Momenteel ben ik op vakantie in Marokko en logeer bij een familie op een boerderij. Nu hebben zij 6 maanden geleden een merrie gekocht om mee te mennen. Nu bleek echter dat deze merrie drachtig was en 4 weken geleden is er een prachtig merrie veulen geboren. Punt is dat deze mensen 0.0 verstand hebben van paarden en dus hebben besloten om de merrie te verkopen zodra het veulen afgespeend kan worden. Het veulen willen ze aan mij geven gezien ik er vrij veel mee bezig ben geweest. Allemaal hartstikke leuk en aardig uiteraard en zou het veulen heel graag willen (gezond veulen wat inmiddels ook door de DA tot een zeer mooie en nog belangrijker 100 % gezonde verschijning is bestempeld). Punt is enkel dat ik geen flauw idee heb wat voor papieren en kosten eraan verbonden zitten aan het transport van Marokko naar Belgie (Nederland mag ook... woon zeer dicht bij de grens)...
Bij deze dus mijn vraag, Welek papieren zijn er nodig, quarentenne is dat ook een vereiste en op welke kosten mag ik rekenen voor BTW en invoerrechten zodat ik een schatting kan maken.
Het paard dient sowieso correct geent en ontwormt te zijn.
Daarnaast dient het ook een paspoort te hebben en het paard moet ingetekend worden.
Er moet een gezondheidsverklaring komen maar deze is maximaal 10 dagen geldig. Ook moet je een reisschema hebben voor je paard. (hoelaat vertrek je, hoelaat is de aankomst gepland, waar overnacht je etc)
Ik zou eens even goed om je heen informeren. Qua transport prijs moet je toch wel aan minimaal 1400 euro denken.
Ik denk persoonlijk dat je het veulen eerst naar spanje moet exporteren. Van uit spanje gaan er namelijk best wel veel paarden transporten over en weer.Reis vanuit spanje naar belgie kost zo'n beetje tussen €550,- en de €800,- als ik me niet vergis