help! hoe leer ik mijn paard het happen af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_spunky_

help! hoe leer ik mijn paard het happen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 21:21

zenith is een 5 jarige fjord, en dan kun je het al raden, eten is heilig voor meneer ;)
ik heb hem nu bijna een jaar, en hij heeft prima manieren, behalve dat hij altijd denkt dat mijn vingers eetbaar zijn.
ook als een ander hem wil aaien hapt hij, omdat hij denkt dat hij eten krijgt.
hij bedoeld het niet gemeen, maar het is heel irritant.
hij krijgt alleen bij het opstappen een snoepje, en voor de rest alleen maar in zijn voerbak op stal. dit doe ik al een half jaar zo.
kan iemand me helpen met tips voor hoe ik hiermee om moet gaan. hem dit af kan leren???

Vjestagirl

Re: help! hoe leer ik mijn paard het happen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:24

Ik ben met die van mij (die je handen aanviel omdat ze altijd dacht dat er eten in zat) clicker training gaan doen. Klik = koekje. Geen klik = geen koekje. En daar heel heel heel consequent in zijn. Dus ook niet meer bij het opstappen zonder klik (ik had altijd de clicker om mijn pols hangen). Niet meer bij het uit de wei halen.

Als dat niet helpt dan zou ik iedere keer als hij dat doet (naar je vingers happen) een rotschreeuw geven. Laat hem maar flink schrikken.

En als dat niet helpt, dan een keerje maatje 40 tegen zijn kont?

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 21:26

het gebruik van een clicker is misschien wel een idee ;)
op hem mopperen, hem een tik verkopen of hem laten schrikken niet, op dat moment deinst hij terug, maar 5 seconden later doet hij weer hetzelfde....
eten is bij hem echt heilig

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:36

Bedenk wel dat je eerst aan moet leren klik=koekje. Gewoon 10 keer achter elkaar doen, snappen ze snel genoeg. En daarna nooit maar dan ook nooit meer een koekje geven zonder klik.

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 21:38

dat snap ik, ik ken het principe van de clicker.

weet je misschien ook waar die dingen te koop zijn? :9

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:17

De meeste dieren speciaal zaken hebben ze wel, k zag ze laatst bij de welkoop en je kunt ze ook online bestellen...

Succes, ik weet uit ervaring dat het echt geen makkelijke taak is ze dat soort dingen af te leren

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 00:20

ik ben er al mee bezig zoalng ik hem heb, en met alle andere zaken is het me goed gelukt hem manieren bij te brengen, alleen dat happen niet...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:22

Ken het helemaa. Die van mij viel je handen aan. Oren plat in de nek en met open mond naar voren rennen 'jullie verstoppers van eten geef je over!!!'. Heeft even geduurd, maar ik heb het er helemaal uit.

Wel mee gelachen trouwens. Heb n weekje met haar op n andere stal gestaan voor n cursus, en daar zaten we aan tafel te klooien toen er iemand zei 'pas maar op, want ik ga Vjesta uit de hand voeren hoor'. Mijn reactie 'is best, als jij graag je vingers kwijt wilt'. Toen was het toch wel eventjes heeeeel stil :P

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 00:30

zenith heeft al 3 mensen gebeten die hem dachten te aaien toen hij op de gang stond, is geen succes dus.
als je meer tips of ideetjes hebt zijn ze altijd welkom

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:32

Iig 2 bordjes op de staldeur hangen:
1) 'Pas op, ik bijt'
2) 'Niet uit de hand voeren'

En verder. Tsja, ik zorg dat mijn handen schoon zijn (als ik net n appel gesneden heb dan was ik ze) ik zorg dat ik nooit eten in mijn zakken heb en dat ze nooit ziet waar het eten vandaan komt (dus alleen voer in de bak doen als ze niet binnen staat). Ik voer geen andere paarden (helemaal niet). En ja, ik zorg dat het eten wat ze krijgt altijd direct uit de grond groeit of op magische wijze in haar bak verschijnt :P

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:38

In het geval hij mensen bijt bedoeld of niet, moet je hem wel corrigeren. Het is ook een beetje een dominantie ding.

Ik ben heel zachtaardig maar bijten en (dreigen met) slaan is bij mij wel een flinke lel terug, en een die pijn doet ook. Belangrijk is om heel concequent daar in te zijn.

Paarden hebben een prima reuk weten dus wanneer er eten in de buurt is, en kunnen reuze alert zijn. Hij krijgt van jou bij opstappen snoep en verder niet dus hij mag niet happen. Imo is dit wel ook een stukje opvoeding.

Je moet er niet aan denken dat een kind hem aait en hij grijpt een handje....

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 00:44

daar moet ik inderdaad niet aan denken, daarom vind ik het ook een probleem.
ik heb hem uit de wei geplukt, nu bijna een jaar geleden, toen kende hij nog helemaal niks.
dit happen is het enige wat ik hem qua manieren niet afgeleerd heb gekregen, en dat frustreert me behoorlijk.
ik heb hem vanaf het begin af aan steeds een correctie voor dit gedrag gegeven, met de stem, maar ook dmv een tik, en geen zachte.
het probleem is dan alleen dat hij 5 seconden later gewoon weer hapt, hij wil het gewoon niet begrijpen... ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:03

Je kan dmv grondwerk heel duidelijk maken waar 'jouw bubbel' zit. Dit is een denkbeeldige bubbel waar niemand ongevraagd binnen mag. Andersom heeft het paard deze bubbel ook. Als jij eten in je hand hebt, moet hij in jouw bubbel stormen, wat niet mag! Je straft hem dus meer voor het ongevraagd binnen komen van je ruimte, niet omdat hij een snoepje wil pakken.

