Pony zweet op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoefff

Pony zweet op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 23:25

Ik heb er nog niet een topic van kunnen vinden.
In de meeste topics wordt als rede genoemd dat het paard zo zweet bij het rijden. Nou vind ik dat geen probleem (al is het wel irritant) maar het geklooi met dekens vind ik ook niet ideaal.

Maar nu is het volgende aan de hand, als ik 's avonds op stal komt en hij binnen staat ( overdag staan ze nog buiten) dan staat hij te zweten. En dat lijkt me niet fijn voor hem. Zijn vacht is zo dik.
EN nu zit ik dus in twijfel, scheren en winterdeken op ja of nee

Hij heeft ook ieder jaar nog een plek gehad op zijn borst, ik denk dat het toch een soort van irritatie is dat zijn vacht daar zo vaak nat is en gaat jeuken.

Ik hoor graag wat jullie in mijn geval zouden doen, hoeveel grams deken (ik wil dan een deken die waterdicht is dus niet nog een extra deken erboven op), met of zonder hals en helemaal scheren, of zijn benen en hoofd niet..

Nell_

Re: Pony zweet op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:12

De shet bij ons op stal zweet ook op stal.
Die hebben ze onder zijn buik geschoren, en een streepmodel van onder de hals tot flank. Die staat verder dus gewoon zonder dekens, maar hij zweet wel minder.

Angelina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 02:05

Is misschien zonder deken buiten ook een optie? Anders zou ik het paard helemaal gaan scheren als je een deken op wil.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 10:12

Nee, het is niet mogelijk dat hij 24/7 buiten staat, daarnaast wil ik hem als ik niet ga scheren wel een stalletje houden voor na het rijden. Nu staan ze nog veel buiten maar eind van de maand nog maar een twee uur per dag en dan de rest van de dag zweten vind ik erg zielig.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 10:13

Nell_ schreef:
De shet bij ons op stal zweet ook op stal.
Die hebben ze onder zijn buik geschoren, en een streepmodel van onder de hals tot flank. Die staat verder dus gewoon zonder dekens, maar hij zweet wel minder.

Lijkt me zo koud voor hem als hij dan geen deken erbij krijgt. Maar thanx voor de tip.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:42

Gedeeltelijk scheren en dan 24/7 regendekentje op ;)

Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:44

Als je alleen deel hals en borst scheert is een dekentje echt niet nodig. (zoals die bruine in mijn profiel) Zelfs geen regendekentje want water loopt via de vacht van het lijf af en komt amper op het geschoren deel.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:47

Ik heb hetzelfde probleem, binnenkort ga ik bij pablo model 8 scheren.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:51

Model 10 en dan met 24/7 een 0 grams regendeken :D Schoon en zweetvrij :D

Afbeelding

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:03

FitzChivalry schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, binnenkort ga ik bij pablo model 8 scheren.

Ga je hem daarna een deken op doen?

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:03

[quote="HummerTime"]Model 10 en dan met 24/7 een 0 grams regendeken :D Schoon en zweetvrij :D

quote]

Echt mooi worden ze er niet van, althans ik vind het niet echt mooi staan. maar ja dat is natuurlijk geen reden om hem maar helemaal te scheren.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:06

Ik scheer hem ook niet voor het mooie maar voor mijn gemak :D

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:06

HummerTime schreef:
Ik scheer hem ook niet voor het mooie maar voor mijn gemak :D

Jij heb hem een regendeken op, met hals of zonder? Kan me voorstellen dat ze het koud krijgen als die hals zo blood is.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:08

Zonder... Warm genoeg ;) De halve hals is immer sniet geschoren en voor de borst zit de deken wel, en dat is belangrijker dan dat stukje hals ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:13

met model 8 heb je nog geen deken nodig, eventueel een regenrdeken.
Er zijn hier op bokt verschillende die hun geschoren paard zonder halsstuk op de weide zetten. nooit een ziek of stijf paard gehad.

Als je alleen de onderkant van de hals en de buik scheet hoef je geen deken, omdat daar je deken ook niet isoleert. De buik is met deken ook bloot en de de onderkant van de hals is afhankelijk van het type halsstuk ook niet altijd volledig bedekt.

Als je paard op stal zonder deken staat te zweten, moet je toch iets doen, lijkt me niet gezond om de hele dag nat van het zweet te staan. ook al is de stal warm en droog.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:15

ik ga hem geen deken op doen..
Ook laat ik de onderkant van zijn buik behaard..
Hij is echt een luiwammes, en ligt erg graag, zowel op het land als binnen..
Met een kale buik wordt het wat te koud denk ik..

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:40

Ik heb de knoop na veel lezen ( op bokt en andere sites) door gehakt ik ga hem modeltje 4 geven en zijn hoofd niet of als 6. Daarna krijgt hij een winterdeken op moet nog even op stal vragen of het mogelijk is dat hij op stal 1 deken op krijgt en in het land een regendeken eroverheen (ben er zelf niet iedere ochtend en avond) of dat hij een waterdichte deken moet krijgen die hij altijd aan heeft.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:52

Hoi Zoeff,
Ik zou ook model 4 doen!
Dus benen en zadelplek laten staan en dan misschien wat betreft het hoofd de kaken scheren... Wel mooi bij een tinker om de sokken te laten staan!

Bij mij op stal hebben de paarden die geschoren zijn in een buitenstal een 300 grams op en binnenstal 200 grams.
Je hebt (outdoor)dekens die zijn gewoon waterdicht ook voor buiten, maar het zou wel fijn zijn als ze er misschien een 0 grams regendeken overheen willen gooien als hij naar buiten gaat!

Succes!

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 17:14

Alves schreef:
Hoi Zoeff,
Ik zou ook model 4 doen!
Dus benen en zadelplek laten staan en dan misschien wat betreft het hoofd de kaken scheren... Wel mooi bij een tinker om de sokken te laten staan!

Bij mij op stal hebben de paarden die geschoren zijn in een buitenstal een 300 grams op en binnenstal 200 grams.
Je hebt (outdoor)dekens die zijn gewoon waterdicht ook voor buiten, maar het zou wel fijn zijn als ze er misschien een 0 grams regendeken overheen willen gooien als hij naar buiten gaat!

Succes!

Aan de sokken komt niemand!!! Haha mijn hoefsmid grapt weleens dat hij ze eraf knipt maar dat gebeurt niet!!
Wil een 300 grams waterdichte deken en dan kijk ik of ik daar een extra deken onder moet doen, als ze op stal bereid zijn 's ochtends en 's avonds de deken te wisselen dan komt ie onder een 200 gram onder deken en 100 grams buiten deken, dus in totaal weer 300 gram

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:48

Je gaat hem scheren omdat hij het met zijn vacht te warm heeft en vervolgens moet ie een dek op...dat snap ik niet helemaal.

Ik denk dat model 11 voor een paard wat het alleen op stal te warm heeft een prima alternatief is.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 10:16

hij heeft het op stal te warm maar gaat ook nog overdag naar buiten, daarom heb ik gekozen om hem helemaal te scheren en niet een stuk te scheren en vervolgens blood de wei op te doen, daar heb ik geen goed gevoel bij. De deken 200 grams die hij op krijgt is minder dik dan de onwijze vacht die hij nu heeft, mocht hij het toch te warm hebben dan komt er een dunnere deken te koud dan een warmere deken.