Hoe leer je een kind dat die niet moet gillen/ schreeuwen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Hoe leer je een kind dat die niet moet gillen/ schreeuwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 08:27

Hallo,

Ik geen mijn neefje les op zijn D pony. Soms valt hij er wel eens af.
Nu is het probleem dat hij heel hard begint te gillen/schreeuwen wanneer hij denk van de pony te vallen.
Dus wanneer hij zijn beugels kwijt is of voor het zadel zit etc. Doordat hij zo hard begint te schreeuwen schrikt de pony en valt hij er af.

Hoe kun je nou zoiets oplossen?

BKS

Re: Hoe leer je een kind dat die niet moet gillen/ schreeuwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:32

Eerst naast de pony aan het werk? Hem uitleggen dat een pony een vluchtdier, prooidier en kuddedier is en wat daarvan de gevolgen zijn en hoe hij daar mee om moet gaan. Pas als het naast de pony in orde is en in volle rust gaat erop, en ook hierbij duidelijk uitleggen dat bovenstaande drie principes ook gelden als je erop zit.......

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:34

Vooral tegen hem zeggen wat hij wel mag doen!
Tanden op elkaar houden, blijven grijnzen, alle lucht uit blazen enz.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:43

Hoe oud is hij?
Wil hij eigenlijk wel paardrijden?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:46

jodi schreef:
Hoe oud is hij?
Wil hij eigenlijk wel paardrijden?

Ben ik ook benieuwd naar, want als hij het niet wil of gewoon te jong is, lijkt het me beter om gewoon een stapje terug te doen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:07

kinderen hebben een zekere beheersing nodig willen ze goed kunnen paardrijden. Klinkt alsof je neefje dat in elk geval nog niet heeft. hoe oud hij? je zou met beloningen kunnen werken, een les niet gillen = snoepje of iets in die hoek. als hij al wat ouder is zou je kunnen proberen uit te leggen. Probeer ook de steun van zijn ouders te krijgen hierbij zodat er bij het thuis rijden ook op wordt gelet (en eventueel wordt beloond). Helemaal als hij ook in andere situaties ook een schreeuwerd is (en dat is vaak zo) zullen ze je vast willen helpen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:10

Ook benieuwd naar leeftijd en vooral ervaring van het jochie, en naar leeftijd en ervaring van de pony. Beugels kwijt, voor het zadel... ik heb heel lang kinderen lesgegeven maar voor het zadel terechtkomen gebeurt zomaar niet.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:11

Leg hem uit dat de pony nog harder zal gaan rennen als hij gilt.
Aangezien dat niet is wat hij wil, stopt hij met gillen als hij de relatie gillen/rennen snapt.

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:30

Je kunt hem ook laten zien wat er gebeurt als hij gaat gillen. Laat de pony maar eens los in de bak, en dan loop je er gewoon naar toe...de pony blijft staan en je kunt hem aaien. Nu ren je er met hem naar toe en maakt een hoop lawaai....en hup...de pony zal gaan rennen!
Zo hebben we het mijn zoon afgeleerd toen ie nog klein was! Het verschil wordt dan meteen duidelijk voor een klein kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:31

Hoe oud is je neefje dan? Hij heeft overduidelijk nog niet zoveel zelfvertrouwen met paardrijden. Ik zou even terug naar de basis gaan waarbij het onmogelijk is om te vallen, dus lekker blijven stappen. En als hij nog jong is zou ik leuke oefeningetjes doen totdat hij zich zeker genoeg voelt te paard :) Die leuke oefeningen om zelfvertrouwen te krijgen zijn bijvoorbeeld rondje om de wereld, achterstevoren zitten, met een bal over te gooien, maak er gewoon een leuk spelletje van. Hij moet eerst inzien dat paardrijden niet eng is, dan kan je pas aan zijn rijtechnische vaardigheden werken.

Ik zie trouwens ook heel veel mensen die je aanraden te zeggen dat de pony door het gillen alleen maar harder gaat rennen. Dit zou ik echt niet doen bij een angstig iemand want vaak raken ze daar alleen nog maar meer van in paniek als er iets gebeurd :\

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:32

Logisch als hij er weleens is afgevallen dat hij bang is geworden.
Eerst weer vertrouwen opbouwen en terug naar de basis.
Hoe komt hij trouwens voor het zadel te zitten?

vera_minet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:38

Ik zou ook beginnen met hem eerst weer rustig aan het paard te laten wennen :)
Zo gauw hij weer vertrouwen heeft, zorgen dat hij juist in het zadel zit, en dan maar weer kijken hoe het gaat.

