[TRANS]paard vervoeren zonder tussenschot in 2 paardstrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

[TRANS]paard vervoeren zonder tussenschot in 2 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:21

situatieschets:
we nemen 1 twee-paardstrailer, met een tussenschot met kl*te bevestiging, nl, de voorkant en de achterkant zitten in de bodem door 2 pinnetjes, het schot wordt op zijn plaats gehouden door de borst en bilstangen.

we nemen 1 lomp belgisch trekpaard, dat net tussen het schot past.
paardlief heeft onlangs haar dikke kont tegen de achterstang geknald, waardoor die pinnetjes nu een beetje verplooid zijn.

als we rijden, en paardlief drukt tegen de stang, dan komt het tussenschot zowiezo een stuk omhoog (lijkt me ook niet erg veilig) voorheen schoot dat meestal wel weer op de plaats, maar nu de pinnetjes verbogen zijn dus niet.

paardlief wordt altijd alleen vervoerd, en staat altijd links geladen. ze heeft ook vrij weinig evenwicht, waardor ze geregeld tegen de stangen knald, en het tussenschot er zo uitwipt.

nu weet ik dat sommige mensen hun paard in een tweepaardstrailer vervoeren zonder tussenschot (uiteraard dan wel met een op maat gemaakte borststang en kontstang.
schijnt dat de paarden ook comfortabeler staan als ze schuin kunnen staan.

is dit echt waar? is het dan ook nog veilig? iemand ervaringen mee?

voorlopig staat ze iedere keer maar 10 minuutjes ofzo in de trailer (enkele reis) maar er zijn wel redelijk wat (scherpe) bochten, waardoor ze dus dat schot eruitwipt (ook al rijden we héél rustig)
ervaringen en tips?

bonte_bente

Re: [TRANS]paard vervoeren zonder tussenschot in 2 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:27

wij vervoeren onze paarden schuin met hoofd in rijrichting met de vrachtwagen.
met de 2 paardstrailer halen wij het schot ertussen uit bij 1 paard paard heeft meer ruimte om tegen te gaan hangen en wanneer ze breed kunnen staan gaan ze minder hangen.
bij 2 paarden natuurlijk wel met schot.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:33

er hoeft maar 1 paard in. de paarden zijn belgen en shires, dus te zwaar om er twee te laden.
de eigenaar is enkel "bang", dat paardlief van de ene kant naar de andere kant zal hossen, enzo de trailer/combinatie uit balans zal brengen.
is er een mogelijkheid om dat te testen zonder direct bilstangen en borststangen te moeten kopen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:38

Kun je het zijschot niet naar een kant omklappen zodat er achter extra ruimte is maar voor gewoon voor de helft?
Hangt enorm van het type trailer af maar op deze manier kan een paard alleen zijn achterhand breder neerzetten maar blijft zijn voorhand op de plek.Geen gehos van links naar recht dus...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:41

er zit een soort traliewerk aan de voorkant, om te voorkomen dat twee paarden naar elkaar bv bijten oid., dat draait dus ook waardoor het hoofd een beetje in de knel komt.
de achterstangen passen dan ook niet meer ...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:45

Hengstenschot bedoel je... :P dat had je niet verteld :o :D
Dat is er niet af te halen? Sommige trailers zijn echt onmogelijk om mee te werken...

De achterbar kun je misschien vervangen door een stevige ketting,al durf ik niet te zeggen of dat is toegestaan.
Denk dat het voor een zwaargewicht weinig uitmaakt of hij over die lengte op een stang gaat zitten of op een ketting,zal in beide gevallen weinig van overblijven.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:48

Ik rijd eigenlijk altijd met mijn 2-paardstrailer zonder tussenschot ook met 1 paard (wel met borst- en bilstang inderdaad). Bevalt me prima, paarden gaan inderdaad schuin staan en hebben veel meer evenwicht en staan veel rustiger. Met 2 paarden uiteraard wel altijd met schot maar merrie met veulen ook zonder schot.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:50

ja, een hengstenschot :D
wist niet dat dat zo heette, dacht dat iedere trailer dat had... is trouwens erg irritant, als begeleider kom je serieus in de knel als ze het tussenschot schuin zetten om uit te laden ...
er moet wel iets tussen, want paardlief stopt normaal als ze iets voelt achter haar kont, maar als ze haar evenwicht verliest, en direct tegen de laadklep botst, kan ze er wel eens doorzitten. is toch bijna 1000 kilo dat er dan tegenknalt, X zoveel wegens snelheid uiteraard ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:51

Marijke schreef:
Ik rijd eigenlijk altijd met mijn 2-paardstrailer zonder tussenschot ook met 1 paard (wel met borst- en bilstang inderdaad). Bevalt me prima, paarden gaan inderdaad schuin staan en hebben veel meer evenwicht en staan veel rustiger. Met 2 paarden uiteraard wel altijd met schot maar merrie met veulen ook zonder schot.

