inrijden zonder zadel en bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heartsonit

inrijden zonder zadel en bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:55

hallo allemaal!

ik heb een welsh cob die nu vier jaar is. ik wil zonder zadel en bit omdat ik echt met hem wil samenwerken.
ik wil hem gaan inrijden maar ik vraag me af of dat ook kan zonder zadel en bit. hij heeft een nogal schrikachtige persoonlijkheid en ik heb een goede band met hem. als je antwoord geeft leg dan ook uit wat de stappen zijn :D

groetjes heartsonit

Captain

Re: inrijden zonder zadel en bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:57

Ik zou sowieso niet zonder zadel gaan. Bitloos kan heel goed maar zonder zadel belast je de rug gewoon teveel als je altijd zonder gaat. En ook met het inrijden zal hij dr vast weleens vandoor gaan o.i.d. en dan lig je er zonder zadel sneller af. Als hij dat doorheeft zal hij 't vaker gaan doen. Zonder bit kan prima maar zonder zadel zou ik niet doen. Je kunt wel kiezen voor bijvoorbeeld een boomloos zadel! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:59

Zonder bit inrijden kan, zonder zadel zou ik inderdaad niet doen. Je paard moet leren in balans te lopen met gewicht op je rug, jij zit minder stabiel zonder zadel waardoor beide snel uit balans zijn.
Daarnaast verdeel het zadel de druk over zijn rug wat toch een stuk prettiger is voor een paardenrug.
Samenwerken kan ook met zadel. :)

heartsonit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 21:01

bedankt! inderdaad het lijkt me slim om wel met zadel te doen. hij is wel gewend aan een bit maar nog niet aan een zadel. hij is namelijk wel gewend aan het tuig voor de kar maar hij heeft nog niet voor de kar gestaan:d

heartsonit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 22:11

maar hoe rijdt je hem dan in ik kan al wel een beetje op zijn rug leunen maar meer ook niet ik heb ooit geprobeerd een vest op hem te leggen maar zodra ik mijn armen omhoog deed trok hij zich los...hij liet zich wel makelijk weer vangen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:12

Oké, als je geen ervaring hebt en je moet nu al dingen vragen voordat je nog begonnen bent.. Ga alstublieft opzoek naar hulp, het beste is om het gelijk goed te doen..

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:28

ZusJacobs schreef:
Oké, als je geen ervaring hebt en je moet nu al dingen vragen voordat je nog begonnen bent.. Ga alstublieft opzoek naar hulp, het beste is om het gelijk goed te doen..

Mee eens.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:37

wennen aan iets op de rug doe ik door klein te beginnen
gewoon een heel klein handdoekje eerst aan laten ruiken
dat ermee gaan aaien als dit echt goed gaat steeds grotere handdoeken
dan dekjes
en dan deed ik eerst een grote zwarte jas
en dan die jas zwaarder makker met bv zand ik de zakken
en dan een zadel
is wel heel staps gewijs maar paardje kijkt naar niks mee om wat op zijn rug komt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:38

Met zadel :j Verders niet maarzo in 't wilde weg gaan uittesten, hier 'lijd' je paard alleen maar onder.
Vraag hulp in de buurt bijvoorbeeld!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:16

Aangezien dit niet heel ras gebonden is, verplaats ik dit topic naar een topic waar meer informatie zal komen over deze manier van inrijden.

WPC > OPG

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:35

ZusJacobs schreef:

amen

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:14

zou inderdaad zeker een zadel opdoen, bitloos kan je natuurlijk wel gewoon doen.
maar als je al niet weet hoe je hem aan een zadel moet laten wennen, zoek dan inderdaad hulp van iemand die er wel verstand/ervaring mee heeft, anders heb je alleen maar kans dat je het helemaal fout doet en dat wil je neem ik aan ook niet.

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:38

joliene schreef:
ZusJacobs schreef:

Mee eens.

absoluut!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:51