Te lief

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

j0ytjeeh

Te lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 19:52

Ik heb sinds 3 maandjes me eige paardje en merk nu al dat ik te lief ben voor er.
Ik heb voordat ik er kocht, Bijoux al anderhalf jaar verzorgd. en best veel met er mee gemaakt.
ze is in april een keer verkocht en toen weer terug gekomen.
heb er aantal dingen beleerd en tegen slagen gehad met er.
nu ook weer een tegen slag. ze heeft last van er tanden volgende week vrijdag komt de tandarts.
als er tanden getrokken moeten worde. durf ik er niet bij te zijn kan pijn bij haar niet aan zien.
als ik les heb dan is het te merken dat ik te lief ben ze neemt me te vaak in de maling...
ik reageer niet of te laat.
ik kan het ook niet zo goed aan zien als iemand anders haar dan wel aanpakt.
hoe doen jullie dat??
neemt je paar jou ook in de maling?
of geven jullie ze vind opp hun kop????
ik ga nu met er grond werk doen wil er gaan longeren zonder longeer lijn. en we zijn begonnen met een klikker training.
ze is 3 en haf jaar en begonnen met stijgeren, der rechter hand is egt een drama... en weet niet meeer wat ik er mee moet. ik heb er nu al een week niet gereden en het gaat wel al wat beter met er ze heeft gewisseld en word vrolijker. nog een week a ander half niet rijden en dan ga ik er weer voor het eerst op.

hoop jullie menning te horen hier over;)

Groetjes Joy

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:21

Iets minder betweterig mag wel hoor, ik zie hier nergens een probleem met mennen.
Je hebt les zie ik in je post, dan is het de bedoeling dat je daarmee (met behulp van) je problemen oplost.
Lukt dat niet, dan zou ik op zoek gaan naar een andere instructeur.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Te lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:25

Omdat dit voornamelijk over het gedrag staat verplaats ik dit topic van AR naar OPG.

Tevens heb ik de offtopic reacties verwijderd en wil vragen graag ontopic te reageren.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:27

Consuquent zijn. Les nemen van een goede instructeur, en je paard de grens laten zien, pak je paard maar een keer goed aan, jij bent de baas, altijd.

j0ytjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 10:57

dat is dus het probleem bij mij ik weet dat ik de baas ben maar durf er niet te straffen.
ook vind ik het erg moeilijk om te zien als iemand anders het dan wel doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:03

Hoe lang is het paardje al onder het zadel, wie heeft haar ingereden?

XDangerousX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:56

Je zou toch wat strenger moeten worden, als je te lief voor een paard bent denkt ie dat ie allles mag!
je moet laten zien dat jij de baas bnet, je paard veranderd heus niet van gedachten als jij even wat strenger doet. Dan weet hij wie jij bent en wat je wil!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:58

Als je paardje 3,5 is, kan het best zijn dat ze dingen aan het uitproberen is. Als je niet kunt zien hoe iemand anders haar aanpakt (en dan weer, wat vind jij aanpakken?) dan moet je toch een beetje eelt op je ziel kweken. Als je de indruk hebt dat het met grondwerk beter gaat, dan blijf je dat op dit moment toch even doen? Niemand dwingt je om erop te stappen, en je paard beweging geven en met hem spelen kan ook vanaf de grond.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:11

3,5 is ook nog erg jong! Ze is nog een jonkie en moet nog een hoop leren. En jij moet haar daarbij helpen, wat mag wel, wat mag niet. Als je niet consequent bent of alles toe laat wordt je paardje daar ook alleen maar onzeker van of gaat steeds meer vervelende truukjes ontwikkelen.

