Scheren, deken met of zonder hals?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brembos

Scheren, deken met of zonder hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 12:56

Hallo,
Ik heb vaker paarden geschoren, maar nog nooit mijn eigen paard. Nu is het dit jaar bijna noodzakelijk om hem te scheren, omdat we met horseball gaan meedoen in de wintercompetitie en bijvoorbeeld op jumping mechelen moeten spelen (een erg warme hal). Ik heb op dit moment een bijna nieuwe deken van BR (jos lansink), die is 370 grams. Hier zit echter geen nek aan. Qua gram lijkt het me de ideale deken voor een geschoren paard, maar ik twijfel of ik geen halsdeken moet gebruiken.
Ik heb namelijk wel eens gezien dat een geschoren paard wat zonder hals stond veel dikker en sneller haar terug kreeg op zijn hals dan op de rest van zijn lichaam. Dit paard stond wel in een buitenstal, mijn eigen paard staat in een binnenstal. Wat zijn jullie ervaringen met een geschoren paard die zonder halsdeken staat? Mijn paard staat per dag ongeveer 6 uur buiten en ik heb niet zoveel zin een compleet nieuwe deken met hals te moeten kopen, en een regendeken met hals eroverheen lijkt me weer erg warm.
Dan heb ik nog een vraagje, komt het haar na het scheren in de zomer weer als vanouds terug of zal je altijd blijven zien dat het paard is geschoren? Mijn paard heeft nu een ontzettend mooie glanzende vacht en ik hoop niet dat dat volgende zomer anders wordt. En dan de laatste vraag, mijn paard krijgt vanwege zijn bijzondere bouw (anglo-arabier) vaak schuurplekken op zijn borst van de deken. Kan dit kwaad als hij straks geschoren is?
Alvast bedankt!

heudensfreak

Re: Scheren, deken met of zonder hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:13

die van mij (beiden helemaal geschoren) staan zonder halsdeken
eigenlijk zijn die niet nodig als je paard op stal staat
wel zou ik ze gebruiken als ze bv altijd op de wei staan

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:44

ik denk niet dat een halsdeken noodzakelijk is, maar als je paard buiten staat, lijkt het me wel beter. ook omdat de haren in de nek anders echt wel sneller gaan groeien dan die op het lichaam.
De volbloeds die vorige winter geschoren werden (hoog streepmodel) zagen er deze zomer super goed uit (glanzende fluweel zachte vacht) en je zag echt geen verschil tussen de geschoren stukken en niet geschoren stukken. Bij eentje heb je het wel een tijdje gezien, maar die was een beetje ziek en liet haar wintervacht niet goed los.
Verder zien dat je een deken met gladde binnenvoering op de borst hebt en een goed model. 't ene model past/valt beter aan de borst dan het andere, maar dit hangt ook samen met de bouw van je paard natuurlijk. 't moet ruim genoeg zitten en mag niet naar achteren schuiven/trekken
En anders misschien zo'n borstbeschermer kopen?

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:45

Halsdeken is echt 10× niks..
Je hele manen gaan ervan naar de klöte ;)

Je hebt indd kans dat de haren op de hals íéts meer groeien, maar bij mij valt dat erg mee :j

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:33

Mijn paardje is van top tot teen geschoren, en staat nu onder een 300 grams zonder hals.
Ik ga niet beginnen aan halsdekens, vind dat een geprut, en daarbij is het niet zo lekker voor de manen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:38

Mijn geschoren paarden hebben wel allebei een deken met hals (1 heeft de Rambo Duo, de andere heeft een Rhino Plus). Ik vind het prettiger dan een deken zonder hals. Dit omdat de haren op de hals dan inderdaad niet sneller teruggroeien. Van schuren bij de manen heb ik bij beide paarden geen last; de halzen zijn namelijk heel licht en hebben een supergladde binnenkant.

mariinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:39

ik sluit me bij de rest aan! Een halsdeken is niet echt nodig en is niet echt best voor je manen..

