Paard leasen en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Paard leasen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 18:47

Hoi ik hoor steeds meer over paarden/ pony's leasen.
Nu is mijn vraag wat houd dat dan allemaal in voor degene van wie het dier is en voor de gene die het dier leasd?

Anoniem

Re: Paard leasen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:16

[PP] > [TAO]

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:22

volgensmij is het dan gewoon dat het paard of de hele maand of afgesproken dagen geheel van jou is, meestal betaal jij de stalling en de eigenaar de da en hoefsmid kosten. meestal blijft het dier op de stal staan, sommige eigenaren vinden het oke als hij/zij verplaats word.

je hebt mensen die hun paard laten leasen omdat ze het dier niet kwijt willen maar er ook geen geld, nog tijd voor hebben.
Ze geven jou dan een eigen paard dat alleen op papier wel van hun is en jij huurt hem gewoon voor de maand en doet er mee wat je wilt.

Denk dat het er ook aan ligt wat je afspreekt, je kunt al leasen voor enkele dagen per week en de andere dagen least iemand anders het paard of gebruikt de eigenaar het dier zelf, maar je hebt ook dat ze de hele maand voor jou zijn.

Het is dus eigenlijk gewoon een beetje als een verzorg/bijrijdpaardje alleen heb je iets meer rechten of gewoon 7 dagen in de week een "eigen" paardje. Op bedrijven is het zo dat je ze huurt voor bepaalde dagen die dagen rijd er niemand anders op dan jij... zo verdienen hun vaak geld, het dier word verzorgt en het kost hun geen extra werkkrachten. Eigenlijk hetzelfde als dat men een paard voor 2 uurtjes rijden huurt dan.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 05:58

Met leasen kan het ook het geval zijn, dat ej het paard 'gratis' krijgt, alle kosten op je neemt, maar zodra je het paard om wat voor reden dan ook niet meer kunt/wilt houden, geef je het paard terug aan de 'oude' eigenaar.

Voor het geval dat jij er zelf aan zit te denken om een paard te leasen.....Zorg dat je veel dingen zwart of wit geregeld heb staan. Hierdoor voorkom je een hoop narigheid.

Dorien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:06

Als je bijvoorbeeld een paard hebt maar je hebt eigenlijk niet zoveel tijd maar wil hem wel graag houden, dan kan je bijvoorbeeld iemand zoeken die je paard wilt leasen: die kan bijvoorbeeld uitproberen hoe het is om een soort 'eigen paard' te hebben en het is ook leuk voor mensen die geen eigen paard hebben maar toch wel een paardje willen rijden.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:14

leasen wordt gebruikt als chique woord voor huren, tenzij er een koopoptie ingebakken in het contract zit. Elke stal/eigenaar hanteert weer andere huurvoorwaarden.

In de strikte betekenis van het begrip lease bevat het contract een koopoptie die de lessee (huurder) de kans geeft om, zonder verplichting, tegen een bij het afsluiten van het contract vastgelegde prijs (de residuwaarde), aan het einde van het traject het geleasede paard te kopen.

mariellekyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:04

Bij ons op de manege houdt in dat als je een paard leased je dus de stalling betaald maar het paard wel 1 uur per dag voor de les gebruikt kan worden. ik vind leasen op een manege ook niet de moeite waard want dan heb je nog geen paard voor "jezelf"

joanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:42

zelf heb ik ook een lease afspraak. Ik betaal de helft van de kosten voor stalling en mag 4 dagen per week (vaste dagen dus ik weet waar ik aan toe ben) doen en laten wat ik wil. Als ik een half uurtje ga is goed, maar als ik langer wil is dat ook geen probleem. Op deze dagen ga ik wanneer ik wil en wanneer het mij uitkomt. De ene keer rij ik en de ander keer zet ik haar lekker in de wei en poets en tut ik lekker uitgebreid.

