Wanneer zijn we 'klaar' om te starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Wanneer zijn we 'klaar' om te starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 12:51

Hai,

ik heb een trekpaard, ruin, nu 4,5 en ik heb hem zelf ingereden. Toen hij 3 was hebben we hem zadelmak gemaakt, maar die winter heeft hij nog verder mogen groeien en afgelopen voorjaar heb ik hem weer opgepakt en na een blessuretijd zijn we vanaf de zomer echt aan het trainen geslagen.
We lessen om de week en krijgen dan dressuurles. Hij pikt het allemaal erg goed en snel op en (belangrijker) hij vindt het helemaal leuk en geweldig! Hij loopt flink te sjouwen, is supergemotiveerd en dat is echt heel fijn.

Ik heb zelf nog nooit wedstrijden gereden, maar wil dat met hem zeker gaan doen!
Alleen....Wanneer weet je dat je er allebei klaar voor bent? Wat moet hij dan kunnen en wat moet ik kunnen?
Ik wilde eigenlijk kijken of we deze winter nog een paar keer onderling kunnen starten, om er eens aan te ruiken en te kijken of hij er inderdaad klaar voor is, maar kan je het dan ook niet gigantisch verpesten? (negatieve ervaring)

Graag jullie ervaringen en jullie meningen!!! Bedankt!

Ow,btw, dit is hem: (hier met mijn instructrice)
Afbeelding

:wave:

Marieke_K

Re: Wanneer zijn we 'klaar' om te starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:55

Rijd thuis eens een proefje en laat je instructrice die beoordelen, die moet wel aan kunnen geven of je er klaar voor bent :) Paard moet netjes nageeflijk, aan de hulpen zijn en je moet je figuren kunnen rijden. Jij moet lekker rond kunnen sturen :)

Negatieve ervaringen met onderling starten? Kan, maar die kan je ook hebben met 'echt' starten. Zou me daar niet door laten tegen houden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:56

Als jij wedstrijden wil gaan rijden moet je dat gewoon doen. Klaar punt. Niemand hier op bokt die je kan vertellen wanneer je wel of niet klaar bent.

Zowiezo respect dat je met dit ras de dressuur in gaat, omdat ze er lichaamelijk helemaal niet voor gebouwd zijn. Lekker gaan starten, kijken wat je eruit kan halen.

En tja, lage punten in het begin, trek je er niet te veel van aan, gewoon rijden! ALs jij en je paard het kunnen (ongeacht het ras) dan komen die punten vanzelf wel!

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:56

Hoi,

wat een pracht dier heb je zeg!

je paard moet de verschillende gangen stap draf en galop beheerse.
je moet hem in vreemde omgeving en tussen andere paarden ondercontrole te houden zijn.
het zou mooi zijn als je hem ook nog mooi nagefelijk kan laten lopen.

als hij dit kan en jij denkt zelf dat je er klaar voor bent.
dan zou ik zeggen sucses met de wedstrijden

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:58

gewoon gaan met die banaan :D Rijd thuis de proef eens door, kom je zonder kleerscheuren, bokkenpartijen, gekke dingen weer tussen x en g uit komt, dan ben je al snel klaar om onderling mee te doen. En als dat leuk gaat, kan je eens kijken of je voor de KNHS ook ver genoeg bent. Sowieso verstandig om de proef tijdens je les eens door te nemen, dan kan je instructrice ook meekijken waar je nog verder aan kan werken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:59

Urko schreef:
Zowiezo respect dat je met dit ras de dressuur in gaat, omdat ze er lichaamelijk helemaal niet voor gebouwd zijn. Lekker gaan starten, kijken wat je eruit kan halen.

Maar het kan goed hoor :) Heb vaak genoeg tegen een trekpaard gereden die gewoon winstpuntjes reed. Je zal geen monsterscores rijden (doe ik ook niet) omdat ze toch wat 'te kort' komen: middendraf is niet zo spectaculair, maar op je figuren kan je weer wel punten rijden :)

Proeven thuis rijden helpen je ook om ze slim te rijden: welke hoek terug komen uit galop, wanneer in sturen, wanneer voorbereiden op overgangen etc.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 13:03

Ik vraag hier om ervaringen, omdat ik in mijn omgeving maar 2 of 3 mensen ken die wedstrijden rijden (niemand met een jong paard) en wil graag meer ervaringen weten, vandaar.

Op dit moment kan hij lekker nageeflijk lopen in stap en draf, al moet je er wel enorm aan werken in de draf, omdat hij erg snel heel zwaar in je hand wordt.
De galop is nog niet helemaal bevestigd; de ene keer springt hij zo in de juiste galop en is deze rustig en beheerst, de andere keer neemt hij even een spurtje of gaat eerst hard draven.

