Orun cursus, is het echt nuttig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Orun cursus, is het echt nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:01

Hoi :wave:

Ik zat eraan te denken om volgend jaar de Orun cursus te gaan doen.
En dan met zelf rijden. Alleen kwam ik erachter dat ik een L-paard mee moet nemen van min. 1.60 ;(
Ik rijd mijn pony wel tussen de paarden in de M maar mag die dus niet meenemen.
En mijn Fries zie ik tegen die tijd nog geen L lopen :Y)

Dan zou ik dus een paard moeten zoeken die ik mee zou kunnen nemen..
En komt er dus een hoop gesodemieter bij.

Maar mijn vraag aan jullie, is het de moeite waard?
Het lijkt me erg leuk en ook erg leerzaam.
Ik wil niet persee les gaan geven dus daar 'moet' ik het niet voor doen..

Nimue

Re: Orun cursus, is het echt nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:31

Er is tegenwoordig ook een andere variant, waar je geen paard hoeft mee te nemen. Je moet wel zelf L-niveau rijden maar dat hoeven geen wedstrijden te zijn, en je moet een ruiter + pony/paard meenemen om aan les te geven.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:47

Ik denk dat het hooguit handig is voor het verzekeringstechnische... Maar ik vraag me wel eens af of Orun zelf zo succesvol is, want lang niet iedereen die daar vandaan komt, kan ook echt les geven.. Ken zat mensen die daar dit jaar zitten en al heel behoorlijk les kunnen geven, maar ken ook andere waarvan ik me de toegevoegde waarde niet van snap...

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 11:19

Nimue schreef:
Er is tegenwoordig ook een andere variant, waar je geen paard hoeft mee te nemen. Je moet wel zelf L-niveau rijden maar dat hoeven geen wedstrijden te zijn, en je moet een ruiter + pony/paard meenemen om aan les te geven.

Maar hier kan je verder niks mee heb ik begrepen..
Áls ik het doe wil ik ook later wel door kunnen stromen naar een hoger niveau.
En dat is met die variant niet mogelijk..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:43

Bij ons zat ook een combinatie met een fries en die heeft ook examen gereden.
Als jouw paard gewoon netjes aan de hulpen staat, stap, draf en galop erop zit, kun je imo gewoon meedoen.
Bel anders naar het KNHS die kunnen je meer vertellen. :D

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:48

Ik heb er onwijs veel geleerd en gezien, het scheelde wel al dat ik al lesgeefervaring had!
En net als hierboven ook al eens aangegeven, sommige kunnen heel goed lesgeven, andere zullen het niet leren, ook niet van zon cursus.
Wij hadden btw ook een friese hengst meelopen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:54

QueenE schreef:
Maar hier kan je verder niks mee heb ik begrepen..
Áls ik het doe wil ik ook later wel door kunnen stromen naar een hoger niveau.
En dat is met die variant niet mogelijk..

Nee, dat is waar, daar heb je gelijk in. Maar omdat je zei dat je er toch geen les mee wilde geven dacht ik dat dit misschien ook wel wat voor je zou zijn.
Ik overweeg zelf wel deze variant, omdat ik ORUN helemaal niet zo interessant vind maar het me verzekeringstechnisch wel handig lijkt als ik ooit eens les wil geven op mijn eigen pony. Ik werk met kinderen, en het kan best dat er op een gegeven moment kinderen bij mij willen komen rijden en dan is het toch fijn om je goed te kunnen verzekeren.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:27

Als je in bezit bent van een ORUN diploma alleen dan kun je je verzekeren voor een ongevallen verzekering. De verzekering eist bij het afsluiten van deze verzekering dat je dit diploma kunt tonen. Het is dus niet zo dat als een een ORUN diploma hebt behaald, je dan gelijk verzekerd bent. Hierover bestaan nogal wat misstanden.

Zelf heb ik alle fases doorlopen, en ik kan alleen zeggen dat ik er ontzettend veel van geleerd hebt, rijden en lesgeven. Ben ontzettend blij dat ik t gedaan heb!

Ik zou zeggen DOEN!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:34

DOEN!

Je leert er veel van en je krijgt meer inzicht in het rijden. :j

Ik heb meegedaan met een Friese merrie en dat ging heel prima hoor. Je moet ook lesgeven in het springen en zelf wat hindernissen springen. Dat laatste hoeft niet op het examen, maar het lesgeven wel.

