HELP: Is mijn paard bang in het donker? Wat nu? Wie helpt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carolyn

HELP: Is mijn paard bang in het donker? Wat nu? Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 00:35

Hallo,
Wij hebben sinds afgelopen februari een zeer brave kwpn-ruin 11 jaar gekocht die, afhankelijk van welk jaargetijde aanbreekt, wel wat schrikkerig is en waarmee dan probleempjes zijn. Zo is meneer erg bang voor ruisend mais en nu het 's avonds zo donker is voor het volgende.

Hij staat samen met andere paarden in een grote schuur waarin ieder zijn/haar stal heeft. De schuur is prima verlicht, buiten erg slecht. We kunnen in de buitenbak de lampen aandoen maar die ligt aan de zijkant van de schuur. Er is een klein buitenlampje en verderop is ook wat licht maar dan houdt het op. Daarbij is de stalling op het platteland en is het gitzwart in de lucht.

Hij wil dus de schuur niet meer uit. Vanavond hebben we hem weer achter ons aan laten lopen, zonder hem aan te kijken - zelfs bij het stilstaan niet want negatieve aandacht is ook aandacht- en hebben hem, na meerdere rondes in de schuur gelopen te hebben, een paar passen buiten gekregen. Maar je wilt niet weten hoe. Bijna op de kont zittend kruipt hij het liefst direct weer terug naar binnen.
Zelfs het belonen met snoepjes heeft niet het gewenste effect.

Wie helpt? Wie heeft tips? We willen alles uit proberen, als het maar diervriendelijke tips zijn.

Dank alvast!!!!!

Marigold

Re: HELP: Is mijn paard bang in het donker? Wat nu? Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 01:01

een sterke zaklamp?

of eerst bij licht, dan bij iets schemer, dan bij meer schemer, dan bij bijna donker, dan bij donker zodat hij geleidelijk went?

heb je hem al eens in het donker in de bak gehad, dat hij vanaf daar naar binnen moet, zo ja, doet hij dan hetzelfde, wil hij dan ook niet naar de stal vanwege het donker?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 01:08

misschien heeft hij wel last van nachtblindheid...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 01:17

Mijn paard had het omgekeerde. Als ik 's avonds met haar van een training thuiskwam, en het ligt in de stal was nog niet aan, dan was er geen denken aan dat ze binnen ging. Ook echt gewoon bang. Van de moment dat het licht dat aangaat was er geen probleem meer.

Makkelijkste oplossing? Hang een buitenlamp aan de buitenzijde van de schuur... Met 20€ ben je gesteld..

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:59

Al het licht IN de stal uitdoen voordat je hem meeneemt(?)Dan kunnen zijn ogen wennen aan het donker...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:46

heeft hij nooit snachts op de wei gestaan? of savonds in de bak gereden? Hoe heb je dat dan toen in febr tm zo'n beetje april gedaan toen het nog eerder donker werd?

PaardenJij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:57

Als je paard vanaf licht in een pikzwart donker 'gat' kijkt kan dat nogal beangstigend zijn natuurlijk. Tips zijn al gegeven; laat je paard wennen aan het donker door het licht in de stal van te voren uit te doen, of koop buitenverlichting.
Ga daarnaast niet te 'dwingend' te werk als je hem naar buiten probeert te krijgen. Klein stukje zonder protest is in het begin al goed, beloon en geef rust.

Wij hebben een paard met beschadigingen op het oog. Zij ziet ook slechter. Heb vertrouwen, het went wel :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:00

met een ander paard voorop de stal uit laten lopen. Dan heeft hij steun van het andere paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:04

Waarom moet het paard persé snachts die stal uit?
Zie het probleem niet van een paard dat snachts de stal niet uit wil.
Tenzij je op wedstrijd moet en daar voor s'avonds of sochtends voor moet laden.

Verder is hij misschien wel nachtblind (weet eerlijk gezegt niet of dat bij paarden wel bestaan maar denk van wel) En als hij nacht blind is is het ook erg sneu hem de stal uit te willen hebben...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:17

Tja, ik zou ook gewoon het licht in de stal uitdoen en gewoon weggaan. Laat hem zelf maar uitzoeken of ie dan in de stal blijft of er uit wilt. Wel alle lampen uitdoen, niet alleen in zijn stal.

Sowieso laat ik het liefst de lampen uit, het licht wordt door de zon geproduceerd en daar zijn ze van nature ook aan gewend. (Dus ook dat het licht weer uitgaat)
Dus, geen lampjes aan doen, laat het licht maar lekker langzaam afnemen, tot het donker is. Dan is er ook niet echt een grens van licht/donker, want ja, waar ligt die grens dan precies? Denk niet dat je paard een formuletje heeft: ja, nu is het te donker, hup de stal in.

Veel geleidelijker dan dat, kun je hem er niet aan laten wennen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:23

Anoniem schreef:

Verder is hij misschien wel nachtblind (weet eerlijk gezegt niet of dat bij paarden wel bestaan maar denk van wel) En als hij nacht blind is is het ook erg sneu hem de stal uit te willen hebben...

Ik denk dat het niet echt om 's nachts gaat dat het paard de stal uit moet maar gewoon als het donker is.

Ik kan me voorstellen dat nu het om half 6 donker is en je toch moet trainen je in het donker naar buiten moet.
Niet iedereen heeft de luxe om overdag te rijden of om een overdekte bak te hebben direct aan de stal. Dus voor lessen of rijden moet ik ook door het donker.

TS is er geen mgelijkheid om evt op eigen kosten wat beter licht te maken?

Ik zou zowiezo het paard eerst is een half uurtje buiten laten met een vriendje als het donker begint te worden. Op die manier geleidelijk laten wennen aan het donker. Stappen aan de hand enz, dit langzaam uitbereiden tot je kunt gaan rijden en het vertrouwen van het paard er is dat er in het donker niets engs zit.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:26

Anoniem schreef:
.

Nou, 's nachts... Hier is het om 5 uur toch echt donker hoor! Ik werk overdag en ben nu dus ook altijd in het donker bij mijn pony's, daar ben ik zeker niet de enige in. Buitenlamp e licht in de stal uit lijken me de moeite waard om te proberen, maar anders kun je misschien zijn ogen eens na laten kijken? Een paard moet volgens mij best goed kunnen zien in het donker. Als je ziet (hoort ;) ) hoe paarden die 's nachts buitenlopen soms rondrennen kan ik me niet voorstellen dat ze net zo weinig zien als wij.

Carolyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 13:14

Dank jullie wel allemaal, wat fijn om zoveel reacties te krijgen.

Ik ga inderdaad de lampen dempen op stal voordat ik met hem de stal uitloop naar buiten. Lukt dat niet, kan ik het inderdaad met een ander niet angstig paard voorop proberen. Nachtblindheid is het niet, want als meneer eenmaal er doorheen is en in de bak huppelt, vindt hij het geweldig! In feb t/m april was het ook wel donker, maar minder donker als nu. Daarbij waait het nu natuurlijk wel meer. Toen had hij geen last.

Maar ik zal vooral meer geduld met hem moeten hebben. Juist omdat hij er eerst geen last van had, heb ik een beetje het gevoel van Stel je niet zo aan. Zal een grote stap terug doen.

Super bedankt allemaal!!!!