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:42

die van mij staat savonds op stal en verder op de wei.. maar absoluut nu geen halsdeken.. ben bang dat haar hele manen daarvan gaan afschuren..

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:45

Ik heb welleens een paard gezien, daar hadden ze een driehoek op elke schouder laten staan.
Wel effectief om de schuurplekken wat te beperken. Alleen op het laatst had hij kale rondjes in die
driehoeken :Y) Toen konden ze er wel af :P

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:46

Maar voor je paard is het minder prettig. Je haalt zijn hele bescherming weg op zijn hals maar geeft hem er niets voor terug, zelfs niet als het vriest. Schuren kan je voorkomen door een goede hals met een licht gewicht en gladde binnenzijde en - uiteraard - een goede pasvorm.

Morrie05

Ik heb ook een deken zonder hals, maar heb laatst wel een losse hals gekocht. Bij ons komen ze alle dagen gewoon buiten de hele dag en als het regent doe ik de hals wel om. Als ik weet dat het droog blijft laat ik hem af.

Horseware

Barvrouwke schreef:
Ik heb welleens een paard gezien, daar hadden ze een driehoek op elke schouder laten staan.
Wel effectief om de schuurplekken wat te beperken. Alleen op het laatst had hij kale rondjes in die
driehoeken :Y) Toen konden ze er wel af :P

Heel creatief, maar koop dan een goede deken zou ik zeggen ;-)

Brembos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 22:02

Poe, nu iedereen iets anders zegt twijfel ik nog steeds. Mijn paard's manen zijn kort geknipt en staan omhoog, daarom heb ik liever ook geen hals omdat zijn manen er dan vast heel grappig bij gaan staan. Maar als het straks gaat vriezen en mijn paard gaat naar buiten dan is het wel weer heel erg koud voor zijn geschoren hals. Misschien dat ik er dan een regendeken met hals overheen kan leggen, alleen als hij buiten staat? Heb geen zin om een compleet nieuwe dikke winterdeken met hals te kopen, zeker omdat mijn paard zo'n lastige pasvorm heeft en ik bij een goedkope deken geen goede pasvorm verwacht. Hebben jullie wel eens meegemaakt dat de huid op de borst kapot gaat van het schuren? heb tot nu toe alleen kapotte haren gehad. Van een borstbeschermer krijgt ze juist meer schuurplekken:(.
En komt bij jullie de zomervacht weer mooi terug of blijf je een verschil met ongeschoren paarden zien?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:14

Brembos schreef:
Poe, nu iedereen iets anders zegt twijfel ik nog steeds. Mijn paard's manen zijn kort geknipt en staan omhoog, daarom heb ik liever ook geen hals omdat zijn manen er dan vast heel grappig bij gaan staan. Maar als het straks gaat vriezen en mijn paard gaat naar buiten dan is het wel weer heel erg koud voor zijn geschoren hals. Misschien dat ik er dan een regendeken met hals overheen kan leggen, alleen als hij buiten staat? Heb geen zin om een compleet nieuwe dikke winterdeken met hals te kopen, zeker omdat mijn paard zo'n lastige pasvorm heeft en ik bij een goedkope deken geen goede pasvorm verwacht. Hebben jullie wel eens meegemaakt dat de huid op de borst kapot gaat van het schuren? heb tot nu toe alleen kapotte haren gehad. Van een borstbeschermer krijgt ze juist meer schuurplekken:(.
En komt bij jullie de zomervacht weer mooi terug of blijf je een verschil met ongeschoren paarden zien?

2 van mijn paarden kregen schuurplekken van dekens met een wollen of fleece voering. Nu heb ik alleen nog Horsewaredekens. Deze hebben een hele gladde binnenzijde, waardoor ze niet schuren.

