Ik wil en mag wedstrijden rijden, maar...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lilaatje

Ik wil en mag wedstrijden rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 17:50

Graag wil ik volgend jaar wedstrijden rijden met mijn verzorgpony. De eigenaar vind dit erg leuk en spoort me dan ook aan om wedstrijden te rijden, maar nu weet ik nog niet goed hoe en wat.
Ik heb al een mailtje gestuurd naar mijn vereniging om een startkaart aan te vragen en ben ook al vaak met iemand mee geweest naar wedstrijden.
Ook heb ik een paar jaar geleden wedstrijdjes gereden op een manege.
Maar nu weet ik niet zeker of je pony aan de teugel moet en wat nou precies de regels zijn bij een wedstrijd.
Heeft iemand tips?

Alvast bedankt,
Lilaatje.

Nibbit

Re: Ik wil en mag wedstrijden rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:51

Als je goed les hebt komt het vanzelf ;)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:51

Je moet in elk geval beginnen met dressuur als je nog nooit eerder KNHS wedstrijden hebt gereden. Je mag pas springen als je één winstpunt hebt behaald in de dressuur.

Lilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 17:59

Jaa. Dat wist ik.
Heb ik er niet bijgezet. sorry.
Maar toch bedankt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:01

Neem eens een kijkje op www.KNHS.nl
Daar kan je veel info vinden :)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:02

In de B is aan de teugel lopen nog niet echt een vereiste, maar je kunt er beter wel aan werken, als je naar de L zou gaan zullen ze daar toch zeker meer naar kijken. Heb je les? Dan kun samen met je instructice er aan werken en dan komt het vast helemaal goed!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:05

Via de website van het KNHS kan je een gratis brochure aanvragen: Deelnemen aan wedstrijden, hoe doe ik dat?

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:06

Nou je bent al op de goede weg, je hebt een pony waar je mee op wedstrijd mag, je hebt iemand die mee op wedstrijd wil (althans ik neem aan dat de eigenaar met je mee wil gaan), je bent lid van een vereniging èn je hebt al een startkaart aangevraagd.

In principe begin je het wedstrijdrijden met dressuur in de klasse B, springen mag je pas als je 1 wp hebt gehaald hierin. Je kunt een proevenboekje kopen, zodat je je proef eens kunt oefenen, maar op http://www.dressuurproeven.nl kun je de proeven vinden die je elke maand moet rijden. (dit wisselt elke 3 maanden)

Op http://www.knhs.nl vind je een dressuurregelement waarin je kunt vinden wat wel en niet mag. En idd zoals Karin hierboven al zegt, kun je daar ook een brochure vinden.

Verder is het fijn als je goede begeleiding hebt van een instructrice, die kan je ook vertellen wanneer je klaar bent om een B-proef te rijden. Ga anders weer eens op wedstrijd kijken naar de categorie waarin jij ook van start zult gaan. Is je pony ook nog onervaren? Dan is het ook nooit verkeerd om eens op een andere locatie te gaan trainen, zodat hij/zij al wat gewend is aan vreemde terreinen.

Hoop dat ik je zo enigszinds op weg heb kunnen helpen, vragen mag altijd. Succes ermee!

Lilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 19:57

Ik heb hier veel aan!
Heel erg bedankt! Ik zal jullie tips echt gaan gebruiken.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:03

heidiLOVER schreef:
In de B is aan de teugel lopen nog niet echt een vereiste, maar je kunt er beter wel aan werken, als je naar de L zou gaan zullen ze daar toch zeker meer naar kijken. Heb je les? Dan kun samen met je instructice er aan werken en dan komt het vast helemaal goed!

Is geen vereiste maar je kan er ook behoorlijk op benadeeld worden.

Bij ons moest je lid worden van een rijvereniging, via hun kon je een startkaart aanvragen. Ben je al eens onderling gestart met deze pony? Is misschien voor je zelf eens leuk om te doen, dan kan je kijken hoe het gaat en wat voor opmerkingen er op het protocol staan. Als het onderling starten goed gaat zou ik lekker een startkaart aan gaan vragen. (zo doe ik het in ieder geval) Dan heb je niet gelijk de druk dat je moet presteren.

Lilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:21

Weten jullie of er omstreeks Zuidwolde (drenthe) een onderlinge wedstrijd gehouden word? Ik heb op startlijsten.nl gekeken maar werd hier niet veel wijzer van.
Ik vind het wel een goed idee om eerst zo'n wedstrijd te rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:12

Hoe verschrikkelijk stom en saai het ook klinkt:
Lees het reglement een keer door.

Je gaat immers ook niet zomaar aan een voetbalwedstrijd meedoen zonder de spelregels te kennen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:16

Lilaatje schreef:
Weten jullie of er omstreeks Zuidwolde (drenthe) een onderlinge wedstrijd gehouden word? Ik heb op startlijsten.nl gekeken maar werd hier niet veel wijzer van.
Ik vind het wel een goed idee om eerst zo'n wedstrijd te rijden.

Daarvoor kun je het beste wat manege's in jouw buurt bellen.

Onderlinge wedstrijden worden vaak op manege's gegeven.

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:23

Je start in de B dressuur, zoals al gezegt moet je minimaal 1 winstpunt in de B dressur hebben om te mogen starten in het B springen (groen springen mag wel als ze dat bij de wedstrjid hebben)

Aan de teugel lopen is niet percé nodig.. Ik scoorde een 1e prijs met 204 punten en Moreill (mijn vorige verzorgpony) heeft in die hele proef geen 1x aan de teugel gelopen ..

De jury zei me dat het er gewoon lekker ongedwongen en ontspannen uit zag, dat ik netjes zat (had ik ook een 8 voor) en de gangen er goed uitzagen (2x een 8 voor middendraf)..

Dus je kan prima starten, de ene jury vindt het belangrijker als de ander, maar wedstrijden starten is zowiezo leuk vind ik, hoe goed of slecht het ook gaat..