Succes! ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:21

Mijn zoontje is nu 7 en heb hem voordat hij op les ging gezegt dat hij nooit maar dan ook nooit mocht gaan gillen ook verteld waarom dat een paard een vluchtdier is en zodra hij gaat gillen de pony gaat rennen.
Hij heeft het 2x wel gedaan. de 1e keer zat hij ff op zn eigen pony (uitstappen) en verloor zn beugel, hij ging gillen en de pony rennen :p 2e x zat hij op zn lespony ben toen ontzettend boos geworden en gezegt als je nog 1x gilt ga je van paardrijden af (A) we hebben wat afgesproken en wat je belooft moet je doen, jij wilt dat ik dat altijd doe dus als jij mij dan beloofd niet te gillen moet je het ook waarmaken...
Vanaf toen heeft hij niet meer gegelid, soms 'vergist' hij zich nog weleens en wil de gang maken om te gaan gillen maar als ik dan rustig euh zeg dan stopt hij gelijk.

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:29

Ik krijg idd een beetje het idee dat hij het misschien niet echt wil of leuk vindt..
Mijn 2 meiden zijn 3,5 (tweeling) en lopen iedere dag tussen pony's en paarden sinds een paar weken, maar ze vinden het leuk en snappen waarom ze niet mogen schreeuwen, rennen en druk doen.. De boer waar we staan vind dat de paarden en pony's er maar aan moeten wennen, en dit ben ik volkomen met hem eens, maar de meiden moeten het wel weten :) en dat niet ieder paard overal tegen dezelfde dingen kan..
Als een kind er al gillend op zit, dan moet die eerst aan vertrouwen in het paard gaan werken.. De pony kan dan wel een goeie beginnerspony zijn (of misschien ook wel niet) maar zonder een welwillende ruiter zal het niet snel wat worden..

Succes ermee :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:03

Op de manege waar ik reed, was de afspraak om 'snicker' te zeggen/roepen wanneer je bang was, beugels kwijt was etc. in plaats van schreeuwen.

Even wat uitleg daarbij, snicker is een woord dat je niet even snel en makkelijk in volle paniek kunt gillen zoals 'aaaah!' of 'hooo!' je moet er even over nadenken en dus is de eerste vlaag van paniek al weg voordat er geluid uit je mond komt, wat weer helpt om de paarden/pony's rustig te houden. Dit werkte prima, ook in lessen met volwassenen.

In ons geval was snicker dus het codewoord voor paniek, hier kan je uiteraard zelf een leuke draai aan geven of een ander vreemd woord voor verzinnen, het idee erachter is dat de ruiter even moet nadenken en dus niet meteen in paniek gaat gillen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:14

De tip die al eerder gegeven werd vond ik erg goed, pony los in de bak en er normaal op aflopen= aaien. Er gillend naartoe gaan is pony= wegrennen.

Ook las ik eerder hoe komt een kind voor hetzadel? Nou heel simpel, pony geeft een bok, kind blijft stevig in de beugels maar schiet naar voren zodat hij voor het zadel komt. Toen ik klein was heb ik dat ook zovaak gehad als ik met een 18 inch reed ipv 14 of 15

intercity3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:51

Kinderen zijn heel vaak niet echt een goede combinatie met dieren, omdat ze nogal snel een schrikkerige reactie kunnen geven, of dus gillen/schreeuwen of wat dan ook. Dieren zijn daar in het algemeen niet zo van gediend; in de vorm dat ze er van achteruit deinzen en zelf gek gaan doen. Paarden hebben dit natuurlijk ook, en die gooien je er dan gewoon af.

Je kan eigenlijk het beste het probleem op zoveel mogelijk fronten aanpassen. Wil het kind wel leren paardrijden? Zo ja, leer hem dat hij heel rustig aan moet doen, omdat het kind en de paard niet aan elkaar gewend zijn. En de tip van "snicker" zou ook heel goed kunnen werken. Of laat hem tot 3 tellen. En probeer het paard er ook een beetje aan te laten wennen.

Maar bovenal, zorg wel dat paard én kind er plezier in blijven hebben!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:17

breezy302 schreef:
De tip die al eerder gegeven werd vond ik erg goed, pony los in de bak en er normaal op aflopen= aaien. Er gillend naartoe gaan is pony= wegrennen.

