inleveren paardenpaspoort na overlijden van je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerbrock

inleveren paardenpaspoort na overlijden van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 15:12

Ik heb ergens gelezen dat het paspoort van je overleden paard binnen 30 dagen naar het stamboek of KNHS moet worden gestuurd.
Mijn lieve paardje heb ik op 27 oktober in moeten laten slapen, na een ziekte van 5 dagen en wat al verschrikkelijk genoeg is geweest.
Heb daar nog steeds heel veel verdriet van |( |( |( |( |( |(
Ik vind het paspoort hoort bij haar en wil ik niet inleveren.
Het is voor mij een kostbaar aandenken.
Wat zijn de consequenties als ik het paspoort niet in lever?

Mvrgr.Tinkerbrock

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:23

Bij het stamboek van mijn paard, KVTH, kan je het paspoort ongeldig laten maken na overlijden en weer teruggestuurd krijgen! Hoe dat bij het KWPN zit, weet ik niet, maar ik denk dat ze wel een soortgelijke oplossing hebben ;)

Tigra_

Re: inleveren paardenpaspoort na overlijden van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:08

Je moet het terug sturen. En je kan het best een brief bij doen met datum van overlijden en natuurlijker erbij zetten dat je het graag terug wilt. Je krijgt er een stempel in dat het paard overleden is en het paspoort ongeldig is. Dat ging zo bij mijn vorige pony. Heb het ook netjes terug gehad.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:55

Ik heb 4 jaar geleden mijn paard laten in slapen, en paspoort ligt hier nog thuis ;)
Nog nooit iemand om gevraagd !!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:58

Hier ook.Paard overleden paspoort gewoon gehouden!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:02

Uit het pre-paspoort tijdperk heb ik de papieren van mijn oude sok ook nog gewoon thuis liggen. Het stamboek weet niet eens dat ik dat paard had, ik heb de papieren nooit over geschreven.

Formeel moet je de papieren inderdaad inleveren en de meeste stamboeken sturen je op verzoek ook het ongeldige paspoort retour.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:04

zigranta schreef:
Hier ook.Paard overleden paspoort gewoon gehouden!

Hier het zelfde ;) , en er is nooit iemand geweest die er om gevraagt heeft.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:20

Is ook niet gedaan uit oogpunt van oplichting.Komt er een moment dat het zover gesleten is(het gemis)dat het paspoort geen waarde meer heeft vernietig ik het gewoon zodat er geen foute dingen mee kunnen gebeuren!

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:18

toen mijn fjord overleed moest ik het paspoort opsturen naar het stamboek, die hebben er een grote stempel ongeldig in gezet en ze hebben het, na aanvraag van mijn kant, terug gestuurt naar mij.
gewoon eerst een telefoontje plegen met jou vraag en die vertellen je hoe en wat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:43

ik heb thuis 3 paspoorten van mijn overleden paarden liggen.
en ik hou ze ook gewoon.

er is nog nooit naar gevraagt en ik vind dat prima
het helpt bij de verwerking, je hebt nog iets tastbaars

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:16

Ik heb ze altijd meegenomen/opgestuurd op het moment dat ik het kon combineren met bijvoorbeeld op naam zetten van een ander paard of inleveren van geboorteberichten. Ik vind het prettig om de gegevens up to date te houden bij het stamboek, heb ik zelf ook profijt van.
Die papieren hebben voor mij ook geen enkele waarde, gelukkig heb ik van onze overleden paarden wel betere herinneringen.

Het lijkt mij ook logisch dat het stamboek er niet om vraagt want die weten niet dat het desbeteffende paard is overleden }:0

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:18

heb hem gehouden, zelfs de rendac vroeg er niet om.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:26

Natuurlijk vraagt de Rendac daar niet om, dat is de verantwoordelijkheid van de houder van het papier.

In het Paspoort staat duidelijk:
Citaat:
Het paspoort is in eigendom van de organisatie die het paspoort heeft uitgegeven.

En:
Citaat:
Als het paard gestorven, geslacht of overgenomen door de verzekering moet het paspoort worden terug gezonden naar de organisatie die het paspoort heeft uitgegeven met vermelding ven reden van retournering.

intercity3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:20

Het is idd zo dat het verplicht is om hem op te sturen, maar vaak genoeg wordt er niet achteraan gezeten. Simpelweg omdat je al genoeg te lijden hebt, en dan krijg je hier ook nog is gezeur mee.

Het beste is gewoon een telefoontje te plegen en te vragen hoe en wat, dan zie je vanzelf wel weer verder. Ik heb in m'n omgeving nog nooit meegemaakt dat iemand z'n paspoort niet terug kreeg (als die persoon hem opgestuurd had)! Dus dat komt wel goed.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:25

Grobegni schreef:
Bij het stamboek van mijn paard, KVTH, kan je het paspoort ongeldig laten maken na overlijden en weer teruggestuurd krijgen! Hoe dat bij het KWPN zit, weet ik niet, maar ik denk dat ze wel een soortgelijke oplossing hebben ;)

Bij het KWPN ook. Mijn paard is destijds overgenomen door de verzekering en ik heb het paspoort mee moet geven met het paard ivm vervoer. Het stamboekpapier heb ik wel zelf op moeten sturen naar het KWPN en gevraagd of deze retour gestuurd kon worden.
Ik heb hem toen terug gekregen met stickers: overleden en ze hebben hem ongeldig verklaard.