Paard wordt boos als ik weg ga?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Paard wordt boos als ik weg ga?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:09

:+
Mijn paard is alles voor mij en ik heb zo'n vermoeden dat mevrouw dat ook wel weet :D .
Ik geef haar iedere dag voor ik weg ga een aai en iets lekkers, ik zeg "Doei tot morgen", ze koekeloert altijd even en dan ga ik weg (ja sorry heeeeel ritueel nou en ;) ).
Maar vandaag, toen ik weg liep, deed ze haar oren plat en bonkte ze tegen de zijkant van de stal aan met protestgeluid. Heb het even 4 keer geprobeerd en iedere keer als ik weg liep werd ze boos. Uiteindelijk gewoon weg gegaan en buiten hoorde ik nog een boze 'bonk' en dat was het.
Hihi....
Kent iemand dit gedrag? }:0

MarloesKV

Re: Paard wordt boos als ik weg ga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:52

Ik ken 't niet zo, maar ik zou 't maar niet steeds blijven 'uitproberen' anders blijft ze het misschien doen.
Het is natuurlijk geweldig als je een fijne band hebt met je paard, maar vergeet niet dat het een paard is.. en geen mens.
Prima zo'n afscheidsritueel, bedenk wel dat je dit voor jezelf doet , iets meer afstand lijkt mij gezonder. Misschien reageert je paard zo omdat je haar misschien teveel betuttelt..?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:26

Ik herken het niet.
Maar als ik jou was zou ik niet telkens terug lopen. Ze krijgt dan zo haar zin. Gewoon je vaste ritueel blijven doen :j Als ze dan ook vervelend gaat doen mag je haar best eens negeren.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:40

dit soort acties heeft mijn merrie ook.
normaal als ik weg ga geef ik haar ook eten. dan staat ze rustig en hoor je niks.
soms(heel vaak maar het gebeurt niet vaak dat ik wegloop) staat ze buiten en ben ik vergeten wat uit de auto, dan loop ik weg en dan staat ze te kijken en loop ik nog verder weg dan gaat ze hinniken. vet schattig

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 11:48

Gisteren deed ze dit voor het eerst hoor ;)
Ik liep een paar keer weg om te kijken of dat het was waar ze boos om werd.
Verder besteed ik er geen aandacht aan want ik wil niet dat ze zich gaat misdragen als ik er niet ben haha.
Afscheidsritueel valt mee hoor :D ik weet dat het een paard is haha.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:53

Als het bij een keer blijft heeft ze misschien niet haar dag gehad. Het is en blijft een merrie he...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:59

Vind het wel grappig dat je paard dat doet.
Is ook een teken dat ze jou helemaal vertrouwd en als "vriend"/leider ziet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:01

Je paard heeft je goed getraind:
even boos kijken en een schop en voila..................terug is de baas :D

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 12:35

:D Hihi ja en dan nog "Sorry maar ik MOET echt naar huis hoor, ik kan hier niet blijven." zeggen.... :o *D

Ach, ze is zo leuk! Vooral dat geluid wat ze er bij maakte, net een stampvoetend kleutertje (IK WIL SNOEPJEHEEEEES) haha.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:38

Ginger0410 schreef:
:D Hihi ja en dan nog "Sorry maar ik MOET echt naar huis hoor, ik kan hier niet blijven." zeggen.... :o *D

Ach, ze is zo leuk! Vooral dat geluid wat ze er bij maakte, net een stampvoetend kleutertje (IK WIL SNOEPJEHEEEEES) haha.

ik zou dit gedrag persoonlijk niet tollereren. Hoe schattig het ook lijkt. Het blijft drammerig gedrag wat je zeker niet moet stimuleren.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:45

Hmmm op deze manier herken ik het niet. Ik ben ooit 2 weken weg geweest bij mijn huidige stal naar mn oude stal terug. Daar stond toen alleen een hengstje waar mijn pony geen contact mee kon hebben.