Ik denk dat je bij jezelf moet nadenken waarom je niet durft (bang voor haar volgende reactie, dat ze heftiger reageert? of bang dat je haar pijn doet? of bang dat ze je niet meer lief vindt? Of bang dat je het niet terecht doet?) Ik denk dat je dat eerst van jezelf moet weten en dan kan bedenken of dat reëel is of niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:20

Nog een kleine opmerking waar je over na kunt denken: paarden willen leiding hebben, willen struktuur hebben, anders weten ze niet waar ze aan toe zijn. En kun jij ze die leiding niet geven, gaan ze het zelf invullen, en dan kan heel gevaarlijk worden. Jij vindt het toch ook fijn als je ouders duidelijk vertellen wat je mag of niet, en dat er op school en op je werk duidelijkheid is omtrend de regels? Een paard vind dat dus ook. Zijn er geen regels, dan maken ze die zelf, en dat is minder leuk, omdat je dan iedere keer weer moet corrigeren (lees goed: ik zeg corrigeren en niet straffen, want waarom zou je hem straffen als je zelf de regels niet duidelijk maakt?). Dus wil jij een goede baas zijn, dan moet je toch duidelijke regels stellen en er voor zorgen dat je paard zich daaraan houdt.

j0ytjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:52

Mindim schreef:

uhmmm ik denk ze in december er voor het eerst op zijn geweest.
een meisje die stevig in het zadel ziit heeft er in gereden omdat we dachten dat ze net zo als der moeder zou gaan reageren want die was niet zo heel erg lekker met inrijden.
ze heeft de laatste paar weken( weet niet hoeveel) in de lessen mee gelopen op de manege.
ze is al een keer verkocht en terug gekomen omdat zze daar ging stijgeren en niet leuk vond daar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:57

Ik denk dat je er goed aan doet om het paard toch nog even door een ervaren iemand te laten doorrijden. Sluit even uit dat er problemen zijn in de rug, maar het steigergedrag moet je zo snel mogelijk de kop indrukken. Een 3,5 jarige hoort in mijn ogen niet in manegelessen mee te lopen, teveel wisselende ruiters kan op die leeftijd en in dat stadium van opleiding averechts gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:22

Het paard is 3,5 en in december (ik neem aan vorig jaar) zijn jullie er op gaan rijden, dat maakt paard 2,5 jaar oud en dan ook al in de manegelessen. Joh, laat dat doen door iemnd die er verstand van heeft. Logisch dat het beestje nukkig wordt.
Je bekijkt het per paard, je gaat toch geen paard heel vroeg inrijden, omdat mams vervelend was met inrijden?

Tjonge jonge, wat een triest verhaal weer.

j0ytjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:01

Mindim schreef:
Het paard is 3,5 en in december (ik neem aan vorig jaar) zijn jullie er op gaan rijden, dat maakt paard 2,5 jaar oud en dan ook al in de manegelessen. Joh, laat dat doen door iemnd die er verstand van heeft. Logisch dat het beestje nukkig wordt.
Je bekijkt het per paard, je gaat toch geen paard heel vroeg inrijden, omdat mams vervelend was met inrijden?

Tjonge jonge, wat een triest verhaal weer.

ik had toen niks te zeggen over haar dus kon niks doen. en ze reed pas vanaf de zomer vakantie in de les.
misschien een triest verhaal maar helaas heb ik er niks over te zeggen over dat...
ze moest er geld ofzoo eruit rijden. daarom ben ik erg blij ben dat ik er gekocht hebt omdat ze niet meer heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:19

Het is idd fijn dat ze nu niet meer met wisselende ruiters in de les hoeft. Maar het is duidelijk dat er in haar vroege carriere als rijpaard eigenlijk teveel ruiters op haar rug hebben gezeten, en ze zo al heel vroeg heeft geleerd om bepaalde truukjes toe te passen. Truukjes die jij nu duidelijik niet op kunt lossen, en truukjes die haar in haar hoofd en in haar character sterker hebben gemaakt. Dat kan zowel positieve als negatieve uitwerkingen hebben. Maar ga er van uit dat het niet altijd positief hoeft te zijn. Daarom zou ik toch nog even het extra geld investeren om haar door een consequente ruiter verder door te laten rijden en te laten bevestigen in hetgeen ze tot die tijd heeft geleerd. Daar heb jij op de lange duur alleen maar profijt van, helemaal omdat je aangeeft te lief voor haar te zijn....

