Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bravura schreef:Lijkt mij dat je er geen goede zet aan doet om het paard, dat altijd gewend is aan verzorging en aandacht, "in het wild" te willen uitzetten. Ik weet dat de grote natuurbeheerders idd kudden paarden van verschillende rassen her en der hebben lopen, maar je paard zal dan ook onder hun beleid gaan vallen....en of je dat wilt? Klissen in de manen, geen hoefsmid, maar eens kijken of ze wel de winter door komen, want als ze gezond zijn worden ze niet afgeschoten. En...als ze al afgeschoten worden, blijft het kadaver voor andere dieren liggen....
Ik denk dat je dan beter af bent als je je paard in friesland oid neer zet, zoals ook veulens ingeschaard worden, waar ze ook gewoon naar behoren verzorgd worden (wormkuur, hoeven ed) . Of, gewoon een rusthuis waar ze iedere dag hun verzorging krijgen en onderdak hebben bij slecht weer. In Duitsland zijn er een paar met veel meer land dan hier. Een paard wat zijn hele leven lang stalling, aandacht en verzorging gewend is zomaar op een flink stuk land het laten uitzoeken.......zou niet mijn manier zijn.
Misschien kun je ook Lia_ eens benaderen. Die kan je misschien wel iets vertellen over de kudde die op Ameland loopt en de mogelijkheden daarvan? Verder zou je met Planken Wambuis contact op kunnen nemen. Ik weet dat zij tussen de pony's ook een paar bejaarde paarden hebben staan van de jachtopzichters. Of Staatsbosbeheer, die heeft ook her en der paarden in uiterwaarden lopen, zoals bij Renkum.
Equidea schreef:Ik weet dat het bestaat, maar hoe je het precies moet noemen dat weet ik niet. Vandaar 'paardenreservaat'.
Ik ben opzoek, niet voor nu, maar voor ooit. Naar een plek waar mijn paarden tot rust zouden kunnen komen, als paard zijnde.
Dit in een paardenreservaat, enorm weiland/bos, of iets waar ze gewoon niet 123 belemmerd worden door hekjes en in een grote kudde staan (in uiterwaardes bijvoorbeeld).
Meestal horen hier dus geen pensioenstallen bij of mooie rijfaciliteiten, dit is voor mij dus ook puur bedoeld voor de paarden en niet voor mij als ruiter.
Waar, wat en hoe zijn de mogelijkheden hiervoor in Nederland?
;