Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mindim schreef:Hoe lang is het paardje al onder het zadel, wie heeft haar ingereden?
Mindim schreef:Het paard is 3,5 en in december (ik neem aan vorig jaar) zijn jullie er op gaan rijden, dat maakt paard 2,5 jaar oud en dan ook al in de manegelessen. Joh, laat dat doen door iemnd die er verstand van heeft. Logisch dat het beestje nukkig wordt.
Je bekijkt het per paard, je gaat toch geen paard heel vroeg inrijden, omdat mams vervelend was met inrijden?
Tjonge jonge, wat een triest verhaal weer.
idylle schreef:Zoals Cassidy al zegt een paard heeft een leider nodig, heeft ie dat niet gaat hij zelf de leider positie op zich nemen wat erg gevaarlijk kan worden!
Wees duidelijk en zeer consequent tegenover je paard!
Dit begint bij de basis, stilstaan is stilstaan doet hij dit niet laat hem dan een paar passen achterwaarts gaan, laat hem ook niet in jou 'persoonlijke' ruimte komen (dwz niet dichter tegen je aan als b.v. 30 cm) doet ie dat wel zet je hem in zn achteruit.
Dit zijn 2 kleine voorbeelden, dit word in het wild in de kudde ook zo opgelost.
Het achterwaarts laten lopen betekend in paardentaal, he denk erom ik ben de leider en je mag niet over me heen lopen, achteruit jij.. Op deze manier breng je je paard 'regels' bij.
Luisterd hij niet, dan mag je hem best een schop verkopen hoor! Nu kan iedereen gaan roepen dat is ziel, maar paarden in het wild trappen ook van zich af als ze iets niet pikken, of als een ander paard niet luisterd naar de lichaamssignalen van het andere paard, en ik kan je zeggen als hij een trap van een ander paard krijgt komt dat echt vele malen harder aan als dat wij een een schop uitdelen. Als ik jou was zou ik eerst dit soort dingen met hem gaan oefenen (grondwerk dus) en hem eens een paar maandjes vrij te geven van het werk onder de man.
Voor mijn pony ben ik ook erg streng heb haar nu 5 mnd en ze kwam groen van het land af. Ik hoef maar om te zeggen (dus niet op dr kont te gaan duwen) en ze gaat om, met hoeven uitkrabben ga ik naast haar staan en zeg voet en ze tilt dr been op, (na het aansingelen trek ik altijd dr voorbenen even naar voren omdat ze anders singelwondjes krijgt) Hoef maar voor haar te gaan staan en voet te zeggen en ze tilt haar been al naar voren. Als ik haar aan het poetsen ben zal ze zelden zich tegen me aandrukken (om gaan) ik hoef dan maar euh te zeggen en ze gaat weer terug, doet ze dit niet krijgt ze een tikje in dr buik. Nee is bij mij nee en ja is ja.
Zoals je ziet is mijn advies AANPAKKEN je krijgt er een super attente pony van en belangrijker een pony die respect voor j heeft en voor je door het vuur gaat want JIJ laat zien dat je zijn leider bent en hij beloont dat door je te vertrouwen en alles voor je te willen doen
Nog even erbij vermelden dat mijn pony in het begin niet de makkelijkste was, viel aan in de stal en als ze schrok was ze zo sterk dat ze zich gewoon lostrok. (zie eerder topic van mij)
j0ytjeeh schreef:Mindim schreef:Hoe lang is het paardje al onder het zadel, wie heeft haar ingereden?
uhmmm ik denk ze in december er voor het eerst op zijn geweest.
een meisje die stevig in het zadel ziit heeft er in gereden omdat we dachten dat ze net zo als der moeder zou gaan reageren want die was niet zo heel erg lekker met inrijden.
ze heeft de laatste paar weken( weet niet hoeveel) in de lessen mee gelopen op de manege.
ze is al een keer verkocht en terug gekomen omdat zze daar ging stijgeren en niet leuk vond daar.
j0ytjeeh schreef:als ik les heb dan is het te merken dat ik te lief ben ze neemt me te vaak in de maling...
ik reageer niet of te laat.
ik kan het ook niet zo goed aan zien als iemand anders haar dan wel aanpakt.
hoe doen jullie dat??
neemt je paar jou ook in de maling?
of geven jullie ze vind opp hun kop????
j0ytjeeh schreef:ik ga nu met er grond werk doen wil er gaan longeren zonder longeer lijn. en we zijn begonnen met een klikker training.
ze is 3 en haf jaar en begonnen met stijgeren, der rechter hand is egt een drama... en weet niet meeer wat ik er mee moet. ik heb er nu al een week niet gereden en het gaat wel al wat beter met er ze heeft gewisseld en word vrolijker. nog een week a ander half niet rijden en dan ga ik er weer voor het eerst op.
hoop jullie menning te horen hier over;)
Groetjes Joy