Weinig tot geen wintervacht aanmaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Weinig tot geen wintervacht aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:27

Hallo,

Lees en hoor vaak over al het dekenleed, en scheren e.d.
Nou vroeg ik me de andere kant eens af. Heeft iemand een paard/pony die weinig tot geen wintervacht aanmaakt, of pas heel laat?

Ik heb een NRPS merrie van 6 jaar, is gewend vanaf haar 3de met dekens op te staan. Zowel binnenbox, als 24/7 buiten in de winter. Haar vader is volbloed arabier, moeder is deels haflinger.
Nou valt het mij op dat ze tot nu toe nog geen wintervacht aanmaakt. Ze staat van 09.30 tot 19.00 in de wei en is tot nu toe de enigste zonder deken.
Ze heeft hier ook zeker geen last van.
En begrijp me niet verkeerd, vindt het heerlijk. Ze krijgt altijd al snel schuurplekken van dekens, dus vindt het heerlijk dat ze nu nog zonder kan :D

Vroeg me alleen af of meer mensen dit herkennen?

gr karin

Sammetje_

Re: Weinig tot geen wintervacht aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:43

Ik herken het wel... mijn paard heeft amper een wintervacht. Ze is ietwat pluizig maar kan het zeker geen wintervacht noemen. Omdat ze zomereczeem heeft, wilde ik haar in het najaar zonder deken laten staan. Maar ze had elke keer ijskoude oren en benen dus toch besloten om er een regendeken op te gooien. Fijn dat die van jou het heerlijk vindt :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:48

Ik ken(kon) een paard dat ook amper wintervacht maakte!
Paardje is 1,5 week geleden ingeslapen, maar tot die tijd had ze eigenlijk vrijwel geen wintervacht :)

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:58

Het paard van mijn moeder verhaart nu! Ja je hoort het goed ze verhaart..
Ze zweet niet onder de deken maar ze maakt absoluut geen haren aan. Ze staat onder een deken van 150 gram.
Mijn paard heeft al een ontzettend donsje aangemaakt, dus ik ben wel jaloers op dat verharen..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:25

Mijn VZ paardje heeft wel wintervacht, maar die is minimaal. Het is een wat oudere KWPNer (16). Er staat daar ook een fries en die heeft ook geen dikke wintervacht.
Paarden staan overdag buiten en snachts op stal.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:39

Een paard waar mijn zus vroeger op reed, maakte geen wintervacht. Was een KWPN merrie.

Ze kon heel lang zonder deken blijven staan, maar vacht kwam er niet bij. Uiteindelijk kreeg ze wel dekens op, omdat ze het echt koud kreeg...

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:47

Ik heb vorig jaar oktober een New Forester ( toen 5 jaar) gekocht. Die zat toen al aardig in zijn wintervacht en stond onder een dikke winterdeken. Nu heeft hij totaal nog geen wintervacht ( hij loopt halve dag in de wei. halve dag op stal) maar ik heb hem sinds een maandje onder een 0 grams regendeken staan om te voorkomen dat hij dik in zijn haren schiet. Het valt me wel op dat hij sinds deze week een heel klein beetje begint te verharen.
Voorbode voor de aankomende koude???? Ik heb een 200 grams deken klaarliggen. Zodra ik zie dat hij zijn haren overeind gaat zetten van de kou dan krijgt hij die op, eerder niet. Vorig jaar had hij een 400 grams deken op toen ik hem kreeg, maar die heb ik deze winter helemaal niet nodig verwacht ik.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:51

ik heb twee paarden die bijna tot geen wintervacht heeft en de ene is een twee jarige daar in tegen heb ik en tuigpaard veulen van 7 maanden en dit net een teddybeertje

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 17:58

Toch apart dat er zoveel verschil in zit. Dat sommige paarden echt mega teddyberen worden en dan al vanaf eind augustus met deken opstaan, en dat sommige gewoon geen vacht aanmaken.