Verder is het zo dat ik niets hoef te doen want de stal in inc. Wanneer een dag mij niet uitkomt dan geef ik het door en gaat de eigenaar en andersom ook.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:34

Dit is per lease verschillend zowel wat je wel en niet mag en voor wie welke kosten zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:49

Je kunt het beste even informeren bij de desbestreffende stal...elke stal zijn eigen regels.
Bij sommige is de lease compleet,dit betekend dat jij dit paard voor onbepaalde tijd "huurt".Je betaald een bedrag per maand waar vaak ook de hoefsmid inzit,mocht dit paard kreupel worden of anderszins onbruikbaar dient de eigenaar van het paard voor vervanging te zorgen.Ook als het blijkt dat het niet klikt met dit paard kan er een ander paard geregeld worden.
Sommige leasen omdat ze een paard leuk vinden en willen uitproberen hoe het is om een eigen paard te hebben...ook kan er spraken zijn van lease/koop,je kunt aan het einde van een afgesproken periode het paard dan over nemen.

Ook kan het een mogelijkheid zijn dat je een paar een x aantal uren per week leased,de eigenaar kan het paard dan ook aan een ander leasen of het paard gebruiken in de lessen.
Over bijkomende kosten kan ook een hoop te doen zijn....zorg ervoor dat alles duidelijk op papier staat als je hieraan gaat beginnen ;)

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:56

Ik lease mijn paard ook :j

Ik betaal de eigenaar 200,- pm.
En dan is hij helemaal voor mij, mag en kan er alles mee doen. (behalve verkopen/van stal verhuizen)
Onverwachtse dierenartskosten enz. zijn voor de eigenaar.
En het maakt niet uit hoe vaak ik kom, of hoe weinig.. voor het paard word gewoon goed gezorgd.

Ik vind het ideaal :)

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:56

Ik heb ook een tijdje een paard van de manege geleased om er ook wedstrijden mee te gaan rijden.
Er was mogelijkheid om per maand of per jaar te leasen.
Wat hield het in: alle kosten voor de eigenaar (stalling, hoefsmid, dierenarts,...), onbeperkt gebruik van de faciliteiten van de manege (incl. lessen), paard mag je meenemen op wedstrijden/buitenritten en het paard wordt door niemand anders bereden.
Maar zoals eerder gezegt, elke manege/particulier heeft daar andere regels over.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 02:43

Leasen kan je op verschillende manieren opvatten.
Zo kan je idd een paard leasen voor een aantal dagen in de week, maar eerlijk gezegt vind ik dit hetzelfde als een bijrijder zijn....
Je kan een paard op een manege leasen voor een aantal dagen in de week, dan wordt het paard/pony in de meeste gevallen wel in de lessen gebruikt, dus jij zal je moeten aanpassen aan het lesschema op stal.
En je kan ook een paard leasen van eigenaren die geen tijd meer hebben voor hun lieveling, maar die ook niet tot verkoop over willen gaan. In dit geval is het paard ongeveer van jou en neem jij alle kosten en zorg op je. Maar zodra je het paard om wat voor reden dan ook weg moet doen, gaat hij/zij weer terug naar de eigenaar. In sommige gevallen moet het paard op de stal blijven staan, waar de eigenaar hem heeft gestald, maar in veel gevallen, ben je vrij om te kiezen waar je hem/haar gestald wilt hebben.

Mocht je de laatste optie kiezen...zorg dan aub voor zeer duidelijke afspraken. Wie de kosten, welke stalling, evt mogelijkheid tot koop, wanneer heeft de eigenaar het recht om het paard terug te nemen, opzegtermijn, en noem maar op. Liever te veel regels afspreken dan te weinig.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:29

mijn pony wordt voor 7 dagen in de week 24u per dag ''verleased''.

Ik ben nog steeds bezig een goed contractje op te stellen, met wat ik van hun verwacht, en wat zij van mij kunnen verwachten.

Hun doen de dagelijkse verzorging, en rijden etc.
Het stalgeld is voor hun, de bijkomende kosten als VA, hoefsmid, wormenspuiten etc zijn voor mijn rekening.

De pony staat nog gewoon op stal dus ik blijf er zicht op houden. Bovendien vind ik het zeer belangrijk dat je veel vertrouwen in elkaar hebt, en is dat eigenlijk een 1ste vereiste.