op zoek naar iets anders voor luchtzuigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dapperedodo

op zoek naar iets anders voor luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:54

hoi allemaal,

ik heb een verzorg pony(e) die doet aan luchtzuigen en staat daarom in der stal met een korf om dit gaat erg goed en ze kan der alles mee doen. maar nu krijgt ze wondjes op der neus van der korf en zoek ik eigenlijk naar iets tijdelijks zodat het kan genezen.

ik moet er wel even bij zeggen dat ze geen luchtzuigband om kan omdat ze daar een trauma van heeft is namelijk ooit ingegroeit geweest waarom en hoe het heeft kunnen gebeuren moet je me niet vragen is voor mijn tijd geweest maar heeft als resultaat dat je niet aan die plek mag komen is erg gevoelig soms nog.

dus weet iemand iets?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:56

is er ook een veearts vbij geweest om te onderzoeken of he dier een maagzweer heeft?
dan is medicatie een oplossing

dapperedodo

Re: op zoek naar iets anders voor luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 14:04

het is geen maagzweer is ook al keer onderzocht maar ze zuigt al zolang ik der ken is gewoon aangeleerd gedrag jmmr genoeg

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:06

dan weet ik het ook niet helaas.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:07

Doet het dier het op het land ook? Hoe lang staat ze in d'r stal op een dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:10

Lekker al die troep af laten en laten luchtzuigen. Het is handig om veel te lezen over luchtzuigers, ik heb daardoor ook een paar eye openers gehad. Veel dingen die over ze worden beschreven zijn fabeltjes en allang al achterhaald. Hierdoor ben ik mede tot de ontdekking/conclusie gekomen dat luchtzuigbanden en al die troep om ze ermee te doen stoppen meer kwaad dan goed doet. Mijn paard zuigt helaas ook lucht, ze komt overdag buiten en heeft vrijwel altijd ruwvoer, ook op een vol weiland betrap ik haar af en toe erop. Ze heeft geen band om en ga er ook niets meer aan doen, ze doet het nu eenmaal en dat 'pleziertje' ga ik haar niet wegnemen. Ik heb me er gewoon bij neergelegd en irriteer me er dus ook niet meer aan.

[edit]Interessant topic toegevoegd: [MD] centraal topic over luchtzuigen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-09 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:11

Ik vind dat echt zo zielig dat die pony met een muilkorf om staat. Ik heb zelf een luchtzuiger die ik gewoon laat zuigen. Toen ik hem kocht had hij ook zo een band om. Die mocht ik ook niet af doen want dan gingen paarden het over nemen en mijn paard zou koliek krijgen en mager worden. Ik ben naar een stal gegaan waar de band wel af mocht en hij is ook nooit meer af geweest. Krijg vaker complimenten van mensen die hem vanuit de manege kenden dat hij er zo goed uitziet en koliek heeft hij nooit gehad. Ik weet dus wel een oplossing: Gooi die muilkorf weg en laat eht dier lekker luchtzuigen als hij daar gelukkig van wordt.

Daarbij is er een test geweest waaruit kwam dat paarden die gehinderd werden in hun luchtzuigen meer stress hebben.
Laatst bijgewerkt door _manuela_ op 25-11-09 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 14:12

op het land doet ze het niet. ze kunnen nu niet meer het land op want het is 1 modderbende. ze staat gemiddelt zo'n 4 uur buiten aangezien we maar 1 padock en 1 bak hebben en dit dus gewisselt moet worden enzo.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:17

Het is trouwens wel zo dat op het moment dat je de muilkorf af doet om bv te gaan rijden ze meer luchtzuigen dan als ze de hele dag zonder muilkorf of band staan. Dan zul je zien dat het meestal alleen bij eten wordt.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 17:19

oke maar ik heb het helaas niet voor het zeggen anders had ik dat rot ding allang weggedaan.
daar komt nog bij dat ik de enige ben die de pony doet eigenaar heeft 2 paarden en naar deze kijkt hij weinig om sinds het moment ze een peesblesure heeft gehad en dat was voorjaar 2008

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:24

Hoi,
zelf heb ik ook een pony die luchtzuigt.
Eerst liep zij met een band om, maar later is die er weer afgegaan. Nu heeft de haar bovenste voortanden totaal kort, tot op het tandvlees. Eten gaat moeilijk [wortels afbijten etc] en als ze nog iets verder doorging ging ze door op haar tandvlees. Dus imo zou ik nooit meer een paard gewoon zijn gaan laten gaan.. Het beste is zoveel mogelijk weide gang, weinig plekken om te kunnen luchtzuigen en plaatsen waar het toch kan van geen dicht hout te doen of iets van rubber.
Dan maar een aantal keer die balken vervangen..

Groetjes

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 16:50

hmm het blijft lastig wel of niet. ik blij maar rustig door zoeken naar een andere oplossing voor de korf

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:46

Als ik het zo lees kun je helemaal niks doen aangezien het je pony niet is. Mijn paard had trouwens wondjes in de hals van de luchtzuigband. Op de band ging namelijk haren/zweet rotzooi zitten en omdat nooit iemand dat ding schoon maakte veroorzaakte dat wrijving. Ik ben gelijk begonnen met schoon maken van die band en heb wat wondehelende op de wondjes gedaan. Toen was het vrij snel weg. Kun je die muilkorf niet bekleden met iets van vilt ofzo? In elk egval dat ding ook schoonhouden. Maar ik blijf erbij: gewoon af doen en laten zuigen. Mocht je gebitsproblemen krijgen zie je dat snel genoeg toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:28

Je moet iig de oorzaak aanpakken, niet het gevolg !!
Haal de suiker uit het voer (krachtvoer zonder suiker/melasse-toevoegingen), of liever nog helemaal geen krachtvoer voor een tijdje. Géén kuil/voordoog, maar gewoon normaal hooi (niet te grof niet te fijn).
En probeer een kuurtje Pronutrin, daar hebben al veel paarden baat bij gehad.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:47

Ik heb sinds 3 weken een paard van 4, zuigt al vanaf zijn eerste lucht terwijl hij op de wei stond. Ik heb geen band om en hij loopt 24/7 buiten. Alleen met voeren in de box pakt hij de voerbak, ik laat hem lekker gaan.
Geef nu maag compositum van de groene os sinds 3 weken maar vooralsnog werkt het niet, Ga hierna eens Pronutrin proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:48

Kijk eens in het centrale topic over luchtzuigen op Medisch! Hier staan héél erg veel tips in!

machteld11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:43

wij heben thuis 5 pony's en 1tje daarvan doet het ook daarvoor hebben we op advies va de dierenarts. een luchtzuigban gehaald dan kan iewel eten maar niet zuigen:D

XX-my!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:16

Die DA zou zich eens nodig moeten bijlezen in wat recente literatuur ;(

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:22

Mijn paard zuigt ook lucht.
Hij heeft hier verder geen last van, qua koliek oid. en we laten hem ook gewoon gaan. Wel voerbak in zijn stal vervangen voor een kunststoffen.. ;) Ook al het ijzer ingesmeerd dat hij daar niet aankomt.. Hij zit lekkerder in zijn vel dan ooit ;)