Als je over een jaar begint, dan heeft je Fries toch wel de juiste basis te pakken? Je paard hoeft niet L1 geklasseerd te zijn, maar moet wel op L1 niveau lopen in de training. Zelf moet je een WP hebben in de L1.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:36

Ik zie nog genoeg ORUN gediplomeerde instructeurs die echt niet les kunnen geven en ook echt geen gevoel voor paarden hebben... kijk ook eens even op HAW, en zie hoeveel dramatisch gereden paarden er bij zitten.
Scheef, in een vals krulletje, maar wel een instructeur die het waarschijnlijk aanmoedigt.. en aangezien er zoveel ORUN gediplomeerde instructeurs zijn gok ik zo dat een groot gedeelte daar les van heeft.

Verder heb ik gehoord van iemand die de cursus zelf ook gedaan heeft dat je niet wordrt geleerd iets theoretisch te onderbouwen.. en dat is toch wel heel belangrijk bij lesgeven. Waarom zou je iets doen als dat niet onderbouwd kan worden?

Ik vind het trouwens ook wel vaag dat je alleen met paarden er mag rijden die groter zijn dan 1.60... waarom is dat? :=
Gaat het niet om het rijtechnische? :+

Meer inzicht in het rijden krijgen leer je als het goed is ook van een goede instructise.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:44

x_Marr schreef:
Ik vind het trouwens ook wel vaag dat je alleen met paarden er mag rijden die groter zijn dan 1.60... waarom is dat? :=

Als je zelf 2.00m groot bent, dan zit je op een pony toch niet zo makkelijk.
Als je dan ook nog er mee moet springen, dan is de kans groot dat je zelf die balkj er af schupt. :+

En ze moeten natuurlijk ergens een grens trekken. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:45

Dan hoor je ook niet op een paard van 1.60 te zitten, dat lijkt ook niet :+

Ze kunnen beter op het oog een grens trekken, als je immers zelf klein bent dan sta je op een paard weer niet mooi.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:50

asjemenou schreef:
x_Marr schreef:

Als je zelf 2.00m groot bent, dan zit je op een pony toch niet zo makkelijk.
Als je dan ook nog er mee moet springen, dan is de kans groot dat je zelf die balkj er af schupt. :+

En ze moeten natuurlijk ergens een grens trekken. :)

Ik wil als ukkie van 1.65 ook geen paard van meer dan 1.75 rijden, maar daar zit geen belemmering op. Dat vind ik nog steeds heel dubbel.

Net als mijn idee over de ORUN trouwens, ik ken bar en boos slechte ORUN instructeurs, en ook heel erg goede, maar de keren dat ik heb meegereden was ik niet onder de indruk.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:54

Waarom ga je dan niet opzoek naar een andere instructeurs opleiding? Paardenbegrijpen stelt geen minimale of maximale hoogte alleen bepaalde oefeningen die je dus ook met je pony uit kunt voeren. Die oefeningen leer je vanzelf door de lessen die je van Marijke moet volgen.

Het is wel anders dan orun, paardenbegrijpen houdt zich voornamelijk bezig met de academische rijkunst en orun niet. Het is maar net waar je interesses liggen en wat je doel is.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:00

x_Marr schreef:
Dan hoor je ook niet op een paard van 1.60 te zitten, dat lijkt ook niet :+

Ze kunnen beter op het oog een grens trekken, als je immers zelf klein bent dan sta je op een paard weer niet mooi.

Je moet op de paarden van de overige cursisten rijden en zij op die van jou. Daarom moet het meegenomen paard minimaal 1.60m. zijn.

Ik heb erg veel geleerd op de orun-cursus. Ik zou hem je zeker aanraden!
Als je Fries nageefelijk loopt en een paar pasjes kan wijken, dan kan ze gerust mee hoor.

En over dat springen: Bij ons sprongen alleen de allrouders, de dressuurders niet.

Oh ja, en wij moesten wel degelijk theoretisch onderbouwen hoe en waarom je een oefening rijdt
Laatst bijgewerkt door LisaB op 28-11-09 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:07

Zelf heb ik bij Anne Muller de instructeurs opleiding gedaan en daar leer je zo vreselijk veel van!
Niet alleen zelf rijden en lesgeven, maar ook didactiek, extrieur, bouw en functie, manegetaal, werken met ADP en een stuk NLP.
Anne is een kundige en goed wetenschappelijk onderlegde coach die ook alles goed kan overbrengen.

Ik ben net begonnen met de Orun, maar dan puur verzekering technisch voor andere bedrijven (maneges). Zelf heb ik mij ook zonder de orun kunnen verzekeren.
In de theprie map staan best zinnige dingen, maar veel is wel zeer verouderde stof! En de manier van leren lesgeven vind ik te minimaal.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:43

LisaB schreef:
En over dat springen: Bij ons sprongen alleen de allrouders, de dressuurders niet.