Als ik weg ging ging ie tekeer als een idioot en stijgeren, slaan en letterlijk schreeuwen (hoorde hem zelfs nog als ik de auto al gestart had) dat geschreeuw raakte me recht in mn hart het deed me gewoon pijn. Heb het even aangekeken en toen uiteindelijk besloten terug te gaan naar mn huidige stal. Probleem was direct over.

Verder vertoont hij ernstig jaloers gedrag als je met paarden bezig bent die hij niet kent. Als ik op stal een ander paard rij prima niks aan de hand. Maar toen mijn bijrijdster hem een weekend je mee had naar een vriendin probeerde hij echt letterlijk onder de bakrand (zat tegen de wei aan) door te kruipen terwijl zij op een ander paard reed. Erg vreemd.

Maar in het geval van jouw paard zou ik dit gedrag iid niet tollereren en volledig negeren. Geen aandacht aan schenken ook niet op de sodemieter geven ofzo. Gewoon weg lopen en niet om kijken.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:56

Ach een beetje ken ik het wel. Mijn merrie moet met de hand naar de wei gebracht worden omdat ze over een weggetje moeten. En op de een of andere manier pikt ze dat niet van een vreemde. Steigert en gaat in een een volle vaart als ze zich losgetrokken heeft terug naar stal. Als ik op vakantie ga 1 week per jaar is het echt een drama ze eet vanaf de eerste dag al niet meer tot de 3e-4e dag als ze echt honger krijgt en iemand anders haar laten verzorgen of poetsen is al helemaal een drama. Ze trapt, bijt, steigert en protesteert vol terwijl ze bij mij het braafste paard is.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:59

Mijn merrie deed dat ook en absoluut niet omdat ze mij zou "missen".
Maar gewoon simpel weg omdat je een snoepje geeft als je weggaat.
Ze "eist" gewoon nog een snoepje (of aandacht) en als je dat geeft kan je wel eens een hele opdringerige merrie krijgen.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 13:32

Gisteren was ik vrij dus ik was 's middags al even geweest. Gisteravond heb ik gereden.
Normaal ben ik er alleen 's avonds. Denk dat het haar wel beviel dat ik er zo lang was :D .
En ik geef altijd iets lekkers voor ik weg ga, normaal eet ze dan en is het goed. Alleen gisteren dus niet.
Ga het vanavond even aankijken. Ik loop inderdaad gewoon weg hoor anders kan ik net zo goed m'n luchtbed in de stal leggen haha :+

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 13:34

Zyrina_MF schreef:
Ach een beetje ken ik het wel. Mijn merrie moet met de hand naar de wei gebracht worden omdat ze over een weggetje moeten. En op de een of andere manier pikt ze dat niet van een vreemde. Steigert en gaat in een een volle vaart als ze zich losgetrokken heeft terug naar stal. Als ik op vakantie ga 1 week per jaar is het echt een drama ze eet vanaf de eerste dag al niet meer tot de 3e-4e dag als ze echt honger krijgt en iemand anders haar laten verzorgen of poetsen is al helemaal een drama. Ze trapt, bijt, steigert en protesteert vol terwijl ze bij mij het braafste paard is.

Nou, gelukkig doet ze dit nog niet. Al wil ze niet door iemand in de stapmolen gezet worden als ik er niet ben (bij mij is het geen probleem).

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:07

Ik vrees dat je paard gewoon aan het bedelen was, dus niet aan toegeven!

Ik zou het persoonlijk heel vervelend vinden als mijn paard niet te hanteren is door iemand anders, of mij zo erg zou missen dat hij of zij niet meer zou eten. Natuurlijk is het heel fijn te merken dat je paard je mist, maar het moet geen gekke vormen aannemen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:00

Waar laat jij je paard achter? Staat ze in een paddock met vriendjes of in een box?

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:03

Ze staat op stal (open stallen) dus ze heeft buren :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:05

in een box dus, ik zou ook boosworden :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:06

hoe lang komt ze overdag in een paddock met vriendjes?