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:31

Zoals Cassidy al zegt een paard heeft een leider nodig, heeft ie dat niet gaat hij zelf de leider positie op zich nemen wat erg gevaarlijk kan worden!
Wees duidelijk en zeer consequent tegenover je paard!
Dit begint bij de basis, stilstaan is stilstaan doet hij dit niet laat hem dan een paar passen achterwaarts gaan, laat hem ook niet in jou 'persoonlijke' ruimte komen (dwz niet dichter tegen je aan als b.v. 30 cm) doet ie dat wel zet je hem in zn achteruit.
Dit zijn 2 kleine voorbeelden, dit word in het wild in de kudde ook zo opgelost.
Het achterwaarts laten lopen betekend in paardentaal, he denk erom ik ben de leider en je mag niet over me heen lopen, achteruit jij.. Op deze manier breng je je paard 'regels' bij.
Luisterd hij niet, dan mag je hem best een schop verkopen hoor! Nu kan iedereen gaan roepen dat is ziel, maar paarden in het wild trappen ook van zich af als ze iets niet pikken, of als een ander paard niet luisterd naar de lichaamssignalen van het andere paard, en ik kan je zeggen als hij een trap van een ander paard krijgt komt dat echt vele malen harder aan als dat wij een een schop uitdelen. Als ik jou was zou ik eerst dit soort dingen met hem gaan oefenen (grondwerk dus) en hem eens een paar maandjes vrij te geven van het werk onder de man.
Voor mijn pony ben ik ook erg streng heb haar nu 5 mnd en ze kwam groen van het land af. Ik hoef maar om te zeggen (dus niet op dr kont te gaan duwen) en ze gaat om, met hoeven uitkrabben ga ik naast haar staan en zeg voet en ze tilt dr been op, (na het aansingelen trek ik altijd dr voorbenen even naar voren omdat ze anders singelwondjes krijgt) Hoef maar voor haar te gaan staan en voet te zeggen en ze tilt haar been al naar voren. Als ik haar aan het poetsen ben zal ze zelden zich tegen me aandrukken (om gaan) ik hoef dan maar euh te zeggen en ze gaat weer terug, doet ze dit niet krijgt ze een tikje in dr buik. Nee is bij mij nee en ja is ja.
Zoals je ziet is mijn advies AANPAKKEN je krijgt er een super attente pony van en belangrijker een pony die respect voor j heeft en voor je door het vuur gaat want JIJ laat zien dat je zijn leider bent en hij beloont dat door je te vertrouwen en alles voor je te willen doen

Nog even erbij vermelden dat mijn pony in het begin niet de makkelijkste was, viel aan in de stal en als ze schrok was ze zo sterk dat ze zich gewoon lostrok. (zie eerder topic van mij)

j0ytjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 20:38

idylle schreef:
Zoals Cassidy al zegt een paard heeft een leider nodig, heeft ie dat niet gaat hij zelf de leider positie op zich nemen wat erg gevaarlijk kan worden!
Wees duidelijk en zeer consequent tegenover je paard!
Dit begint bij de basis, stilstaan is stilstaan doet hij dit niet laat hem dan een paar passen achterwaarts gaan, laat hem ook niet in jou 'persoonlijke' ruimte komen (dwz niet dichter tegen je aan als b.v. 30 cm) doet ie dat wel zet je hem in zn achteruit.
Dit zijn 2 kleine voorbeelden, dit word in het wild in de kudde ook zo opgelost.
Het achterwaarts laten lopen betekend in paardentaal, he denk erom ik ben de leider en je mag niet over me heen lopen, achteruit jij.. Op deze manier breng je je paard 'regels' bij.
Luisterd hij niet, dan mag je hem best een schop verkopen hoor! Nu kan iedereen gaan roepen dat is ziel, maar paarden in het wild trappen ook van zich af als ze iets niet pikken, of als een ander paard niet luisterd naar de lichaamssignalen van het andere paard, en ik kan je zeggen als hij een trap van een ander paard krijgt komt dat echt vele malen harder aan als dat wij een een schop uitdelen. Als ik jou was zou ik eerst dit soort dingen met hem gaan oefenen (grondwerk dus) en hem eens een paar maandjes vrij te geven van het werk onder de man.
Voor mijn pony ben ik ook erg streng heb haar nu 5 mnd en ze kwam groen van het land af. Ik hoef maar om te zeggen (dus niet op dr kont te gaan duwen) en ze gaat om, met hoeven uitkrabben ga ik naast haar staan en zeg voet en ze tilt dr been op, (na het aansingelen trek ik altijd dr voorbenen even naar voren omdat ze anders singelwondjes krijgt) Hoef maar voor haar te gaan staan en voet te zeggen en ze tilt haar been al naar voren. Als ik haar aan het poetsen ben zal ze zelden zich tegen me aandrukken (om gaan) ik hoef dan maar euh te zeggen en ze gaat weer terug, doet ze dit niet krijgt ze een tikje in dr buik. Nee is bij mij nee en ja is ja.
Zoals je ziet is mijn advies AANPAKKEN je krijgt er een super attente pony van en belangrijker een pony die respect voor j heeft en voor je door het vuur gaat want JIJ laat zien dat je zijn leider bent en hij beloont dat door je te vertrouwen en alles voor je te willen doen