Jammer dat je al een deken hebt. Anders zou een deken met een afneembare hals een mooie oplossing zijn natuurlijk. Misschien een goed idee voor als deze deken die je nu hebt gesneuveld is? In de tussentijd zou jouw optie (regendeken met hals er overheen) een noodoplossing kunnen zijn.

Als ik het overigens goed begrepen heb is jouw deken 370 grams gevoerd, toch? Ik moet zeggen dat ik dit - als er geen gevoerde hals bij zit - wel wat koud vind voor een geschoren paard als het erg koud wordt. Ik zou er dan wel een onderdeken onder doen. Tip: neem een onderdeken met een zo glad mogelijke binnenzijde, anders heb je een grote kans dat het gaat schuren.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:21

Brembos schreef:

Kou is niet zo erg voor een paard, ik zou juist oppassen met wind en regen. Een regendeken over een waterdichte deken doen zou ik ook niet doen, omdat dan je andere deken niet meer goed kan ademen. Ik heb horseware dekens en ben er erg tevreden over, net als wat horseware al zegt ze zijn glad van binnen waardoor ze gemakkelijk over de haren heen glijden.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:26

Je hebt toch van die losse halsdekens. Dan zul je even moeten kijken hoe die moeten worden bevestigd en dan die bevestigingspunten door een zadel of schoenmaker op jou deken laten bevestigen. Dan kun je de hals erop doen als ze naar buiten gaat :)*

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:01

Toen mijn paard nog geschoren werd, stond hij altijd zonder halsdeken. En dat was een buitenstal. De haren op de hals werden inderdaad wel heel ietsjes langer als op de rest van zijn lijf, maar om dat te zien moest je er echt met je neus bovenop zitten. Met rijden had hij daar ook geen last van. Indien nodig zou je ook altijd een tweede keer kunnen scheren.

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:03

Zodra mijn paard geschoren is krijgt ie een los halsstuk erbij. Hij loopt overdag buiten en de wind kan soms behoorlijk fris zijn.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:11

Ik heb mijn paard dit jaar voor het eerst geschoren en ik heb wel een deken met hals. Ik vind je scheert je paard en doet een dikkere deken op vanwege dat je zijn bescherming weg haalt maar als je niks om de hals doet houden hun het daar niet goed warm. Ik heb nog nooit gezien dat manen wegschuren maar wel dat ze op een plek gaan splitsen. Een vriendin van mij heeft altijd een hals op in de winter en zomers zijn haar paards manen gewoon weer mooi.
Mijn paard staat trouwens tussen de 6 a 8 uur buiten per dag.

_Nicky_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:16

Mijn paard is ook geschoren. Ik heb een deken waar je de hals af kunt halen. Deze doen we er enkel aan als hij in de wei staat. Bij mijn vorige pony had ik de halsdeken er continu aan en de manen begonnen ervan uit te vallen dus dat was niet zo een succes.

beer27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:04

met hals is niet echt best voor de manen indd. maar na een dag deze deken niet op is dat zo bijgetrokken (je kunt dan een nacht voor de wedstrijd zonder hals op doen) mijn paard staat op een buitenstal dus ik heb zeker wel met hals erop

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:08

mijn paardje staat ook met hals.
manen blijven goed omdat er in de hals zon speciaal stukje zit dat de manen beschermt.

heb de hals vooral zodat de vacht niet zo snel terug groeit.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:09

Mijn paard wordt volgende week voor t eerst geschoren. Ik heb een 400 grams deken met een wat opstaande hals (dus niet hele hals) en ben benieuwd hoe hij het hieronder gaat doen :)
Hij staat nu ongeschoren onder 200 gram :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 01:18

mijn paard is voor het 5e jaar geschoren en staat dag en nacht buiten altijd zonder hals heeft wel manen aan beide kanten. Hij krijgt ook nooit meer op dan 360gr op heb nog nooit mee gemaakt dat zijn hals sneller vacht aan maakte! Ook merk ik geen verschil met zijn zomervacht