Zelf rijbroek maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inge1968

Zelf rijbroek maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 17:21

Zijn er hier mensen op bokt die zelf hun rijbroeken maken?
Dit omdat ik een lief buurmeisje heb van bijna 7 jaar oud die jammer genoeg aan overgewicht lijd.
Ze is gek op paarden en al een paar keer met ons mee geweest naar mijn dochter haar paard.
en ze heeft nu 2x een prive lesje gehad op een manege
Ze wil dus graag op paardrijden maar het probleem is de rijbroeken ze zijn te strak of veel te lang.
Ik had een maat 164 van mijn dochter die te klein is gegeven maar die komt niet over haar bovenbenen.
Maat 36 gaat net maar die is natuurlijk veel te lang.
Nu heeft ze gelukkig een handige moeder die veel zelf kleding maakt.
Dus nu was mijn vraag zijn er mensen die zelf rijbroeken maken.
Waar is hier patronen en stof voor te krijgen?
Of is er iets te koop op internet in grote maten?
Ik heb echt te doen met dit meisje ze word al gepest en ze vind paarden geweldig.
Ze zou dus helemaal gelukkig zijn als ze een broek heeft die haar goed past.

siskeh

Re: Zelf rijbroek maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:24

Ik denk dat je beter een "gewone" rijbroek korter kan maken.
(maar dan moet je waarschijnlijk wel eentje zonder knievlakken hebben)

Er zijn wel patronen voor rijbroeken hoor! even op patronensite's kijken ;)

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 23:09

siskeh schreef:
Ik denk dat je beter een "gewone" rijbroek korter kan maken.
(maar dan moet je waarschijnlijk wel eentje zonder knievlakken hebben)

Er zijn wel patronen voor rijbroeken hoor! even op patronensite's kijken ;)

ik denk dan dat het model er erg uit gaat als je hem korter maakt

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:12

Lief van je dat je hier over nadenkt!

Er zijn op patronen-sites wel paardrijbroekpatronen, en in de knippie heb ik ze ook wel eens gezien. Het moet dus wel bestaan, maar wáár ze precies zijn.... Maar dan moet haar moeder het ook nog goed kunnen aanpassen, want dan past een standaardpatroon haar waarschijnlijk ook niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:17

dovish schreef:
Lief van je dat je hier over nadenkt!

Er zijn op patronen-sites wel paardrijbroekpatronen, en in de knippie heb ik ze ook wel eens gezien. Het moet dus wel bestaan, maar wáár ze precies zijn.... Maar dan moet haar moeder het ook nog goed kunnen aanpassen, want dan past een standaardpatroon haar waarschijnlijk ook niet.

Precies, mijn idee...

Nadeel is ook dat de stof volgens mij ook niet zo goedkoop is!

Eventueel zou je ook op zoek kunnen gaan naar een "gewone" lekkerzittende broek of een dikke legging.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:17

Ik heb ook wel eens rijbroeken gemaakt voor mijn dochter en voor mezelf. het belangrijkste is toch wel dat je goede rekbare stof hebt. Goede rijbroeken stof is moeilijk te krijgen. Hier inde buurt zijn de stoffenwinkels allemaal ermee gestopt. balen dus. Tegenwoordig kopen we de rijbroeken . Ik heb de knippie met rijbroekpatroon hier nog wel. Als je er belang bij hebt, laat het even weten. dan komen we er wel uit, denk ik. Of ik kopieer het patroon, of ik stuur de hele knippie op. Ik heb ook nog wel een patroon voor een volwassene.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 23:21

sheela schreef:
Ik heb ook wel eens rijbroeken gemaakt voor mijn dochter en voor mezelf. het belangrijkste is toch wel dat je goede rekbare stof hebt. Goede rijbroeken stof is moeilijk te krijgen. Hier inde buurt zijn de stoffenwinkels allemaal ermee gestopt. balen dus. Tegenwoordig kopen we de rijbroeken . Ik heb de knippie met rijbroekpatroon hier nog wel. Als je er belang bij hebt, laat het even weten. dan komen we er wel uit, denk ik. Of ik kopieer het patroon, of ik stuur de hele knippie op. Ik heb ook nog wel een patroon voor een volwassene.

Super lief van je
Ik zal het eens met haar bespreken en dan zal ik je wel een pb sturen als ze de patronen wilt hebben.
misschien kun je ze dan inscannen en door mailen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:25

Ja dat is goed, ik hoor het wel.

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:28

The_Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:30

ja inprincipe kan je wel zelf een rijbroek maken, Wat ik ook vaak zie is gewoon leggings (daarzou je eventueel een zitvlak en kniestukken op kunnen naaien, gewoon een wat grovere stof pakken)
Maar je kan ook gewoon ribstof kopen die niet glad is en daarvan een rijbroek maken.
maar als je het simpel wil houden zou ik inderdaad gewoon rijbroek inkorten, Als je een standaard rijbroek heb dan gaat het model ook niet weg.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:21

Mijn moeder maakte mijn rijbroeken ook altijd zelf omdat ik ook aan de stevige kant was als kind zijnde. Was altijd heel erg leuk om eens met een ander kleurtje dan de standaard kleuren op de manege te komen. Iedereen vroeg altijd waar heb je die vandaan :D

Succes!

lollypopluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:52

Is het niet een idee om een legging te gebruiken als rijborek?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:36

De meeste kinderrijboeken zijn vrij recht, net als herenbroeken.
Ik denk dat je een herenrijbroek zonder kniestukken vrij simpel kunt vermaken tot kinderrijbroek.
In damesrijbroeken zit een veel duidelijkere pasvorm.

rLOVESed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:06

sheela schreef:

Ik las net dat je nog een rijbroek patroon in volwassenmaat hebt :D
Daar ben ik dus echt al een half jaar naar opzoek omdat ik erg lang ben, en ik ze veel te duur vind.
Dus heb je de patroon nog?

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:02

Ja dat heb ik nog wel, maar waar.....
ik moet gaan zoeken, maar dan hoor je het wel als ik die gevonden heb.
wordt vervolgd...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:14

Ik zou voor zo'n jong meisje die nog maar net begint gewoon een wat dikkere legging kopen, eerst maar eens zien of ze het echt leuk vindt dan kun je altijd nog zien.
Misschien is het niet passen in een gewone rijbroek een motivatie om wat af te vallen misschien ism een dietist, tenminste als het te stevig zijn mede door de voeding komt.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:16

Mijn moeder heeft vroeger heel mijn wedstrijdoutfit genaait.
Ze heeft dan wel alle papieren, en het was supernetjes.

Zoals Ulfeino zegt misschien eerst met een dikke legging proberen tot ze zeker weet dat ze het echt leuk vind?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:19