dus die steun van et tussenschot missen ze niet?
merrie met veulen heb ik onlangs wel met schot vervoerd, ben veel te bang dat merrie haar evenwicht verliest, en bovenop het veulen knalt (zoals ik al zei: ze is lomp, érg lomp :+ )

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:11

Nee die steun missen ze juist helemaal niet is mijn ervaring. Heb ooit een jaarling er in gehad met schot en die had de boel behoorlijk toegetakeld, voorbeen over de stang, etc. en daarna zonder schot aan twee kanten vast en geen vuiltje aan de lucht.

Ze kunnen zonder schot is mijn ervaring doordat ze wat wijder kunnen gaan staan beter hun evenwicht bewaren. Merrie zet ik altijd vast aan twee kanten en het veulen los erbij zodat het veulen desgewenst kan draaien en drinken. Evenwicht verliezen en op veulen vallen ben ik dan weer niet zo bang voor, al zou de merrie onderuit schuiven kan het veulen nog alle kanten op. Ik zou juist weer bang zijn als het veulen vast moet staan ernaast dat die in paniek raken en gaan trekken, hangen, schuiven e.d. met alle gevolgen vandien. Zo zie je maar ieder zijn eigen manier van doen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:16

Ik heb ook een tweepaards met een dergelijk systeem als jij beschrijft. Ik denk er over om een lange achterstang te laten maken. Mijn paard laat zich slecht laden. Ik moet het schot helemaal schuin zetten anders stapt ze er niet in.
Ik hoop dat als ze schuin kan gaan staan dat ze het minder eng vindt.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:20

Die van mij staan allebei juist veel rustiger zonder tussenschot. Wij gebruiken de 2-paards trailer altijd als 1-paards :D
Ze staan naar mijn idee veel stabieler dan dat ze tegen zo'n schot "vallen" e.d. Ze kunnen nog eens een beetje bijstappen e.d. En ze zijn makkelijker te laden sinds we het schot eruit hebben. En dan heb ik het hier over 2 niet al te grote kwpn-ers en niet eens zo'n groot paard als jij hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:11

oke,schout gaat er dus uit :D
effe rondvragen wie er kan lassen, en een deftige stevige achterstang en voorstang laten lassen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:15

Marijke schreef:
Nee die steun missen ze juist helemaal niet is mijn ervaring. Heb ooit een jaarling er in gehad met schot en die had de boel behoorlijk toegetakeld, voorbeen over de stang, etc. en daarna zonder schot aan twee kanten vast en geen vuiltje aan de lucht.

Het ligt aan de chauffeur of ze dat tussenschot missen. Bij een goed chauffeur missen ze dat schot inderdaad niet.

Ik lees echter ook hier weer tussen de regels door dat veel mensen geen flauw idee hebben wat comfortabel reizen voor een paard is.
Het gaat helemaal niet om langzaam, het gaat om "smooth". Het tempo is maar heel beperkt van invloed, stuur en gaspedaal bepalen voor 80% het rijdcomfort van het paard.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:04

Ben ik helemaal met je eens Ikke maar de kwaliteiten van de chauffeur en het "smooth" kunnen rijden is ook weer afhankelijk van de (goede) combinatie (en met name dan het trekkend voertuig) natuurlijk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:11

Ik vervoer mijn paard ook alleen in een tweepaards, zonder tussenschot.
Ik weet niet of ik zo uitzonderlijk 'smooth' rijd, of dat mijn paard zo stevig als een huis staat, maar we zijn er allebei erg tevreden over :D Mijn paard is superrustig in de trailer, ik voel hem heel af en toe een pasje verzetten. Hij komt relaxt aan op de plaats van bestemming ( pas nog 3,5 uur aan één stuk door moeten rijden, geen centje pijn ). Vooral met het laden vind ik het enorm voordeel, die dikbil van mij wil wel eens wat lomp zijn, en zonder schot heb je toch wat meer ruimte.
Op een smalle 1.5 paard was hij veel gestresster en onrustiger, wij houden het hierbij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:53

Marijke schreef:
Ben ik helemaal met je eens Ikke maar de kwaliteiten van de chauffeur en het "smooth" kunnen rijden is ook weer afhankelijk van de (goede) combinatie (en met name dan het trekkend voertuig) natuurlijk.

Bullsh*t, been there, done that. Zelfs met een Opel Kadett 1,7 Diesel kun je het voor je paard comfortabel maken, ook al mag die Opel het absoluut NIET trekken. Dat je het jezelf een stuk eenvoudiger maakt met een Range Rover 3,9 automaat, lijkt me duidelijk.........