Tegenwoordig moet iedereen een sprongetje maken in de lessen.
Ook daarom is de eis van minimaal 1.60m handig, anders past het niet voor iedereen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:45

Wij hebben ook maar iets van 2 allrounders, dus als iedereen zijn springles op alleen die 2 moet oefenen, dan krijgen ze het druk. :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:46

xmarliez schreef:
Waarom ga je dan niet opzoek naar een andere instructeurs opleiding?

Zijn er andere opleidingen die ook geldig zijn als je een verzekering wilt afsluiten? Want daar zou ik het voornamelijk voor doen, en persoonlijk zou ik ook liever een andere optie hebben dan ORUN. Ik dacht alleen dat je om je te mogen verzekeren echt een ORUN-diploma moest hebben, maar als er andere mogelijkheden zijn hoor ik het heel graag.
Annebe, welke opleiding had jij op zak toen je je verzekerde? Of was je toen nog bezig?

En ja, het is al gezegd, maar over die minimale stokmaat: ik ben op een paard van 1.80 ongeveer net zo fraai als iemand van 2 meter op een pony van 1.50. :o

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:48

Maar als je klein bent, kun je wel gewoon netje op een heel groot paard zitten. En je zit hem dan niet in de weg. Dat is andersom wel anders.

Ik vind het echt geen rare eis.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:50

hm, ik ben echt een ukkie met korte pootjes en op een paard van 1.80 zit ik gewoon als een druppel op een gloeiende plaat. Dan kan ik er wel correct op gaan zitten, maar echt rijden, en zeker als ze dan niet heel scherp aan het been zijn, is nog een heel ander verhaal.

Ik vind in principe de eis ook niet zo raar, maar hij is wel erg eenzijdig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:57

Lielle schreef:
hm, ik ben echt een ukkie met korte pootjes en op een paard van 1.80 zit ik gewoon als een druppel op een gloeiende plaat. Dan kan ik er wel correct op gaan zitten, maar echt rijden, en zeker als ze dan niet heel scherp aan het been zijn, is nog een heel ander verhaal.

Ik vind in principe de eis ook niet zo raar, maar hij is wel erg eenzijdig.

Een vriendin van mij is 1,55m en rijdt alle paarden.
En nog netjes ook.

Dus dat ligt ook aan je eigen kunnen. (je gevoel)

Zij rijd paarden van 1,60 t/m 1.80 en ze lopen allemaal netjes.
En dat zijn geen paarden waar alle knopjes al op zitten, maar die net 2 of 3 keer onder het zadel geweest zijn tot aan het examen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:02

Idd wel een tamelijk botte opmerking, aangezien je geen idee hebt van wat voor paarden ik heb gereden ;) Bovendien heb je de opmerking die begint met "en zeker als" voor het gemak even overgeslagen. Die varieren nl van 1.35 tot ruim 1.75 en hebben in allerlei klasses goed meegedaan ;)

Daaronder was er afgelopen jaar een van 1.75 en dat ging helemaal niet onverdienstelijk (en die heb ik als eerste heel scherp aan het been gezet), maar ik heb wel het verschil gemerkt met een paard dat mij qua postuur beter past.
Maar op een ORUN cursus heb je te maken met paarden van allerlei ruiters, en ik heb toch al regelmatig gemerkt dat ze niet allemaal even vlug aan het been zijn.

En dat heeft niets met knopjes te maken, wel met hoe ze in de basis zijn opgeleid.

Ik heb overigens geen ambitie om ORUN te doen, dus voor mij is dit een hypothetische kwestie.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 28-11-09 20:06, in het totaal 2 keer bewerkt

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 20:02

Bedankt voor alle reacties! Al zijn het erg wisselende meningen :P

Maar wat ik dus van jullie begrijp is dat het paard wat je meeneemt niet officieel op L-niveau hoeft te lopen?
Want dan zou ik inderdaad gewoon de Fries mee kunnen nemen :D
Ik ga me ook nog eens verdiepen in wat voor opleidingen er nog meer zijn :)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:04

En nu we dan toch bezig zijn: hoe zit het met de kosten? Ik lees iets over een cursus bij Anne Muller en een cursus paardenbegrijpen. Hoe zit het prijs technisch? Ik zit namelijk ook te twijfelen over de orun cursus. Vind het best prijzig en vraag me af of de methode wel zo goed is. Ben het met anderen eens dat er veel orun instructeurs zijn die niet goed les geven. Die zijn dan imo didactisch niet goed onderlegd. Want je moet het wel kunnen overbrengen.