Mijn 'juf' heeft al paar keer gezegd, dat ze hem een erg fijn paard vindt, dat hij goed aan de hulpen is en fijn in de mond.

Hij kan wel van iets nieuws ineens enorm onderste boven zijn en daar ben ik beetje 'bang' voor. Zou het zo zonde en sjit vinden als ik het verpest bij hem door hem te vroeg mee te nemen...

Bedankt al voor jullie reacties!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 13:03

Marieke_K schreef:
Maar het kan goed hoor :) Heb vaak genoeg tegen een trekpaard gereden die gewoon winstpuntjes reed. Je zal geen monsterscores rijden (doe ik ook niet) omdat ze toch wat 'te kort' komen: middendraf is niet zo spectaculair, maar op je figuren kan je weer wel punten rijden :)

Ben je me er ook zeker van bewust dat ik niet tot de Z kan rijden, maar het lijkt me gewoon gaaf en het is een enorme uitdaging! (ook voor mezelf, of ik het kan)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:04

Tot het Z kom ik ook niet, maar zolang we lol hebben is het toch goed? :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:05

Neem je hem wel eens ergens mee op vreemd terrein met andere ( vreemde ) paarden? Dat zou je eerst nog een keer kunnen proberen, zonder wedstrijddruk. Als dat dan ook goed gaat, weet je zeker dat je weinig te vrezen hebt. Je hoeft de eerste keren ook niet met het oranje lint thuis te komen toch? Als je maar lol hebt (en je paard ook ).

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 13:05

Precies!!!
En het lijkt me ook gewoon geweldig om met zo'n kanon (hij is rond de 1.77m) tussen de 'gewone' paarden te hobbelen....*stampstamp overal tussendoor.....* :D :=

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:07

Jaan81 schreef:
Precies!!!
En het lijkt me ook gewoon geweldig om met zo'n kanon (hij is rond de 1.77m) tussen de 'gewone' paarden te hobbelen....*stampstamp overal tussendoor.....* :D :=

Dat is ook leuk :D Dus gewoon gaan met die banaan :) Zoals Zesiram ook zegt: je hoeft niet perse met het oranje lint thuis te komen, je doet het voor de lol, ervaring en wintspuntjes :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 13:09

Zesiram schreef:
Neem je hem wel eens ergens mee op vreemd terrein met andere ( vreemde ) paarden? Dat zou je eerst nog een keer kunnen proberen, zonder wedstrijddruk. Als dat dan ook goed gaat, weet je zeker dat je weinig te vrezen hebt. Je hoeft de eerste keren ook niet met het oranje lint thuis te komen toch? Als je maar lol hebt (en je paard ook ).

Nou, hij heeft natuurlijk wel al een aantal ringrijdwedstrijdjes gelopen en daar gaf hij er geen drol om! Werd af en toe wat druk van een ander druk paard, maar dat was het ook. Euhm, nee, dat is niet helemaal waar, 1 keer schoot hij vol in z'n achteruit, steigerde en wilde omdraaien en naar huis vliegen (was bij rondrit door het dorp) Toen greep iemand in, gelukkig, want ik was alleen bezig om mezelf op z'n blote, galdde rug zittende te houden.... :o

Ben ook niet bezig met de plaatsing, maar wel dat ik toch een tevreden gevoel wil hebben, voor en over ons beide.

Ik denk, dat ik eerst eens met andere paarden in de bak moet gaan rijden, dan eens ergens in de buurt naar een binnenbak. Zo opbouwen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:12

Wij hebben 13 december een onderlinge wedstrijd, maar das misschien een beetje ver rijden voor je (Kapelle). Ik ben met Zion een keer naar Vermue geweest in H'zand, was echt ideaal. Maar je kan beter bij jullie op het eiland iets uitzoeken, hoef je niet zo ver met de trailer.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 13:18

Ja, dichterbij is fijner, zeker om mee te beginnen, denk ik.
Eens kijken wanneer t bij Nooijen is, kan ik op de voet heen!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:24

Misschien gewoon je eigen instelling een beetje wijzigen. Gewoon een keer meedoen, en in de ring maar zien wat er gebeurt. Is hij braaf, dan rij je je proefje. Is hij heel erg onder de indruk, maak er dan een fijn leermoment van. Als deel van een training. Die paar minuten mag je volgens mij best nemen. Dan maar geen punten als score, maar wel je paardje een ervaring rijker.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:15