Als hij netjes wacht voordat hij het eten pakt, zal die ook minder hard in je hand stormen zeg maar en dus rustiger het snoepje uit je hand pakken. Jij moet dan natuurlijk wel goed je vingers strekken (open hand), zodat ie daar niet in hapt.

Als je niet weet hoe je je paard 'jouw bubbel' duidelijk moet maken, kun je me pb-en of ik laat hier wel een berichtje achter.

Jannyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:09

Klikker training is inderdaad wel een goede oplossing! ;)
Heb ik ook gedaan!

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:19

Ik ga mee met wat Sassol zegt.
Hij moet weten waar jouw bubble is, komt hij te veel in jouw ruimte, dan zet je hem achteruit. Tot hij beleefd leert wachten tot hij iets krijgt :)
Wat bij mij ook heeft geholpen is, zeker niet slaan!! Maar als hij wil happen, begin jij spontaan gymnastiek te doen of te zwaaien met je armen ofzo, zonder hem aan te kijken. Dan botst hij zo "per ongeluk" met je hand of arm en weet hij niet van waar dit kwam. dus hij heeft iets van "oei oei, beter niet meer doen" :)
Klinkt misschien onnozel, maar het werkt! Het komt van Parelli trouwens ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:38

Ik heb het inderdaad ook van Parelli ja. En inderdaad heb m'n paard met geen vinger aangeraakt om dit te leren! Halstertouw in je hand, en zwaaien maar! Paard loopt elke keer tegen touw aan, krijgt tik van het touw wat ineens wild begint te bewegen op het moment dat hij zomaar binnenstormt. Dat ie denkt: oe das niet handig, baasje, kan het nu wel?

Al schrok mijn paard opzich al zo van dat zwaaiende touw dat ze niet meer dan 2 tikken heeft gekregen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:43

Janski schreef:
In het geval hij mensen bijt bedoeld of niet, moet je hem wel corrigeren. Het is ook een beetje een dominantie ding.

Ik ben heel zachtaardig maar bijten en (dreigen met) slaan is bij mij wel een flinke lel terug, en een die pijn doet ook. Belangrijk is om heel concequent daar in te zijn.

Paarden hebben een prima reuk weten dus wanneer er eten in de buurt is, en kunnen reuze alert zijn. Hij krijgt van jou bij opstappen snoep en verder niet dus hij mag niet happen. Imo is dit wel ook een stukje opvoeding.

Je moet er niet aan denken dat een kind hem aait en hij grijpt een handje....

Hier hetzelfde. Mijn paard werd ook wild als er snoepjes of fruit waren. Dan at hij bij wijze van spreke mijn handen erbij op.
Ik hou ook niet van fysiek corrigeren, maar heb hem zeker in het begin wel een paar keer een lel verkocht. Hij doet mij pijn, ik hem.
Tegenwoordig kan iedereen hem uit de hand voeren (mits plat gehouden) en zelfs het handje biks wordt heel voorzichtig met de lippen naar binnen gewerkt.

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:50

over het idee van mijn bubble en grondwerk zou ik ook graag wat meer willen weten :)
daar ben ik niet zo in thuis....
bedankt voor de reacties allemaal

maurice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:57

Ik heb een vol jaar freestyle (grondwerk) lessen gevolgd. En mijn pony reageerde hier super goed op. Hij was precies hetzelfde als jouw pony, hij associeerde alles met eten. En overal wilde hij in happen. Nou ben ik geen voorstander van slaan. Maar wat ik heel consequent heb moeten doen is bij elke hap die hij naar mij richting doet, gelijk 2 stappen achterwaarts. En dit goed volhouden. Mijn pony was er binnen 2 weken af. En gewoon niet meer uit de hand voeren, via de grond of je voerbak en daar moet je echt consequent mee zijn. Succes!

eek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:43

Ik ben het ermee eens dat je consequent moet zijn, slaan vind ik geen goede optie, als mijn pony in mijn zone komt dan zet ik hem achteruit, zo weet hij dus dat hij niet zo maar naar binnen mag komen en dus ook niet bijten.

Cygnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:10

Ik heb m'n verzorg pony het bijten afgeleerd door in z'n bovenlip te knijpen, lijkt het voor hem net alsof je hem terugbijt. Ze worden er niet kopschuw van, maar werkt wel. Als ze dan niet reageren kan je ook een keer iets harder 'knijpen'. En inderdaad consequent zijn, anders weet je pony niet waar hij aan toe is...

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:32

tik op zijn neus,
zo heb ik het mijn hengstje ook afgeleerd,
uiteindelijk komt de boodschap wel over. :P

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:38

Ik zou gewoon door een tik te geven laten merken dat het niet mag.

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:49

Ik lees even mee, de pony van mijn dochter doet dit nl. ook heel erg... bijt overal in omdat hij denkt dat er eten in zit...

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:55

één van mijn paarden is met beloning en clickersysteem beleerd. Toen ik haar kreeg hapte ze erg, je kon niet voorbijlopen of ze hapte..want bij alles waarbij je haar beloonde horode een hap! Dat was erg vervelend en in het begin wekte dat irriatatie en neiging van ons om boos te worden. Maar dat is natuurlijk niet eerlijk, we hebben het genegeerd zoveel het ging en alleen nog af en toe beloond bij werkelijk belangrijke dingen zoals stilstaan na opzitten of halthouden. Uiteindelijk is het er vanzelf uitgesleten, ze doet het eigenlijk nauwelijks nog. En als het zo is, komt het omdat we weer te vaak uit de hand hebben gevoerd.