en dan een goede beloning(handje vol biks) in de trailer en dan er weer uit en er weer in en zo steeds door totdat ze erin gaat zonder biks enz en dit elke dag/elke week een paar keer herhalen en als het helemaal goed gaat een stukje te rijden met je paard in de trailer en dan er weer uit even wat rondjes lopen en er dan weer in. elke keer dat je paard weer uit de trailer is even een goede volte laten lopen en er dan weer in. Veel paarden willen er niet weer in na dat ze even gereden hebben en dus moet je dan mischien weer helemaal vanaf het begin beginnen. steeds weer belonen bij een stapje vooruit en als ze er in staat dan goed belonen en echt waar! heel veel geduld hebben en niet je paard gaan dwingen want dan kan hij bang worden.
ik zeg er wel bij dit is hoe ik het doe.

ik hoop dat je er wat mee kunt...

Vriendelijke groet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:27

fedede5991 schreef:
Als een paard veel vertrouwen in je heeft dan gaat hij makkelijker op de trailer dan met een onbekend iemand.

Hoe verklaar je dan dat de paarden niet bij hun eigen eigenaar de trailer in gaan en wél bij de trailerladers die aan huis komen? Die zijn toch 99 vd 100 gevallen hartstikke onbekend voor het paard....

Ik zou eerder zeggen; Als een paard veel vertrouwen in je heeft dan gaat hij makkelijker op de trailer. punt.

De trailerladers zijn consequent en kunnen een paard ´lezen´, hun gedrag interpreteren en zijn met hun lichaamstaal heel duidelijk tegen het paard, dát maakt het verschil, daardoor krijgt het paard vertrouwen in en respect voor diegene en laden ze uiteindelijk wel.

Als je paard dus niet laadt schort er nog heel wat aan de verstandhouding met je paard en zijn vertrouwen en ook respect in jou. De meeste mensen zien dat alleen niet en denken dat hun paard hun vertrouwt, maar waarom gaat ie er dan niet in?

Paarden met voer lokken werkt lang niet altijd, als ze angstig zijn dan eten ze niet. Hun 1e levensbehoefte is veiligheid, dan eten, dan spelen en voortplanting. Als ze zich dus niet veilig voelen gaan ze ook niet eten, je ziet dan aan hun hele houding en dichtgeknepen mond dat ze zich niet happy voelen.
Paarden die wel eten zijn dus niet angstig en steken meer hun middelvinger omhoog dan dat ze angst hebben voor de trailer.
En dan heb je nog de hele slimme die lekker die bak voer leegvreten vanaf de laadklep }> en je dan vierkant uitlachen.

HaleyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:50

ik hebhet die van mij geleerd door hem voor de klep te zetten en dan gewoon wachten tot hij naar voren loopt. niet trekken of dingen, gewoon zelf laten doen. maar hij mag niet achter uit alleen vooruit, het kan een tijd je duren, maar zo gaat het zonder dwang.

Tasjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:20

hoihoi
ik heb een pony die ik een huur maar dat is gewoon echt een dondersteen haha.
hij gaat lief de trailer in en uit maar het probleem is erin staan...
zodra je stil gaat staan gaat hij steigeren en hangt hij over die buis waar die aanvast staat...
weet iemand wat ik er aan kan doen i.v.m dat hij vaker mee moet op wedstrijd enzo

in elk geval bedankt!

xx