Verlatingsangst!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rubinhio

Verlatingsangst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:44

Mijn twee paardjes staan al vanaf hun 3e en 5e maand samen. Ze zijn nu 5 jaar allebei en dus verschrikkelijk gehecht aan elkaar. Als ik wil rijden met de één (de ruin) neem ik de ander (de merrie) mee, want anders wordt het drama, écht drama. Met de merrie kan ik echter wel zonder de ruin rijden. De een, de ruin, blijft er redelijk nuchter onder. Beetje hinniken maar verder niet. De merrie in tegenstelling, die wordt helemaal gek als ik met de ruin de stal verlaat zonder haar. Ze zou écht over de deur heen springen, maar dat red ze niet dus zou ze vast komen te staan. Dat risico wil ik niet lopen. Hoe kan ik mijn merrie nu leren niet hysterisch te zijn als ik weg ga met de ruin? Want ik wil binnenkort, volgend jaar, wedstrijd rijden, maar ik kan haar dan niet op stal laten staan. Hoe pak ik dit nu aan?

Al loop ik maar 3 meter van de stal weg, begint ze al te springen en bokken. En dreigen dat ze over de deur springt.

HELP!

Rumpleteaser

Re: Verlatingsangst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:54

Kijk eens voor tips onder het topic ''oplossing gezocht voor paard wat gilt als maatje weggaat''. Daar staat misschien wel iets voor je bij.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:28

Mijn ene paard was vroeger ook zo'n boxenklimmer :+ Nu...na 6 jaar kan hij zonder problemen alleen op stal staan en en de wei.
Je hebt geduld nodig...heel veel geduld.Zorg voor een box met een bovendeur zodat ze er niet overheen kan klimmen.Zeker in het begin moet er iemand op stal zijn om haar in de gaten te houden.
Bouw het langzaam op van een paar minuutjes tot steeds langer zodat ze leert dat haar vriendje wel terug komt.Geeft haar wat te doen...plukje hooi of lekker ander knabbeltje.
Laat degene die op haar gaat passen op stal,haar zoveel mogelijk negeren.Er is imers niets aan de hand...

Dit is niet in een dag geregeld maar kost echt enorm veel tijd.

Succes hoor :(:)

Rubinhio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 18:32

Tinky12 schreef:
Mijn ene paard was vroeger ook zo'n boxenklimmer :+ Nu...na 6 jaar kan hij zonder problemen alleen op stal staan en en de wei.
Je hebt geduld nodig...heel veel geduld.Zorg voor een box met een bovendeur zodat ze er niet overheen kan klimmen.Zeker in het begin moet er iemand op stal zijn om haar in de gaten te houden.
Bouw het langzaam op van een paar minuutjes tot steeds langer zodat ze leert dat haar vriendje wel terug komt.Geeft haar wat te doen...plukje hooi of lekker ander knabbeltje.
Laat degene die op haar gaat passen op stal,haar zoveel mogelijk negeren.Er is imers niets aan de hand...

Dit is niet in een dag geregeld maar kost echt enorm veel tijd.

Succes hoor :(:)

Thanks! We waren daar inderdaad al mee bezig jah. Het gaat op zich goed, we blijven steeds langer weg met de ruin. Dat met die boxdeur gaat niet lukken, misschien voor 1 dagje. Maar zoals je zegt, zoiets gebeurt niet hopla in 1 dag. We zijn nu een week bezig en het gaat aardig. Ook als ik het dametje mee neem om te rijden. Ze weet dat ze elkaar weer zien als ze terugkomt, dus ze gedraagt zich steeds meer. Mevrouw moet nog wel hoognodig bokken als we aanspringen in galop, maar goed. Gaat er wel uit, het word minder. Hopelijk over anderhalve week dat het voorbij is, ghehe.. Wedstrijd de 13e.. Als mevrouw in stal blijft staan en meneer is met mij weg, blijft mijn vriend bij haar staan en slaat hij niet en geeft geen aandacht, tenzij ze echt weer begint te steigeren met haar benen boven het hek, dan grijpt hij wel in. Maar dat is logisch, ik zie het niet zitten om mn Haffie half over een hek te hebben hangen..

Gister maar eens anders geprobeerd; we hebben ze losgegooid in de longeerkraal en eerst mevrouw (laten we maar namen noemen) Bellamie, eruit gehaald, Rubinhio laten staan. Die uiteraard helemaal wild werd, na 5/10 minuutjes ook meegenomen. Ook opbouwen natuurlijk. Het poeppie liep wel superlief rustig mee! :D het gaat wel lukken, dat zeker. Maar met vééél geduld. Gelukkig heb ik een slim Haflingertje, die nu al door begint te krijgen dat het wel goed zit. Gister namelijk, liep ze rustig met mn vriend mee en er gebeurde helemaal niks op stal. Super! Dat zijn paardjes om trots op te zijn. :P

Boterfliegje

Re: Verlatingsangst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 02:07

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn paard. Je moet gewoon altijd iets langer uit het zicht gaan van de andere paarden en dan belonen. Ook zeker RUSTIG terug laten wandelen naar de andere paarden! Ik heb na 1 week oefenen toch een hele vooruitgang geboekt!

Rubinhio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 20:45

Boterfliegje schreef:
Dit probleem heb ik ook gehad met mijn paard. Je moet gewoon altijd iets langer uit het zicht gaan van de andere paarden en dan belonen. Ook zeker RUSTIG terug laten wandelen naar de andere paarden! Ik heb na 1 week oefenen toch een hele vooruitgang geboekt!

Ik gelukkig ook heel snel al. Het gaat super en het bokken met galop word minder! We hebben Bellamie zelfs even alleen laten staan, en eerlijk gezegd gaat dat zelfs beter. T lijkt wel alsof ze de aandacht trekt met steigeren in stal enzo, als ze iemand aan haar stal heeft staan. Maar goed, ik kan weer beginnen met trainen van Rubinhio gelukkig. :)