Zolang ze het niet koud heeft blijft ze iig lekker zonder staan. Ben benieuwd of ze zo blijft of straks opeens ontploft en al het haar in 1x krijgt :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:41

mijn volbloed heeft geen dikke wintevacht, maar wel super lange haren en haar weidemaatje ook een volbloed heeft nog steeds een superkorte vacht, alleen als je haar aait, dan voel je dat de haren iets zachter/donsiger aanvoelen. deze laatste kan je kleddernat in het zweet rijden en binnen het uur is die volledig droog, daar ben ik jarloers op. en dit zijn dezelfde van ras...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:46

Mijn anda heeft ook nog steeds geen wintervacht.
hij zit zowiezo heel dun in zijn haar. Bij zijn buik is het nu wel dikker dan normaal maar echt geen wintervacht te noemen.
ben er erg blij mee want voor mij geen dekens en scheren.
Als het nou echt koud wordt krijgt ie een deken maar als het ff kan blijft ie lekker bloot :D

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:33

mijn vz paard heeft ook geen wintervacht. Net als z'n moeder, die krijgt ook haast niks. Ik kan een uur flink lessen(binnenbak), uitstappen,dekentje op, op de trailer, 10 min rijden, en thuis is ie zo goed als droog!
Staan overdag zoveel mogelijk buiten en s'nachts op stal. Zijn beide kwpn'ers. De fjord, haflinger, ijslander en welshje maken overigs flink wat vacht aan.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:40

Mijn paso heeft ook geen wintervacht, hij staat gewoon zonder deken buiten.
Hij heeft wat pluisjes onder zijn buik maar verder een dun vachtje.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:44

Onze pony's staan ook nog helemaal niet dik in de wintervacht.
Meestal is Tom al een echte teddybeer, maar het is nog vrij 'warm' weer.
Zodra het wat kouder zal gaan worden, zullen de wintervachten ook wel komen, denk ik zo!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:46

Mijn bonte fries heeft ook nog steeds een heel dun vachtje, hoop maar dat ie zelf wat leert kweken (altijd op stal gestaan voor mij aan) anders moet ie straks echt een deken op als het vriest...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:45

M'n E NRPS-er maakte tot haar 10e ook nooit wintervacht aan ... beest is alleen wel zo'n bibberkont dat ze in de winter en met koel regenachtig weer een deken op moest.
M'n jonge paard heeft in de winter eigenlijk korter haar dan in de zomer ... handig dan >;)
Krijg/kreeg dan ook vaak de vraag of ik ze geschoren had ... nope, puur natuur :D

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:35

dat is de reden waarom 1 van de paarden bij ons onder deken staat, die maakt zo weinig vacht aan dat ze zichzelf niet warm kan houden.
D'r mams had precies hetzelfde

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:57

Hee,

Mijn driejarige merrie had voor ik haar kocht nog nooit een deken opgehad en ik kreeg mee dat ze altijd kort in haar wintervacht was. Ik heb haar een ongevoerd regendekentje opgelegd, ook tegen de vaak gure wind die op het land staat. Ze heeft inmiddels wel een wat dikkere vacht aangemaakt, maar haar wintervacht is kort.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:56

De eerste 3 winters dat ik mijn paard had maakte hij geen echt dikke wintervacht aan. Wel verhaarde hij lang en werd daardoor slomer/wat lusteloos. Daarom lag er bij hem aldoor vrij vroeg een deken op.
Dit jaar heeft hij daar geen last van (mogelijk doordat ik wat haver ben gaan bijvoeren) en maakte hij in kortere tijd wel een dikke (maar niet al te lange) vacht aan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:01

mijn fries heeft als jaarling een berenvachtje gekregen daarna nooit meer. hij is nu 6 en staat dus al sinds zn 2de in de winter met dekens. stond toen hij 2 was ook toen het vroor buiten zonder vacht dus sindsdien met dekens begonnen en bevalt mij eigenlijk prima scheeld me een hoop scheren enz

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:42

Heeft ook te maken met hoe lang de paarden in het licht staan. volgen ze de natuurlijke klok of brandt er tot 's avonds laat licht op stal? dat is namelijk ook een faktor die van invloed is op het "beginnen" vd wintervacht.
daarnaast verandert niet elk paard in een teddybeer. Mijn knollie d'r vacht wordt heel compact maar niet zo zeer lang. En wat hebben we nu nog voor kou gehad deze winter??

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:25

bij mij ook, die van mij verhaard wel heel erg,maar er komt precies dezelfde vacht voor terug. echt weird.