Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mijn paard is daar heel gevoelig voor, en doordat ik altijd consequent maar eerlijk ben heb ik nu een super band met hem, en doet hij eigenlijk nooit meer vervelend
En dan ben ik gewoon heel lang bezig om haar te laten ontspannen. Ik ben het ook met jou eens, MysticTinker, consequent zijn is iets heel anders dan je geduld verliezen. Ik verlies wel een mijn geduld, ik ben echt zo'n doordrammer
maar als ik een keer onnodig streng ben voel ik me ontzettend schuldig, en doe ik het niet snel weer
misschien 2a 3 keer per jaar???
Dit komt voornamelijk voor wanneer we hoefjes gaan uitkrabben (waar hij ongeveer NOOIT een probleem van maakt behalve op dàt moment), dan begint hij te draaien en te keren om me weg te duwen en met z'n staart zwiepen etc. Dan durf ik hem al weleens een tik op z'n kont te geven. Gelukkig gebeurt dat niet al te vaak en is het na DE TIK geen probleem meer & is hij m'n maatje weer.
]. Maar als ik rijd, doen we wat ík wil [kijk daarbij wel hoe het paard in zijn vel zit etc. maar dat lijkt me logisch]. Kan daarbij als het echt te ver gaat goed uitbarsten en hem/haar heul streng aanpakken, maar meestal is het ook gekloot wat hij doet, mijn merrie heeft dat niet zo en die kan af en toe ook gewoon terug 'vechten' en dan weet ik het weer haha
Maar het gebeurt nog wel eens..en als ik dan eens boos doe op haar voel ik me achteraf ook hartstikke schuldig dus gebeurt niet vaak
Judith_ schreef:Voorheen kon ik bij mijn paard nog wel eens ontploffen. Vooral omdat hij mijn toevluchtsoord was vanuit huis. Dan kan je behoorlijk teleurgesteld worden als dat gene waar je naar uit keek en wat je op moet fleuren tegenvalt door een druk paard wat lastig wordt van een blaadje.
Het is vrij lastig om uit te leggen hoe mijn paard precies reageert. Maar het komt zo op mij over dat hij vriendelijk verzoekt om af te stappen. Hij weigert nog een stap te zetten met mij op zijn rug. Hij wordt niet kwaad, hij draaid niet door. Maar vind dat hij zo niet met mij op pad gaat. Als ik dan af gestapt ben kan ik schreeuwen en stampen zonder dat hij een kik geeft. Als ik klaar ben wil hij wel even komen knuffelen en is het over.
Waarschijnlijk is het gewoon projectie van mijn gevoelens en ideeën op mijn paard maar het werkt wel. Voor ik echt onredelijk wordt, helpt mijn paard mij herrinneren aan het af stappen.
Ik verlies niet mijn geduld door een actie van mijn paarden, maar omdat ik vol frustratie naar ze toe ga en vervolgens bij elk pasje verkeerd kan ontploffen. Tegenwoordig kan ik eerst 5 km mijn stress er uit fietsen. En mocht ik dan nog chagerijnig bij ze komen kan ik naar ze fluiten. Dan komen ze echt niet voor ik gekalmeerd ben.
Ideale therapeuten, die paarden.
We moeten er trots op zijn!
.
Maar omdat ik weet dat 't niet helpt als ik dit op m'n paard afreageer lukt het wel steeds beter om die negatieve energie om te zetten in iets positiefs. Wil hij iets niet doen of is 'ie ergens bang voor? Dan maken we dat tot het onderwerp van de les van vandaag en oefenen we stap voor stap totdat hij 't wel doet. Bizzybijtje schreef:Soms kan ik ook weleens mijn geduld verliezen.![]()
Het zijn wel 2 shetlanders, pubers én hengsten, dus een driedubbel probleemZe kunnen afentoe wel 'proberen' om de grens op te zoeken, dan probeer ik zo lang mogelijk mijn geduld te bewaren maar ja... ook daar is een grens
Maar toch: vandaag was in het nieuws dat kinderen met ouders die vaak tegen ze schreeuwen zelf vaak agressief worden.
En die kinderen begrijpen nog wat je zegt; jouw shetjes niet, dus... Maar ik leef met je mee!
ElsB schreef:Bizzybijtje schreef:Soms kan ik ook weleens mijn geduld verliezen.![]()
Het zijn wel 2 shetlanders, pubers én hengsten, dus een driedubbel probleemZe kunnen afentoe wel 'proberen' om de grens op te zoeken, dan probeer ik zo lang mogelijk mijn geduld te bewaren maar ja... ook daar is een grens
Ja, opvoeden is heel moeilijk!Maar toch: vandaag was in het nieuws dat kinderen met ouders die vaak tegen ze schreeuwen zelf vaak agressief worden.
En die kinderen begrijpen nog wat je zegt; jouw shetjes niet, dus... Maar ik leef met je mee!