Ook las ik eerder hoe komt een kind voor hetzadel? Nou heel simpel, pony geeft een bok, kind blijft stevig in de beugels maar schiet naar voren zodat hij voor het zadel komt. Toen ik klein was heb ik dat ook zovaak gehad als ik met een 18 inch reed ipv 14 of 15

Maar misschien is een bokkende D-pony niet echt vertrouwenwekkend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:10

Idd randalinpony, een bokkende pony wekt niet veel vertrouwen. Wij weten wel wat we moeten doen, maar een jong beginnertje voelt zich totaal machteloos als zo'n pony die 10x groter en sterker is ineens aan de haal gaat. Logisch dat je het dan eng vind en gaat gillen :=

intercity3 schreef:
Kinderen zijn heel vaak niet echt een goede combinatie met dieren, omdat ze nogal snel een schrikkerige reactie kunnen geven, of dus gillen/schreeuwen of wat dan ook. Dieren zijn daar in het algemeen niet zo van gediend; in de vorm dat ze er van achteruit deinzen en zelf gek gaan doen. Paarden hebben dit natuurlijk ook, en die gooien je er dan gewoon af.

Onzin, veel dieren kunnen prima aanvoelen met wie ze te maken hebben en zich daaraan aanpassen. Natuurlijk kan niet ieder dier zich zomaar aanpassen maar dan is het aan de eigenaar om ervoor te zorgen dat juist dat dier niet met kinderen in contact komt. Een hond die erom bekend staat kinderen te bijten wordt ook uit de buurt van kinderen gehouden of gaat in training om dat ongewenste gedrag af te leren. Dus waarom zouden we het gedrag van een pony/paard dat kinderen eraf probeert te werken wel accepteren? Alleen omdat het vluchtdieren zijn? Dat zou betekenen dat een hond ook alles mag grijpen wat op z'n pad komt want tenslotte is het een roofdier toch? :)* Het woord 'vluchtdier' is geen vrijbrief voor ze, maar een gemakkelijk excuus voor ongewenst gedrag; want er zit als het goed is ook een heleboel opvoeding in onze hedendaagse gedomesticeerde paarden. Ze mogen best een metertje wegschieten als ze echt schrikken van iets van buitenaf, maar aan de kletter gaan of een rodeo houden omdat de ruiter lawaai maakt dat paardlief niet prettig vind, vind ik onacceptabel. Ik heb jaren op een manege met zwaar verstandelijk gehandicapten gewerkt en reken maar dat zij lawaai konden maken op de paarden hoor! Voor die lessen gebruikten wij absoluut geen speciale 'wonderpaarden', maar de paarden die zich konden aanpassen en dat konden ze op mss 1 na allemaal. Van haflingers en shetlanders tot arabiertjes en berbers, ze gaven nooit een krimp bij lawaai of grote bewegingen op hun rug. Dit komt simpelweg omdat wij ze een goede basis hebben meegegeven en door het feit dat de paarden van hun kant de wil toonden om zich aan te passen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:55

Veel paarden worden al speciaal uitgezocht voor zulke maneges hoor. Veel mensen weten van hun paardje wel of hij/zij geschikt is voor dat speciale werk.
Ik ben in Kampen geweest en die vrouw vertelde juist dat het zo moeilijk was goede/brave paardjes te krijgen. En dat er veel na de proef periode van 3 maanden afvielen, omdat ze vaak na een tijdje vervelend begonnen te doen en het werk toch niet zo leuk vonden.
1 van mijn paardjes vind het fantastisch om met speciale kinderen te lopen, doet heel voorzichtig, gaat stappen/stoppen als ze dreigen te vallen, maar dit vind ze leuk voor 1x per week, niet voor elke dag. Dan wordt ze sacherijnig, vervelend, wil niet meer opgezadeld worden, dreigt met haar achterbeen enz. Die blijkt dus niet geschikt te zijn voor zo'n manege.

Aiishaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 15:42

ik denk gewoon dat je moet uitleggen waarom hij van zijn pony afvalt zodra hij begint te schreeuwen.
en ook wat eerder is genoemt vond ik heel goed

hem uitleggen als hij de beugel kwijt is etc
dat hij ff op zijn tanden moet bijten.
of ff grijnzen, en dan langzaam terug rijden
zo leert hij dat ook al is hij zin beugel kwijt hij tog de controle heeft over het paard, mischien word hij zo minder bang omdat hij weet dat er dan niks gebeurt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:47

een keer terug schreeuwen en vragen of hij het leuk vind dat je naar hem schreeuwt :D

nee gekkigheid!
Blijven herhalen, en uitleggen, zag hierboven al goede tips voorbij komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:40

-> JI

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:02

Zou leuk zijn als de TS nog reageert... ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:46

randalinpony schreef:
Zou leuk zijn als de TS nog reageert... ;)

die is sindsdien niet eens meer online geweest :+