Nog even erbij vermelden dat mijn pony in het begin niet de makkelijkste was, viel aan in de stal en als ze schrok was ze zo sterk dat ze zich gewoon lostrok. (zie eerder topic van mij)

okeej dat is wel een boeiend verhaal. dat wat jij verteld wil ik erg graag. ik ga er op letten en me zelf en haar verbeteren. ik ben heel bang dat als ik er der zin niet geef dat ze me dan gaat haten en niet meer wilt doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:46

Ze gaat je pas haten als jij niet duidelijk bent. Wees duidelijk en eerlijk en konsekwent naar je paard toe, en je hebt er straks een wereldpaard aan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:31

Idd, maak je er niet druk over dat ze je straks niet meer lief vind. Een paard luisterd immers altijd naar de leider en probeerd ook altijd in een goed blaadje te komen bij de leider. Juist omdat je paard tegen je op zal kijken als jij je als leider gaat gedragen zal hij alles voor je over hebben! Maar zoals ik al eerder zei, wees consequent en straf alleen daar waar nodig en vergeet voorla de goede dingen niet te belonen!
Succes ermee

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:50

Hoi

In mijn ogen is het niet erg om lief te zijn. Overal waar te voor staat is natuurlijk bijna nooit goed.
Drieen een half jaar is best jong.
Misschien is ze er mentaal nog niet aan toe om al ingereden te worden.
Zelf ben ik niet van het straffen. Ik bekijk waarom iets zo gebeurt zoals het gebeurt. Pas dit aan en kijk hoe dat lukt.
Belangrijk is wel om niet over je heen te laten lopen.
Duidelijke grenzen stellen zonder hierin te straffen.
We doen nu dit en dat doe je hoe dan ook. Al is het maar met kleine stapjes of over 5 minuutjes. Sluit dan je ding ook af en stop met je werk.
Mijn 5 jarige is een echt pubertje geweest. Ik heb er voor gekozen om hem later in te rijden. Tussen de 4 en 5 jaar ben ik begonnen met het daadwerkelijke inrijden.
Daarvoor was hij er mentaal niet aan toe. Was ik dan al wel begonnen dan was het niet zo gemakkelijk gegaan als nu.
Ik heb zelf ook momenten gehad dat ik zoiets had van pff gaat dit ooit nog goed komen toen hij lekker aan het puberen was.
Maar met geduld gaat alles goed komen. Het waait vanzelf over als je rustig, geduldig en consequent bent en bepaalde grenzen stelt. In oog houdend wat het paard mentaal al aan kan qua werk.
Ik ben zelf niet bezig met de leider zijn. Ik ben meer bezig met een samenspel creeeren. Hoe ik het zo kan overbrengen dat het leuk is, een wederzijds respect is wel van belang.
In een kudde heb je ook meerdere soorten relaties en meerdere soorten leiders.
Ik wil graag degene zijn waarvan mijn paardjes denken he die is betrouwbaar daar wil ik graag bij zijn en voor werken.
Waarschijnlijk is dit wel de leider, maar het domineren en straffen past niet bij mij.
Ik wil graag de passieve leider zijn.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:37

@spyro, dit is helaas niet met elk paard mogelijk wat jij zegt..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:44

j0ytjeeh schreef:
Mindim schreef:

uhmmm ik denk ze in december er voor het eerst op zijn geweest.
een meisje die stevig in het zadel ziit heeft er in gereden omdat we dachten dat ze net zo als der moeder zou gaan reageren want die was niet zo heel erg lekker met inrijden.
ze heeft de laatste paar weken( weet niet hoeveel) in de lessen mee gelopen op de manege.
ze is al een keer verkocht en terug gekomen omdat zze daar ging stijgeren en niet leuk vond daar.