Zolang jij niet heel erg nerveus wordt voor een wedstrijd en je gewoon blijft rijden zoals je thuis doet. Zie ik niet in waarom je paard er minder van zou kunnen worden.
Neem desnoods je instructrice mee, zodat die je gerust kan stellen en kan helpen als het niet helemaal gaat.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:00

Gewoon doen! Op wedstrijd is het toch altijd anders dan thuis, dus als je instructrice denkt dat je er klaar voor bent, gewoon gaan!
En misschien is het fijn om eerst onderling te starten, dan heb je die ervaring vast en weet je waar je nog aan kunt werken.
Ik twijfel zelf ook heel erg over wel of (nog) niet starten met mijn paard, maar afgelopen zondag hebben we toch een onderlinge wedstrijd gereden. Ik had het gevoel dat we er nog niet helemaal klaar voor waren en wilde echt puur voor de ervaring gaan, maar het leek alsof mijn paard tijdens de proef echt wilde laten zien dat we er wel klaar voor waren. Alsof ze net iets meer haar best deed dan anders. Uiteindelijk ben ik super tevreden, met 188 punten, en het advies van de jury om maar snel een startkaart aan te vragen, naar huis gegaan!

Veel succes en plezier!

Angelina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 01:15

Ik zou het gewoon proberen! Misschien eerst inderdaad rustig opbouwen met andere paarden erbij. Als hij al netjes loopt dan hoef je daar ook geen zorgen meer over te maken!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 01:23

Poeh! Ik ben dik jaloers! :o. Ik wil al jaren een trekpaard en ermee starten :D. Zulke gave beesten!

Maar niemand zou je kunnen vertellen of jullie klaar zijn om te starten (niet over Bokt).
Neem een wedstrijd in de buurt, doe het voor de lol en voor de ervaring.
En als je daar bent en je paard is er niet aan toe? Nou, dan ga je toch gewoon weer naar huis? :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 08:23

Nou, gisteren bleek dat we nog niet klaar zijn.
Ben weer eens in een andere bak gaan trainen, maar hij zoekt nog zo ontzettend veel steun bij de omheining! Zwabberde aan alle kanten uit (bijvoorbeeld bij grote volte op het midden, dat werd meer een ovaal) en ik stuurde hem daarbij ook niet goed (alles op binnenteugel en gebruikte buitenteugel niet... :o ) dus hielp hem niet, waardoor het nog erger werd.
Verder was hij wel ontzettend goed aan de hulpen, dus zeker tevreden over hem, maar echt niet over mezelf...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:29

Ach joh, dat is gewoon een kwestie van oefenen. Mijn paard is echt wel B-klaar, al een tijdje zelfs en soms maak ik ook van die swieperds. Gisteren kreeg ik hem links ook ineens de bocht niet meer door. Ik ga zometeen mijn startkaartaanvraag versturen, wij gaan er gewoon voor.
Ik heb 23/24 januari opgegeven bij de Gouwe Reyers, kom me dan maar lekker uitlachen. Kan je zien dat jij dat vast ook allemaal wel aankan ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 17:51

is die onderling of officieel? Kom zeker kijken naar je; kan k aanlopen vanaf thuis!

Net nog iemand gesproken van een stal hier in de buurt met een binnenbakje; mag daar zeker regelematig komen rijden, als ik het maar even vermeld en niemand in de weg rijd, dus da's gaef! De paarden staan daar om de bak heen, dus dat is weer een goede oefening voor meneer!
Ga misschien morgenavond wel eens ff hem longeren daar...

michelle999

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:50

Wat leuk dat je start met een trekpaard!
Ik vind inderdaad ook dat je er vrij weinig aan kan verpesten.
het kan altijd een keer mis gaan. denk dat je het voordeel
hebt dat je paard erg cool is in geval dat jij zenuwachtig word.
Maar onderlinge is wel slim om te starten, je kan ook gewoon
normale wedstrijden starten, maar dan hc.
groetjess

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:55

In principe zijn er altijd redenen om het uit te stellen of om te zeggen dat je er nog niet klaar voor bent.
Als je paard aan de hulpen is en recht gesteldm alle overgangen netjes doet dan kan je gewoon een B proefje starten.

Ik ben een maand geleden gestart met een fries die nog niet heel netjes aan kon galopperen, maar doordat je op wedstrijd gaat, wordt jezelf wat consequenter (ik iig) en ben er gericht op gaan trainen. we zijn nu een maand verder en hebben 3 wp in de L1.
Als je regelmatig op wedstrijd gaat wordt het allemaal makkelijker en gaat het steeds beter. Dat is iig mijn ervaring.