Paarden in een box hebben idd buren maar echt sociaal contact kunnen ze daar niet mee hebben. Even lekker elkaars schoft kriebelen? Even dat achterbeen van die jeuk afhelpen dat gaat zo niet. Vergelijk het met knuffelen met je vriend terwijl iemand je armen vasthoudt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:42

gohya schreef:
Vind het wel grappig dat je paard dat doet.
Is ook een teken dat ze jou helemaal vertrouwd en als "vriend"/leider ziet.

ehm, sorry, helemaal fout, ze ziet haar als snoepzak, niet meer en niet minder... niks leider. Ze legt dr oren in dr nek en wordt 'boos', een ondergeschikte zal nooit zo reageren naar de leider! die kijken wel beter uit.... :+

ik zou het gedrag compleet negeren en gewoon weglopen.
Ben het helemaal eens met Succubi.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:48

ik ben het niet overal mee eens.. zien als een zak snoep? die van mij geef ik nooit te eten (nooit geen wortel niks want daar word hij dus vervelend van) maar hij gaat staan steigeren en bokken in de paddock als ik van hem weg loop en als ik omdraai stopt hij weer.. en ik geef hem echt nooit wat..
maar als hij het doet loop ik gewoon dom verder en negeer ik het.. het is immers aandacht vragerij

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:56

waarom denk je dat hij daar vervelend van wordt (dat is geen vraag maar een vaststelling)... omdat hij jou dus dan ook als een snoepzak ziet. Het gaat niet speciaal om 'het snoep' maar om de verhouding waarin jouw paard jou ziet en de manier waarop jij dénkt dat ie het ziet.
Ik maak zo vaak mee dat mensen denken dat hun paard vervelend is maar het niet is als ik m overpak en heel consequent ga zijn. Ik doe trailerladen van moeilijke paarden die dus in de praktijk helemaaaaaaaal niet zo moeilijk blijken te zijn als de baas denkt. Het paard is vaker de baas dan de baasjes denken. En die snoepzak hoort daar dus bij. Een leider eet eerst en wat denk je dat er gebeurt in de psyche van het paard als jij je eten afstaat aan hem? Wie is dan de leider?

Ik zeg daarmee niet dat dat bij elk paard zo is, er zijn uiteraard uitzonderingen, maar over de bank genomen is het zoals ik hierboven zeg. er is ook nog zoiets als toestaan van de leider dat de ondergeschikte eet, schuurt, kriebelt etc aan 'zijn leider' en ze weten heel goed het verschil hoor.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:32

Nou, ik denk dat het eenmalig was want ze heeft het verder niet meer gedaan *braaf paard*.
Ik zou ook nooit toestaan dat mijn paard de boel in mekaar mept als ik weg ga. Gelukkig is dat nu ook niet aan de hand!
En ik weet dat ze mij niet als snoepzak ziet. Er zijn op stal tig mensen die hun paard met ladingen snoepjes etc uit de wei (proberen te) halen; dit heb ik nog nooit hoeven doen. Ik roep en fluit een keer en ze komt naar me toe; ik weiger achter haar aan te lopen in de wei :o . Ze heeft alle respect voor mij en ook al houd ik zielsveel van haar, ik vergeet niet dat zij een paard is en ik een mens! :D

aldadiender

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:12

Even een vraagje hierover, wat betreft dominantie enzo.
De dochter van mijn paardje ( die niet van mij is) is ook heel dominant en kwam altijd met de oren plat in de nek naar voren als ze op stal stond en je haar eten wilde geven. Ik heb me aangewend om haar eerst een paar passen achteruit te laten stappen en als ze dat deed (doet) dan legde ik het eten op de grond ( ook voer ik haar bewust nooit uit de hand)
Ze had al snel door dat ze pas wat kreeg als ze naar achteren ging. soms komt ze nog wel eens naar voren met platte oren als ik met iets anders bezig ben op stal en gewoon langs loop. Dan negeer ik haar meestal. Ben ik zo goed bezig volgens jullie?
Bij haar eigen eigenaar gaat het wel goed vlgs mij.