Nieuw veulen in bestaande groep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Nieuw veulen in bestaande groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 14:09

Hallo Allemaal,

Hoogstwaarschijnlijk komt er eind december een veulen een tijdje bij mij op stal staan. Het gaat om het Tinkerhengstje Owen van Sita hier op bokt.
Ik zelf heb een erg dominante merrie met een 5 maand oud hengst veulen en nog een wat oudere onderdanige merrie die zelf als 2 veulens gehad heeft in het verleden.
Het is de bedoeling dat Owen in dit groepje komt om lekker te ravotten met mijn veulen. Maar hoe zouden jullie het wennen aan pakken ? Owen maar gewoon er bij gooien en kijken hoe het gaat, of bijvoorbeeld eerst met de wat oudere merrie alleen en later de dominante merrie en veulen er bij ?
Ik kan Owen ook eerst op stal zetten zodat hij door de tralies heen met beide merries al contact kan maken.
Ben erg benieuwd hoe jullie dit zouden doen!!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:22

Ik heb 4 paarden in de leeftijd tussen de 12 en 17 jaar oud, alle 4 ruinen en daar hebben we in het voorjaar een merrie jaarling tussen gezet en 2 maanden later nog een merrieveulen. Geen enkel probleem, mijn ruin van 17 heeft zich over hen ontfermd (hij is wel de leider en behoorlijk dominant) maar de dames weten hun plaats :D
Het is wel heel leuk te zien dat zelfs een paard met voernijd de veulens van zijn hooi laat mee-eten, dat zou hij bij een van de ruinen nooit toestaan.
Ik moet wel zeggen dat wij hele makkelijke paarden hebben, die vanaf het 1e moment geaccepteerd hebben dat de 17-jarige de baas is en ze vinden verder alles best :D

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:24

Ik zou haar eerst op stal zetten zodat hij via deze weg alvast kan wennen aan zijn nieuwe maatjes en andersom natuurlijk. Na een paar dagen zou ik hem gewoon met alle anderen in het land zetten, zou heb ik het ook bij mijn veulen (toenhet nog een veulen was) gedaan. De rangorde moet natuurlijk wel bepaald worden en dat is logisch ik zou er zelf eerst wel even bij blijven kijken mocht het al vekeerd gaan kan je ingrijpen maar meestal gat het wel goed.

Monster_tos

Re: Nieuw veulen in bestaande groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 14:26

Een paar dagen op stal laten is geen optie vind ik.. En alleen in het land zetten vind ik ook wel erg sneu en stresvol voor een veulen wat net bij moeder weg is. Dan zou hij een nacht met de rest op stal kunnen en de volgende dag gewoon mee naar buiten. Ja uiteraard blijf ik er bij!

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:39

Ik zou niet alle paarden in 1 x bij elkaar zetten.

Dat heb ik bij onze kudde gedaan (2 merries en 2 2jarige ruinen en een shetruin) en mijn veulen is het hele weiland doorgejaagd. Ik denk na ca 2 maanden stond alles bij elkaar. Eerst kwam de shet erbij toen 1 van de 2 jarige ruinen. Door die 2 jarige werd mijn veulen beschermd en zo is de rest erbij gekomen.

Ik zou er dus 1 volwassen paardje bij zetten die hem/haar onder zijn/haar hoede neemt en voor hem op komt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 14:41

Dat leek mij ook het verstandigst ja, Owen bij de wat oudere, en als dat klikt bij de rest, zodat hopelijk de oudere merrie zich ontfermt over het ukje

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:49

Ik heb onlangs ook mijn veulen van dit jaar bij mijn jaarling en zijn jaarlingshetvriend ingezet. Ik was bang dat mijn jaarling hem wat zou doen, maar het bleek de shet die hem uiteindelijk (letterlijk) door het lint heeft gejaagd! De mijne bleek het rustigst. Toen hebben we de shet eruit gehaald, het veulen met de jaarling eerst samen op stal gezet en daarna op de wei, daarna de shet er weer bij. Toen bleek mijn jaarling het veulen tegen de shet te verdedigen en ging het goed.

Op stal klinkt wel zielig, maar het voorkomt wel dat ze op de wei aan de kletter gaan meteen, want rennen wordt het toch. Dan kan je ze misschien beter eerst samen op stal laten wennen en dan op de wei. Op de opfok zetten ze een nieuw veulen ook met een maatje uit de bestaande groep op stal en daarna weer op de groep terug.

Je moet dus even zien dat je hem de tijd geeft vriendjes te worden met eentje.

Christy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:46

Hoi,
ik zou ze inderdaad eerst een dagje aan elkaar laten wennen en niet meteen bij elkaar zetten,
daarna zou ik het gewoon proberen
en als het niet gaat ingrijpen !
ik denk wel dat het veulen zichzelf red & ik denk wel dat het goed zou gaan hoor ! Succes ermee ;)