in je profiel staat dat je haar zelf hebt ingereden?

en je zegt er d'r let hier op.
je komt voor mij zo over als een meisjedat 11/ 12 is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:45

j0ytjeeh schreef:
als ik les heb dan is het te merken dat ik te lief ben ze neemt me te vaak in de maling...
ik reageer niet of te laat.
ik kan het ook niet zo goed aan zien als iemand anders haar dan wel aanpakt.
hoe doen jullie dat??
neemt je paar jou ook in de maling?
of geven jullie ze vind opp hun kop????

Hey Joy,

Wat versta jij onder aanpakken? Want ik rijd zonder zweep en sporen, met een lang teugeltje, maar ook ik 'pak mijn paard wel eens aan'. Straffen doe ik eigenlijk bijna niet, als ze iets doet wat niet mag dan zorg ik dat ze het doel wat ze daarmee voor ogen heeft niet bereikt. Dus als ze niet stilstaat, omdat ze andere dingen interessanter vindt, moet ze ELK stapje terugzetten die ze heeft gezet. Dit geld voor een stapje opzij, een stapje naar voor of naar achter. Ik zet haar altijd weer terug op haar plek. Ik word niet boos, roep geen 'uuuh' en verkoop haar geen tik. Ik zeg alleen wat ze wel moet doen ('ho sta') en al het foute wordt gecorrigeerd. Als ze gewoon in een rustige bui is, mag ze best wel eens een stapje zetten, zolang ze maar niet echt aan de wandel gaat.

Daarbij is het ook nog eens zo, dat een goeie leider, de minste trappen uitdeelt van allemaal. Een leider moet een natuurlijk overwicht hebben, het vergrootten van de pupillen kan al genoeg zijn. Verder vind ik niet dat je zelf je paard maar een trap moet verkopen omdat paarden elkaar ook trappen. Paarden leven in hele andere omstandigheden met elkaar dan wat mensen met paarden doen.
Natuurlijk, als je paard op jou af komt gerend mag jij (net zoals een paard zou doen) je paard een trap verkopen. Maar als jij eerst gewoon vraagt of ie achteruit wilt, wat hij vervolgens niet doet en jij gaat ineens over in trappen, dan is dat niet paard-like.

j0ytjeeh schreef:
ik ga nu met er grond werk doen wil er gaan longeren zonder longeer lijn. en we zijn begonnen met een klikker training.
ze is 3 en haf jaar en begonnen met stijgeren, der rechter hand is egt een drama... en weet niet meeer wat ik er mee moet. ik heb er nu al een week niet gereden en het gaat wel al wat beter met er ze heeft gewisseld en word vrolijker. nog een week a ander half niet rijden en dan ga ik er weer voor het eerst op.

hoop jullie menning te horen hier over;)

Groetjes Joy

Het grondwerken is een hele goeie, zelf zou ik het liefste willen dat je je paard niet op mag voordat je een bepaald niveau grondwerk hebt. Je zegt dat je 'te lief' bent, maar volgens mij ben je alleen maar inconsequent, wat helemaal niet lief is voor een paard! Dat je het dan moeilijk vindt om te zien dat iemand anders hem wel aanpakt is ook volledig gegrond. Het paardje is van jou, jij moet de leider zijn, jij moet de regels opstellen. Jij doet dit niet, en hij wordt er op afgerekend.

Begrijp me niet verkeerd, je bedoelt het allemaal heel goed, en je zult vast heel lief zijn, maar ik hoop je hiermee te hebben laten inzien dat het helemaal niet lief is voor je paard. En dat je heus niet hoeft te slaan oid om je paard aan te pakken, alleen superconsequent.

xxToriya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:11

het zouden puberstreken kunnen zijn. Maar als je pony stout is, kun je hem ook met een zachte hand straffen. Geen tik met de zweep of keihad aan de teugels rukken. Als je paard bokt probeer hem aan het werk te zetten, maak voltes bijv. Luisterd je paard nog niet probeer dan alleen met een boze harde stem tegen hem te zeggen 'HEE! of NIET DOEN'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:50

Ja en dat werkt altijd hoor :n